[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:15

Mijn paard loopt momenteel gelukkig ook zonder pijnstillers, nog wel enkele dagen op de ascal.
Linker (HB) hoef lijkt soms wat warmer dan andere hoef, maar meestal even warm.
Wanneer zijn jullie weer gaan rijden (toch extra gewicht). Nu wandel ik 60 minuten per dag en hij loopt veel in de paddock rond.
Vandaag laag fructaan in de wei, dus wel fijn dat bewolkte weer.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:35

Ohh wat lijkt me dat toch heerlijk om weer 60min te kunnen wandelen met Blacky :oo
Kan helaas geen antwoord oo jou vraag geven Dizzy. Eerste keer hb hier plus dat Blacky alleen maar 1x in de zoveel weken mee ging op een buiten stap ritje, is verder met pensioen (25j).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:01

Wij blijven blootvoets op 8 min wandelen zitten, 60 min klinkt hier ook geweldig :+
Maar dan heb ik het wel over t harde.

De osteo komt hier vrijdag, ik hoop dat hij dan weer dusdanig opgelapt is dat we weer wat aan de hand kunnen gymnastieken en wie weet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:23

Roos heb ik na de eerste keer op gevoel weer opgepakt. Naar het ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, oefenmararhon, mendurance, bixie springen (maar ivm haar blinde oog is ze nooit een super springer geweest).

Net stapte Roos ijverig naar stal. Beroerd, maar heel wakker. Zoekend waar en hoe ze haar voetjes neer kon zetten. Ipv heel traag en niet willen. Snel ging het nog niet kwa meters, maar wel zo wakker en ijverig (wel snel in het zoeken en bewegen).
Morgen weer een dag. Nu lekker dekentje af, ze verhaart lekker en het is hier zo warm.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:37

Bennie is vandaag bekapt. Hielen zijn flink omlaag gezet. Zool stond niet bol dus dat is een beetje positief. Maar er moet nu wel verbetering komen. Dus we pakken zijn voeding nog een keer aan. Wat dus betekent alleen hooi. Maar dan ook echt alleen arm hooi. Iets triggert hem dus nog. Medicijnen geef ik nu ipv in een beetje speedibeet met een spuitje in zijn mond. Ik hoop dat hij nu niet te veel gaat afvallen.

Hij liep na het bekappen wel direct een stuk beter. Ik ben heel benieuwd hoe hij morgenochtend uit stal komt.

Hier ook lekker het dekentje af want hij had het warm.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 07:27

[quote="Yanaa"]

@pol1:
Ja ik vind persoonlijk dit heftiger dan de oogbal die bij mijn merrie geknapt was. Dacht toen dat het niet erger kon, maar vind dit veel zwaarder.
We hadden stress voor de kou en keken uit naar betere temperaturen, maar het gaat met vele weer slechter sinds het warmer is :(
Dat is een operatie aan de zenuwen toch?
Wat bleek hij uiteindelijk te hebben dan?

Mijn paard heeft een lipframentje bij het hoefgewricht! En hele lichte artrose.. de atrose bezorgd niet de kreupelheid!
Ben bijna een jaar bezig! Alles geprobeerd! Hoop echt dat dit voor een pijnvrij bestaan zorgt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:56

Op het zachte leek Roos weer redelijk, harde nog niet. Wel weer op 3kwart zakje maar ze loopt weer.
Pffff, wanneer houd het op voor haar....

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:08

@ damian:
Hoe is het vandaag met hem? Loopt hij nog steeds stukken beter?

@ pol1:
Jeetje, ook een hoop stress en zorgen al een lange tijd dus :(
In wat voor tijdsbestek moet zich dat uit gaan wijzen dat de pijn weg is dan?

@ Dennis:
Heb je Roos op schoenen of blote voeten nu?
Moedeloos wordt je ervan hè :(

Blacky loopt amper rond hier en hij ligt weer erg veel. Hij heeft de noodschoenen nog aan, ondanks dat is het dus nog steeds niks. Toen ik vanochtend op stal kwam lag hij in zijn stal en was hij weer nat bezweet.
Begin me echt af te vragen of hij ooit nog zonder hoefschoenen door het leven zal kunnen gaan.
Het hooi is weer hetzelfde verhaal helaas.. eet een paar happen en laat de rest liggen.
De kroonranden zijn wel voor het eerst iets minder warm.

Merk zelf dat het in me hoofd steeds onrustiger word rondom Blacky. Vannacht 2x wakker geworden door het dromen en beide keren een droom over Blacky dat ik hem in liet slapen en ze hem kwamen halen enzo ;(

Hoe is het met de rest van de paarden/pony's?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:54

@yana: bah, wat naar dat Blacky zo’n last blijft houden. Vreselijk om aan te moeten zien en super zwaar voor jou ook om vol te houden. En dan ook nog zulke nachtmerries :(

Ik vind het wat moeilijker worden om mijn paard te peilen. Zijn neusgaten waren af en toe weer vergroot, wat we een tijd niet hebben gehad, maar dat kan ook weer vd warmte komen.
Als we gaan wandelen gaat hij elke 5m stil staan, deed hij eerder ook van de pijn, maar als we nu teruglopen kan ik hem nauwelijks bij houden. Dus vindt hij het dan gewoon saai, wil die terug naar kudde en heeft hij het warm of zijn het toch die voeten :?

Ik zie wel dat hij nog kast heeft van zn si gewricht en dat zn buik nog wat gezwollen blijft. Dat kwam oa door de blindedarmontsteking. Misschien loopt hij daarom ook nog wel minder lekker.

Pfff het houdt je wel bezig. Ik heb zn deken iig af gedaan en dan zien we morgen wel weer verder.
Donderdag weer eens bellen met Den Hoek.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:42

Ik maak soms even een collage om te kijken of ik me niet blindstaar op dingen die er wel of niet zijn. Gezien dit lange hb traject ook wel waardevol. Doen jullie dat wel eens?

Afbeelding

Hoefbevangen in feb, juli en dec 2017. Sinds januari 2018 onder behandeling bij Eric Laarakker met de diagnose blindededarmontsteking, schimmel en bacterie. Kan afvalstoffen niet kwijt en wordt daardoor steeds bevangen, neemt vit/min niet op door schimmel en bacterie in darmen.
De laatste foto’s staan even andersom. Want na de laatste hb volgde een zweer en is hij niet meer goed geweest tot nu. Paard staat dus al meer dan een jaar stil en mocht van sportpaard naar bospony promoveren. Heeft wat moeite gehad om in de nieuwe kudde te komen, vandaar de beetplekjes. Hij had hier net lekker gerold en ik had geen zin om te poetsen, dus hij is even niet zo shiny met zn dikke vacht :+

Vind het wel interessant om te zien dat zijn buik elke keer bij hb ook enorm opzwelt. En confronterend dat hij in juni 2017 weer een beetje zichzelf werd, tot hij door fout van een ander een nacht op gras heeft gestaan 8)7

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:58

Mistral ook behoorlijk slecht.. ik weet niet hoe lang ze het nog volhoudt. ;(
Ze zwalkt mij ook teveel en heeft van het liggen een enorm achterbeen.

Merken jullie dat ook dat ze zwakker worden van achteren? Ze leek wel onder narcose te zijn geweest.

Ja yanaa echt slapeloze nachten heb ik ervan, wat moet ik nou en wat kan mistral nog aan vraag ik me iedere seconde van de dag ongeveer af..

Aan iedereen met deze ellende, heel veel sterkte. Het sloopt je!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:30

@ Jotoma:
Ik doe dat eigenlijk zelf niet. Ik ga me dan te blind staren op veranderingen enzo. Krijg er dan soms gewoon paniek bij als ik foto's ga vergelijken. Ga dan alleen maar meer opzoek nog naar wat ik verbeteren kan.

@ Daphne:
Och jeetje.. gaat het zo slecht met haar :(
Zwakker niet direct. Merk wel dat Blacky achter minder ruim wegzet nu en erg stijf is geworden in de achterhand.

Ohh ja ik herken het zo.. Tot diep in de nacht onrust in je hoofd en dan van ellende weer de telefoon pakken om dingen op te zoeken enzo.

Heb toch de schoenen maar weer aan gedaan, heb de 'eczeemdeken' bandages om gedaan en daarover van die zelfklevende bandage in de hoop dat dit voldoende beschermd. Heb wel de pads er even uitgelaten nu, zodat er iets meer ruimte in de schoen is. Kan het niet aan zien als hij zonder schoenen of alleen met noodschoenen loopt. Ga echt kapot als ik hem dan zo zie ;(

Maak me toch ook wel zorgen dat hij nog maar amper hooi eet en minder begint te drinken :n
Weet niet of ik de DA er weer bij zal halen morgen of dat ik dan nog verder verstrikt ga raken in wat er aan de hand is.
Heb het idee dat, wat ik ook probeer en doe voor hem, ik geen grip kan krijgen op zijn lichamelijke problemen en al helemaal niet op de hb. ;(

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:39

We zitten met die van ons echt in hetzelfde schuitje yanaa. Ik geef toe ik durf amper nog iets te voeren bang dat dat dan misschien de tricker is.. heb vandaag nieuws hooi gehaald uur verderop maar het lijkt mooi. Heb van pavo zo n test aangevraagd dus zodra dat geregeld is durf ik hopelijk weer iets meer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:36

@Jotoma, die gezwollen buik vlak voor en tijdens een aanval kennen we hier ook.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:40

Maar die neemt bij jullie ook vanzelf weer af Mysa?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:44

Oh bah Yanaa en Daphne, wat vreselijk naar voor jullie, kan me heel goed voorstellen dat de twijfels nu wel toe slaan... hoe lang ga je door... Dat kunnen jullie alleen zelf bepalen, kijk goed in de ogen van je pony af en toe. Heel veel sterkte allebei...

Gezwollen buik herken ik hier ook, maar gek genoeg is die van Raya nu dus juist weg. Door de prascend of door de homeopathie, dat durf ik niet te zeggen, maar dat waren de enige twee dingen die veranderd waren tussen deze twee foto's: (de eerste van 9 februari en de andere van 18 februari, zit dus ook maar ruim een week tussen).

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb eergisteren de prascend weer een kwart naar beneden gedaan. Raya was zó mat, depri en niet te motiveren en het voelde zó niet goed... was echt bang dat ze alleen daardoor weer achteruit zou gaan. Dus prascend weer naar 1/4 en vandaag had ik alweer een heel andere pony. Stuk frisser en alert op haar omgeving en veel meewerkender met wandelen
Ik herken dat ook wel Jotoma, dat niet willen lopen maar als er dan meer motivatie is dan kan het ineens wel... Ik loop met Raya ook voornamelijk rondjes over de track en dat is na een paar weken natuurlijk ook ongelofelijk suf en saai. Vandaag dus ook de track af geweest, m'n shet gaat dan wel even heel erg uit d'r panty maar Raya had het echt even nodig. Ze was zo blij en liep zo rap dat ze zichzelf wat over de kop liep, laatste stukje voor we terug waren ging wel moeizamer, maar ik heb haar toch maar even laten lopen omdat ze er zo blij van werd.
Het verschil tussen 1/2 en 1/4 tabletje prascend:

Afbeelding

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:53

Maar net als bij die van mij lijkt Raya haar buik ook nog wat strak te staan. Of zie ik dat verkeerd?

Wat een verschil met die prascend. Ellendig middel eigenlijk. Ik betwijfel of die van mij cushing heeft. Op t bloeduitslag van een jaar terug niet. Maar zijn nu een jaar, twee bevangenheden verder en hij wordt in mei 16 jaar. Hij toont niet typische de cushing kenmerken en ook met doormeten bij den hoek kwam het er niet uit. De typische kenmerken die hij wel heeft had hij ook al voordat t bloed gemeten werd, dus ik hoop dat het niet zo is.

Bij ons werd de gezwollen buik pas minder na behandeling door den hoek. Er zit nog een schimmel in de darm waarvoor ik nog twee maanden moet behandelen, ik hoop dat het is..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:11

Zhuf had ook zo'n enorme geblazen buik. Zij bleek een paar dikke vette maagzweren te hebben. Nu na bijna 56(!) dagen behandelen gaat dat heel goed en is de opgeblazen buik volledig weg. Vergeet niet dat de bute echt troep is(ondanks een onderhoudsdosis omeprazole). Omeprazole is geen maagbeschermer, het legt alleen een deel Vd maagzuurproductie plat waardoor zweren makkelijker kunnen genezen. Ook slecht eten en suf zijn zijn hier symptomen van. Zelfs met alleen die symptomen kunnen ze al flinke zweren hebben. Ik heb zhuf volle mep behandeld 30 dagen, nu zit ze in de afbouwfase.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:16

Dat is het lastige aan die bevangenheid. De stofwisseling is dan al vaak niet in orde en dan komt er nog die ellendige bute achteraan waar je niet te vroeg mee wil stoppen. En dan beland je paard weer in de ellende om dat allemaal kwijt te raken.

Ik heb ook nog niet durven ontwormen omdat de boel zo vreselijk onregegelt is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:22

Dizzy schreef:
Mijn paard loopt momenteel gelukkig ook zonder pijnstillers, nog wel enkele dagen op de ascal.
Linker (HB) hoef lijkt soms wat warmer dan andere hoef, maar meestal even warm.
Wanneer zijn jullie weer gaan rijden (toch extra gewicht). Nu wandel ik 60 minuten per dag en hij loopt veel in de paddock rond.
Vandaag laag fructaan in de wei, dus wel fijn dat bewolkte weer.

Wow, een uur... Wij zitten nu 2 x daags op 15 minuten ongeveer en dat is op schoenen en 2 zakjes bute. Blote voeten doe ik minder lang, die 15 minuten is 4 rondjes, op blote voeten doe ik max 2 rondjes.

Echt oppakken als in rijden of meer wordt op de ECIR site geadviseerd om dat niet eerder dan na 6 tot 9 maanden te doen. De verbinding tussen de lamellen die nog wel op hun plek zitten is verzwakt en je hebt echt een flink stuk 'nieuwe hoef' nodig voor die verbinding de druk van draven of meer weer aan kan.

Wei komt die van mij het eerste naar niet meer op, hoe dan ook... Daarna zien we wel hoe het gaat met meer beweging etc. maar zeker tot haar hele hoef vernieuwd is geen gras meer. Ik ga het niet meer gokken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:27

Jotoma schreef:
Maar net als bij die van mij lijkt Raya haar buik ook nog wat strak te staan. Of zie ik dat verkeerd?

Wat een verschil met die prascend. Ellendig middel eigenlijk. Ik betwijfel of die van mij cushing heeft. Op t bloeduitslag van een jaar terug niet. Maar zijn nu een jaar, twee bevangenheden verder en hij wordt in mei 16 jaar. Hij toont niet typische de cushing kenmerken en ook met doormeten bij den hoek kwam het er niet uit. De typische kenmerken die hij wel heeft had hij ook al voordat t bloed gemeten werd, dus ik hoop dat het niet zo is.

Bij ons werd de gezwollen buik pas minder na behandeling door den hoek. Er zit nog een schimmel in de darm waarvoor ik nog twee maanden moet behandelen, ik hoop dat het is..

Raya's buik is idd hard en nog steeds wel 'bol', maar in ieder geval al een stuk beter nu. Overigens waren die foto's hier boven vóór de omeprazole kreeg, dat heeft in het uiterlijk van haar buik niet veel uitgemaakt maar wel minder gevoelig.

Wat prascend betreft... ik heb haar er op gezet omdat ze wel wat kenmerken had en zo van 'niks' hoefbevangen is geworden in de winter. Dat duid meestal wel op PPID. Maar haar ACTH was heel netjes en bijna onder gemiddeld zelfs, dus ik vermoed zelf dat zij vooral tijdens de seasonal rise uit de bocht vliegt maar daar buiten niet verhoogd is. Ik ga haar nu dus als ze van de buten enzo af kan ook van de prascend halen en dan in april of mei weer laten testen om te zien hoe het dan is, en dan eind augustus weer. Als ze dan idd zo uit de bocht vliegt kan ik haar alleen van augustus tot november op prascend zetten en de rest van het jaar niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:30

Haar buik is idd zeker verbeterd :j
Goed plan hoe je dat met de prascend wil gaan doen ook!

Ik modder even zelf niet aan met wat wel en wat niet erin. Doe het nu onder begeleiding van Eric en daar ben ik erg tevreden over. Ik denk er wel over na, maar verder probeer ik het behandelplan aan de ervaringsdeskundigen over te laten. Want wat veel nu hebben, heb ik nu even niet, namelijk iets meer rust en ruimte in mn koppie om bij te komen van zo’n lange tijd stressen. Maar goed, makkelijker praten voor mij omdat we de goeie kant op gaan. Denk ik.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:02

We gaan hier heel langzaam de goeie kant op, ze scharrelt wat rond en loopt de stallen in en uit, naar de rijbak en weer terug, paar keer per dag, is zeker 70 meter, en ze loopt vlotter, alleen draaien enz. is nog moeizaam,dus ik hoop dat het steeds wat beter gaat.
Ze eet ook goed, niet meer zo gulzig als vroeger maar dat is niet erg, ze had altijd een enorme eetlust, ik heb het idee dat dit nu meer 'normaal' is geworden, plofbuik is eigenlijk ook wel weg, ze is nu mooi slank, speknek is ook weg.
ik maak regelmatig filmpjes, en daar zie ik toch steeds wel een kleine vooruitgang.
Ze krijgt 's morgens 800 mg ascal, halve prascend, 2 schepjes/zakjes omaprezole en 's middags Metacam , nu voor 500 kg, ze weegt ongeveer 400/450, dus is best nog veel.
Iom de DA ben ik de Metacam wat aan 't afbouwen, met 1 ml per dag, dus heel langzaam, en alleen als ze goed blijft gaan.
Maar we zijn er nog lang niet, maar ik ben er eindelijk wel wat geruster op zelf,maar pas helemaal als ze zonder med. goed gaat.
Volgende week komt de smid, ik denk niet dat hij veel kan doen, hoeven zijn gewoon in een goede vorm, beetje bijwerken denk ik aan de hand van de foto's.

Francis ik vraag me af of je zo snel kan merken dat je minder prascend geeft, zou kunnen hoor, ik heb er geen ervaring mee, bij mij staat ze soms ook te suffen, maar pijn vreet natuurlijk ook energie en kan ook een bijwerking van de Metacam zijn. Kan van de Bute ook denk ik? die van mij werd doodziek van Bute, moest daar onmiddellijk mee stoppen.

Yanaa en Daphne, ik weet hoe jullie je voelen, zo machteloos en er gaat van alles door je hoofd, heel veel sterkte jullie, ik hoop dat 't snel beter gaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:14

Roos heeft altijd een redelijk strak buiklijntje gehad. Droeg haar veulens ook altijd in de breedte ipv naar beneden. Van achter was ze veel dikker dan van opzij altijd. Ze is afgelopen jaar wel iets buikiger geworden, maar dat is niet zo raar zonder training.

En ze was net best goed! Huppeltje toen we het land op gingen voor een stap rondje. Stevig door stappen en na het stappen zelfs aardig door lopen over het harde waar ze zelf het zachte had kunnen kiezen. Op 3 kwart zakje (halfje s ochtends en kwartje s avonds). Als ze morgen weer zo goed is krijgt ze haar avond kwartje niet.
Van mijn dierenarts moet ik (als ze goed gaat) eens snel afbouwen om te kijken hoe dat gaat. Ze staat al zo lang op buut, dat is natuurlijk ook niet goed. En als het niet gaat mag ik het zo wel weer gaan geven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:52

[quote="Yanaa"]

@ pol1:
Jeetje, ook een hoop stress en zorgen al een lange tijd dus :(
In wat voor tijdsbestek moet zich dat uit gaan wijzen dat de pijn weg is dan?

Met een wk of 4 moet ik toch wel wat weten..
Stapt iig nu wel zuiver..