[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:43

Dat bij z'n billen kan wel kloppen hoor, wat ik al zei, hij heeft sinds de medicijnen nogal wat 'bulten' en vochtophopingen gekregen. Vooral bij z'n schouder, buik, en ter hoogte van z'n lendenen. Z'n koker was ook erg dik geworden. Echt puur zwellingen van de afvalstoffen. Die beginnen nu weer langzaam weg te trekken :j

Dit is bijvoorbeeld z'n koker toen hij de medicijnen nog kreeg:
Afbeelding

En dit is na 2 weken geen medicijnen:
Afbeelding

Op z'n schouder heeft ie ook van die ophopingen, ook gekomen nadat we met de bute zijn begonnen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XALDXTRS.jpg

Hij reageerde daar gewoon erg slecht op en hield overal rotzooi vast :j
Alleen bij z'n buik en billen is het moeilijk te zien op de foto :j

KootMiraDrum

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:46

Offtopic: wat een mooi kereltje, Wendy, is hij een Exmoor pony?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:47

Dankje! :D Ben ook errug gek op 'm :+: (woont al 8 jaar bij ons inmiddels :) )
Het is een IJslander :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:52

hihihi, in de exmoor tekening dan ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:09

Wendy15 schreef:
Dankje! :D Ben ook errug gek op 'm :+: (woont al 8 jaar bij ons inmiddels :) )
Het is een IJslander :)

mooie ijslander hoor!
Aandoenlijk hoeveel moeite jullie doen!
Heel stuk gras afgraven,schutting enzo...echt TOP!

Ik twijfel wel aan de diagnose hoefbevangen....ik zou niet gek opkijken als het gewoon een hoefzweer was.
Heel veel da stellen de diagnose bevangenheid bij een hoefzweer(behalve mijn da niet....eerlijk bekennen...ik wel) :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:31

Die schutting had hij al :j Hij staat normaal 24/7 op het land en zo heeft ie in de winter beschutting en in de zomer schaduw :)
Gras afgraven was idd nogal een werk :=
Maja, alles voor het paard he :))
Was zelf vorige week ook wel aan het einde van m'n latijn hoor, na alle zorgen, stress en tig keer per dag naar hem toe met het hart in m'n keel om te zien hoe het ging. Maar als ik hem dan zoals vanmorgen voor de eerste keer sinds weken weer lekker bokkesprongen zie maken dan is dat het allemaal meer dan waard :j
Hoefbevangen is hij wel (geweest?) :j Hij lag veel, en toen z'n ijzers er onder vandaan waren zag je wel dat ie erg gevoelig 'op eieren' liep. Die typische stand heeft ie dus gelukkig niet echt gehad, maar toen hij beide kanten op op het harde op een korte volte moest draven zag je wel dat ie op beide kanten de voorbenen wat verder naar voren en voorzichtiger wegzette :j Hij schoof wat meer z'n achterhand er onder en begon te tölten, terwijl ie dat normaal niet doet ( :+ )
Maar misschien wel in combinatie met wat anders :j Z'n linkerkogel was de eerste week ook heel licht opgelopen en wat warmer, daar begon het mee, dat been was ie ook kreupel aan. Op de tang reageerde hij niet. Maar ook op buigen van zn benen of knijpen op bepaalde plekken gaf hij geen reactie. Was gewoon heel moeilijk om te vinden waar het vandaan kwam. En misschien ook wel verstapt in het land oid waardoor hij kreupel is gaan lopen en door verkeerde belasting bevangen geraakt?
Zeg het maar, ik weet het niet. Belangrijkste is dat hij er goed bovenop komt :j
Net weer even 3 rondjes door de bak gewandeld, hij had flink de gang er in :D Onderweg even een distel meegepikt, ik snap niet wat ie zo lekker vindt aan die stekels :))

Ik had vanmorgen naar de GD gebeld om nog even wat dingen te vragen over het bloedonderzoek (het magnesium en eiwittekort en het gal afvoer probleem, wat zij adviseren). Zou teruggebeld worden, maar nog niks gehoord.
Denk dat ik ook maar even naar de paardendrogist bel.
Wil toch die drainage compositum gaan bestellen, even een beetje helpen met afvalstoffen afvoeren. En wil wat meer weten over die probio forte en de podocomplex. Heeft iemand hier ervaring mee?

Die f4f ga ik me zo even verder in verdiepen.

Wat kunnen jullie verder nog aanraden?
Ben ook erg benieuwd naar het verloop bij anderen, hoe je het hebt aangepakt en wat goed werkte en wat niet. Hoe het wandelen ed weer opgebouwd (naar hoelang en hoeveel?) en ga zo maar door. Blijft toch erg moeilijk hoor, vind ik. Vooral ook omdat mijn pony erg graag loopt en niet snel iets laat merken ben ik algauw bang teveel te doen. Maar met wandelen in zijn tempo kan denk ik niet heel veel kwaad?

We willen zowiezo over een week of 6 weer even bloed laten afnemen, kijken in hoeverre die lever hersteld is. En zodra hij weer rad is weer röntgenfoto's laten maken :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:51

Ik heb de paardendrogist gebeld en even overlegd en die raadden mij aan om alleen de drainage compositum te gaan geven een kuurtje. En verder geen magnesium supplement oid (kwam uit het bloedonderzoek dat hij iets tekort had daaraan) omdat als hij straks weer af en toe op het gras mag dat waarschijnlijk wel weer aangevuld zal worden. We doen zowiezo over 6 weken nog een bloedonderzoek om te kijken hoe het ervoor staat, dus als het dan niet is bijgetrokken kunnen we dat altijd nog gaan doen :j
Zit wel te twijfelen, heb er laatst iemand bij gehad op aanraden van een stalgenoot en daar heb ik ursonne brokjes van, die krijgt hij nu 2 weken, maar weet niet of ik die dan moet blijven geven nog even of beter ermee stoppen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:09

Ik moest van mijn homeopathe altijd een combi geven van Drainage compositum + Pro bioforte. Dat laatste omdat je toch met een stofwisselingsprobleem zit.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:11

En wat doet die probioforte dan precies? :) Want bij de paardendrogist werd mij aangeraden om dat er niet bij te doen, maar alleen de drainage compositum te geven..
Waarvoor gaf je de drainage precies en merkte je veel verschil? :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:20

Probioforte is in feite een potje met bacterieën ( zoiets als Activa, Optimel, dat soort spul). Het zou een toevoeging moeten zijn aan de bestaande darmflora. Of dat nou werkelijk effectief is of een slimme manier om geld te verdienen..?

Die ursonne brokjes die jij zegt te gebruiken: welk product is dat? Ik vind alleen Ursonne Premium maar daar zit nogal veel melasse, wortels, appel in en dat moet je een HB paard niet geven. Teveel suiker. Maar dat is een voedingssupplement in poedervorm. Welke brok gebruik jij en wat is de samenstelling?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:32

Zou het zo niet weten :n
Heb het emmertje hier ook niet staan, maar volgens mij staat de samenstelling er ook niet op :n
Stalgenoot met hoefbevangenpaard had er erg goede ervaringen mee, en aangezien de dierenarts niet meer wilde komen ben ik zelf gaan zoeken naar wat ik kon doen. Hij krijgt nu 2 weken die brokjes (maar een handje per dag).
Zit nu te lezen over die F4f, dat klinkt wel goed. Maar geef je dat als 'kuur' of gewoon altijd?
Want normaalgesproken stond mijn pony gewoon op het land en kreeg hij elke dag een strookje gras en hooi. En alleen op dagen dat hij werkt een half schepje muesli. Daar doet hij het al 8 jaar prima op, tot nu dus....
Ben gewoon echt nog zoekende wat op dit moment goed voor hem is :j
Of misschien echt even alleen hooi en een klein beetje van het lange gras, plus die drainage compositum (en zn mineralen blok dan) en verder niets geven? (en eerst het bloedonderzoek over 6 weken even afwachten hoe zijn lichaam zichzelf heeft hersteld?)
Of misschien toch eens kijken voor de F4f of een ander voer oid?
Vind het heel erg moeilijk :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:52

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:16

Jeetje wat een info..
En wat een verhaal Wendy!
Van mijn kant ook respect voor het stuk dat jullie (met de hand!? _/-\o_ ) afgegraven hebben!
Ik denk dat je goed gehandeld hebt door het wandelen op te gaan bouwen. Zo lang absolute rust lijkt mij ook niet goed.
Balen dat hij zoveel afvalstoffen vasthoud en goed dat je eigen intuitie klopt wat dat betreft..
Bij HB is iets aan de dunne kant niet heel erg, liever iets te dun , dan iets aan de volle kant.. Maar de ophopingen geven waarschijnlijk inderdaad een wat vertekend beeld daarin...

Ik zat eerlijk gezegd ook te denken aan iets anders of een combinatie met iets anders en HB.. Wat vind ik moeilijk, maar het is een beetje een apart verhaal in ieder geval.. Zoals je zelf al zegt had je het niet direct herkend als HB, terwijl je daar zelf wel ervaring mee hebt..
Waar heeft hij het van gekregen bedenk ik me dan, als hij nog op hooi stond en je er ook nog mee reed (?)
Ik heb ook ooit ergens gelezen dat je bij onderzoek naar IR in het bloed aan een aantal dingen moet denken wat de waardes kan beinvloeden en een verkeerd beeld kan scheppen, maar ik neem aan dat je DA dat ook wel weet..? Het fijne weet ik daar ook niet van..

Wat betreft de typische HB stand en pulsatie, kan ik vertellen dat mijn pony dat ook niet had de laatste keer afgelopen december..
Die liep gewoon heel erg stijf en had ook niet gelijk warme hoeven (was trouwens in de sneeuw) ook de typische stand heb ik bij haar niet gezien en geen pulsatie.. Maar ze is toch echt wel bevangen geweest.. Aan haar hoeven kan ik nu precies zien hoe het eruit aan het groeien is..

Wat betreft mijn pony ga ik maar eens informeren naar kreupelheidsonderzoeken en foto's bij de kliniek.. Ondanks de equipalazone liep ze rechtsom nog steeds kreupel...
En voor mijn gevoel heb ik het vage vermoeden dat het hoefbeentje rechtsvoor misschien iets meer gekanteld is de laatste keer dan de rest van haar voetjes..?
Als ik namelijk voor haar loop, kan ik onder dat hoefje net iets verder onderdoor kijken als ze loopt laat maar zeggen... Beetje moeilijk uit te leggen, ze flapt ietjes erger met dat voetje..
Ze loopt nu nog blootvoets.. , maar zit toch ook steeds meer te denken aan speciaal beslag.., mocht mijn vermoeden uit het onderzoek waar blijken..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:48

zwelgje27: Met de hand ja :j := Niet in 1 dag hoor := Waar hij staat zijn geen paddocks (wel stallen, maar daarin raakt ie in paniek) dus dit was de enige oplossing. Gelukkig vond de boer het goed dat we een deel gras weghaalden. Vanuit de kliniek zeiden ze dat hij absolute boxrust moest houden en niet mocht lopen, maar dat vond ik zo sneu. Dus we hebben eerst een klein stukje gedaan (dat schuttinkje en het betegelde stukje en dan ongeveer een pad van anderhalve meter rondom nog)
Dat zijn we elke week een stuk gaan uitbreiden zodat hij meer bewegingsruimte kreeg, maar niet teveel in ene. Zoals op de laatste foto is het nu, we willen nog een klein stukje erbij doen :j Is de bedoeling dat hij dan op het zandstukje kan blijven staan en dat we dan straks kunnen opbouwen met het draad openzetten zodat hij even in het gras kan.

Die lange rustperiode zat mij idd ook niet lekker :n Maja, de artsen in de kliniek zeiden absolute rust, en wat zo bang wat fout te doen dat ik me daar maar aan heb gehouden :o Op een gegeven moment is de knop omgegaan en ben ik meer naar m'n eigen gevoel gaan luisteren, en tot nu toe gaat het de goeie kant op :j
Hij is gelukkig niet dik :) Maar idd die ophopingen zijn erg vervelend :j Begint gelukkig al af te nemen trouwens, hij is nu 2 weken van de medicijnen af en z'n buik was echt een beetje 'sponzig' toen ie die bute nog kreeg, en dat begint nu weg te trekken. Wel krijgt ie een beetje een 'hooibuik' om het zo maar even te noemen nu, maar dat komt denk ik ook wel weer goed met meer beweging straks. Denk dat ik op dit moment overigens ook niet veel kan doen om hem eventueel wat te laten afvallen, want hij krijgt alleen hooi (en nu dus sinds 2 weken 1 handje ursonne.. maar wil nu dus kijken voor die F4f oid). Hopen dat het opbouwen van het wandelen goedgaat :j Zou fijn zijn als we straks gewoon een uurtje kunnen gaan wandelen :j
(hoe hebben jullie dat opgebouwd?)

Hoefsmid en dierenarts zeiden de 1e week idd ook dat ie niet bevangen was. Had zelf ook niet dat idee, maar wat nou wél het probleem was dat zag ook niemand :n Wel ging ie op een gegeven moment steeds meer liggen, en na een week metacam zijn we naar de kliniek gegaan en daar bleek dat ie pulsatie had en liep ie inmiddels ook gevoeliger :j Kreeg ook enigszins warmere voorvoeten. Toen heeft ie dus die bute gekregen voor 3 weken en daar knapte hij eerst ontzettend van op, na een week liep ie weer bokkesprongen te maken. Maar daarna ging het mis, hij kon volgens mij gewoon niet goed tegen die medicijnen :n
Kan best zijn dat er eerst iets anders is geweest waarna hij pas hoefbevangen is geraakt :j Misschien met een gekke sprong in het land verkeerd terecht gekomen oid? Verklaart misschien ook de ietswat warme kogel de eerste week. En door verkeerde belasting daardoor bevangen geraakt? Ik weet het niet :n Blijft toch gissen denk ik. Belangrijkste is gewoon dat hij er nu bovenop komt :j
Ik heb ook in m'n hoofd al alles nagelopen van de laatste weken voordat hij kreupel liep (was heel acuut overigens, van de ene op de andere dag echt hinken zeg maar). Hij staat al 8 jaar op hetzelfde stukje land. Hij had de hele winter op dat stuk gelopen en nu het gras begon te groeien hadden we een stuk afgezet zodat een deel kon groeien. Hij kreeg 3 keer per week een klein strookje gras bij (halve m2 ongeveer) en verder 2 keer daags hooi. Heb de afgelopen winter wel weinig kunnen rijden, dus was dat nog rustig aan het opbouwen, alleen een uurtje stappen en wat draven. Daarna kreeg ie dan een heel klein beetje muesli. Was ook net begonnen hem voor de kar te beleren, deed dan 20 minuten in het tuig aan de lange lijnen, maar daarna kreeg ie geen muesli oid :n Echt alleen een beetje op dagen dat we wat langer gingen rijden.
Hij stond ook ongeveer een maand op z'n ijzers, dus lijkt me ook niet iets met het bekappen/beslaan te maken te hebben?
IR is onderzocht :j Hij heeft 12 uur 'gevast', hebben al het hooi weggehaald voor de nacht en meteen 's ochtends is het bloed afgenomen. (en mocht geen stress hebben dus meteen 's ochtends vroeg, zodat ie ook niet druk ging lopen doen omdat ie eten wilde oid)
Glucose was 5,7 en Insuline 4,5..
Da hier, tja, laat ik daar m'n mond maar over houden :o

Hoe wist je dan dat jouw pony bevangen was en wat heb je er aan gedaan? Is dat wel helemaal goedgekomen?
Ik heb echt weken niet geslapen omdat ik bang was (en ergens nog steeds wel ben) mn maatje kwijt te raken :o De eerste weken ging ik zo'n 7 keer per dag naar 'm toe, 's ochtends vroeg, in de pauzes van het werk, 's avonds laat. Heb nu iets meer rust, kom nu nog 3/4 keer per dag.
Zie nu idd ook wel verandering in zijn hoeven :j Hij heeft wat van die kringen er in zeg maar, maar gelukkig heel oppervlakkig. Ook brokkelen ze wat meer (hij had nóóit brokkelhoeven) maar dat zie ik bij andere paarden ook veel momenteel door de droogte van de laatste tijd en de harde grond. Maak nu wel 3 keer per dag z'n hoeven nat en zorg (al vanaf het begin) dat er een 'modderplekje' in het land is waar hij in kan staan als hij daar behoefte aan heeft :)

Wat is equipalazone? (is dat te vergelijken met fenylbutazone? dat kreeg mijn pony)
Heb je al eerder foto's gemaakt? En hoelang ben je al bezig dat het niet lekker gaat? Foto's is wel fijn denk ik ja, dan weet je precies wat de 'schade' is :j (wij gaan over een paar weken ook weer foto's laten maken :j )
Was jouw pony aan alle 4 de benen bevangen?
Mijn pony loopt ook op blote voeten :j Woensdag komt de smid, ben wel erg benieuwd wat die ervan zegt.. Z'n hoeven groeien érg hard momenteel, verbaasde ik me echt over.

Wat ik me trouwens afvraag, mag mijn pony nu ook al gaan rennen en bokken enzo? Wat hij in zijn 'paddockje' doet heb ik natuurlijk geen invloed op, maar misschien is het wel lekker voor hem om even in de bak de benen te strekken, ben alleen bang dattie compleet uit z'n stekker gaat en we dan terug bij af zijn :o

Ik lees ook veel over lucerne bijvoeren (ivm eiwittekorten). Kan iemand me hier wat meer over vertellen?

Hij krijgt nu dus 3 keer daags geweekt hooi waar niet veel in zit. Verder heeft ie een mineralen steen. Ga hem dus een kuur drainage compositum geven. En straks voorzichtig weer opbouwen dat ie wat op het gras kan. En verder wil ik die F4F bestellen (waar kan ik dat het beste doen?). En is het dan goed om er wat lucerne bij te geven dan, of beter niet?
Wat kan ik verder nog doen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:36

Eh.. zou je misschien iets minder smileys in je tekst willen gebruiken. Het lijdt ontzettend af, wordt er tureluurs van!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 00:09

Even over de F4F, zag dat ik nog wat onbeantwoorde vragen had staan:
jesito schreef:
Volgens mij had ik dat adres ook al gevonden waar je de f4f kunt bestellen maar je moet dan met creditcard betalen.
Of is dat weer een andere site?

Je kan ook met PayPal betalen. Dat is nog makkelijker.
De shop waar ik het bestel is deze.

Heb bij mijn paard slechte ervaring met de combi F4F en luzerne. Kreeg er dikke benen van. In F4F zit al veel luzerne. Zou het echt houden bij arm hooi, magnesium wat je al geeft. Zie op de foto's een dikke koker (had mijn paard ook) en een hartvormige kont op de foto van achter gezien, en op de foto van opzij wat volle staartaanzet. Er kan dus m.i. (afgaande op de foto, dat kán vertekenen natuurlijk) nog wel wat van af.
Opbouwen met bewegen deed ik in het begin (alleen op het zachte) 2 rondjes bak. Dat per 2 dagen uitbouwen als dat goed bleef gaan. Uitbouwen deed ik met 2-3 minuutjes per 3-4 dagen. Héél geleidelijk aan dus. En ik ben pas na een maand of 6 weer op de harde weg gegaan.
In het begin heb ik Neutradex bijgegeven. Dat ondersteunt bij de verwijdering van afvalstoffen (ze gaan er lekker van plassen). Wel zoet, maar de voordelen ervan waren op dat moment belangrijker dan de zoete smaak. Voordeel was dat het de vieze smaak van de magnesium wat verbloemde.... De neutradex heb ik in 3 maanden rustig afgebouwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:01

Paars: wat heb jij voor een 20kg moeten betalen voor transportkosten?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:28

Een zak van 20 kg kost er nu GBP 94,= (ex. verzenden) omrekenen naar Euro is koersafhankelijk (en dat gaat niet super nu...), nu iets van 113 Euro. Omdat ook het Hills hondenvoer er érg veel goedkoper was dan hier in NL combineerde ik dat ook de vorige keer. De prijs is nu alweer 10 GBP hoger dan in april per zak van 20 kg. Toen betaalde ik incl verzenden 111 Euro meen ik. Het is dus goed om om je heen te blijven kijken! De lage koers van de Euro helpt niet mee ;-) . Ik ga steeds op snor als ik een nieuwe zak aanbreek, dan heb ik de tijd om te zoeken naar de beste deal én heb ik op tijd weer nieuwe voorraad. Je kan het beste net doen of je een bestelling plaatst, dan rekent het systeem de verzendkosten voor je uit. Je kan altijd op het laatst nog "uitstappen".

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:02

Hal al eens eerder hier gemeld dat mijn pony op gips was gezet ivm hoefbevangenheid met hoefbeenkanteling.
Mijn pony staat nu a 2 maanden op gipsjes en dinsdag zijn er opnieuw foto's gemaakt. De gipsjes hebben goed resultaat geleverd! Het hoefbeen is al wat in de oude stand terug gezet!
Ondertussen loopt mijn pony als een kievit, maar helaas nog wel op gips. Nog 1 maandje. Op de foto's was te zien dat de nieuwe hoef dat vanaf boven aangroeid, mooi paralel loopt aan het hoefbeen. Dus dat moet nog iets meer doorgroeien en dan mag het gips eraf en gaan er ijzers onder.
Ik wilde dit even hier vermelden omdat ik al bij 2 klinieken ben geweest (hij is vorig jaar voor het eerst hb geworden) en mij nooit eerder deze optie is gegeven.
Zijn kanteling was de laatste keer 14 en is in 2 maanden terug naar 9 graden!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:20

Hoi, hier een, sinds kort, stille meelezer.

@ zwelgje27: Dat heeft die van mij ook dat opwippen van de hoef. Hij doet het maar aan 1 beentje. Hij heeft cushing en is waarschijnlijk van de winter ook hoefbevangen geweest aan 1 been? Ook geen rare stand gehad. En denk aan de vele sneeuw, dus weinig beweging, dus ook niets zien. Het viel me wel op dat hij zo erg op de hak landde en zijn toon ontslaste. Maar wist toen nog niet wat het was, aangezien hij er niet kreupel op liep.

Hebben meer mensen dit opwippen van de hoef bij hun paard? Is er voor dat opwippen een bepaald beslag? Mijn hoefsmid is er niet zo voor om hem te beslaan, omdat hij sinds zijn cushing 'slechte' hoefjes heeft (veel last van hoefzweren bijv.) Voorheen eigenlijk geen beslag gehad, alleen voor buitenwedstrijden, en nooit hoefproblemen.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:43

Grietje heeft dat ook :j Bij haar ging het in 2007 wel over toen ze weer beter was en geen pijn meer had. Ik heb een filmpje van een paar weken terug, even kijken of ik die kan vinden.

Je ziet het niet heel duidelijk, maar als je goed kijkt zie je wel dat ze op haar verzenen neerzet.
http://www.youtube.com/watch?v=BBLFqD8bozI

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:20

tjee schreef:
Hal al eens eerder hier gemeld dat mijn pony op gips was gezet ivm hoefbevangenheid met hoefbeenkanteling.
Mijn pony staat nu a 2 maanden op gipsjes en dinsdag zijn er opnieuw foto's gemaakt. De gipsjes hebben goed resultaat geleverd! Het hoefbeen is al wat in de oude stand terug gezet! **** Zijn kanteling was de laatste keer 14 en is in 2 maanden terug naar 9 graden!

Mooi! Ik heb eerder horen zeggen dat de verkanteling iets blijvends is, maar jou verhaal zegt toch iets anders! Fijn!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:16

romeorowan schreef:
Lolclub: de Yea Ssac waar kun je dat krijgen en van wat voor merk is dat?

sorry voor mijn late reactie :o

ik heb de Yea Sacc van Dodson and Horrel, deze kun je zo bij Horsewellness of rechtstreeks bij Rene Wielens bestellen.
er zijn meer merken natuurlijk maar ik bestel dit gelijk mee met de safe & sound

ik lees hier dat mensen denken dat het normale biergist is, volgens mij is dit niet juist.
Biergist is een andere streng en heeft dus ook een andere bacterie, de werking van deze bacterie ken ik niet voor het paard, ik weet alleen wel dat biergist bloedreinigend werkt en wordt ingezet bij bijvoorbeeld jeugdpuistjes.

er zijn heel veel soorten giststrengen en deze (streng 1026) wordt door de laminitis stichting in Engeland aanbevolen omdat het de ph in de darmen normaliseert en het directe gevecht aangaat met de bacterie streptococcus Bovis welke de HB in eerste instantie veroorzaakt (door toxines aan te maken).

Yea sacc wordt algemeen en veelvuldig gebruikt bij koeien, bij deze dieren zou het de penswerking en vertering van het voer verbeteren met als gevolg meer melkgift.
Bij paarden zorgt het er dus voor dat de ph in de darmen op een normaal pijl blijft met als gevolg dat de slechte bacterien (die bijvoorbeeld gaskoliek en HB kunnen veroorzaken (streptococcus Bovis)) niet of in ieder geval minder goed de overhand krijgen.

in Engeland krijgen paarden yea sacc direct in de acute fase al toegedient om te proberen om zo snel mogelijk de toxines verwekkende bacterieen in de darmen te lijf te gaan.

Yea sacc zit overigens oa ook in Safe & Sound, F4F en Laminaze, mij is echter aangeraden om de eerste maanden wat extra bij te geven en het wordt ook aangeraden om paarden yea sacc te geven ter voorbereiding van het graas seizoen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:19

tjee schreef:
Mijn pony staat nu a 2 maanden op gipsjes en dinsdag zijn er opnieuw foto's gemaakt. De gipsjes hebben goed resultaat geleverd! Het hoefbeen is al wat in de oude stand terug gezet!
Ondertussen loopt mijn pony als een kievit, maar helaas nog wel op gips. Nog 1 maandje. Op de foto's was te zien dat de nieuwe hoef dat vanaf boven aangroeid, mooi paralel loopt aan het hoefbeen. Dus dat moet nog iets meer doorgroeien en dan mag het gips eraf en gaan er ijzers onder.
Ik wilde dit even hier vermelden omdat ik al bij 2 klinieken ben geweest (hij is vorig jaar voor het eerst hb geworden) en mij nooit eerder deze optie is gegeven.
Zijn kanteling was de laatste keer 14 en is in 2 maanden terug naar 9 graden!

wat fijn zeg,

ik hoop voor je dat deze ontwikkeling zich zo goed voortzet en dat ze straks weer helemaal de oude wordt,

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:31

Indy1990 schreef:
Hebben meer mensen dit opwippen van de hoef bij hun paard? Is er voor dat opwippen een bepaald beslag? Mijn hoefsmid is er niet zo voor om hem te beslaan, omdat hij sinds zijn cushing 'slechte' hoefjes heeft (veel last van hoefzweren bijv.) Voorheen eigenlijk geen beslag gehad, alleen voor buitenwedstrijden, en nooit hoefproblemen.

Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee

die van mij heeft ook een paar dagen met haar rechtervoorvoet iets opwippend gelopen, ze landde eerst op haar hiel en zette daarna pas de rest van haar voet neer, toen gingen bij mij wel alle alarmbellen rinkelen en heb ik de DA gebeld.
verder was er niet veel aan haar te zien namenlijk behalve dat ze wat sloom was en een beetje traanogen had.
het was toch wel een aankondiging van HB maar ik heb de stille hoop dat ik er snel genoeg bij ben geweest.
bij mijn paard is het hoefbeslag verlegd (normaal beslag) en zijn de hielen iets verlaagd (om de druk van de voorkant weg te nemen , het opwippen is nu ook weg, ze loopt weer normaal op zachte en harde grond, ze is niet meer sloom en de traanogen zijn verdwenen.

dinsdag aanstaande gaan we controle foto's maken of er iets veranderd is aan haar hoefbenen.

volgens mij is er wel speciaal beslag voor maar dan moet je echt bij een hoefsmid wezen met ervaring met HB paarden, ik ben de meest exotische ijzers tegen gekomen op internet maar het meeste succes hebben ze volgens mij met heartbar, breakover en banaan ijzers.
google daar maar eens op