[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:43

Geen idee, maar die vind ze niet te vreten :+. Heb ik 2 jaar terug geprobeerd doen merriebrok niet voldoende deed om haar op gewicht te houden met een kalf van een veulen er naast. Toen was de oplossing in mijn land met het meeste gras zetten met daarbij een kilo merriebrok (en ik vind een kilo brok voor een shet veel, normaal zitten ze op 200/300 gram als ze vol in de sport lopen). En dat lijkt mij nu niet de oplossing ;).

Van de subli weet ik dat het op vetten ipv suikers/zetmeel gebasseerd is, vandaar dat het misschien wel iets is. Mijn wat schrale zogende merrie zette er mooi wat van aan.

Voor de sport is ze nu nog redelijk op gewicht, voor de keuring minimaal 30 kilo te licht. Maar omdat ze al een maand rustig aan afvalt wil ik toch iets gaan doen zodat ze niet nog meer af gaat vallen (en kwa keuring gaat ze pas in oktober heen als ze goed loopt, dan zit er al zo veel haar op dat iets gebrek aan conditie wel valt te verbergen, gewoon bladblazer mee om haar vacht helemaal op te fluffen).

Ik vond voeren altijd al moeilijk. Nu ben ik het helemaal kwijt.....
Meer weidehooi durf ik niet helemaal aan, iedere keer als ik iets meer voer staan ze alle 3 met iets warme voeten (wel nog rad). Ander weidehooi dan dit heb ik nog niet kunnen krijgen in kleine baaltjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 11:44

maismeel is hoog glycemisch - voor paarden met HB, mogelijk ontstaan uit IR of PPID is dat dus geen goed plan. Teveel 'suikers|zetmeel'. De veilige manier voor onze HB paarden om wat dikker te worden is bietenpulp zonder melasse.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:56

Bietenpulp zonder melasse, waar haal ik dat het best?
Heb het hier bij de Welkoop nog nooit zien liggen en er zijn geen andere winkels redelijk in de buurt hier.

Ze is waarschijnlijk bevangen geraakt door suikers in het gras, anders zou ik het niet weten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:01

Weten jullie nog dat ik een week of 2 geleden geschreven heb dat ik een baal graszaadhooi roodzwenk bij Ponne in Katlijk heb gehaald?
Nu is bijna de hele onderste helft vergaan van de schimmel. Ik heb 90 euro voor de baal betaald, nou maakt me dat niets uits, maar voor dat geld verwacht ik wel iets goeds.
Ik snap dat het een natuurprodukt is en dat je niet mag verwachten dat het helemaal stof en schimmelvrij is.
Ik heb dus zojuist gebeld met Ponne en het verhaal verteld. Krijg ik een heel relaas over dat dat pech is en dat zij daar elke dag mee te maken hebben en dat het al 2 maanden slecht weer is en dat het elke 2 uur regent enz. enz.
Vraag ik hem dat als hij naar de slager gaat en vlees koopt....., nee dat was heel anders. En toen kwakt hij de hoorn erop.
Erg klantvriendelijk, voor mij geen Ponne in Katlijk meer.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar als hij van te voren had gemeld dat het geen 1ste klas spul was dan had ik het toch niet opgehaald.

Jasses, vooral het extra werk dat ik hier van heb, alles selecteren, waar laat je alles, kan ook niet allemaal op de mesthoop.
Moest even mijn gal spuien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:21

@ Dennis: ik gebruik zelf KwikBeet van Dodson & Horrell , daar zit geen melasse in. Het beste kun je even bellen met René Wielens, die verkoopt het en weet wellicht een dealer in jouw omgeving die het heeft. Wielens is de hoofddealer: 053-5721355

Zo zeg, da's ook een boef die vent uit Katlijk... garantie tot de deur. Ik had vorig jaar 5 x400kg voordroog balen die beschimmeld waren. Ze zijn netjes opgehaald en vergoed door onze fourageman.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:40

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:10

Ik woon vlak bij de Hartog fabriek (vorig jaar vloog de verse luzerne mijn land in met maaien, vonden mijn pony's wel leuk ;) ), maar die hebben niets in die richting (wel gras en mais brok enzo).
Zal zo René Wielens bellen.

Dat is zeker niet netjes. Als ik een mindere baal heb word hij altijd netjes op gehaald en krijg ik een nieuwe. Zal dit jaar wel mee vallen aangezien ik niet denk dat ik nog grote balen op ga krijgen (heb er nog 3 staan).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:41

janouk wat een fijn nieuws! *\o/*

dennis, mijn merrie is ook nog steeds aan de schrale kant, nu ik haar weer licht aan het werk heb geef ik haar weer lucerne naast het hooi en ik week een halve schep Subli senioren priores, ook geef ik nu elke dag wat omega mix bij.
Van olie zetten ze ook goed aan en het kan geen kwaad.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:49

Jenny en Shirley :(:) Helemaal kippevel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:01

romeorowan schreef:
Jenny en Shirley :(:) Helemaal kippevel.

ja, probeer hier maar eens je ogen droog bij te houden. Zoveel liefde en vriendschap na 25 jaar.
Wat hebben ze trouwens kleine ogen voor zulke grote dieren <3

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:52

'ovilanten' zijn sweet (op film maar pas op in het wild, been there seen that).... Ondanks dat hou ik het ook bijna niet droog hoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:29

amber viel ook erg in, toen ben ik een pompje omegaolie bij gaan voeren. Nu is ze op mooi gewicht.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:40

ElCamino schreef:
Zou maismeel kwaad kunnen ? Geen flauw idee wat erin zit hoor, misschien zeg ik iets heel stoms, maar daar worden ze wel dikker van...??

maismeel in een HB topic is vloeken in de kerk.

het staat stijf van het zetmeel (suiker) en is ook nog eens slecht te verteren voor paarden.

ik zou bietenpulp aanraden. geweekt en gewassen. Kwik Beet als je geen zin hebt in lang weken en spoelen om de restsuiker eruit te krijgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:03

Nadeel van bietenpulp of Kwikbeet vind ik dat het toch altijd (langer of korter) geweekt moet worden. Dat heb je met Omega olie of EnergieKernmix niet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:13

Kwik Beet gaat heel snel. na 10 minuten is het geweekt.
gewone bietenpulp is wat meer werk. wanneer je kokend water gebruikt is het ook zo gepiept.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:34

Als je de paarden aan huis hebt is dat wellicht goed te doen, maar als je paarden bijv. in pension hebt staan, dan zal de SH er niet op zitten te wachten dat er iets geweekt moet worden. Dan zou je het zelf kunnen doen als je op stal bent, maar vaste tijden om te voeren zijn wel zo prettig. De EnergieKernmix kan je gewoon klaarzetten voor (bij wijze van spreken) een paar dagen vooruit. Wat je kan voeren heeft dus ook met dat soort factoren te maken. Het is dus mooi dat er keuze is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:10

Ik geef 's avonds een halve schep subli SP (ook met pulp).
De avond ervoor zet ik het klaar in een emmertje en een stalgenootje die 's mdidags komt doet er dan water bij, zodat ik het 's avonds kan voeren.
Als ze het een keer vergeten is giet ik er heet water bij en laat ik het een ruim een uur staan en dan is het ook goed om te voeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:37

Ik heb ze aan huis staan, dus in de week zetten en later voeren is goed te doen.
Ik heb gister eerst maar een zakje subli Senior priores gehaald, dat is hier gewoon goed te krijgen. Gewone bietenpulp hadden ze niet en ben er ook nog niet achter waar ik in de buurt de kwikbeet kan halen.

Energiekernmix(oh nee, omega 369 heet het tegenwoordig) heb ik ook nog staan, voor als mevrouw de SP niet eet (die eet wel rustig de energiekernmix, maar ook lijnzaadolie puur als het moet, daar is ze gek op).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:24

Nu weet ik het echt niet meer......
Heb nummer 4 bevangen staan. Een 2 jarige, iets mollig en staat al de hele zomer niet vol op het gras (eerder af en toe een paar uurtjes) en sinds ik bevangen pony's heb staat ze bij de bevangen pony's (dus helemaal niet meer op het gras).

VA is weer onderweg.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:10

jee...Dennis!
Het lijkt niet op te houden! |(
Een twee jarige?Wat noem jij 'wat mollig'?
Ik begrijp er niets van hoor....zit het in de lucht,of komt het door het rare weer bij jullie?
Het moet toch ergens aan liggen?
sterkte maar weer :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:18

Sterkte Dennis ... nr. 4 ... pff zal duimen dat het meevalt.
Maar wat raar dat er bij jou zoveel op het oog gewoon gezonde pony's 'onderuit' gaan.
Je zou verwachten, gezien de weersomstandigheden, de verharing, ander hooi, e.d. dat juist de oude patiënten mogelijk een terugval krijgen, maar daar hoor ik hier (gelukkig maar hoor) heel weinig van.
Het zijn toch vaak nieuwe gevallen op dit moment.
Zal Yoblin maar goed in de gaten houden dan .. hij is beslist ook te mollig en staat mee te dieëten met Isabella (waar hij niet vrolijk van wordt, en waar ik me ook van afvraag of hij niet straks mogelijk wat te kort komt; tenslotte is hij wel 'aan het werk').

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:28

Dit was Caya dit voorjaar, ze is inmiddels nog een beetje gewicht kwijt. Caya en andere pony's uit de zelfde vader zijn al erg snel 'compleet' en weinig jeugdig.
Afbeelding

Dit was Caya als jaarling :o (had na het afspenen bij iemand op het land gelopen en in het voorjaar zo terug gekregen, sinds die tijd word ze altijd al beperkt gevoerd, maar een jonkie zwaar op dieet is natuurlijk ook niet goed).
http://i45.tinypic.com/2isjtq9.jpg

Caya stond dus al bij de bevangen pony's. Die gister nog super waren, vandaag twijfelachtig (maar niet slecht).
Ik heb nu van de 4e VA van de kliniek te horen gekregen dat ik echt alles goed doe en dat ze het echt niet snapt. Er word maandag met de andere VA's overlegd (heb nu alle paarden VA's wel gehad ondertussen :+ ) omdat dit natuurlijk wel heel raar is.

Mijn ouders (die amper de voor en achterkant van een paard uit elkaar kunnen houden :+ ) vroegen al of het besmettelijk was.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:31

Dat is wel heel zorgelijk Dennis... toch vreemd dat je nu al 4 bevangen ponies hebt - dat moet een gelijke oorzaak hebben zou je zeggen, en het ligt voor de hand om dat in de voeding te zoeken: daar zit iets te veel of te weinig in waarop de dieren reageren.

Ik denk dat je 's stevig moet gaan analyseren wat er de laatste tijd bij jou gebeurt is en je een lijstje maakt van wat elk individuele pony krijgt. "Iets mollig" zegt niet zoveel: kun je er een score cijfer aan hangen als je naar de body score lijst kijkt? (http://www.voervergelijk.nl/kennisbank) Waren er veranderingen in de mest vóór het bevangen raken?
Ben je ander voer gaan geven? Gevoelige dieren zijn gebaat met consequent hetzelfde voer krijgen( als dat tenminste 'veilig' is) Geef je supplementen en zo ja wat? Hoe zit het met de beweging?
Hooi: week je nu consequent hooi voor alle dieren ( en laat je het goed uitlekken voordat je voert - het lekwater bevat de uitgespoelde suikers)?

Om deze noot te kraken zul je echt even een overzicht moeten maken en in je geheugen duiken om te zien wat voorafgaand aan de HB bij je dieren anders dan anders was. Wat de 2-jarige betreft: het is onwaarschijnlijk dat ze op zo'n jonge leeftijd al problemen hebben met de seizoenswisseling ( hoger ACTH in het bloed) - er is wel een lichte stijging bij bloedonderzoek te constateren maar bij jonge dieren meestal toch niet zódanig dat het in HB resulteert.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 10-09-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:33

Dennis, kan het niet je weidehooi zijn ? Of een toxine ergens ? Want ik kan me niet voorstellen dat met de maatregelen die jij genomen hebt na 1 en 2, dat er dan ook nog een 4e bijkomt gewoon van het gras. Heel veel sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:34

oei...als jaarling wel wat fors ;)
Nu valt het wel mee,zou natuurlijk wel wat schraler kunnen.
Wat mij opvalt is dat ze vocht vasthoudt onder haar buik,richting uier?
Je hebt prachtige pony's in je profiel staan hoor! <3
Maar shets zijn snel te vet....die van mij ook :o