[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:56

janouk schreef:
Ik voer voordrooghooi van mei. Wat ook opvalt, is dat het kwakkelen begon met het aanmaken van winterhaar.

Wel weer voordroog van mei.... maar dan ook een duidelijke link met het aanmaken van de wintervacht. Kan je aan ander ruwvoer komen? Misschien zie ik spoken maar als ik zo om mij heen kijk en luister, dan is veel voer van mei onvoldoende geschikt voor paarden. Mijn voerleverancier heeft veel rondgebeld en komt tot dezelfde conclusie.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:13

paars schreef:
ancksunamun schreef:
Volgens de dierenarts werkt dat beter tegen hoefbevangenheid dan Metacam, is het minder schadelijk voor de spijsvertering en goedkoper.

Ik laat het weer even horen, voor de trouwe lezers een bekend riedeltje, vandaar in een linkje. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1333135&p=65845704&hilit=metacam#p65845704
Bute is niet minder schadelijk voor de spijsvertering. Het is zeker goedkoper, of het béter werkt...? De prijs geeft vaak de doorslag. Niet alle paarden hoeven zolang aan de pijnstillers trouwens.
Fijn dat hij tervreden is, gaat de goeie kant op zo. Plan gemaakt = goed! Hoe pijnlijk loopt hij? Ligt hij veel? Als je er vlot bij bent, en de pijn meevalt, dan zou ik echt 3 x nadenken om hem op pijnstilling te houden. Hoe minder troep in het lijf hoe beter. Wat moet dat moet, maar als het niet nodig is, niet doen.

Naast pijnstiller werkt het nl ook ontstekingsremmend. Maar ik vond het idd ook erg lang toen ik het hoorde vanochtend. Op het zachte loopt hij bijna goed, op het harde nog erg pijnlijk. Liggen heb ik hem niet zien doen, maar vanchtend zag ik een stro-afdruk op zijn kont dus afgelopen nacht heeft hij wel gelegen. Als hij binnenkort zonder pijn kan lopen ga ik zeker even bellen met de dierenarts om te vragen of we door moeten gaan met die pijnstillers. Ik heb zelf een hele gevoelige maag en mag geen NSAID's, dus het lijkt me idd niet prettig om dat een maand lang aan een paard te geven dat al stofwisselingsproblemen heeft en minimaal mag eten.

Nado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:54

Janouk, dikke knuffel! Wat fijn dat Image morgen al terecht kan, ik duim voor haar!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:25

Mijn hooi waar ze op bleven kwakkelen (ook geweekt) kwam volgens mij ook uit mei als ik het goed onthouden heb. Zal het navragen als ik daar nog eens hooi haal.

Ik heb vanmiddag even filmpjes gemaakt van mijn mutsen. Deels over het zachte, stukje over het harde (van voerbak tot voerbak ongeveer). Allemaal liepen ze ook wat te klooien omdat ik ze net gevoerd had en ze daar terug naar wilde ;). Alleen Dennis is uit zich zelf een aardige beweger. Roos en Whitney stappen uit zich zelf al niet erg soepel en ruim (voor de wagen als ik ze netjes rij stappen ze in, zoals nu gelongeerd stappen ze normaal al 1 tot 2 voeten achter).

Dennis, op het harde echt nog flink gevoelig. Over een week of 2 moet ik met een van m'n jonkies naar de kliniek voor een enting, zit er over te denken hem mee te nemen voor foto's.
http://zizje.hyves.nl/album/64884105/Ie ... 59/0/8Ply/

Whitney, iets kort op het harde, wisselt wat per dag tussen dit op het filmpje en goed op het harde
http://zizje.hyves.nl/album/64884105/Ie ... 39/0/D0aW/

Roos, pas 2 weken onderweg, sinds dit weekeind zonder metacam en ben ik eigenlijk wel tevreden over.
http://zizje.hyves.nl/album/64884105/Ie ... 30/0/dhiq/

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:31

Inderdaad fijn Janouk dat je zo snel terecht kunt. Ik zal duimen hoor!!

@Dennis: Roos loopt niet slecht, whitney loopt kort, maar Dennis loopt echt alsof hij er helemaal geen zin in heeft. Ken dat nog uit de tijd dat Isabella er altijd 'net tegen aan' zat. Dan liep ze ook zo, alsof het haar niet echt interesseerde, zonder dat je het echt pijnlijk kon noemen. Als je kunt, zou ik zeggen, neem Dennis mee en laat toch eens een foto van de voorvoeten maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:55

Janouk: wat rot, ik hoop dat 't met een sisser afloopt.
@Isa: nog niet rad nee, maar wel vrolijk en enthousiast. Mijn hemel wat een nek heeft die Yoob!!

Over de bute: werkt bij veel paarden toch echt beter dan metacam. Bute + tranquigel is hier 'a winning team'. Ascal erbij hebben we nooit gehad.

Update van hier: ging super tot ze vorige week opnieuw bekapt/beslagen is, was onmiddelijk fout op 1 hoef. Bute er in gegoten, meteen enorme verbetering, na paar dagen afgebouwd, nu nog om de dag een zakje, 't weekend stoppen. In elk geval is ze fit als een hoentje, loopt te dansen aan 't halstertouw. Heb 10 baal hooi extra laten komen, van eind juni, moet goed zijn, alleen mega-stoffig, dus dat wordt weer weken voor Es :(

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:01

janouk: ooh wat balen zeg, je gevoelens klopte dus wel.
ik hoop dat er gauw verbetering in zit, het blijft een rot iets zeg!

paars: ik zal voor je duimen!

ik vond het ook eng het nieuwe hooi dat ik heb gehaald voeren, heb het eerst gemengt geweekt gegeven en toen gemengt droog, dit ging goed, nu alleen die nieuwe baaltjes en gaat ook goed maar het zijn dan ook balen van vorig jaar. De plastic balen van mn schoonpa zijn van ongeveer twee weken terug, drie regen buien overheen gegaan .... hoop dat dat goed gaat.

zo te lezen moet ik dus oppassen met hooi bij kopen.... het mag absoluut beter niet uit mei zijn?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:03

voor de zekerheid: mei is (vaak) fout!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:05

ga er zeker naar vragen want naar verwachting moet ik toch nog iets hooi bij kopen, we moeten nu al aardig bij voeren omdat het grasland te nat is om op te lopen voor de andere, mamaloe staat al bijna volledig op hooi ( op om de dag twee uurtjes weide met graasmasker na )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:39

Ik ben sinds een week of 2 ook nieuw hooi gaan voeren, omdat mijn oude hooi op was.
Eerst gemengd met het oude, en daarna alleen het nieuwe.
Ook eerste snee, dus ik denk van mei...
Gelukkig tot nu toe geen last voor wat ik kan zien...
Ik week het wel altijd trouwens...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:03

Het lijkt erop dat het 't beste is om hooi van de eerste snee 2011 ( mei) te weken vóór het voeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:18

Ik week sowieso mijn hooi altijd vanwege het hoesten, maar dat lijkt nu alleen maar verstandig inderdaad...
Ik heb op zich wel mooi lang en grof stengelig hooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:22

Succes vandaag Janouk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:37

Image belast gelukkig linksachter weer, waardoor ze niet meer zoveel gewicht op voor hoeft te houden. Dat geeft verbetering. Gelukkig maar, want ik had er een hard hoofd in hoe ik haar op de trailer moest krijgen. Ze kan nu in ieder geval vervoerd worden. Dat geeft mij weer wat meer rust tijdens de lange trailerrit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:50

Janouk: heel veel sterkte vandaag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:00

Heel veel succes en sterkte vandaag!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 16:12

Effe checken.. nog geen nieuws over Image.. wacht in spanning!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:37

Ascal moest ik ook vanaf van ronald, Bute werkt bij mijn paard het beste. En heb standaard een doos op voorraad staan,
Ben ook benieuwd wat er met Image is gebeurt...

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:55

*lees nog steeds mee

@ Janouk Hopelijk is de rit goed gegaan en veel sterkte met Image.

Hierzo gaat het wel; Sam en Luuk hebben het nu heel druk met eikels eten. Vooral Sam, die is net een stofzuiger zo loopt ze heel de wei af.Ze vist de eikels zelfs uit het mesthoopje. `s Avonds gaat de wei dicht en `s morgens wordt eerst heel de wei (gelukkig is het niet zo`n super grote wei) eikelvrij gemaakt. Maar je kunt er moeilijk een hele dag bij blijven.
Luuk had gister ook al zo iets raars: ze wou bij Sam uit haar uier drinken; hele tijd hinniken/ briesen/murmelen/gillen. Het laatste herkennen we als ze hengstig is maar nou spoort ze niet helemaal.

Verder is de bom gebarsten tussen mijn vader en mijn tante; das een te lang verhaal en geheel off topic.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:33

@ colinneke: vast geen fijne situatie...

@ Janouk: brrrrr, waarom horen we (nog) niets....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:16

@Colinneke....IceAge 4 dus al ;-) haha. Pas maar op idd, goed dat je dagelijks eikels ruimt. Sterkte met de offtopic situatie.

Ik ga nu naar stal, vanavond weer online, hopelijk dan bericht van Janouk....tot die tijd = geen bericht góed bericht.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:07

Nog niets van Janouk ?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:11

wat is dat waar janouk dr paard heen brengt?
durf het bijna niet te vragen... :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:20

Ik ben ook benieuwd hoe het met image is. Hopelijk hebben Rob en Maarten hun werk goed gedaan :)

Ze zijn naar kliniek in Roosendaal geweest miniloe.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:28

oohw ik had al geen idee wie of wat rob en maarten zijn, is dit een speciale kliniek?