[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:45

Jannepauli schreef:
De binnenkant van de overkapping is inmiddels mooi geschilderd en morgenochtend komen de electramannen om in het werkgedeelte lichtbuizen aan te brengen zodat je tenminste kunt zien wat je doet als ik ( of de arts, of de hoefsmid) aan het werk bent.

Mooi! Even een tip: kies voor tl-bakken waar je buizen in kan doen die ook in grote vriescellen gebruikt worden. Die kunnen wat meer vorst aan dan standaard buizen.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 08:43

Goeie tip - ik geloof dat de electramannen daar ook al rekening mee gehouden hebben omdat het natuurlijk een soort van buitenverlichting is. Wat ik zelf bedacht had was dat ze zgn hoog-frequentie TL gebruiken, dat flakkert niet. Wij kunnen die lichtflikkering niet echt zien, maar paarden wel en dat maakt heel onrustig.
Ja, het wordt wel wat!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:36

Wordt mooi, JP!

Knapperd heb je, Anksu.... ben benieuwd wat de DA er vanmorgen van vond. Hij staat er best ontspannen bij op de foto. Commentaar op je hoefplaatjes laat ik graag aan LC over, die heeft röntgenogen. Hoefplaatjes maken met het toestel op de grond, en precíes dwars op de voet. Op die manier kan je ze later ook beter met elkaar vergelijken. Nu is het een beetje van schuinboven en dan vertekend het soms net iets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:44

prachtige stal JP@!
Dat is de beste en makkelijkste manier van paardenhouden....dat ze het gewoon zelf kunnen uitmaken,binnen of buiten.
En dan natuurlijk goede verlichting voor als er eens wat is!
Ik heb wel vijf t.l buizen in mijn stal,gelukkig heeft mijn vriend een 'licht-tik' :D

Doe je geen stro op de grond?Zijn die rubberen tegels voldoende?
Het ziet er zo ongezellig uit. ;)

Anks@Hij staat er redelijk bij!Netjes op vier hoeven.
Ik zie niet veel aan de hoeven,de witte lijn is nog mooi smal.
Daar zie je eigelijk pas later iets aan,mocht het hoefbeen gekantelt zijn.
Foto's maken kan nooit kwad natuurlijk,dan weet je wat er binnen in aan de hand is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:49

Vash stond gister te shaken :brr: buiten. Hij kan sinds hij is afgevallen niet zo goed meer tegen de combinatie van wind en regen. Hij was 36 graden -O- ....dat is voor hem een graad te koud. Met wat hooi en een fleece was hij na 20 min alweer netjes op temperatuur. Vannacht maar binnen gelaten, en vandaag dus mét dekentje naar buiten. Duimen dat hij er niks aan overhoudt....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:32

#$%#%@#$%@#$%#@#@##%#@#!
Image is weer hoefbevangen. |( |( Ze is de hele maand al aan het kwakkelen sinds de nieuwe partij hooi. Dan weer goed lopen, dan weer niet. Dan dikke benen achter (wat ze nog nooit gehad heeft). Dan lichte verhoging 38 gr en dan weer oké. Maar net allemaal niet erg, maar wel alarmerend.
Dus alles teruggeschroeft; alleen op het zand, alleen hooi, koelen, etc.
De laatste paar dagen zag ik aan haar lopen al dat ze met haar gouden hoef begon te flapperen. Maar niet warm en geen pulsatie.
Maar dat zullen jullie ook wel hebben, je voelt het gewoon dat het niet goed zit.
Vanmorgen bij uit de stal gaan heeft ze rechtsachter weer een dik been? links achter loopt ze op haar teen en stokkreupel. Rechtsvoor (haar gouden hoef) ontlast ze. Pulsatie in beide voorhoeven. Verder niets echt warm. 37,7 gr.
Ik kon het gewoon niet begrijpen wat er aan de hand was. Dan maar de VA erbij.
Linksachter is ze gevoelig op de straal, verder nergens in de hoef. Maar toch stokkreupel. Pulsatie alleen voor. Rechtsvoor met visiteren rondom gevoelig.
Vooral niet op de rechterhoef willen draaien.
Eerste diagnose: achter niet duidelijk, voor duidelijk hoefbevangen, ontstekingremmers en aspirine en afwachten.

Net Maarten gebeld op Visdonk, want ik wil niet afwachten. Liever dat hij naar Rob en Maarten gaat. Maarten is bezig met een spoedgeval en nu wachten of ze een plekje hebben voor Image.

Duim duim duim dat ze morgen een plekje hebben. Het is zo moeilijk om positief te blijven denken. Maar ze is er eerder doorheen gekomen. Het moet deze keer toch ook lukken? Toch?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:43

Oh Janouk, wat afschuwelijk. Ik wens je heel veel sterkte en ik ga heel hard voor jullie duimen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:46

oeh Janouk! sterkte ermee.

Hier alles bijna goed....Chico heeft vorige week zijn voor ijzer eraf gemept in de natte wei, dat was zaterdag... Zondagmorgen vond ik hem in een nare positie op stal, hij stond zó raar dat ik dacht dat hij een hersenbloeding had gehad of zo...helemaal met de borst tegen de muur, hoofd opzij langs de muur en zwetend, trillend en wijde neusgaten...schrok me rot!
Wilde hem een pasje achteruit zetten maar zag dat hij rechtsachter in de lucht hield en er absoluut niet op wilde staan!!! Blijkt hij zijn achterijzer scheef te hebben en stond hij VOL in de lippen....
Tóch moest hij achteruit, op 3 benen, ijzer eraf gehaald en voetje schoongemaakt en in de soda.
een uur later wilde hij nóg niet erop staan dus DA gebeld. Die verwachtte óf een fikse zoolkneuzing óf een fractuur. Ze wilde de zool al opensnijden en meteen een foto maken, maar heb bedankt en Ronald gebeld.
IOM Ronald besloten dat paard pijnstillers kreeg en even afwachten....en natuurlijk ging hij het voorvoetje meteen ontlasten omdat hij die zó aan het overbelasten was hiermee, ik vreesde al weer een nieuwe HB aanval! na een dag stond hij er iets op, na twee dagen al wat meer. Ronald heeft hem weer opnieuw beslagen en weer een prachtig kunstwerkje afgeleverd. En raad eens : Paard is RAD!!!! geloof me, zoals ik hem vond zondag en zoals hij na een week is, echt prachtig.
Ronald heeft foto's van het beslaan vóór en na gemaakt en zal ze me doormailen,dan zet ik ze hier neer.
Voor heeft hij aluminium eggbars gekregen en achter speciaal gemaakte met lippen op andere plaatsen vanwege de afgebroken wand.
Gelukkig is het bevangen voetje met het gekantelde hoefbeen stabiel gebleven en valt het weer alles mee!!

Trouwens, Ronald heeft een 5 jarige haflinger overgenomen van iemand, paardje was bevangen en of hij kon komen. Behandeling werd te duur en paardje zou geslacht worden. ron heeft hem meegenomen en denkt dat hij hem wel weer op kan lappen....en misschien houdt hij hem wel, óf gaat hij naar een goede baas als hij rad is...

Verder iedereen sterkte met zijn paardjes!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:03

Ik hoop dat ze Image kunnen helpen Janouk!
Het hooi is dit jaar niet te vertrouwen ben ik wel achter (die van mij bleven kwakkelen op geweekt weidehooi en gingen op graszaadhooi in eens een stuk beter).

Chico ook flink aan het stunten geweest :o.

Hier gaat het z'n gangetje. Roos gaat het best, Whit soms nog wat gevoelig op het harde, Den nog wel iets gevoelig. Wel allemaal steeds koude voeten.
Als Dennis zo blijft wil ik hem straks wel op de foto zetten, moet toch met een week of 2 nog met m'n jaarling voor haar 2e enting naar de kliniek.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:08

Tja, we denken dat hij met liggen vast heeft gelegen in de bak of iets dergelijks.... zaten geschaafde ribbels op de hoef, zag ronald, de DA had het niet gezien... Ron vroeg of de DA soms gevijld had....neuh!! ron vond ook dat de meest gevoelige plek zat NIET waar de lippen in de voet gezeten hadden maar elders...Voor mij weer een bewijs dat ik beter mijn smid erbij kan halen dan de DA!!
Die lomperd heeft dus de stal én de hele buitenbak en nóg presteert hij dit. Of mijn jonkie heeft hem lopen treiteren maar ja...dat weet je nooit

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:13

Ah nee Janouk .. wat erg !!!
Ik zal hard voor je duimen dat je snel terecht kunt en dat Image weer snel vooruit kan.
Het ging net zo lekker ... je verdenkt dus toch het nieuwe hooi begrijp ik?

Hier gaat het niet zo slecht.
Isabella is nog lang niet rad, maar door Yoblin wordt ze toch tot meer lopen gedwongen en ze wil af en toe ook wel proberen hem voor te blijven, zoals dit filmpje mooi laat zien. Kan beter, maar vooruit, veel kan ik ook (nog?) niet verwachten natuurlijk na alles wat ze heeft meegemaakt.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:43

Vanochtend is de veearts weer geweest en hij was heel positief! Hij voelde geen digitale pols meer in de koten en de hoeven waren ook niet meer warm. Een uur eerder, voordat hij zijn medicatie had gekregen waren ze nog wel wat warm. Djinn loopt ook weer goed op het zand en een stuk beter op de stenen. Hij ging vandaag zelfs uit zichzelf een paar passen draven en wat kleine gekke sprongen maken tijdens het stappen.

Omdat z'n hoeven zo kort zijn mag er pas over 6 weken wat aan gedaan worden door de hoefsmid. Tot die tijd moeten ze goed groeien, daar zou de Kerabol voor moeten zorgen. Het enige wat er nu aan zijn hoeven gedaan kan worden is ze in het gips zetten. Maar dan kunnen ze niet goed meer koelen, dus het leek hem beter dat niet te doen. Ik heb hem laten kijken naar die holling op zijn voorhoeven waar Jannepauli me op wees. Hij zei dat het kan dat het hoefbeen iets gekanteld is, maar hij denkt dat het niet meer dan een paar graden is omdat hij geen pols meer voelt en de behandeling goed aan lijkt te slaan. Hij adviseerde om nu nog geen foto's te laten maken omdat z'n hoeven toch te kort zijn om iets aan te doen. Als ik foto's wil kan ik dat beter doen over een paar weken voordat de hoefsmid komt.

Ik heb ook gevraagd naar de maanblindheid en of Djinn iets anders onder de leden zou kunnen hebben. De veearts zei dat de manblindheid er helemaal niets mee te maken had. Maar de antibiotica, Metacam en stress van de operatie en de reis naar Utrecht en terug zouden zijn spijsvertering wel verzwakt kunnen hebben, waardoor de buitenrit op de te korte zolen het af hebben kunnen maken.

Voedingssupplementen naast de Kerabol en Biotine vond hij niet nodig, omdat Djinn verder in goede conditie is. Als ik iedere dag een paar keer met hem stap en hij veel kan bewegen zou dat zo moeten blijven. Als hij toch erg stijf wordt kan ik vitamine E met selenium geven.

Ik moet nog een week doorgaan met 2 keer per dag 5 streepjes Quadrisol en daarna een maand een zakje Pro-Dynam per dag. Volgens de dierenarts werkt dat beter tegen hoefbevangenheid dan Metacam, is het minder schadelijk voor de spijsvertering en goedkoper. Hij mag alleen niet meer geslacht worden, dus hij heeft een aantekening in zijn paspoort gezet. Ook moet hij nog een maand 2 keer per dag 1 zakje bloedverdunner (Ascal) en de komende week twee keer per dag 1 streepje Tranquigel. Niet om hem te verdoven, maar dat zou de bloedsomloop bevorderen. En verder blijven koelen, op dieet houden en opletten op rotstraal en mok omdat hij nu steeds in een natte paddock staat. Als hij toh rotstraal krijgt kon ik een spuitbus paarse spray ophalen. Over een maand zou de echte pijn weg moeten zijn en over 3 maanden mag ik zijn voer weer rustig opbouwen. Mocht hij ineens weer meer kreupel gaan lopen dan moet ik nl direct weer bellen. En over 6 weken dus de dierenarts.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle tips en het meedenken, ik heb er heel veel aan gehad! Ik zal dit topic uiteraard in de gaten blijven houden en af en toe een update posten. En voor de andere zieke paardjes: heel veel succes en beterschap!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:47

@ Janouk: heel veel sterkte! Weet je wanneer je hooi gemaaid is en hoe het gras eruit zag voordat het gemaaid werd (dwz welk onkruid er stond)? Voer je hooi of voordroog?

ElCamino: dat was vast schrikken.....

Leuk filmpje Isapaardje; leuk stel samen.

@Anck: klinkt goed maar vinger aan de pols houden (letterlijk en figuurlijk). Idd foto's pas maken als je vervolgens wat aan de hoef(stand) kan veranderen. Op z'n minst gezegd vreemd dat hij in Utrecht zo kort bekapt is, als het 6 weken voor je foto's is geweest is het wel erg kort.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:31

Euhm... Anck: je paard mag evengoed geslacht worden hoor! alleen niet tbv menselijke consumptie, dan gaat hij gewoon toch naar de rendac. Dat maakt dus nik uit, Heb hetzelfde aantekeningetje in het paspoort vanwege de Bute.

En "maar een paar graden" vind ik een vreemde opmerking van je DA, weet je hoeveel een paar graden al pijn doet ??? En foto's heeft Altijd zin! Dan weet je wat, en de smid kan er wat aan doen. Wieweet wordt het nu erger ipv beter...
En een goede smid kan ook met korte hoeven iets aanvangen, plakken bijvoorbeeld als er ijzers onder moeten..

En Quadrisol en Aacal snap maar ook nogTranquigel?
En bloedsomloop bevorderen gebeurt ook al door de Ascal, da's een bloedverdunner.
Succes met je paardje!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:36

Ascal werkt bloedverdunnend en Tranquigel vaatverwijdend (of andersom).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:44

Dus dan werkt het dubbel in, ok duidelijk.......nee, niet andersom, je zegt het goed wat Ascal betreft...
Ik wist niet dat tranquigel vaatverwijdend werkte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:34

Gelukkig kan Image morgenmiddag terecht in Roosendaal. Opluchting. Morgen overleggen met Maarten en Rob wat zij vinden/zien/denken/weten.

Ik voer voordrooghooi van mei. Wat ook opvalt, is dat het kwakkelen begon met het aanmaken van winterhaar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:45

In deze periode van het jaar, als de wintervacht weer gekweekt wordt, zit er meer cortisol in het bloed. Cortisol is het stresshormoon. Dit is dus altijd een moeilijke tijd voor de HB-paarden.

Elcamino: wat zul je geschrokken zijn toen je hem aantrof.

Isapaardje: wat loopt ze goed (voor haar doen), super!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:11

Janouk, da's mooi snel! goed man. Succes ermee.
Isa: ziet er goed uit hoor.
romeorowan: ja je schrikt écht... bah! engerd....
Nu staan ze narrig uit hun stal te loeren naar de regen.... ze kunnen de bak in, de wei in maar ze staan liever binnen hooi te knagen.

Ga volgende week aan mijn 1e snede baaltjes beginnen. Ziet er goed uit maar vid het altijd spannend zo'n nieuwe partij...pfff
En de 2e snede staat te verregenen op het land, moet nog steeds maaien en hooien.....maar het blijft te nat! Moet al pakken maken maar ben nu zelfs bang dat het gewoon afvoeren wordt.... blijft veuls te nat , zelfs om pakken te draaien en de machines kunnen mijn wei niet in, zelfs na 3 dagen zo'n afgelopen week stond ik tot mijn enkels in het water.... arme grasjes....arme ik... arme paardjes, geen lekker voordroog dit jaar....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:23

Oh mijn hemel... Image in de lappenmand.. wat super balen joh!!!
Fijn dat je zo snel bij Visdonck terecht kunt. Als je het gevoel hebt dat de problemen begonnen zijn met de vachtwisseling, zeg dat alsjeblieft tegen Maarten. Image is op de leeftijd dat een ACTH test van belang wordt, met name omdat we nu in de "seasonal rise" periode zitten. Maarten is behoorlijk goed op de hoogte van dit soort zaken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:31

@jp Staat al op mijn lijstje: zeker met Maarten bespreken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:56

ancksunamun schreef:
Volgens de dierenarts werkt dat beter tegen hoefbevangenheid dan Metacam, is het minder schadelijk voor de spijsvertering en goedkoper.

Ik laat het weer even horen, voor de trouwe lezers een bekend riedeltje, vandaar in een linkje. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1333135&p=65845704&hilit=metacam#p65845704
Bute is niet minder schadelijk voor de spijsvertering. Het is zeker goedkoper, of het béter werkt...? De prijs geeft vaak de doorslag. Niet alle paarden hoeven zolang aan de pijnstillers trouwens.
Fijn dat hij tervreden is, gaat de goeie kant op zo. Plan gemaakt = goed! Hoe pijnlijk loopt hij? Ligt hij veel? Als je er vlot bij bent, en de pijn meevalt, dan zou ik echt 3 x nadenken om hem op pijnstilling te houden. Hoe minder troep in het lijf hoe beter. Wat moet dat moet, maar als het niet nodig is, niet doen.

@Janouk....zucht....wéér..... :(:) snel naar de wondersmid!
@ElCamino...door het oog van de naald.... . Wat betreft je hooi; er komt een mooi weekend aan, maar ja, al dat water in de wei.... :( zonde hoor.
@Isa, Joblin speelt voor fysio fitness trainer := ziet er best goed uit idd!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:38

romeorowan schreef:
In deze periode van het jaar, als de wintervacht weer gekweekt wordt, zit er meer cortisol in het bloed. Cortisol is het stresshormoon. Dit is dus altijd een moeilijke tijd voor de HB-paarden.

Elcamino: wat zul je geschrokken zijn toen je hem aantrof.

Isapaardje: wat loopt ze goed (voor haar doen), super!

Klopt romeorowan :j
Janouk@Wat vreselijk |( Je doet zo je best en dan dit!
Pablo was ook altijd om deze tijd tijdens het wisselen van de vacht bevangen!(En in het voorjaar weer)
Zonder gras,granen,niet te dik en met weinig hooi....dus dat was het niet.
(vergeet je de schildklier niet?Als de werking daarvan te traag is en het cortisolgehalte in deze tijd hoog is van nature al,is het dubbelop.Het cortisol vernietigt het schildklierhormoon in het bloed,afvalstoffen worden niet goed meer afgevoerd)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:49

Tijdje niet meer gepost, maar lees nog wel regelmatig mee.
Met mijn paard gaat het goed, sinds de bevangenheid vorig jaar.
de 'flappen' zijn eraf en inmiddels ben ik het rijden weer aan het oppakken.(half jaartje al zeker opbouwend)
ik heb geen ijzers gebruikt, geen pijnstillers (daar liep hij destijds doorheen) en alles van "binnenuit" holistisch en homeopathisch aangepakt.

even om iedereen een hart onder de riem te steken, dat het zeker goed kan komen.
Overigens heb ik niets veranderd aan zijn voer.
heb wel het hooi laten testen , en was perfect voor paarden (droog kuil)
ik weet echter bij hem niet helemaal zeker of het veroorzaakt is geweest door voeding.
anyway...het is goed gekomen.
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:51

janouk, heel veel sterkte... :(:)

nombrado, wat fijn zeg dat het goed gaat, gave foto!