[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:37

capopjekop schreef:
Maar die 125 was alleen van het monster nemen of zat de analyse bij dat bedrag in?

Inclusief analyse.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:15

Dennis vond het heerlijk, en veel kinderen natuurlijk ook. Dennis is echt in z'n element tussen de kinderen, hoe meer kinderhandjes op zijn lijf hoe beter.

Vanmiddag weer een stukje gewandeld, totaal zo'n 800 meter. Ze hadden er allemaal goed zin in. Dennis zet rechts voor soms nog wat voorzichtig weg, maar verder lopen ze allemaal goed op het harde.
Roos is ook sinds vandaag van de metacam af.
Whitney begint wel wat schraal te worden, de rest doet het wel goed op aardig wat graszaadhooi met een beetje weidehooi er bij. Maar vind het eng om haar wat bij te voren. Als ze straks weer aan het werk gaat heeft ze zeker wel wat meer nodig (zeker nu ze al zo afvalt zonder werk).

En de hooitas die ik een succes vond vinden de pony's nu een succes...... Als je er een paar keer goed aan trek en hij zit aardig vol kan je het hooi er gewoon aan de bovenkant uit halen :j . Stel varkens zijn het :P.
Gelukkig maken ze het niet zo bont als dit setje (zwarte en vosje zijn dochters van Roos, zwartbontje is kleindochter van Roos, dochter van de zwarte). Heb er dus eentje extra af te spenen := .
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:24

:= nou ja zeg :+ !

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:35

Yoblin had net een gekke bui. Hij spurt de uitloop in, richting Isabella en ik was bang dat hij haar ging plagen of uitdagen. Groot was mijn verbazing toen hij weer richting mij kwam rennen ... Hij was niet alleen ... ze waren samen en Isabella rende voorop !!!! (zij in draf, hij in galop).
Hijgen dat ze deed toen ze bij me was, maar nog niet moe genoeg om Yoob nog een knal te verkopen toen hij te kort op kwam ... oké het afweergeschut doet het ook weer :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:43

Mijn beesten sporen niet helemaal. Was al langer bekend, maar deze actie kende ik nog niet (wel 2 'veulens' van 1 en 2 jaar bij hun moeder).

Hihi Isa moet nog aan het werk met zo'n jonge man bij haar in het land ;). Als je al heel lang niet meer geraced heb kan ik me goed voorstellen dat ze er goed van buiten adem raakt.

Dennis leek vanmorgen weer wat gevoelig op het harde, voetjes waren wel koud. Maar zeker niet zielig, hij kon goed met m'n voorbenen staan maaien tegen de hooitas aan, dus dan zal de pijn ook wel mee gevallen zijn.
Roos de 2e dag zonder metacam gaat goed :).

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:52

Mijn paard is helaas voor het eerst hoefbevangen. Ik heb dit topic deels doorgelezen en heb hier ongelooflijk veel informatie gevonden, heel erg bedankt daarvoor! Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe hij dit heeft kunnen krijgen. Hopelijk zouden jullie daar een licht over kunnen laten schijnen?

Mijn paard is een 13-jarige Brandenburgerruin, 1.67 hoog en weegt 615 kilo. Ik heb hem nu 6 jaar en hij was al blind aan zijn linkeroog toen ik hem kocht. Nooit problemen mee gehad. Hij heeft een paar jaar terug een hoefzweer gehad, verder nooit iets gehad. Hij komt uit een lijn met veel engels volbloed, hannoveraner en trakehner. Hij is dus bepaald niet sober, is altijd aan de magere kant geweest en valt heel erg snel af. Hij krijgt altijd 3 kilo brok en hooi. In mei is hij voor het eerst 24/7 het land op gegaan. De eerste twee maanden had hij vakantie en heb ik niet gereden, ook niet bijgevoerd. Dat was ook niet nodig, hij was voor zijn doen flink aangekomen. Na twee maanden land kreeg hij een aanval van maanblindheid. Metacam gekregen van de dierenarts, atropine druppels en genta polycort druppels (antibiotica). ik moest hem ook gaan bijvoeren, dus vanaf toen 1 kilo brok per dag erbij gegeven. Na een paar weken mocht ik gaan afbouwen met de druppels, maar toen kwam de maanblindheid direct weer terug. Weer druppels en metacam en een vitaminepoeder-kuur gekregen van de dierenarts. Het land was toen ook in een mindere conditie door de regen, dus ook hooi bijgevoerd. in augustus was de maanblindheid nog niet weg en kreeg zelfs weer een opleving. Besloten om zijn oog eruit te laten halen in Utrecht, hij was toch al blind aan dat oog en had er alleen maar pijn aan. Daar heeft hij voor de operatie preventief antibiotica gekregen, natuurlijk geheel onder narcose geweest en daarna nog 2 dagen metacam. Verder kreeg hij daar ander hooi dan hij gewend was en nl geen gras meer. Na 4 dagen mocht hij weer terug en het land op, geen verdere medicatie, en na 2 weken mocht hij weer volledig gereden worden. In Utrecht is hij ook meteen bekapt (hij heeft geen ijzers).

Doordat het land zo nat was werden zijn hoeven heel zacht en gevoelig en kreeg hij een beetje last van mok. in het zand liep hij prima, in stap op de stenen ook maar in draf op het harde liep hij erg kort en over kiezelpaden liep hij heel erg moeilijk. Zijn benen een paar keer gewassen met betadineshampoo, vitaminepillen gegeven speciaal tegen mok en iedere dag sudocreme erop gesmeerd. Voor zijn zachte hoeven heb ik een paar keer Egyptische zalf erop gedaan, hij had geen rotstraal overigens. En iedere dag een stuk met hem gestapt over het harde. Eerst een kwartier toen opgebouwd naar een uur.

Twee weken geleden heb ik hem uit het land gehaald en in een droge paddock met zand/hout bodem gezet en zijn hoeven in gespoten met hoef en zool hardener en (vloeibare) biotine bij gaan voeren. Binnen twee dagen waren zijn hoeven weer harder, alleen zijn stralen en hielen waren nog wat zacht, maar die horen nl niet keihard te zijn. Hij bleef gevoelig in draf op het harde. Afgelopen vrijdag een tocht van 2 uur met hem gemaakt, waarbij we veel gestapt hebben over het harde. Zaterdag toen ik hem uit zijn stal haalde was hij enorm stijf. Kon amper lopen. Na een paar passen leek het beter te gaan, dus ik dacht aan spierpijn. Hem aan de longe laten stappen en stukjes draf en dat ging in het begin wat stijf, maar vrij snel liep hij weer goed. Alleen op de rechterhand liep hij rechtsvoor heel licht kreupel. Ik besloot het even aan te zien en als het maandag niet beter was de dierenarts te bellen.

Gisteren kwam hij weer heel moeilijk zijn stal uit en bleef moeilijk lopen, hele korte passen met zijn voorbenen en vooral rechtsvoor was hij echt mee aan het kreupelen in stap op het zand. De dierenarts gebeld en die dacht aan een zoolzweer, zei dat het wel kon wachten tot maandag. Omdat hij op allebei z'n voorbenen niet goed leek te lopen heb ik de dierenarts toch meteen laten komen. Die was er binnen een uur en toen m'n paard z'n stal uit liep zei hij meteen 'hoefbevangen'. Hij stond wel gewoon op alle vier z'n benen, maar als ik z'n ene voorbeen vasthield en de dierenarts sloeg met een tang op zijn andere hoef dan schoot hij meteen naar achteren in de bekende hoefbevangenheid-houding. Hij heeft het aan allebei z'n voorbenen en heel licht aan z'n achterbenen. Je voelt duidelijk de ader kloppen in de kootholtes van de voorbenen en z;n hoven zijn ook wat warm. Volgens de dierenarts was het nog helemaal in het beginstadium en is het nog goed te behandelen. Hij zei dat m'n paard hele dunne zolen heeft, dat hij te kort bekapt is. En dat in combinatie met de lange tocht van vrijdag is volgens hem de oorzaak. Ik vroeg of het niet al langer aan het broeden was, omdat hij nl pas ook maanblindheid heeft gehad en zijn weerstand mss niet goed is. Volgens de dierenarts was dit echt van heel recent en was het niet al langer aan de gang.
Hij heeft een injectie Metacam gehad en krijgt twee keer per dag 5 eenheden Quadrisol en 3 zakjes Ascal 600. Hij mag uitsluitend lang hooi/kuil en een halve kilo brok. Hij moet op een vochtige zandbodem en mag daarop wel in beweging blijven, dus hij staat nu in een natte paddock. Biotine mocht ik mee doorgaan maar dat is volgens de dierenarts zinloos. Hij heeft een fles Kerabol achtergelaten, dat moet ik nu 2 maanden geven en volgens hem is dat de perfecte stootkuur om z'n hoeven in topconditie te krijgen. Woensdag komt de dierenarts weer terug om te kijken of de behandeling aanslaat. Hoefsmid hoefde de komende dagen niet omdat hij geen ijzers heeft en te kort bekapt staat.

Denken jullie ook dat de oorzaak de te dunne zolen icm de buitenrit zijn geweest? Of kan er iets met zijn weerstand aan de hand zijn? Of kunnen de wisselingen van gras/hooi/voer van de afgelopen maanden een rol hebben gespeeld? En als het alleen de te dunne zolen en de buitenrit zijn geweest, betekent dat dan dat we in de toekomst niet bang hoeven te zijn voor teveel gras/voer?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:08

De eerste vraag die bij mij opkomt: hoe liep je paard voor de tocht van 2 uur?
Wanneer is hij precies bekapt (ergens in augustus....)?

Voer geen hooi/kuil gewonnen in mei van dit jaar! Voer ipv brok Safe and Sound. Of niets en alleen F4F.

Tenslotte: als je paard echt HB is (en dat lijkt er op obv je omschrijving) dan zal je altijd erg moeten uitkijken met voer (m.n. gras)
:(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:13

Hoi Anks....(ingewikkelde naaaaaam!) , heb je verhaal gelezen. Het kan al met al een optelsom zijn. We hebben veel gehoord dat er dit voorjaar veel suikers in het gras zaten. Veel suikers eten en ontstekingen zijn vaak geen fijne combinatie. Hij heeft veel pijn gehad, stress gehad en een operatie. Wat is de reden dat je veel op het harde bent gaan lopen (krijg de indruk dat je dat bewust hebt gedaan)? Was dat bedoeld om de gevoeligheid "eruit" te lopen door het vaker te doen? De lange wandeling kan de druppel zijn geweest die de emmer heeft doen overlopen. Het is voor een paard met gevoelige zolen niet fijn om op het harde te lopen.
Wat voor "brok" voer je? Halve kilo klinkt veel voor een paard die nu niets kan doen. Je voert hooi en kuil, wat voor kuil is dat en hoeveel krijgt hij ervan? Kerabol ken ik helemaal niet, even gegoogled, er zit suiker en zoetstof in, wees bij acute HB altijd voorzichtig met de suikers (ook in je hooi, je kan het 30 min. weken). Sterkte, dit is geen fijne zomer voor jullie geweest en dat dit er nog even achteraan....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:18

Hoi nieuwe patient(met moeilijke naam).....het kan heel goed dat een paard bevangen wordt door overbelasting...in jouw geval dus dunne zolen en veel stappen op het harde.
Even goed uitkijken met voeren!
Ondanks dat dit een mechanische reden heeft ligt de stofwisseling overhoop!
Als je bang bent dat hij mager wordt kun je veilig ongemelasseerde geweekte bietenpulp geven.
Voorkomt ook maagzweren...en een goed vitamine en mineralen preparaat,zoals Wuswa@ al noemde,f4f.
Sterkte ermee!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:20

wuswa schreef:
De eerste vraag die bij mij opkomt: hoe liep je paard voor de tocht van 2 uur?
Wanneer is hij precies bekapt (ergens in augustus....)?

Voer geen hooi/kuil gewonnen in mei van dit jaar! Voer ipv brok Safe and Sound. Of niets en alleen F4F.

Tenslotte: als je paard echt HB is (en dat lijkt er op obv je omschrijving) dan zal je altijd erg moeten uitkijken met voer (m.n. gras)
:(:)

Voor en tijdens de tocht liep hij goed. Ik heb niet gedraafd op het harde omdat hij daar nog wel wat gevoelig liep, maar in stap op het harde liep hij prima en draf en galop op het zachte ging ook prima.
En die brok is idd een goede tip, ik ben al aan het kijken waar ik dat kan bestellen.

Edit: hij is 4 weken geleden bekapt.

paars schreef:
Hoi Anks....(ingewikkelde naaaaaam!) , heb je verhaal gelezen. Het kan al met al een optelsom zijn. We hebben veel gehoord dat er dit voorjaar veel suikers in het gras zaten. Veel suikers eten en ontstekingen zijn vaak geen fijne combinatie. Hij heeft veel pijn gehad, stress gehad en een operatie. Wat is de reden dat je veel op het harde bent gaan lopen (krijg de indruk dat je dat bewust hebt gedaan)? Was dat bedoeld om de gevoeligheid "eruit" te lopen door het vaker te doen? De lange wandeling kan de druppel zijn geweest die de emmer heeft doen overlopen. Het is voor een paard met gevoelige zolen niet fijn om op het harde te lopen.
Wat voor "brok" voer je? Halve kilo klinkt veel voor een paard die nu niets kan doen. Je voert hooi en kuil, wat voor kuil is dat en hoeveel krijgt hij ervan? Kerabol ken ik helemaal niet, even gegoogled, er zit suiker en zoetstof in, wees bij acute HB altijd voorzichtig met de suikers (ook in je hooi, je kan het 30 min. weken). Sterkte, dit is geen fijne zomer voor jullie geweest en dat dit er nog even achteraan....

De reden dat ik veel op het harde ben gaan lopen was om weer wat 'eelt' op te bouwen omdat zijn hoeven zo zacht waren geworden door de natte wei. Hij krijgt sportbrok en kuilvoer, ik weet niet van wanneer, dat zal ik vanavond eens vragen. Hij kreeg kuil onbeperkt, en nu 's ochtends een plak en 's avonds een plak.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:19

Zijn voorgeschiedenis zal ongetwijfeld zijn weerstand geen goed gedaan hebben. Ik denk ook dat overbelasting hier de boosdoener is, zeker als er niets anders veranderd is. Ik zou nu ook voorzichtig zijn met kuil en brok. (Graszaad)hooi is beter.

Een van mijn bevangen pony's is ook aan 1 oog blind (staar, dus 'alleen maar' een grouwsluier er overheen) en zodra ze verder last krijgt van dat oog gaat hij er ook uit, oog heeft geen functie dus kan er net zo goed uit als ze er last van hebben.

Wat denken jullie trouwens van de Equifyt muslies? Die heb ik nu voor mijn pony's (de base voor normaal en de sport voor wat extra power op wedstrijd of les).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:31

Dennis schreef:
Zijn voorgeschiedenis zal ongetwijfeld zijn weerstand geen goed gedaan hebben. Ik denk ook dat overbelasting hier de boosdoener is, zeker als er niets anders veranderd is. Ik zou nu ook voorzichtig zijn met kuil en brok. (Graszaad)hooi is beter.

Het gras was dit jaar wel erg 'gevaarlijk'... Daarbij nog ziekte, medicijnen in het lichaam, een narcose... M.i. was die buitenrit met gevoelige hoeven gewoon de druppel die de emmer deed overlopen. Sterkte met je paard, ancksunamun!

Iemand had het een tijd terug over een symposium in ?Utrecht? voor het oudere paard, waarbij ook Cushing aan bod komt. Kan er niets over op de site vinden, misschien weet iemand nog wat dat was?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:33

Klopt, gras is heel apart dit jaar. En als ik sommige hooi analyse uitslagen hoor hier en daar, pfffff.
Anders had ik er ook niet 3 bevangen gehad....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:36

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:40

ancksunamun schreef:
Denken jullie ook dat de oorzaak de te dunne zolen icm de buitenrit zijn geweest? Of kan er iets met zijn weerstand aan de hand zijn? Of kunnen de wisselingen van gras/hooi/voer van de afgelopen maanden een rol hebben gespeeld? En als het alleen de te dunne zolen en de buitenrit zijn geweest, betekent dat dan dat we in de toekomst niet bang hoeven te zijn voor teveel gras/voer?

Tsjonge jonge wat een puzzle! Er zijn veel oorzaken voor HB en zeker niet alleen dunne zolen of gras. Medicijnen, narcose en ziekte, koliek etc er zijn veel oorzaken en vindt die oorzaak maar. De maanblindheid en de medicatie zijn in ieder geval indicaties dat de weerstand een flinke opdoffer kregen.
Misschien kun je je vraag eens gaan stellen bij http://www.ahf-laminitis.org/ proberen kan geen kwaad. Het filmpje bovenin zegt al veel over oorzaken, het is niet alleen gras of gewicht, er kan veel mis zijn.
Het is een feit dat verkeerd voeren of te veel voeren oorzaken kunnen zijn, maar jouw verhaal is wel heel complex!! Ik zou geen genoegen nemen met alleen de oorzaak in voeding zoeken. Die fout heb ik zelf ooit bijna gemaakt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:25

@Anks, Het verhaal komt dichtbij het verhaal van mijn paard. Dat stijver lopen, wat kreupelen tot kreupel, was de naderende aanval van HB al, zo niet HB.Mijn kliniek wilde er toen niet aan, maar 2 weken later was het duidelijk, ondanks mijn aanpassing qua voeren (van het land en de KV af) En ook moeite met op gewicht blijven, heeft mijn paard. Wat uiteindelijk de duw heeft gegeven, is gissen. De vervuiling van medicatie, de stress van de OP, alles kan mede een rol spelen bij jouw paard.

Mijn paard heeft niet de medicatie geschiedenis, alleen wel het verhaal van eerst stijver gaan lopen, kreupelig, etc. Zij heeft een slechte darmfunctie, met name de blinde darm, maar dat geeft een ketting reactie van slechte vertering, en dus ook verminderde opname van benodigde voedingsstoffen.
Momenteel gaat het het beste door haar, als HB paard te voeren. De reden is 'leuk', de uitkomst is HB, en dat is de leidraad.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:32

Omdat Fellow nu beter gaat en hij geen metacam meer mag i.v.m. koliek. Heb ik nog te koop een dichte fles metacam 100 ml. Net nieuw gekocht.
Als iemand het over wilt nemen even contact via de pb :)
(bij de dierenarts 55 euro, mag weg voor 42 inclusief verzenden)
Heb eventueel ook nog Ascall te koop!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 09:37

Anck-su-Namun .. mooie naam, en een hele ondeugende Egyptische dame met nogal wat zaken op haar kerfstok - je voorliefde voor egyptische geschiedenis verklaart die keuze!!

Het ligt voor de hand om te concluderen dat de bevangenheid van je paard veroorzaakt is door de lange rit die je gemaakt hebt, maar gezien zijn achtergrondgeschiedenis kunnen er nogal wat andere factoren meespelen.
Ik zie dat je digitaal rechercheur bent - ik neem dan aan dat je ook voor een systematische aanpak van een probleem bent.

Als eerste op mijn lijstje zou ik willen weten wat er in de hoeven aan de hand is: röntgenfoto's dus. Tot nu toe is nog geen een DA of hoefsmid in staat gebleken dwars door de hoef heen te kijken om te zien wat er binnenin zit - R.foto's geven duidelijkheid: vooral ook wat de zooldikte betreft , het kan abcessen aantonen en, indien de HB serieuzer is, kanteling (rotatie) van het hoefbeen aantonen. Een beeld van het inwendige geeft zowel voor de DA als de hoefsmid duidelijkheid wat er eventueel moet gebeuren. Als je DA het niet nodig vindt om R-foto's te laten maken.. tja.. ik zou daar geen genoegen mee nemen. Je kunt tegenwoordig foto's aan huis laten maken ( E-digt of Mobiele Paardenpraktijk 2D) - het kost wel wat maar je hebt dan inzicht.
Je schrijft dat de hoeven te kort bekapt zijn: heb je gewone foto's, of kun je foto's van de hoeven maken, om te laten zien hoe ze er uit zien? Een recente totaalfoto van je paard zou ook niet verkeerd zijn om ons een indruk van zijn conditie te geven.

Of de HB voedingsgerelateerd is, is zonder nader onderzoek niet te zeggen. Er zijn diverse aandoeningen die uiteindelijk ook HB kunnen opleveren en die ook invloed hebben op het totale immuunsysteem ( wat eventueel de uveïtis zou kunnen verklaren).
Het advies om het paard hooi te voeren, van het gras af te houden en op zand te zetten, is prima. Brok ( zelfs geen halve kg) zou ik vooralsnog weglaten
en liever Safe & Sound geven - daar zit geen hoge dosis suikers|zetmeel in en is in ieder geval veilig, mocht de HB uiteindelijk wél gerelateerd zijn aan metabolische problemen.
Naast voldoende hooi: geeft vitamine E+selenium ; 2 ml per dag.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:49

hihi ik ken die naam uit de film " the mummy "

zelf durf ik geen adviezen te geven, ik lees hier zelf ook elke dag mee als het kan omdat mn shettie ook hoefbevangen is geraakt tijdje terug. Bij mn shet is het gebeurd na overgang in andere weide met veel klaver... is de weide al bekeken met wat erin groeit?

Mamamloe gaat super goed.
Ze mocht vandaag weer even het land op met het maskertje, ze trekt even dr sprintjes en gaat dan grazen.
Minime en zij gaan direct knuffelen, zijn gelukkig weer dikke maatjes.

Wat ik me afvraag, minime staat swinters met dekens op, mamaloe afgelopen winter ook bij de oude eigenaar.
ivm haar herstel van HB kan ik haar dan een deken aanbieden zodat ze haar energie kan sparen om te herstellen ipv om haar lichaam warm te houden of is zoiets onzin? Minime gaat deze winter door in training, bak gebruik voor het eerst dit jaar bij vrienden vlak bij dus die gaat toch een dek op krijgen.

en ik heb nog een halve fles metacam staan, hoelang blijft dat goed?

( even spammen hihi, mn twee pluizebolletjes waaronder zielige mamaloe [ITP] mijn shetters op canvas, welke foto

help me kiezen! )

ohjah en mn operatie van vandaag ging niet door, over vier weken terug op controle, het zag er te goed uit om opnieuw open te maken

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:33

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en de nuttige tips!
Een halve kilo brok (2x een kwart) was het advies van de dierenarts. Het speciale voer (Safe&Sound) heb ik besteld. De twee supplementen die jullie aanraden (F4F en vitamine E + Selenium) heb ik gegoogled en lijken me allebei heel erg goed voor hem. Kan ik dat allemaal tegelijk geven, naast de kerabol? Of kan ik dat beter eerst opbouwen? Vitamine E en selenium heeft hij al eerder gehad btw.

Verder vind ik de opmerking over 'portable' röntgenapparatuur heel er goed! Ik wist niet dat dat bestond en zet hem nu liever niet in een wagen (wat hij sowieso extreem stressvol vindt). Ik heb de laatste dagen veel gelezen over paarden die genezen waren verklaard of weinig last leken te hebben en dan bleek dat het hoefbeen compleet gekanteld was, dus als er een röntgenfoto gemaakt kan worden is het iig duidelijk hoe het ervoor staat.

Foto's van zijn hoeven zal ik vanavond maken. De meest recente foto's die ik van hem heb zijn van de dagen na de operatie in Utrecht, toen was hij ook net bekapt (een maand geleden dus). Dit is er een: Afbeelding

En inderdaad ik wil precies weten waardoor hij dit gekregen heeft en wat ik dus moet voorkomen in de toekomst, of wat ik verder moet laten uitzoeken door de dierenarts. Zoals Jannepauli al zegt, komt die maanblindheid wellicht voort uit een verzwakt imuunsysteem, nu dit weer, mss is er iets anders met hem aan de hand waardoor hij vatbaarder is voor van alles.

Gelukkig leek het vanochtend beter met hem te gaan. Ik heb een paar keer een paar minuten met hem gestapt in de bak. Hij maakt met zijn voorbenen nog wel wat korte passen, maar stapt verder goed. Alleen het stukje naar de bak toe (paar meter over het harde) was duidelijk pijnlijk voor hem. En hij loopt zelf ook gewoon rond in de paddock, schuilstal in en uit, dus dat is ook positief. In de koten voel ik zijn hartslag ook niet zo duidelijk meer als zondag, maar zijn hoeven zijn nog wel warm. En het hooi dat hij krijgt laat ik eerst een uur in water liggen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:41

Onze eigen dierenarts biedt sinds kort ook mobiele röntgen aan.
En is geen echt grote praktijk, dus kan me voorstellen dat er meerdere dierenartsen zijn die het tegenwoordig kunnen / aanbieden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 22:05

Het is zeker de moeite waard om even bij eigen DA te informeren of ze al mobiele R. apparatuur hebben - ook bij ons in het dorp zijn er al twee met zo'n apparaat.
Dank voor het plaatsen van de foto Anck - het paard ziet er conditioneel - goed uit, niet te dik, niet te dun. Ben erg benieuwd naar je hoeffoto's.

Zelf had ik vandaag een wat boze hoefsmid voor de paarden hier aan huis. Wij hebben onze mooie schuilstal nog wat verder uitgebouwd - er is een stuk bijgekomen aan de voorzijde en dat betekent dat er ook een goede werkplek bij gekomen is: je staat helemaal beschut voor zon, regen en vliegen en de koude winterwind kan niet meer ongehinderd naar binnen blazen. Mooi zou je zeggen. Maar de vloer van de stal is helemaal van tegels (stoeptegels) en volgens de hoefsmid levert dit véél te veel slijtage op aan de hoeven. Het was inderdaad zo dat hij bij Jilske eigenlijks niks van de toon kon afhalen, het was al veel te kort. Ook Pauli's teentjes waren al behoorlijk gesleten en kwam de hoefwand naar zijn smaak te dicht op de witte lijn. De combinatie van zand en ruwe stenen tegels blijkt dus fataal. We hebben de zaak meteen goed aangepakt: ik heb alle rubber staltegels uit de gewone stallen gehaald ( 1mx1m tegels, 4,5 cm dik en 20 kg per tegel) aangezien ze daar toch niet meer in staan en die op het achtergedeelte van de schuilstal gelegd. Nu staan de dames weer op een veerkrachtige, warme ondergrond.
Even spammen: Hier een plaatje vaan het nieuwe aanbouwsel:

Afbeelding
gezien vanuit de oorspronkelijke stal
en van opzij met nog de kale tegls
Afbeelding
De binnenkant van de overkapping is inmiddels mooi geschilderd en morgenochtend komen de electramannen om in het werkgedeelte lichtbuizen aan te brengen zodat je tenminste kunt zien wat je doet als ik ( of de arts, of de hoefsmid) aan het werk bent.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:09

fijn zeg zo een ruimte! super dat je meteen rubberen tegels neer kon leggen, hoop dat de hoefjes hiervan opknappen

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:54

Dat ziet er inderdaad mooi uit! Hele luxe mooie schuilstal!
Hierbij de foto's van de hoeven:

LV: Afbeelding Afbeelding

RV: Afbeelding Afbeelding

RA: Afbeelding

LA: Afbeelding

En hoe hij er vanavond bij stond: Afbeelding

Morgenochtend komt de veearts weer langs, dus ik zal meteen vragen naar de mogelijkheden voor röntgenfoto's.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 23:08

Ik acht mezelf geen hoevenspecialist, misschien dat Lolclub of Spikeyblue er wat verstandigers over kunnen zeggen dan ik. Maar wat me bij de zijaanzichten van de hoeven opvalt is dat vanaf de kroonrand gezien er een bolling is van de hoefwand ( LV iets meer dan RV), dan een soort van dipje en het toongedeelte eronder een beetje omhoog komt, snavel-achtig. Het lijkt me dat de toon meer afgerond zou moeten worden om een betere breakover te krijgen .
Maar op basis van die twee foto's zou ik persoonlijk wel heel graag willen weten hoe het hoefbeen in verhouding staat tot de hoefwand...