[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shir89

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:00

Zijn er hier ook mensen die hebben meegemaakt dat een paard maar aan 1 hoef bevangen is (geweest)??

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:23

ik kom me hier ook even melden.
ik ben er nu sints een paar dagen achter dat mijn paardje licht hoefbevangen is in een beginstadium.
hij krijgt nu metacam, traquigel en ascam geloof ik dat het heet.
ik moet de metacam 5 dagen geven, en die andere 2 10 dagen.
het lijkt al weer een stuk beter met lester te gaan, maar dat is natuurlijk logies met al die medicijnen.
ik moet morgenochtend de DA bellen met hoe het gaat.
maar nou is de vraag aan jullie, hoe daarna verder?
als hij weer de wei op mag, hoe voorzichtig moet ik dat opbouwen?
moet ik naar een meuslie met een zo laag mogenlijk suikergehalte? hij krijgt nu coolmix van havens, maar nu hoorde ik dat is de naturemix van pavo minder suiker zit, of anders wat raden jullie me aan?
ik heb de beginpost doorgelezen maar angezien ik disleties ben neem ik hier maar weinig van op omdat het vooral zoveel tekst is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:52

Aline4 schreef:
Ze krijgt al onbeperkt hooi. Geen idee van wat voor soort gras het is. Het moet dus iets naast het hooi zijn. Een vervelend probleem want ze krijgt in de winter naast het hooi normaal vrij veel krachtvoer om haar op gewicht te houden. Ik zie dus nu voor het eerst in mijn leven wat dat betreft niet uit naar de winter, terwijl ik altijd wel van de winter hou.

Btw, mijn pony (welsh A van 16 jaar oud) staat in pension, dus ik heb het niet allemaal helemaal 100% voor het kiezen, al is het wel echt een fijn pension.

Als ze al onbeperkt hooi kan eten, dan is de voedingswaarde misschien te laag. Kan je even navragen wat voor hooi het is? Dat zal de stalhouder wel weten. Er zijn namelijk vele soorten hooi en misschien kan je de voedingswaarde toch wat opkrikken door zelf wat ruwvoer bij te kopen? Ik koop zelf ook bij (sta ook in pension).

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:00

Ik ben hier een tijdje niet geweest maar kan vermelden dat mijn merrietje alweer een poosje gewoon op het land staat. Ze loopt redelijk goed, zal nooit echt geweldig zijn maar dat geeft niet.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:01

Shir89 schreef:
Zijn er hier ook mensen die hebben meegemaakt dat een paard maar aan 1 hoef bevangen is (geweest)??

Ja, Image was eerst aan 1 hoef bevangen door een ontstoken hoefbeen. Door overbelasting van de andere voorhoef tijdens de blessure is ze ook later aan haar andere hoef bevangen geraakt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:02

Brainless schreef:
Yes, de hoefsmid is vandaag weer geweest, en de witte lijn is weer smaller geworden (= nu bijna de normale breedte)..!!

Volgende week de eperpaarden4daagse en mijn DA (die toevallig even kwam kijken) raadt mij aan om haar met een graasmasker te zetten (normaal staat ze op steen/zand met hooi), zodat ze daar wel op (een klein stukje met kort gras) wei kan.

Yes ik ben zo blij!!!

Super nieuws! Veel plezier en mooi weer bij de Eper paarden dagen.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:41

Bedankt voor je reactie Janouk.

De mijne was dus heel licht kreupel op zijn rechtervoorbeen. Na verschillende diagnognoses, buigproeven, foto's is hij nu 3 maanden later waarin hij steeds slechter ging lopen dus hoefbevangen geworden aan die voet. De foto gister wees zelfs uit dat zijn hoefbeen nog verder gekanteld is (hij is jaren terug ooit bevangen geweest)..... hij staat nu ook weer terug op de equipalazone (nu een verhoogde dosis) en daarbij de Ascal.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:28

barbar schreef:
ik kom me hier ook even melden.
ik ben er nu sints een paar dagen achter dat mijn paardje licht hoefbevangen is in een beginstadium.
hij krijgt nu metacam, traquigel en ascam geloof ik dat het heet.
ik moet de metacam 5 dagen geven, en die andere 2 10 dagen.
het lijkt al weer een stuk beter met lester te gaan, maar dat is natuurlijk logies met al die medicijnen.
ik moet morgenochtend de DA bellen met hoe het gaat.
maar nou is de vraag aan jullie, hoe daarna verder?
als hij weer de wei op mag, hoe voorzichtig moet ik dat opbouwen?
moet ik naar een meuslie met een zo laag mogenlijk suikergehalte? hij krijgt nu coolmix van havens, maar nu hoorde ik dat is de naturemix van pavo minder suiker zit, of anders wat raden jullie me aan?
ik heb de beginpost doorgelezen maar angezien ik disleties ben neem ik hier maar weinig van op omdat het vooral zoveel tekst is.

Ik zou als ik jouw was geen meusli meer geven en een vitaminebrokje geven, dat kan pavo vital zijn maar ik ben zelf groot fan van formula4feet.
Meusli zit vaak toch nog teveel suiker in, ook al lijkt het heel laag en je moet er vaak toch een goede schep van geven wil een paard er genoeg vitamine uit halen.
Van zo'n vitaminebrok hoef je vaak maar 100 gram te geven ligt aan het gewicht van je paard.
Wacht even af wat je da zegt, maar al weidegang kan en mag dan zou ik dat doormiddel van strookbegrazing doen, dus steeds een klein strookje gras geven of na een bepaalde tijd eraf halen.
Ook je ruwvoer moet arm zijn, je moet een goede balans zien te vinden in ruwvoer (gras en/of hooi) en vitamine maar dan toch niet per ongeluk te veel van iets binnen krijgen.
Is vaak voor ieder paard anders.

Silvia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:52

Mijn pony zit in de begin fase van hoefbevangenheid,
ze was al een paardagen kreupel en lag ook heel vaak in de stal.
Normaal kan je nooit bij der liggen en nu ineens wel.
Naja ze loopt lessen op een manege omdat ik der niet meer rijdt.
Nu ben ik toch maar zelf gaan rijden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:55

Rijdt je nu nog op haar terwijl ze kreupel is dan?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:04

bedankt jesito, hier staan de paarden in grote groepen op de wei, de wei is nu aardig kaal en het volgende weiland waar ze op gaan word eerst gemaaid.
als lester straks weer een paar uurtjes op het land mag heeft de staleigenaar ook een stukje land speciaal voor gebleseerde paarden, hier staat heel weinig gras.
de DA had het er over dat er op dit moment heel veel paarden zijn die bevangen zijn, hij vertelde dat hij in 2 dagen al 8 paarden had behandeld.
hij vertelde ook dat het bij lester zo minimaal was dat het helemaal weer goed komt.
ik moet als de medicijnen op zijn nog een keer bellen om te overleggen of het evt nog een paar dagen verlengt moet worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:24

barbar schreef:
bedankt jesito, hier staan de paarden in grote groepen op de wei, de wei is nu aardig kaal en het volgende weiland waar ze op gaan word eerst gemaaid.
als lester straks weer een paar uurtjes op het land mag heeft de staleigenaar ook een stukje land speciaal voor gebleseerde paarden, hier staat heel weinig gras.
de DA had het er over dat er op dit moment heel veel paarden zijn die bevangen zijn, hij vertelde dat hij in 2 dagen al 8 paarden had behandeld.
hij vertelde ook dat het bij lester zo minimaal was dat het helemaal weer goed komt.
ik moet als de medicijnen op zijn nog een keer bellen om te overleggen of het evt nog een paar dagen verlengt moet worden.

Ja raar is dat je hebt echt van die periodes dat het heel extreem is met de bevangenheid, maar ik denk dat het nu echt komt doordat veel paarden op een te vette wei worden gezet en dan meteen ook te lang.
Hopelijk komt het met je paardje helemaal goed, succes.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:28

Ik denk eerder dat wij een lange droge periode achter de rug hebben en de regen van een aantal weken terug heeft het gras in een groeispurt gezet. Daarbij de hoge temperaturen en voila hoge fructaangehaltes in het gras.

@ Barbar
Kijk juist uit met kort gras: dat gras is gestresst en maakt veel fructaan aan en de paarden eten juist kort bij de grond.
Hoog, uitgebloeid gras bevat minder fructaan dan kort gestresst gras. Tenminste zo begrijp ik het juist.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:38

de DA had het er over dat het nu komt doordat we een lange droge en koude periode hebben gehad de natuur achter is, dat door de regenperiode en meteen daarna de warme dage het fructaan de punten van het gras in is geschoten en dat het daarom op dit moment heel erg is qua HB.
@janouk, het gras is niet heel heel erg kort, het is nog wel gewoon gras zeg maar wat ook gewoon groen is, dus geen gestres gras zeg maar.
als het land gemaaid is krijgt het gras ook eerst de tijd om weer bij te komen (tot het weer groen is zeg maar) voor er paarden op gaan.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:43

Bandiet heeft weer nieuwe gipsjes, moet er nog 4 weken om en daarna moet hij op ijzers? Maar er komen geen ijzers onder, en als het na 2/3 weken versleten is gaat het er gewoon af en is het klaar.
Hij vond hem goed lopen, de eerste paar passen dat hij uit stal kwam liep hij wat gevoelig (stijf vind ik) maar daarna liep hij gewoon goed, en hij had ook geen pulsatie in zijn ondervoet wat dus een teken was dat hij niet meer hoefbevangen was. Dus wat het probleem dan nog is...
1e keer zeiden ze dat hij 6 weken in gips moest omdat het zo erg was, op zn meest 6 weken, toen kwam hij foto's maken (dat was een andere als de eerste dag, maar wel dezelfde die daarna steeds is gekomen) toen moest hij ineens in totaal 5 weken, en vandaag vond deze zelfde dat het ineens 8 weken moest terwijl het er gewoon goed uitzag en hij zo goed als geen tekenen van hoefbevangenheid meer had.
Dus als dit gips versleten is dan gaan we weer bewegen.
Dan mogen we eerst opbouwen met stappen, daarna stappen onder zadel en pas later ook gaan draven etc. en gras moesten we maar opbouwen wanneer we dat zelf vonden kunnen, dat lag er aan hoe dik hij was, dus pas als hij weer dun was, moesten we zelf kijken wanneer, kon hij op het land.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:55

xFioon
Pas op met gras hoor, ook al is hij weer dun.
Als ze eenmaal bevangen zijn geweest is de kans groot dat ze het weer kunnen krijgen.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:00

meid wacht echt niet te lang ik heb ook steeds naar smid en veeartsen geluisterd, paaard was licht hoefbevangen, zijden ze, wat aangekeken en op pijnstillers. Heb tot mijn spijt uiteindelijk veel ste laat besloten naar de kliniek te gaan in utrecht, kreeg daar iets heel anders te horen, paard was zwaar hoefbevangen, hoefbeen was al bijna door zool heen, mijn ponny liep nog en stond recht op hing amper. Ze zijden dat we er te lang mee hadden gewacht, een maand daarvoor had ik ook fotos aan huis laten maken en toen was het nog licht hoefbevangen. Ik heb helaas mijn ponny in moeten laten slapen, wil je niet bang maken, maar specalisten zijn beter dan iemand die gist, dierenartsten en smeden kunnen enkeld gissen hoe ver het is. Wees alsjeblieft op tijd met actie ondernemen, voor je het weet kan het te laat zijn.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:22

We hebben al foto's laten maken hoor ;)
Daarop was te zien dat er niks gekanteld was, links wat ietsje gezakt, rechts echt minimaal, en hij loopt weer zo goed als wat nou, is echt niks meer aan te zien behalve de eerste 3 passen dat hij uit stal komt, maar dat heeft hij eigenlijk altijd, gewoon van het stilstaan.

Heb ook een second opinion gedaan bij Utrecht ;)

Waar heb jij dan laten behandelen?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:33

@xfioon, ik ben hier nieuw en heb helemaal geen verstand van HB en snap ook niet helemaal het verhaal waarom je paard in het gips zit, wil je dat mij uitleggen?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:47

Ik ben ook nog vrij nieuw, heb er nu 4 weken mee te maken ;)
Mijn pony staat in het gips, om zijn hoef te stabiliseren. De hoefwand kan nu niet verder naar buiten uitwijken dus het idee is dat de witte lijn niet verder los kan laten. Verder staat hij aan de achterkant wat opgehoogt in dat gips, soort van de werking van ook het ijzer bij HB paarden, waardoor dus als het hoefbeen naar beneden wil zakken, de hoef ook in die stand staat dat hij dus eigenlijk in de goede positie moet, omdat de punt van de hoef zelf ook naar beneden is.
Nadeel is dat hij niet mag lopen, want dan kan het slijten, breken en waarom het verder slecht was dat hij bewoog wist hij niet te zeggen, maar hij krijgt gewoon een deel van de paddock, want minimaal 6 weken op stal trekt hij niet...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:36

ok, dankjewel voor de uitleg.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:11

bolletje schreef:
meid wacht echt niet te lang ik heb ook steeds naar smid en veeartsen geluisterd, paaard was licht hoefbevangen, zijden ze, wat aangekeken en op pijnstillers. Heb tot mijn spijt uiteindelijk veel ste laat besloten naar de kliniek te gaan in utrecht, kreeg daar iets heel anders te horen, paard was zwaar hoefbevangen, hoefbeen was al bijna door zool heen, mijn ponny liep nog en stond recht op hing amper. Ze zijden dat we er te lang mee hadden gewacht, een maand daarvoor had ik ook fotos aan huis laten maken en toen was het nog licht hoefbevangen. Ik heb helaas mijn ponny in moeten laten slapen, wil je niet bang maken, maar specalisten zijn beter dan iemand die gist, dierenartsten en smeden kunnen enkeld gissen hoe ver het is. Wees alsjeblieft op tijd met actie ondernemen, voor je het weet kan het te laat zijn.

dat het hoefbeen bijna door de zool heen komt hoeft niet te betekenen dat het einde verhaal is!
Mijn pony heeft ook bol staande zolen maar hij loopt na beslag van Van Nassau (en nu mijn hoefsmid op die manier) echt geweldig! rij alweer een tijdje op hem en steeds actiever, we zijn ook weer aan het lessen en gister zelfs een wedstrijdje gereden met als resultaat 180 en 191 punten.
Dat terwijl bijna niemand had gedacht dat hij 2010 zou halen....
dus dit hoeft niet te betekenen dat er geen hoop meer is :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:37

hallo,

ik hoop dat ik even mag inbreken in jullie topic met een vraag over fructaan.

ik heb een weiland met aan twee kanten een hoge boomsingel,
de ene helft ligt s'morgens in de schaduw en heeft de hele middag zon
de andere helft heeft s'morgens zon en de hele middag schaduw .

stel ik wil paard s' morgens vroeg een paar uur naar buiten hebben, wat is dan de veiligste kant ?
de kant die de hele middag in de zon ligt maar s'morgens in de schaduw of...

de kant die de hele middag in de schaduw ligt en waar dus s'morgens de zon op schijnt.

ikzelf had ergens gelezen dat in de schaduw de fructaan-opbouw in het gras stopt en dat dus de kant die de hele middag in de schaduw ligt s'morgens het laagste gehalte aan fructaan heeft, klopt dit of denk ik fout ?

alvast bedankt,

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:55

Dat is mij ook nog steeds niet helemaal (of helemaal niet) duidelijk.
Onder invloed van zonlicht wordt fructaan aangemaakt. Zakt het fructaan gehalte dan direct als de zon weg is?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:02

ik zou zeggen er heeft nog een hele nacht tussen gezeten dus ik zou voor de kant in de schaduw gaan, maar eigenlijk weet ik het ook niet.