Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:03

Graag, ik vind dat altijd erg interessant :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:20

Ik zat even door mijn foto's te bladeren en er lijkt meer vooruitgang in te zitten dan ik me kon herinneren, maar de hoeven zijn nog steeds niet fantastisch. De laatste paar foto's zijn dus van slechte kwaliteit, maar de rest is wel ok denk ik. Hier een verslagje van de afgelopen paar maanden:

Eerst wat achtergrond. Ik heb Hera al zes jaar, maar door omstandigheden eigenlijk nooit goed door kunnen trainen. Vaak ook vage klachten. Regelmatig fysio/osteo/etc erbij, maar klachten kwamen altijd weer terug. Ze was door de vorige eigenaresse helemaal verreden, dus eerst al rugklachten enz, die opgelost, vervolgens begon ze met haar hoofd te knikken in draf - leek daardoor kreupel, maar was het niet [als je niet naar haar hoofd keek, maar alleen naar haar benen, was ze prima regelmatig]. Uiteindelijk heeft een kennis die Dry Needling doet het probleem gevonden; een spier vast in haar ondernek. Dat soort dingen had ze altijd.

Pas het afgelopen jaar kon ik echt met haar aan de slag, vanaf oktober/november ongeveer. Dit ging super, tot januari. Toen werd ze plotseling af en toe kreupel, alleen in draf. Weer fysio erbij, die ons toch aanraadde naar het zadel te kijken. Uiteindelijk bij een zadelmaker in Duitsland terechtgekomen, die ons erop wees dat ze een veel te korte rug heeft voor een westernzadel. Ook was de [toch al brede] boom van het zadel nog steeds te smal. Dit zadel paste dus van geen kant, ondanks de conclusie van de -goed aangeschreven!- zadelmaker in Nederland. Nouja, dan maar een ander zadel.. Dit was begin maart. Toen liep ze eigenlijk een tijdje weer best goed.

Ik ben eind maart met haar naar een clinic gegaan. Ik moest eventjes voorrijden voor de clinicgever zodat hij een idee had hoe ze liep en hoe ik reed. Ze was druk, maar het ging goed... tot hij les begon te geven. Hera was echt stokkreupel, nu ook in stap. Kan je wel door de grond zakken, toeschouwers helemaal in rep en roer...
Paard op de wagen gezet, een uur later bij thuiskomst: kreupelheid weer weg, ook in draf niets te zien 8)7

Inmiddels had ik ergens op internet een bekapper gevonden die duidelijke foto's plaatste van onbeslagen hoeven, wat er wel en niet klopte aan de stand enz. Ik ben toen eens kritisch naar Hera's hoeven gaan kijken. Dit was in april:

AfbeeldingAfbeelding
Te lange hielen, nauwelijks straal, en veel te lange steunsels.

Onze hoefsmid hadden wij al jaren en zij deed het eigenlijk altijd heel erg goed, dus wij hebben het ook niet zo goed in de gaten gehouden als dat zou moeten. Nouja, hier het gevolg. Ik weet daarom niet precies wanneer haar hoeven er zo slecht uit begonnen te zien. Een harde les, maar ik heb inmiddels wel veel over hoeven geleerd dat ik anders niet zou weten. Door omstandigheden is onze hoefsmid ook gestopt rond deze tijd.

In mei kwam de nieuwe hoefsmid langs.
AfbeeldingAfbeelding

Hera bleef echter onregelmatig in draf. Daarnaast was er ook iets vreemds te zien aan haar rechterachterbeen. Wij dachten dat ze misschien toch ergens vastzat, dus weer een osteopaat erbij. Zij heeft Hera behandeld. Toen ze na twee weken terugkwam, vond ze haar niet tot nauwelijks verbeterd, en verwees ons door naar de dierenarts met als oordeel 'waarschijnlijk artrose of kissing spines, misschien ook iets mis met het SI-gewricht'. -O- Wij compleet over de zeik natuurlijk - we konden de symptomen daarvan niet echt in Hera herkennen, maarja, je gaat ervan uit dat zo'n osteo weet waar ze het over heeft.

Dierenarts was gelukkig een stuk nuchterder en die heeft rustig een kreupelheidsonderzoekje uitgevoerd. Bij het uitverdoven bleek al snel dat de pijn echt in de voorbenen en onder de kogel zat. Het 'rare' achterbeen was waarschijnlijk een gevolg van het rare loopje dat ze ontwikkelde om haar voorbenen te ontlasten, net als alle andere vage klachten die ze altijd had.

Röntgen:
Afbeelding
Diagnose dierenarts: veel te dunne zool, sla er maar een ijzer onder.

Dus in overleg met hoefsmid er ijzers onder gedaan. (Hoefsmid wil het liefst zoveel mogelijk zonder ijzers oplossen, maar als het moet, dan moet het.)
Dit was in juli:
Afbeelding Afbeelding
[De horizontale lijn in de hoef komt waarschijnlijk van teveel suiker in het voer - de muesli die we hadden kreeg ineens een andere inhoud - eerst zat er geen melasse in, later wel ^) Onze paarden staan nu permanent op een paddock met hooi, en krijgen een suikerarm dieet]

Maargoed, dat ijzer was duidelijk symptoombestrijding - voor drie weken liep ze super, daarna kwamen de klachten weer terug. Ook zijn de hoeven daarna weer veranderd, niet in positieve zin. Toch heb ik er geen spijt van, want sindsdien staat ze wel beter op haar benen en is haar bespiering wel in positieve zin veranderd.

September, na het verwijderen van het ijzer:
Afbeelding Afbeelding
Hoefsmid had hier de hoefwanden wat langer gelaten in de hoop dat dat de dunne zool wat zou ontlasten. Dit werkte niet echt, dus ook dat is later weer aangepast.

En hier de foto's van afgelopen weekend, dus eind oktober:
Afbeelding Afbeelding

Ik zie wel een stijgende lijn, maar er moet nog wel veel gebeuren voor ze weer goed loopt. Inmiddels zijn we bezig om in overleg met de hoefsmid de hoeven tussendoor een beetje bij te werken, omdat hij niet vaak genoeg kan komen voor wat Hera nu nodig heeft.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:55

Mooie verbetering, toch zal het ondergeschoven staan(van de hielen) het proces niet bevorderen.
Ik zou meer werken aan laagzetten, en meer afrond van de toon, mooie mustangrol.

En veel bewegen dat is beste, op verschillende ondergronden. Evt voor naar buiten gaan hoefschoenen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:29

Hier zijn we nu inderdaad mee aan het werken! Was voor ons de belangrijkste reden om er zelf ook een beetje aan te werken, met begeleiding dus, zodat dat proces voor Hera geleidelijker wordt, ook i.v.m. pezen en dergelijke.

We gaan regelmatig met haar wandelen. Gelukkig heeft ze niet meer zo'n last van steentjes en dergelijke, ook een teken van verbetering. We hebben wel hoefschoenen maar die passen niet lekker omdat ze zulke smalle/dunne koten heeft [ik kan 'm niet strak genoeg aanhalen], maar nu ze dus geen last meer heeft van kiezels ook niet echt nodig.

Sinds ze de ijzers heeft gehad land ze ook netjes op haar hielen overigens, eerst landde ze altijd op de toon. Ik zal proberen om jullie te blijven updaten als er ontwikkelingen zijn :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:34

Wat kan je doen om ruimtes op te vullen in de schoenen, stukjes vilt gebruiken.
Dat deed ik ook voor mijn fjord. Die had enorme flares in zijn hoeven, waardoor de schoenen los ging zitten.
En langzaam groeide de flares eruit, knipte de stukjes vilt steeds kleiner :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:11

Vertekenen je foto's zo, vanspeijk, of heeft je paard amper nog stralen?

Hoe gaat het nu qua kreupelheid?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:50

Marjo89 schreef:
Wat kan je doen om ruimtes op te vullen in de schoenen, stukjes vilt gebruiken.
Dat deed ik ook voor mijn fjord. Die had enorme flares in zijn hoeven, waardoor de schoenen los ging zitten.
En langzaam groeide de flares eruit, knipte de stukjes vilt steeds kleiner :)

De schoentjes passen wel strak om haar hoef, het gaat echt om het stuk waar je hem vastmaakt, dat om de koot zit. Ze heeft dunne koten, dus daar zit het te wijd.

Chubby schreef:
Vertekenen je foto's zo, vanspeijk, of heeft je paard amper nog stralen?

Hoe gaat het nu qua kreupelheid?

Nee ze heeft inderdaad echt heel weinig straal. Ik denk dat dat, in combinatie met de ondergeschoven hielen, en eventueel nog een restant overgebleven steunsels, de kreupelheid veroorzaakt. We geven al biotine, maar dat schijnt niet voor alle paarden te helpen. Plus het feit dat ze hele harde hoeven heeft die niet snel groeien, dus er gebeurd bij de straal nog vrij weinig. Ik denk dat de vorige hoefsmid op een gegeven moment in de straal heeft zitten hakken, een van de laatste keren dat ze geweest is liep ze een week lang echt kreupel. Toen begon ons ook pas te dagen dat wat die hoefsmid deed niet helemaal klopte..

Nu is het wisselend. Sommige dagen loopt ze echt super en heeft ze nergens last van, andere dagen is ze nog steeds vrij kreupel in draf. Wel alleen in die gang, niet in stap of galop. Ze is al 19, dus we houden haar wel in beweging, als ze nu alle bespiering kwijtraakt komen we denk ik van de regen in de drup. We rijden een paar keer in de week, alleen in stap en rechte stukken.
Om haar soepel te houden werk ik veel met haar aan de hand. Ik denk overigens dat ze niet heel erg veel pijn heeft; in draf loopt ze kreupel, maar zodra ik met haar verzamelend werk ga doen zoals [het begin van] piaffe en galop aan de hand waarbij ze soms terugvalt in een sterk verzamelde draf, dan zie je er ook niks aan.

Ik bekijk per dag wat ze aan kan. Ik heb er wel moeite mee, vooral omdat het voorkomen had kunnen worden.. maarja, dat is allemaal achteraf praten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:54

vanspeijk schreef:
...in draf loopt ze kreupel, maar zodra ik met haar verzamelend werk ga doen zoals [het begin van] piaffe en galop aan de hand waarbij ze soms terugvalt in een sterk verzamelde draf, dan zie je er ook niks aan.

Door bovenstaande denk ik dat misschien het probleem niet zo zeer in de zool zit, maar meer in het HKO-gebied. Heb je hier ook recente foto's van ?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:04

DubbelDun schreef:
vanspeijk schreef:
...in draf loopt ze kreupel, maar zodra ik met haar verzamelend werk ga doen zoals [het begin van] piaffe en galop aan de hand waarbij ze soms terugvalt in een sterk verzamelde draf, dan zie je er ook niks aan.

Door bovenstaande denk ik dat misschien het probleem niet zo zeer in de zool zit, maar meer in het HKO-gebied. Heb je hier ook recente foto's van ?

Dierenarts heeft daarnaar gekeken, maar hij had daar geen bemerkingen op :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:14

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:33

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, maar ik heb een vraagje en dit leek mij het meest geschikte topic.
Hoe vinden jullie deze pony op zijn voeten staan?
Hij staat 24/7 buiten, schuilstal op zand, modder voor de stallen en dan gras, geen verhardingen dus.
Wordt ook niet mee gereden met de pony, hij is 14 november bekapt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:43

Het eerste wat me opvalt is dat ie flink ondergeschoven verzenen heeft.
Verder aan de achterhoeven wat rode vlekken op de hoefwand.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:43

Even een update van mijn kant:

Vergelijking hoeven, voor en na het bekappen een week of twee geleden:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Zoals je ziet is het nog niet geheel correct, maar de verbetering mag duidelijk wezen. Toch zat er in de kreupelheid geen verbetering (sterker nog, het werd slechter), en wij vertrouwden het niet.

Maarja, waar zat het probleem dan? Ze leek het meest kreupel op linksvoor, maar soms klopte het rechtsvoor niet, sommige stalgenoten zagen wat raars aan rechtsachter, en de staleigenaar vond juist weer dat ze met linksachter raar liep. Onze dierenarts is wel een goede, maar erg traditioneel, en met Hera's vage klachten hadden we er weinig vertrouwen in dat hij het probleem zou vinden. En we hebben er best geld voor over, maar om haar nou van voor tot achter op de röntgen en echo te zetten werd een beetje teveel van het goede (waarbij nog niet eens zeker is of het probleem duidelijk wordt).

Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij thermografisch onderzoek. We hadden geluk, we konden er snel terecht: mama had maandag gebeld en donderdag waren we al aan de beurt *\o/* Ik heb er wel vertrouwen in, de man was erg kundig en kon alles heel precies uitleggen, waarbij zelfs bepaald gedrag werd verklaard wat ik niet tegen hem verteld heb of waarvan ik het zelf nog niet gelinkt had aan het probleem.

Conclusie: paard zit vast van nek tot staart. Gelukkig geen enkel teken van peesblessures, artrose, of kissing spines. In overleg met de thermograaf (die in een maatschap zit van behandelaren, waaronder een dierenarts, osteopaten, fysiotherapeuten, en revalidatietrainers) is er een behandelplan opgesteld. Dat traject gaan we nu in; morgen komt de eerste behandelaar. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen!
Wanneer ik meer zicht heb op het verloop van de behandeling zal ik wel een uitgebreidere post plaatsen elders op het forum.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:54

@vanspeijk: dank voor de update. Mooi dat je thermografie heb gedaan. Ik vond dat ook erg verhelderend toen ik het eens heb laten doen.
Sindsdien 2x herhaald en mooi de verbeteringen kunnen zien.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:53

Ik heb een vraagje over raspen, welk merk zouden jullie aanrader? Ik gebruik al een hele tijd een goedkope van Kerbl maar die is zo bot als maar kan. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen met goede raspen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:27

Ik heb er diverse liggen , allemaal krijgertjes van de smid als hij ze niet meer scherp genoeg vind :D ; o.a.
Save Edge , Kerckhaerts en Dick's .

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:56

Ik heb een witte radius rasp, top ding! En een gewone rasp bij paard natuurlijk gekocht, veel goede dingen over gehoord en als je serieus bent is het de prijs waard schijnbaar :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:02

Ik heb de Bassoli Black Farrier rasp van turbohoof solutions, is een fijne rasp :j.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:43

woepsie90 schreef:
Ik heb een witte radius rasp, top ding! En een gewone rasp bij paard natuurlijk gekocht, veel goede dingen over gehoord en als je serieus bent is het de prijs waard schijnbaar :D

Al vaker wat gehoord over die radius rasp. Klinkt goed! Misschien toch eens wat om aan te schaffeb maar dan zou ik voor de zwarte gaan. Jij woonde toch op een eiland dat bij Engeland ligt?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:13

Ik heb de rasp van PN. Opzich goed, maar ik vind het niet fijn dat er geen handvat aan zit. Handschoenen zijn wel echt een must als je je handjes heel wilt houden...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:02

De radius heb ik ook. Vooral voor mooi afronden is het handig.
Als je het wekelijks doet kan je het daar mee redden maar doe je het minder vaak dan is een gewone rasp wel aan te raden.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:30

Maartje1990 schreef:
woepsie90 schreef:

Al vaker wat gehoord over die radius rasp. Klinkt goed! Misschien toch eens wat om aan te schaffeb maar dan zou ik voor de zwarte gaan. Jij woonde toch op een eiland dat bij Engeland ligt?

Klopt :) ik heb de witte gedaan om mee af te werken, de zwarte is voor het zwaarderr werk inderdaad. Dacht ik tenminste... Toch?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:30

__Nicky schreef:
Ik heb de rasp van PN. Opzich goed, maar ik vind het niet fijn dat er geen handvat aan zit. Handschoenen zijn wel echt een must als je je handjes heel wilt houden...

Inderdaad!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:57

Woepsie, ja klopt!

Nono: soms vanwege drukte eb ik er helaas wat teveel weken tussen zitten en heb dan ook gewoon mn bekapspullen om te gebruiken. Maar die rasp lijkt mij juist fijn voor als ik wat minder tijd heb en het zo makkelijker en sneller kandoen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:12

daar zijn ze ook heel handig voor. Ze passen mooi in je poetsbak. Je kan het mooi combineren met hoeven uitkrabben of zo