Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:48

Ik wil graag even advies vragen over het volgende.
Een kennis van mij heeft een kleine shetlander merrie van 4 jaar oud en heeft echt wel zwaar overgewicht. De pony heeft een mooie grote uitloop stal en een stenen pad naar het weiland (onbeperkt eten)

Nu was ik daar vandaag (kom om de zoveel tijd even kijken) en de pony heeft vier warme hoeven en bij haar voorhoeven laat de zool bij de toon los.(ontsteking?) Ook zijn de hoeven erg zacht.
Wat houdt dit in?

Ik zit er eventueel overna te denken om de pony bij mij te zetten omdat er ook niet veel mee wordt gedaan.

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:06

Op zich zijn warme hoeven niet verkeerd, zeker met een paard dik in het haar en met deze buitentemp is het logisch dat ze ergens hun warmte willen afvoeren.
Van het loslaten van de zool zou je eens een foto moeten maken. Nu blijft het gissen.
Als de pony als zwaar overgewicht heeft is het iig niet verkeerd om het van de wei af te halen en matiger te gaan voeren.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:08

Ik ga a.s zaterdag weer heen, dan zal ik gelijk foto's maken. Heb ook inderdaad gezegd dat de pony op dieet moet en zeker niet meer op het land. Dus ik hoop dat hij zich daaraan houdt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:49

Weet iemand of het mogelijk is dat het lijntje waar de steunsels ophouden helemaal door loopt tot in de witte lijn? Het leek een kanaaltje van een hoefzweer (was ook een zwart "kanaaltje"). Paard had/heeft overgroeide steunsels en een platvoet. De andere steunsel had het zelfde alleen was/is dat geen kanaaltje maar echt een breukje met wat vuil. Helaas geen foto.

Is het mogelijk de een zweertje horizontaal trekt? Of is het aannemelijker dat het ingegroeid vuil is door de verwaarlozing van zijn hoeven?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:26

No_No schreef:
Weet iemand of het mogelijk is dat het lijntje waar de steunsels ophouden helemaal door loopt tot in de witte lijn? Het leek een kanaaltje van een hoefzweer (was ook een zwart "kanaaltje"). Paard had/heeft overgroeide steunsels en een platvoet. De andere steunsel had het zelfde alleen was/is dat geen kanaaltje maar echt een breukje met wat vuil. Helaas geen foto.

Is het mogelijk de een zweertje horizontaal trekt? Of is het aannemelijker dat het ingegroeid vuil is door de verwaarlozing van zijn hoeven?

En het scheurtje ging ook heel diep de hoef in. het materiaal om het scheurtje was zacht en heb het heel veel weg gehaald maar toen we een spoortje bloed tegen kwamen ben ik gestopt. Al leek het geen pijn te doen....

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:09

Even leven in dit topic blazen :+
Het gaat erg goed met troy zijn hoeven (scheve hoeven, toontreder en door 2 jaar lang ijzers eronder is dat scheve zich van boven uit gaan compenseren en zat er een rare bult aan de buitenkant). Sinds dat saskia hem bekapt gaat het echt goed! Alleen hii blijft last houden van lichte rotstraal. Hij staat op rapsodie vanwege chronische bronchitis waar ik achter ben gekomen, en het is gewoon echt een varken op stal. Gebruik 2 balen rapsodie in de week, alleen door het lopen en liggen in stal vertrapt hij al z'n stront en haalt hij steeds de bodem open waardoor hij dus in z'n eigen stront en pies staat. Hij komt wel hele dagen buiten op de stenen. Strostal mag helaas echt niet meer vanwege zijn chronische bronchitis. Nu mijn vraag, omdat ik een kindje heb lees ik vaak de ingrediënten die in producten zitten. Nu las ik dat er in babypoeder dus zinkoxide zit. Ik had ook gelezen dat in bijvoorbeeld naf hoef en zool dat dus ook zit, toen ging ik denken hahaha, is het niet mogelijk om misschien babypoeder op de stralen te doen? Zijn stralen zijn niet zodanig zacht dat ik spul moet gebruiken dat het gaat uitdrogen. Zijn stralen zijn opzich nog mooi hard met de bijbehorende veerkracht, dus ik vind nt dry of hoef en zool van naf eigenlijk te heftig. Wat ik nu doe is 1 keer in de week alle 4 De voeten wassen met betadine scrub, dan doe ik er betadine oplossing in. De andere dagen maak ik ze, voordat hij de stal in gaat, schoon met verdunde dettol en smeer ik er groene leem in. Ik heb het idee dat dit ervoor zorgt dat het niet erger wordt, dus het helpt wel, maar het is best wel een gedoe, dus dacht misschien is babypoeder wel een idee.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:18

Zinkoxide gaat niks verkeerd doen en voor rotstraal enzo gebruiken ze wel vaker zinkzalf.
Het is wel lastig dat ie steeds terug in een vuile stal komt uiteindelijk want dat is inderdaad wel een beetje dweilen met de kraan open :P Heb je al NT dry gebruikt en werd het dan te hard misschien?

De zinkzalf die ik al gebruikt heb was vrij stevig van structuur, misschien blijft dat wat langer hangen en blijft het de straal wat afschermen tegen de mest enzo? Heb ooit een veulen dat ik kocht lang zijn voetjes (en benen) verzorgd hiermee want hij kwam steeds in een snel vuile veulenstal terecht tot die bij mij kwam. Dan was het plots op een paar dagen weg, behalve 1 straal heeft wat langer geduurd.
Anders is er misschien nog een manier om zijn voetjes tijdelijk in te pakken en af te schermen tegen de stalbodem en zien wat dat doet? Al lijkt mij dat op lange termijn ook geen goed plan :P

edit: En ipv isobetadine kan je eens chloorhexidine (hibiscrub) proberen, dat roze ontsmettingsspul. Kan je normaal ook bij apotheek halen. Heeft een langere werking dan isobetadine in omstandigheden waar veel 'organisch materiaal' aanwezig is.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:30

Ja het is inderdaad lastig, ik haal ook iedere dag de poep eruit, en dan verspreid ik het schone rapsodie wat langs de zijkanten ligt over het natte heen, maar de volgende morgen is het gewoon weer een gore bende.
Ik durft nt dry niet omdat ik bang ben dat dat te heftig is voor zijn stralen. Hij heeft geen ernstige rotstraal, alleen ik krijg het gewoon niet helemaal weg vanwege z'n stal(vicieuze cirkel). Pfff wordt er moedeloos van. Smid komt ook om de 4 a 5 weken, omdat hij toontreder is en het met deze tussentijd goed gaat. Ze snijd dan ook steeds wat weg, niet drastisch veel omdat het ook maar heel weinig is, maar toch zit het er wel te werken. Pffff

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:44

Je kan natuurlijk NT dry om de zoveel dagen proberen ipv elke dag ofzo als je ziet dat het te droog wordt he :) Is geen verplichting om het elke dag te doen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:23

Misschien een idee om hem 's nachts hoefschoenen met een dichte zool aan te doen en dan blijven zijn schoongemaakte voeten ook echt schoon. Mocht hij last van 'zweetvoeten' hebben kun je er een vilten zooltje in doen (stukje vilt ondertapijt op maat knippen , kost geen drol).

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:28

@ gaelles, dat is een goeie, ik dacht dat het standaard iedere dag moest :+

@dubbeldun, ik ben bang dat hij die af krijgt snachts. Het is echt een houdini met dat soort dingen, en als hij ze dus af krijgt overleven ze de nacht niet :n

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:47

Samantha89 schreef:
@ gaelles, dat is een goeie, ik dacht dat het standaard iedere dag moest :+

@dubbeldun, ik ben bang dat hij die af krijgt snachts. Het is echt een houdini met dat soort dingen, en als hij ze dus af krijgt overleven ze de nacht niet :n

Ik had Equine Fusions All Terrain die mijn ruin 8 tot 10 uur in de wei omhad en die bleven gewoon aanzitten! Alleen 1x ging hij helemaal uit zijn plaat met de hele kudde, het was super mistig en gleden de natte wei over, ik heb hem nog nooit zo gek zien doen. Toen waren ze dus gedraaid. Maar niet stuk ;-).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:59

Zolang hij op stal staat gaat hij niet van de rotstraal afkomen helaas.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:40

Even een update, ik had vorige week de dierenarts laten komen omdat hij met een bultje op z'n pees stond, "gelukkig" een peesschedeontsteking, even overleg gehad ivm zijn chronische bronchitis of dat hij toch op stro kan in een stal met buitenluik, was mogelijk want ook de da zei dat het inderdaad dweilen met de kraan open is wat betreft zijn rotstraal om hem op rapsodie te houden. Hij staat morgen een week weer op stro in een stal met buitenluik en ik spuit iedere avond zijn stralen in met ctc spray. En het knapt echt iedere dag meer en meer op! Alleen hij loopt niet helemaal lekker op het harde, dus as woensdag even overleggen met de smid als zij er is. Ik heb mij wel opgegeven voor de workshop hoeven bekappen van heleen davies! 7 maart in de theorie in Rotterdam bij de eschpolder, ik wil ook dan nog graag de praktijk gaan doen als de locatie daarvoor weer dichtbij bij mij is. Heb er zin in!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:59

Er gaan cursussen komen van denkenoverpaarden.nl oa in zeeland en nog op meerdere locaties

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:12

Vandaag heb ik (in afwachting van mijn bestelling) een eigen anti-rotstraalpasta gebrouwen met zinkolie, groene leem en olijfolie i.p.v. water om er een kleiachtige substantie van te maken die door een spuit gaat. Ik ben erg benieuwd!

Meer mensen die experimenten met zelfgemaakte rotstraalpasta's of sprays?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:06

Graag meningen gevraagd over deze hoef, hoefsmid komt aankomende week maar ben benieuwd wat jullie vinden.

Was mij nooit eerder opgevallen bij haar, maar het lichte gedeelte is echt super , super glad, alsof het van dat soort speksteen is. Er zit ook bijna geen 'riggeltje' meer in.

Paard is trouwens een draver die vroeger veel op de baan heeft gestaan, haar achterbenen hebben dit erger als de voorbenen.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:10

De hoef ziet er niet zo heel verkeerd uit. Als één kant meer gesleten is als de ander kan dat op een beenstandprobleem duiden. De straal mag iets bijgewerkt worden (zeker de punt)
Wat heeft je paard aan dat andere achterbeen boven de knie ??

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:15

Ze had een flinke schaafwond opgelopen. Inmiddels weer goed genezen alleen het haargroei laat nog even op zich wachten.

Dat ze een beenstand probleem heeft wist ik. Zij had ook toen ik haar net had een soort bocht/deuk in haar hoef zitten dat we nu eruit aan het bekappen zijn. Alleen heeft ze echter nooit zulke 'gladde' zolen gehad. Dus vond ik even vreemd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:25

Als je wel eens over een teerpad draaft dan krijgen ze dat heel snel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:49

Of met de bevroren grond(tenminste die hebben wij hier al 2-3 weken)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:37

Toevallig artrose linksachter? Dat heeft onze draver aan zijn linkerachterbeen (vanwege linksom op dr baan lopen) draait die hoef ook een beetje anders.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:44

Ik keek gister foto's, en bedacht dat het misschien wel boeiend zou zijn om hier te posten, mooi verschil wel bij zijn platte voetje.
Hij is vanaf het van de ijzers halen door mij 2x per week licht bijgevijld om het de goede kant op te begeleiden.
Later kon die frequentie om laag, nu doe ik er niet meer superveel aan omdat het gewoon niet zo vaak nodig is.

Net van de ijzers tot nu:
Afbeelding

18 oktober tot nu:
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:34

Foto's zijn niet uit dezelfde hoek helaas. Dan kun je er niet zoveel over zeggen

PDB1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:20

*verwijderd ivm dubbele post*
Laatst bijgewerkt door PDB1987 op 12-02-17 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt