[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:22

bedankt voor jullie meedenken, ik vond namelijk dit stukje op internet....

Graze Shaded Areas under Trees
Grasses growing in shaded areas have less soluble sugars and NSC
as compared with the same plants growing in full sun areas. The lower
moisture content and less sunlight filtering through in the shaded areas
under trees, reduces the vigour of plant growth and hence fructan
and NSC content. It is good management to confine high risk horses
and ponies to shaded areas under trees. A portable electric fence is
convenient to erect and shift to confine these horses to a shady area.
Generally, areas with native grasses have less risk as compared with
common broad-acre pasture grasses. Studies have shown that horses
prefer to graze open grass areas in full sun, rather than pasture in
shaded areas. This is because the plants growing in the full sun are
more ‘sugary’ and palatable to eat.

hieruit maak ik dus op dat grazen in de schaduw van bomen iig "veiliger" zou moeten zijn als in de volle zon op een open weiland,

nu blijf ik natuurlijk nog steeds met de vraag zitten die ik net hierboven stelde omdat het ene stuk de hele middag in de schaduw ligt maar juist
s' morgens in de zon en ik wil haar graag s'morgens vroeg ( rond 7 uur ongeveer) eruit hebben omdat ze het weiland moet delen met de andere paarden hier op stal en niet alle paarden kunnen gelijk naar buiten.

het is overigens zo dat de graszoden die s'middags in de schaduw liggen minder dicht zijn als de graszoden die wel s'middags zon hebben, zou ik hieruit ook kunnen afleiden dat de middag-schaduw armer gras maakt ?

wat denken jullie ?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:19

Volgens mij moet het zo 's ochtends heel vroeg niet veel uitmaken. Ik zou zelf voor mijn gevoel kiezen voor het stuk dat het langst, dus in jou geval de hele ochtend, in de schaduw ligt! Lijkt me het veiligst dan..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:01

romeorowan schreef:
Dat is mij ook nog steeds niet helemaal (of helemaal niet) duidelijk.
Onder invloed van zonlicht wordt fructaan aangemaakt. Zakt het fructaan gehalte dan direct als de zon weg is?

Temperatuur en stress (droogte/geen voeding) speelt ook een rol. Zelfs onder de sneeuw maakt het grasplantje ook fructaan aan als antivries. Koude voorjaarsnachten en daarna een stralend blauwe dag betekend veel fructaan in het gras in de ochtenuren. Als je je paard na zo'n nacht wil laten grazen, dan wellicht beter op het schaduwrijke stuk (denk erom dat de factor droogte en voeding ook belangrijk is). We naderen eind van deze maand de langste dag alweer. De nachten worden warmer. De verschillen tussen dag en nacht temperatuur wordt kleiner. Ken je de fructaanindex van paardnatuurlijk.nl ? Die geeft per 15 minuten een idee van het risico.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 07:51

hoi Paars,

ik ken inderdaad ook de fructaanindex en kijk daar ook geregeld op, het heeft me in ieder geval al een stuk wijzer gemaakt.

mijn vraag betreft ook eigenlijk de periode die we nu op dit moment doormaken.

nachten dus boven de 5 graden waarbij ik dus mag aannemen dat de fructaan s'nachts gebruikt wordt door het gras en s'morgens op zijn laagst zou moeten zijn. daarbij de keuze om haar in de schaduw te zetten of op een stuk wat de middag ervoor in de schaduw lag.
(ze mag nu 1 uurtje op het gras )

het is namelijk zo dat mijn merrie gevoelig is gebleken voor fructaan/ suiker/zetmeel waar we dus achter zijn gekomen doordat ze inderdaad van de winter in de volle zon op de bevroren weide heeft gestaan, dit samen met weinig beweging door de sneeuw en het krachtvoer wat ze kreeg..... tel maar op

ze werd onregelmatig in januari/februari , was weer rad in maart en werd weer onregelmatig in april (direct na de droogte toen het gras een groeispurt kreeg).
ze had bij klinisch onderzoek in de kliniek wel pulsatie maar verder geen zichtbare HB symptomen (op foto's was kanteling minimaal en dus waarschijnlijk van nature aanwezig).

toch hebben we in samenspraak met de kliniek direct een HB behandeling ingesteld, dus ze heeft bute gehad voor 3 weken, moest op zand en krijgt hooi , F4F voor de vitamines en Yeassac om het lichaam en de darmen de kans te geven weer in normale doen te komen.

ze noemen dit in vaktermen low grade laminitis en dat houd in dat ze wel overreageerd op suiker maar er (nog) niet echt hoefbevangen ervan raakt.
gelukkig is ze doordat ik haar direct suikerloos ben gaan voeren snel opgeknapt en mag ze alles nu weer doen maar ik blijf een beetje met de vraag zitten wanneer het nu het veiligst voor haar is om het gras weer te introduceren.

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 07:59

Fructaangehalte in gras kan heel snel afnemen.
In de nacht is bijna 0, omdat gras dan toch niet groeit.
Zodra de eerste zonnestralen komen, gaat de fotosynthese weer in werking en wordt er suiker aangemaakt. Als alle omstandigheden goed zijn, gaat het gras er gelijk van groeien en blijft het fructaangehalte lager. Maar zodra er een 'gestresste' situatie is (geen meststoffen, geen water, geen warmte), dan groeit het gras niet en stapelt het fructaan zich op.
Als de zon weer in kracht afneemt, bouwt het fructaan weer af.

Zelf maak ik ook gebruik van schaduwstukken.
In de winter onder sneeuw kan ik niet verklaren waarom het gras dan fructaanrijk zou zijn. Volgens mij is dan eerder het koude gras en de hoeveelheid sneeuw die ze binnenkrijgen een probleem.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:39

aha aan jouw informatie heb ik veel,

zoals jij het stelt zou het dus in mijn situatie het beste wezen om haar s'morgens op het stuk te zetten waar schaduw is.
(mits geen droogte,stress, koude nacht enz)

dat wordt voortaan vroeg opstaan dus..... |( , het stuk ligt tot een uur of 10 in de schaduw.....

Isapaardje,
zou het dan ook betekenen dat het stuk wat s'middags in de schaduw komt te liggen (vanaf 13 uur ongeveer trekt de schaduw over het stuk) aan het eind van de middag ook fructaanlaag zou zijn ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:48

ik zie in mijn gedachten iedereen zodra het zonnetje doorkomt zijn paardjes van het land halen en bij bewolking weer terugzetten :D

Wat een gedoe....

Eenmaal hoefbevangen geweest maakt ook voor de baasjes een eind aan het onbezorgt paarden houden.
Wat jammer is dat toch!

Hier gaat alles goed....pablo staat op een kaal land met de shet.
Volgens de fructaan berekeningen zou dit zo ongeveer dodelijk moeten zijn,het was hier gisteren 32 graden in de schaduw(neeee....niet lekker).
Maar het gaat goed,dus ik denk maar niet teveel na over het fructaan...misschien is het hier ook wel anders de waarden...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:00

nou Geerke inderdaad.... het is een heel gedoe.
en ook hier een (over) bezorgd typje :o, wat inmiddels hele nachten heeft doorgebracht achter de PC om kennis te vergaren.

ik probeer ook alleen voor mezelf een beeld te krijgen (omdat ik de keus heb tussen schaduw en zon) wat in deze situatie de beste oplossing zou zijn.

tjee wat is het al warm bij jou in Frankrijk, waar woon je precies ?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:47

geerke schreef:
ik zie in mijn gedachten iedereen zodra het zonnetje doorkomt zijn paardjes van het land halen en bij bewolking weer terugzetten :D

Wat een gedoe....

Tja, jij ziet dat in gedachten... ik hier doe het wel zo ongeveer, pffff :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:27

lolclub schreef:
nou Geerke inderdaad.... het is een heel gedoe.
en ook hier een (over) bezorgd typje :o, wat inmiddels hele nachten heeft doorgebracht achter de PC om kennis te vergaren.

ik probeer ook alleen voor mezelf een beeld te krijgen (omdat ik de keus heb tussen schaduw en zon) wat in deze situatie de beste oplossing zou zijn.

tjee wat is het al warm bij jou in Frankrijk, waar woon je precies ?

ik zit in de dordogne vlak bij bergerac....op het moment is het 19 graden en regent het :D
Heerlijk...ben helemaal blij! :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:48

lolclub schreef:
ze noemen dit in vaktermen low grade laminitis en dat houd in dat ze wel overreageerd op suiker maar er (nog) niet echt hoefbevangen ervan raakt.
gelukkig is ze doordat ik haar direct suikerloos ben gaan voeren snel opgeknapt en mag ze alles nu weer doen maar ik blijf een beetje met de vraag zitten wanneer het nu het veiligst voor haar is om het gras weer te introduceren.

Deze link is ook interessant http://www.hoefsmederij-nijeberkoop.nl/hoefbevangenheid.html. Ik hou de door hen gestelde termijn aan van 18 maanden, graas nu (zeg maar vanaf 10 maanden na aanvang hoefbevangenheid) zo'n 10 minuutjes per dag. Hij heeft 8 maanden gedaan over het afvallen, is nu 600 kg, was zeker over de 700 toen we begonnen. Hij kreeg 1 1/2% van zijn lichaamsgewicht aan DS graszaadhooi in die fase, en F4F. Nu zitten we op 2 % van zijn lichaamsgewicht en een deel daarvan is gewoon mooi weidehooi van een (late, dus langstengelige) eerste snede. Volgend jaar gaan we hopelijk de wei weer opbouwen. Zeeeeer langzaam.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:41

lolclub schreef:
Isapaardje,
zou het dan ook betekenen dat het stuk wat s'middags in de schaduw komt te liggen (vanaf 13 uur ongeveer trekt de schaduw over het stuk) aan het eind van de middag ook fructaanlaag zou zijn ?

In principe wel, maar pin me er niet op vast. Ik heb het ook maar weer ergens gelezen :o
Trouwens er zijn ook grassoorten die standaard veel lager in fructaanaanmaak zitten. (JannePauli weer hier meer van wat betreft merk grasmengsels).

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:34

Met Marco gaat het helemaal niet goed!
gister avond heerlijk in de wei geoefend, hij liep heerlijk en geen pas onregelmatig. Kom ik vanochtend om half 6 de stal in en daar staat hij heel zielig op 3 voetjes.
Hij belast rechts nagenoeg niet dus we denken dat hij een zweer heeft. ook een flinke digitalepols en links heel zwak (maar dat heeft hij altijd al gehad)
Meteen de hoefsmid gebelt en we kunnen morgen om 12 uur op de kliniek terecht. Heel spannend want door zijn bolle zool kun je er niet zomaar in gaan snijden. Het kan zomaar dat de zweer op een verkeerde plek zit (bij het hoefbeen) dat we er vrij weinig aan kunnen doen.
(zie alweer de ergste dingen voorbij komen)

duimen jullie mee dat het meevalt?

morgen horen jullie meer.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:40

Ook ik zet dynamiek s'ochtends vroeg van 7 tot 8 uur op de weide en dat bevalt heel goed.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:08

Ik heb mn paard met een graasmasker staan. Nu 5 uurtjes, staat gelijk aan ongeveer 2,5 u zonder. Ik wil het wel opbouwen, maar voorlopig vind ik het wel goed zo. Het scheelt een heleboel stress, nu ze dat ding om heeft. (nouja niet helemaal, ik moet wel 2x per dag naar stal. Dat is wat minder. Maar alles voor het paard)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:18

fancylover schreef:

JA natuurlijk duim ik voor jullie!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:19

Graasmaskers.. pffff... wat een gedoe! Vorige week besloot ik dat mijn dames toch wat te veel vlees op de ribben lijken te krijgen dus dacht ik ze die dingen om te doen. Nou omdoen dat gaat maar vervolgens liepen ze als dwazen door de wei, duwden af en toe de neuzen in het gras maar ze hadden écht niet door dat ze door die kleine gaatjes moesten proberen te eten. Zijn mijn dames zo dom? Na een half uurtje heb ik ze er maar weer afgehaald en stonden ze natuurlijk prompt weer met volle monden bossen gras te eten. Moet ik meer geduld hebben? Ik heb het kleine eetgaatje al wat groter gemaakt maar erg enthousiast om 't weer te proberen ben ik niet.

Fancy, natuurlijk duimen we! Hou ons op de hoogte en sterkte morgen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:20

Het duurt even, Grietje stond in het begin alleen maar met haar been te maaien en met haar neus over de grond te schuren. Nu heeft ze hem wel door, maar goed ze mag niet op het gras. Alleen even als ik hun kale wei wil slepen, maar daarna ga ze meteen weer terug.

Succes morgen, ik duim ook mee!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:35

Jannepauli schreef:
. Moet ik meer geduld hebben? Ik heb het kleine eetgaatje al wat groter gemaakt maar erg enthousiast om 't weer te proberen ben ik niet.

Sira liep de 1e dag ook steeds alleen maar in het gras te duwen en kreeg niets binnen. Maar ze had het de 2e keer al snel door. Het gaatje is zo groot als een 2-euro munt ongeveer.
En nu gaat het helemaal prima! Ze associeert het masker met grás eten! en wordt er helemaal enthousiast van ;) (Ze mag nu 2 uur per dag in de wei en het gaat heel goed met haar)
Even blijven proberen dus, denk ik...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:36

Oh, nog wat: moet zo'n graasmasker voldoende los zitten ( lees: ruimte tussen de neus en masker, zodat ze dat bakje echt tegen de grond moeten duwen), of moet dat bakje strak tegen de neus? Pauli heeft zo'n groot harses dat het ding op de uiterste stand nog tegen haar neus/mond aanzit..

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:40

Ik heb hem bijna tegen haar neus aanzitten....
Ze hoeft dus niet te duwen, maar hij klemt ook niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:41

fancylover schreef:
Met Marco gaat het helemaal niet goed!
gister avond heerlijk in de wei geoefend, hij liep heerlijk en geen pas onregelmatig. Kom ik vanochtend om half 6 de stal in en daar staat hij heel zielig op 3 voetjes.
Hij belast rechts nagenoeg niet dus we denken dat hij een zweer heeft. ook een flinke digitalepols en links heel zwak (maar dat heeft hij altijd al gehad)
Meteen de hoefsmid gebelt en we kunnen morgen om 12 uur op de kliniek terecht. Heel spannend want door zijn bolle zool kun je er niet zomaar in gaan snijden. Het kan zomaar dat de zweer op een verkeerde plek zit (bij het hoefbeen) dat we er vrij weinig aan kunnen doen.
(zie alweer de ergste dingen voorbij komen)

kun je niet voorzichtig kloppen op de hoefwand?
Het kan best dat het bij de witte lijn zit,aangezien de witte lijn bij ex-bevangers altijd wat breder is en de materie zachter dan normaal.

Ik heb net een hoefzweer achter de rug...nou ja...mijn fries.
Accuut kreupel...dat zat in de witte lijn,door een steentje denk ik....maar goed die heeft geen hoefbevangen voetjes,dat 'graaft' wat makkelijker.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:41

Jannepauli schreef:
Moet ik meer geduld hebben? Ik heb het kleine eetgaatje al wat groter gemaakt maar erg enthousiast om 't weer te proberen ben ik niet.

Klinkt als een graasmasker met één gat. Ik ben een fan van de greenguard van de paardendrogist. Met het halster samen, zit als een huis en vind ik paardvriendelijker. Bij ons op stal staat een Haf er nu voor de tweede zomer mee. Prima. Je kan ze een week op proef nemen.
Ik vind het persoonlijk ondingen, maar áls dan de greenguard.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:45

Ik heb die andere van de Paardendrogist omdat er op die van de Greenguard een levertijd van een week zat.(en dat duurde me te lang). Ik vind die goedkopere prima, die met 1 gat dus.... Maar het kan natuurlijk per paard heel erg verschillen....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:50

fancylover schreef:
gister zelfs een wedstrijdje gereden met als resultaat 180 en 191 punten.

Toen ik dit 3 dagen geleden las, dacht ik al oh oh :o
Na een fikse bevangenheid moet je echt niet alleen opletten in voer, maar ook in het werk.
Sorry dat ik het (weer) zeg, maar volgens mij wil jij echt te veel van Marco, terwijl hij nog in de herstelfase zit.

Een hoefzweer is daarom niet ondenkelijk. Er moet veel hersteld worden ook IN de hoef en een (kleine) overbelasting kan al een ontstekingsreactie te weeg brengen, vaak inderdaad in de vorm van een hoefzweer. Met wat geluk hebben ze hem snel gevonden, kan hij worden uitgesneden en kun je volgende week weer op hem rijden.
Maar liever adviseer ik je; doe rustig aan. Succes.