[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:20

@fancylover
Succes op de kliniek. Ga je naar Visdonk? Duim duim duim

Vandaag komt een leerling van Van Nassau bij ons thuis de paarden beslaan. Heel spannend. Vorige keer heeft hij Image onder begeleiding van Rob op de kliniek beslagen. Dus ik heb er alle vertrouwen in, dat hij het nu thuis ook zonder Rob kan.
Maar spannend blijft het, want de overgang naar een andere smid is nu 2 x flink fout gegaan.
Het is zo ideaal als er een smid bij ons thuis komt: dat scheelt ons 2 x in de 10 weken 5 uur heen en weer rijden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:50

Jannepauli schreef:
Graasmaskers.. pffff... wat een gedoe! Vorige week besloot ik dat mijn dames toch wat te veel vlees op de ribben lijken te krijgen dus dacht ik ze die dingen om te doen. Nou omdoen dat gaat maar vervolgens liepen ze als dwazen door de wei, duwden af en toe de neuzen in het gras maar ze hadden écht niet door dat ze door die kleine gaatjes moesten proberen te eten. Zijn mijn dames zo dom?

Niet alleen jouw dames zijn dom, die van mij is ook dom. :) Ze heeft het moeten leren, toen mn paard eenmaal doorhad dat ze er mee kon eten ging het goed. Maar geef ze even de tijd. Of help ze een beetje door er sprietjes door te steken :)

Ik heb ook die van de paardendrogist. Die krijgt ze in ieder geval zelf niet af ... tot nu toe dan ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:24

Isapaardje schreef:
fancylover schreef:
gister zelfs een wedstrijdje gereden met als resultaat 180 en 191 punten.

Toen ik dit 3 dagen geleden las, dacht ik al oh oh :o
Na een fikse bevangenheid moet je echt niet alleen opletten in voer, maar ook in het werk.
Sorry dat ik het (weer) zeg, maar volgens mij wil jij echt te veel van Marco, terwijl hij nog in de herstelfase zit.

Een hoefzweer is daarom niet ondenkelijk. Er moet veel hersteld worden ook IN de hoef en een (kleine) overbelasting kan al een ontstekingsreactie te weeg brengen, vaak inderdaad in de vorm van een hoefzweer. Met wat geluk hebben ze hem snel gevonden, kan hij worden uitgesneden en kun je volgende week weer op hem rijden.
Maar liever adviseer ik je; doe rustig aan. Succes.

Isapaardje heeft gelijk....van de buitenkant lijkt alles o.k maar van binnenin is er naturlijk van alles aan de hand in de hoef.
Herstel daarvan duurt soms wel een jaar.....voordat het necrotische weefsel is opgeruimd en uitgegroeit.
Het is geen gezonde hoef meer....die net als in mijn geval met mijn fries met zijn hoefzweer, na wat gesnij met een renet openligt en het paard loopt weer zo goed als rad.

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:48

Ja, merk hier hetzelfde... de pony loopt m-dressuur maar we moeten erg opletten met trainen. We proberen niet te lang achter elkaar te trainen, veel stap tussendoor en tussen de dagen met trainen voldoende rust (is longewerk) om te herstellen. Hij wordt nu ongeveer 4x per week gereden en de rest gelongeerd. Longeren is dan 1 of 2x wel bijgezet en een beetje aan het werk en 1 of 2x aan het halster een beetje spelen. Hij moet wel elke dag van mij bewegen, al is het maar 20 minuutjes. Ik kijk heel goed of ie moe wordt of verzuurd (lijkt soms sneller te gebeuren, zou dat met de stofwisseling te maken kunnen hebben?) als dat gebeurd meteen weer stappen tot ie op adem is en dan weer verder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:01

@ Janouk: spannend joh, hou je ons op de hoogte hoe het afloopt? Wat is het toch moeilijk om een smid te vinden die Rob van Nassau evenaart.. Pauli is ook door een andere smid beslagen maar wel met gebruikmaking van de ijzers van Van Nassau, en toch.... 't is het nét niet..

Ik denk dat Isapaardje gelijk heeft met het advies langer de tijd te nemen. Dat was ook het advies wat ik in de kliniek kreeg: heel langzaam opbouwen, voorlopig eerst alleen maar grondwerk(o.a. wandelen aan de hand, opbouwen van zachte naar harde ondergrond). De schade in de hoef moet de tijd krijgen te herstellen, de rommel moet eruit en dat duurt nu eenmaal lang. Ik denk dat als je dat advies niet volgt, je de boel telkens weer opnieuw onder druk zet en beschadigd, met alle gevolgen van dien. Langzaam opbouwen en dat betekent vooral stevig, energiek stapwerk, waarvan de duur steeds langer uitgebouwd wordt.

@Embe: ik denk dat jij het heel goed aanpakt - bewegen is ontzettend belangrijk zodra dat weer pijnloos kan. Ik heb het wel eens eerder geroepen: die glucose in het bloed, die mogelijk via IR de HB triggert, moet verbrand worden en dat kan in feite alleen maar door bewegen, energie verbruiken.Ik ben er van overtuigd dat , met name bij suikergevoelige paarden, stilstand juist achteruit gang is. En als de medische wetenschap beweert dat het soms wel een jaar (!) kan duren voordat het lichaam, stofwisseling en darmflora zich hersteld heeft dan is het niet zo vreemd dat sommige paarden opnieuw in de problemen komen, en dat de conditie weer helemaal opgebouwd moet worden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:16

@Jannepauli: ja, dat idee heb ik ook van dat bewegen. Merk alleen dat ie de ene dag de wereld aan kan en superfris is en de andere dag moe is en moeilijk het werk aan kan. Ik kan daar niet echt een patroon in ontdekken. Het is niet zo dat ie na een dag frissigheid te veel doet zodat ie de volgende dag moe/spierpijn etc heeft. Ik vermoed dat het toch met de stofwisseling te maken heeft maar weet niet zo goed hoe ik dat moet oplossen. Iemand een idee?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:31

Moeilijk om zo te zeggen, zonder het paard te zien/kennen.
Wat is je voedingspatroon? Veel ex-HB paarden worden natuurlijk behoorlijk teruggezet in voeding en kunnen dan het risico lopen te weinig mineralen en vitamines binnen te krijgen. Een goede stofwisselingsindicator is ook de mest: is deze los, nattig, met grove vezels (wat zou wijzen op een verstoorde vertering), of juist hard en compact?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:35

Hij krijgt veel 'oud' hooi en D&H safe & sound... verder een beetje weidegang maar dat mag geen naam hebben. Zijn mest ziet er prima uit. Wellicht toch even een bloedje laten trekken bij DA om te kijken of ie wat te kort komt, zat ik net te denken. Het vreemde is ook dat ie het ene moment heel pafferig kan zijn om binnen 2 dagen dan weer slank en bij het dunne af te zijn. Wellicht heeft dat er ook iets mee te maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:49

Het is zeker goed om het bloed 's te laten controleren. Toch denk ik dat, afhankelijk van de hoeveelheid Safe & Sound, je wellicht toch laag in de essentiële vit/mins zit met oud hooi en dit voer. Misschien toch Formula 4 Feet bij gaan geven - Paars kan je daarover inlichten en die heeft ook een engels adres waar je het goedkoper kan aanschaffen dan hier in NL!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:07

Ja, ik had ook al het idee dat s & s niet toereikend zou kunnen zijn. Hij krijgt 3x per dag 1.5 voerschep van dat spul maar eet het nooit helemaal op... het is ook een bak vol. Dank je voor het meedenken Jannepauli! +:)+ Soms zit je een beetje in kringetjes te denken en is het fijn om even met iemand te overleggen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:37

Graag gedaan hoor! Daarom is dit topic ook zo fijn, we willen elkaar allemaal helpen en ik weet wat het is hoor: soms kun je gewoon even vastlopen en 't even niet meer weten.

Ik heb overigens een tijdje geleden met de helpline van D&H gebeld en ook zij gaven toe dat het voor het herstel van het paard beter is om extra vit/min te geven naast de Safe & Sound. Natuurlijk bevelen ze dan hun eigen poedertje aan (Daily Vitamins) maar ik las al zoveel goede berichten over Formula4Feet dat me dat een goede optie lijkt. Volgens mij zijn het ook korrels in plaats van poeder en dat gaat er - bij mijn paarden tenminste- wat makkelijker in!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:19

Van Van Nassau mochten we gewoon weer aan het werk als hij het goed deed, ook van mijn smid en dierenarts mocht dat.
We doen natuurlijk wel rustig aan en we trainen op B niveau dus denk nu niet dat we heel zwaar trainen. Bovendien zijn we al sinds november aan het stappen.
Verder ga ik hier niet verder op in omdat er 3 personen zijn die Marco gezien hebben en mij dit advies gaven, daar hecht ik echt meer waarde aan.

Vandaag liep hij trouwens al weer stukken beter, in stap bijna goed en draf nog wel kreupel.
We waren naar de kliniek in slootdorp waar we altijd komen. ze konden helaas niets vinden en hij reageerde nergens op met de tang terwijl de dierenarts er toch heel hard in kneep. Totaal niet gevoelig dus.
IJzer eraf en weer gekeken maar niets... dus we weten niet precies wat het is. Het kan goed zijn dat hij in een steentje heeft gestaan. Hij gaat een paar dagen op de bute en dan kijken we verder. Het is allemaal zo lastig omdat we niet zomaar in die zool kunnen gaan snijden en hij was nergens gevoelig. zelfs niet daar waar het heofbeen tegen de zool zit...

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:33

Mijn paard was in maart acuut bevangen..hij heeft nu na de bevangenheid constant hoefzweren...heeft ie t net aan t ene been gehad krijgt ie het wel weer aan een ander been..zijn zool is ook helemaal week en zacht,heb nu egyptische zalf gekocht.Nu moet ikerbij zeggen dat het een cushing paard is ,maar daar zit ie voor aan de pergolide sinds 2,5 maand..

Hebben jullie tips om de zool harder te maken?

Hij krijgt sinds gister ook safe and sound..hoeveel mag je hiervan geven?Ik ben nog erg voorzichtig ,mag hem nu net weer gaan bijvoeren van de veearts.

Hij begon heel erg dun te worden.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:16

@Fancylover: He, wat vervelend. Ik duim voor je mee!! Ik ben net zo, haal me ook altijd snel het ergste in mijn hoofd..
Hopelijk valt het mee.. Hebben ze enig idee wat het wel zou kunnen zijn, als hij nergens gevoelig reageerd in de hoef..? Hebben ze nog verder gekeken naar het been oid?

@Jannepauli: Ja, het is echt geduld hebben! Ik heb nu 2 pony's in de wei gehad waarbij ik graasmasker heb aangeschaft, waarvan nu momenteel die van mijzelf. En beide hebben er toch wel een paar dagen over gedaan voordat ze het snapten..
De eerste keer kon ik het ook niet laten om na een half uur dat rot ding er al af te halen, beestje stond me zó zielig aan te kijken en in een hoekje met zijn hoofd te schudden..
Tip: gewoon omdoen en weg lopen! Laat maar een paar uur klungelen en gewoon niet kijken, ze snappen het vanzelf een keer. Je kunt inderdaad ook eerst even oefenen met grassprietjes erdoorheensteken.
Ik heb em wel altijd aangesloten zitten tegen de mond aan, kunnen ze hem er niet af krijgen. Volgens mij is dat niet erg. Zolang hij maar niet strak zit rondom de neus (wat hoger) dus op de wreef drukt en/of neusgaten. Ze moeten natuurlijk wel nog makkelijk hun mond open en dicht kunnen bewegen.
Ik geef altijd wel liever eerst wat hooi voordat ik ze met dat ding meteen nuchter de wei indoe, vooral nu voor jou de eerste dagen, omdat het even duurt voordat ze het door hebben. Ik zou ze lekker een paar uurtjes of halve dag laten oefenen met dat ding. succes!

Ik heb trouwens ook gewoon die met dat ene gat onderin, heb em van Divoza. Ben er best tevreden over, maar vraag me af of die van Greenguard misschien iets meer ventilatie heeft bij neusgaten. Vind die van mij een beetje benauwd naar mijn idee..?
Iemand die mij kan vertellen hoe groot de gaten onderin van dat masker zijn..? Heb ook het idee dat die van greenguard meer gras doorlaat dan die simpele met 1 gat onderaan, maar kan het vanaf de foto niet zo goed beoordelen..

Met mijn pony gaat het redelijk maar qua onregelmatigheid en af en toe kreupelen op de rechterkant zie ik geen verschil eigenlijk.. Heb haar nu 8 dagen op de equipalazone gehad om te kijken hoe ze dan loopt.. Tja, met wandelen in stap viel me vooral op dat ze voorwaarts was, maar dat is ze meestal wel.. Heb haar 2x bekeken aan de longeerlijn en ze liep daar rechtsom nog steeds kreupel om de paar passen, ondanks de pijnstillers.. In het begin leek het iets minder, maar na een paar rondjes draf werd ze steeds onregelmatiger..
Dus zo de DA maar weer bellen wat nu verder...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:46

@zwelgje, ik denk dat ze met de greenguard inderdaad wel meer gras binnen krijgen dan alleen met een gat. Het is nog steeds minimaal, maar er zitten meer gaten in de greenguard. Het zijn een soort langwerpige, dunne gaten.

Bij de paardendrogist kan je trouwens een test exemplaar aanvragen. Kan je een week uitproberen, bevalt ie mag je hem houden en anders stuur je hem terug.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:10

Ik heb inmiddels toch maar besloten een Greenguard te gaan proberen.. en dan gewoon omdoen, weglopen en de dames de kans geven eraan te wennen. Ik geef ze sowieso altijd al een laagje hooi voordat ze de wei op gaan, dus verhongeren zullen ze niet. En even stressen is minder erg dan weer HB oplopen!

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:38

Heey,

Sorry dat ik zo ineens kom binnenvallen.. Mijn pony (shetlander) is vandaag hoefbevangen uit zijn stal gehaald.
Hij wou niet meer lopen etc.
Nu staat hij in de paddock en krijgt die alleen hooi. Maar hoelang moet ik dat volhouden en is er iets van kruiden oid. wat ik kan voeren? Of gewoon alleen hooi?
En wanneer kan je weer gaan opbouwen? Of zoizo de hele zomer rust? En wanneer zou die het land opkunnen?
En ik hoorde vandaag over magnesium voeren, of word dat sterk afgeraden?

Ik hoop op antwoorden :) Heb er zelf totaal geen ervaring mee namenlijk..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:14

krijgt hij ook ontstekingsremmers?
Alleen met hooi en in een paddock zetten redt je het in dit stadium niet ben ik bang..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:19

Wat zei de dierenarts ervan?

Magnesium kan wel helpen, als het paard een tekort daaraan heeft. Grietje is daar de eerste keer goed van opgeknapt. Maar wel even met je dierenarts overleggen voordat je het gaat voeren.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:22

Dierenarts heeft hem ontstekingremmers gegeven en komt volgende week weer terug. Tot die tijd moet die in de paddock staan en krijgt die alleen hooi..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:05

Mijn fjord staat nu alweer bijna een maand 24/7 met greenguard op de wei en dit gaat super. Heb een van de weinig paarden op stal die er een beetje fatsoenlijk uitziet betreffende buikomvang (gewoon heel netjes dus).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:25

Embe schreef:
@Jannepauli: ja, dat idee heb ik ook van dat bewegen. Merk alleen dat ie de ene dag de wereld aan kan en superfris is en de andere dag moe is en moeilijk het werk aan kan. Ik kan daar niet echt een patroon in ontdekken. Het is niet zo dat ie na een dag frissigheid te veel doet zodat ie de volgende dag moe/spierpijn etc heeft. Ik vermoed dat het toch met de stofwisseling te maken heeft maar weet niet zo goed hoe ik dat moet oplossen. Iemand een idee?

ik kreeg het uitdrukkelijke advies om een schepje Yea-ssac (Saccharomyces Cerevisiae 1026) per dag bij te gaan voeren, dit zijn "goede" darmbacterien die ervoor zouden moeten zorgen dat de darmflora in de dikke darm sneller weer gezond word.
deze levende gistcultuur zou ook de bacterie triggeren welke HB veroorzaakt door ervoor te zorgen dat deze bacterie niet de overhand krijgt en toxines gaat afgeven (zo heb ik het begrepen althans)

het zit overigens toegevoegd in de Safe & Sound en ook in de F4F.

toch adviseerde mijn DA om er nog een klein beetje per dag exta bij te geven.
hij gaf zelfs aan dat het wel 18 (!) maanden kon duren voordat de darmen en stofwisseling zich geheel hersteld had.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:07

Ik wil nog even terugkomen op het berichtje van Fancylover: ik ga ervan uit dat het niet uitmaakt wat voor training je doet, of dat zwaar is of licht, maar je paard hoeft maar 1 verkeerde beweging te maken en het kan weer mis gaan.
Net als je zelf een onstoken nagel hebt, je kunt wel timmeren, misschien wel 2 uur achter elkaar, maar je hoeft je vinger maar nauwelijks te stoten of de ontstekingsreactie begint weer.

Lolclub: de Yea Ssac waar kun je dat krijgen en van wat voor merk is dat?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:10

romeorowan schreef:
Lolclub: de Yea Ssac waar kun je dat krijgen en van wat voor merk is dat?

:j dat zou ik ook graag willen weten... ik heb wel van Groene Os Probiotica, dat is toch ongeveer het zelfde?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:29

Yea Ssac is volgens mij niets anders dan biergist. Ik heb dit ooit eens met mijn voormalige VA besproken en hij was er bepaald niet voor om dit aan een HB paard te geven. Ik denk omdat het niet alleen gunstige effecten heeft op de vertering (darmflora) maar ook omdat het paard in gewicht kan toenemen.
Bij ons in de buurt zit een bedrijf dat hoogwaardig biergist verkoopt, in een mengsel van gist en bierborstel. Het wordt voornamelijk in de veeindustrie gebruikt (koeien etc.).
Als ik straks even tijd heb zal ik proberen wat informatie op te diepen - ik heb twee jaar geleden een 10kg emmer gekocht voor maar iets van 35 euro - zag het onlangs door een ander bedrijf ook aangeboden alleen toen werd het verkocht voor meer dan het dubbele.

Hoe dan ook, ik zoek 't uit maar zou iedereen wel aanraden om eerst met je VA te checken of je dit aan je paard kan geven tijdens of kort na HB.

Het product wat ik bedoel leek goed werkzaam te zijn tegen zomereczeem - een andere VA hier in de buurt heeft Friezen die er in het geval van ZE kennelijk heel goed op reageerden.