[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:17

Embe schreef:
Cortizone kunnen een trigger zijn om HB te raken... Sommige gezonde paarden worden HB na gebruik van cortizone.

zo is de ellende bij mijn paard pablo ooit begonnen...trouwens hetzelfde spul wat ik nu injecteer bij mijn fries tegen zijn abces in zijn hoef...(twee soorten antibiotica en dexametasone....niet veel,maar toch)
Gelukkig verdraagt hij het goed(hij is er ooit al eerder mee behandelt

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:19

Ben hier al een poosje niet geweest..
Zit even wat terug te lezen hier en zie dat Grietje dus insulineresistent is, capopjekop? balen zeg..
Jesito: wat een rot nieuws, snap dat je er even goed doorheen zit.. :(:) sterkte..

Hier weet ik het even niet zo goed met mijn shet.. Mijn nichtje rijd weer heerlijk met haar (ongeveer 3x per week) en ze heeft hier duidelijk plezier in, oortjes naar voren lekker het bos in en ze wil graag vooruit, is erg actief en enthousiast.
Echter, twijfel ik nog steeds over hoe ze rechtsvoor loopt. Als ze rechtuit en linksom loopt zie je er niks aan, maar rechtsom aan de longeerlijn kreupel.
Nu heb ik haar al een poosje op de glucohorse omdat lichte vorm van artrose op haar 22e leeftijd redelijk voor de hand ligt..
Omdat ze rechtuit prima loopt en ook erg graag wil, ben ik die ritjes met mijn nichtje gewoon blijven doen (geen extreem gekke dingen) en wandel ook nog steeds regelmatig met haar.

Nu merk ik echter dat ze op rechte stukken in draf ook steeds vaker soms een paar passen onregelmatig loopt en vanmorgen heb ik met haar gefietst en begon ze rechte stukken in draf ook te kreupelen.. :( (ze loopt dan op het grasrandje en ik fiets op het asvalt)

Ik zit nu te twijfelen of ik haar laat nakijken op artrose en misschien toch foto's te maken om te zien hoe het met haar hoefbeen is..
Ze heeft 2 dagen terug wel weer iets langer en wat vaker op de (hele kale wei, die 24/7 door een andere pony tot de grond word afgegeten) mét graasmasker omgelopen.. Kan haar kreupelheid daarvan aan 1 kant erger worden..? Kan me haast niet voorstellen dat ze hier heel erg veel gras binnenkrijgt..

Ook zit ik te twijfelen om evt te laten testen op insuline resistentie.. maar vraag me aan de ene kant af wat het verschil maakt als ik het weet..?

Iemand tips..?

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:22

Van artrose weet ik niks. Maar als je twijfelt zou ik haar wel laten testen op ir. Je weet dan de oorzaak van het probleem en kan dan concreet aan de gang. Gluco Balance kun je bijvoorbeeld alleen via de dierenarts of therapeut krijgen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:24

Meten is weten zeg ik altijd maar, ik zou het laten onderzoeken. Onze pony loopt ook met vlagen onregelmatig. Ik heb het idee dat ie compenseert in de rest van zijn lijf. Ben nu bezig om eea uit te zoeken en uit te sluiten samen met een aantal medici.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:28

tja...eigelijk denk ik dat de voedings aanpassingen en verzorging van een ex hoefbevanger en IR paard niet zoveel verschillen.
En vervolgens denk ik ook dat er meer paarden IR hebben dan dat er gedacht wordt.
Ik denk persoonlijk dat na iedere fikse HB de kans groot is op IR en daarom weer een HB....maar dat is mijn idee natuurlijk....

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:33

ben het met je eens geerke, weet alleen niet wat er eerder is sover het algemeen. Beetje kip en ei verhaal....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:50

Ja, dat kan met elkaar samenhangen. HB als gevolg van IR dan. Andersom lijkt me niet goed verklaarbaar. Hoe zie je dat?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:08

geerke schreef:
Ik denk persoonlijk dat na iedere fikse HB de kans groot is op IR en daarom weer een HB....maar dat is mijn idee natuurlijk....

Ik reageerde meer op geerke. HB paarden die daardoor IR worden weet ik niet zo...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:39

paars schreef:
Ja, dat kan met elkaar samenhangen. HB als gevolg van IR dan. Andersom lijkt me niet goed verklaarbaar. Hoe zie je dat?

ik vermoed dat door een zware/ernstige hoefbevangenheid de stofwisseling dusdanig beschadigd is en in de war dat het lichaam geen raad meer weet met suikers(fructanen)gras dus voornamelijk.
Daarom moet je na 1 HB heel voorzichtig zijn met weer op het gras zetten.
Ik denk dus andersom....na hoefbevangenheid IR....hormonale disbalans,maar dat zijn mijn gedachten....die hoeven niet waar te zijn natuurlijk...

(ik heb de hoefzweer van mijn fries gelokaliseerd!..ongeveer 1 cm diep rechts van de toon tussen de witte lijn,heb het geprobeert iets uit te diepen,er komt zwartachtige prut uit....meneer werkt niet echt mee)
Hij loopt al iets beter en een gedeelte van de dag ook weer buiten...maakt hij zelf uit.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:52

@geerke: inderdaad qua voerrantsoen zal het niet veel verschil uitmaken denk ik. Al zal ik met de wetenschap mocht ze IR zijn, haar echt helemaal niet meer op het gras doen denk ik.. en als ik de reactie van capopjekop zie, zal de glucobalance enkel via de DA te verkrijgen zijn..
Succes met de hoefzweer van je vries! gelukkig dat het geen hb was zeg! maar het blijft natuurlijk vervelend..

@capopjekop: wat ben jij gaan veranderen nadat je de uitslag hebt gekregen? En heb je profijt van de gluco balance of kun je dat nog niet zeggen..?

Ik denk dat ik morgen de DA even bel voor advies. Ik ben het getwijfel en aankijken een beetje zat.. Ik wil weten wat ik nog met haar mag doen en of ik de boel, wat het dan ook is, niet alleen maar erger maak als ik haar veel meeneem met wandelen of kleine ritjes..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:59

Het enige verschil is dat ik nu weet waarom ze nu weer bevangen is. Dus het is ergens wel een geruststelling. Verder was ik al heel erg alert op suikers en zetmelen. Het grootste verschil is dat ik nu weer magnesium bijvoer en gluco balance. Het is nu nog te vroeg om te oordelen, want ik voer het nu net 1,5 week en volgens mijn dierenarts duurt het bij Grietje wel even, omdat haar insulinepijl echt hoog is (onder de 10 is goed, ze had 83,5, dus 8x te hoog). Maar sinds ik het bijvoer is de verharing beter doorgezet, ze begint wat meer te glanzen en ik heb het idee dat ze al wat meer goede dagen heeft dan daarvoor. Dus ik zie het nu een stuk rooskleuriger in. We zijn er nog lang niet, maar ik heb goede hoop dat ze nu snel opknapt.

Mijn dierenarts vond het eerst niet nodig om te testen. Hij zei:"Je beperkt de suikers en zetmelen al heel veel en ze staat op een kale wei, veel meer kun je niet doen." Maar voor mijn eigen geruststelling wilde ik het toch doen.

Fijn dat je fries alweer wat beter loopt. Hopelijk komt de zweer snel door dat jullie ervan af zijn.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:02

Hi, ik kom me hier even melden. Eén van mijn ponies is nu een maand hoefbevangen en gelukkig gaat het langzaam de goede kant op. Ze staat op speciaal beslag en ik ben nu begonnen met de pijnstillers te verlagen. Dat heb ik vorige week ook geprobeerd, maar toen ze schrok en weg schoot was het weer even mis. Nu lijkt het bij de tweede poging bteer te gaan.

Nu begint de zoektocht naar alternatieven die ik haar kan aanbieden ipv gras, want daar beginnen we voorlopig maar niet meer aan.

Ik wil hier dus wat mee gaan lezen in de hoop dat ik op wat ideeen kom.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:56

Ja, gras is dan uit den boze helaas. Zelf ben ik erg enthousiast over een cominatie van weidehooi met graszaadhooi. Daarmee kan je veel volume voeren (hebben ze dus net zoveel te doen als op gras; eten) en door meer of minder weidehooi in die mix te doen kan je het gewicht van je paard mooi bijsturen. In het begin gaf ik alleen graszaadhooi omdat hij moest afvallen. Nu is hij op gewicht en doe ik er dus wat weidehooi bij. Ik stop het in een net en hij doet er erg lang over.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:29

paars schreef:
Ja, gras is dan uit den boze helaas. Zelf ben ik erg enthousiast over een cominatie van weidehooi met graszaadhooi. Daarmee kan je veel volume voeren (hebben ze dus net zoveel te doen als op gras; eten) en door meer of minder weidehooi in die mix te doen kan je het gewicht van je paard mooi bijsturen. In het begin gaf ik alleen graszaadhooi omdat hij moest afvallen. Nu is hij op gewicht en doe ik er dus wat weidehooi bij. Ik stop het in een net en hij doet er erg lang over.

Zo doe ik het ook een beetje lekker weidehooi voor de lekker en graszaadhooi waar niks in zit voor te knagen, dat ligt er de hele dag.
Met nigito gaat het gelukkig weer beter, zaterdag komt een osteopaat naar hem.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:48

Even een update over Prada, gaat al stuk beter en we zijn al aan het proberen op de wei. Ze heeft vorige week 1, 2 uur buiten gestaan. Begin van deze week 2/3 uur. En nu mag ze 4/5 uur :D Gaat geweldig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:05

Fijn om af en toe ook goed nieuws te lezen!
Met mijn Pauli gaat het ook nog steeds goed; dagelijks op de wei ( minimaal 6 uur) en tot nu toe alles ok!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:13

Fijn dat het bij jullie paardjes goed gaat!

Bij die van mij gaat het redelijk. Amber loopt wel oke, maar nu is wel duidelijk aan de hoeven te zien dat ze bevangen is/was. Haar witte lijn is duidelijk verbreed en ze zijn bobbelig. Grietje gaat op en neer.

Ik zit er ook aan te denken om graszaadhooi te gaan voeren en dan een vitaminekorrel erbij om te korten te voorkomen. Hopelijk kan onze hooileverancier ook graszaadhooi voeren.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:29

Komt die witte lijn door het bevangen zijn? Prada heeft dit namelijk ook maar wist niet waar het vandaan kwam eigenlijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:38

Ja dat kan, maar hij is volgens mij ook verbreed als het paard whiteline diseas heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:52

Dat graszaadhooi is perfect voor bevangen dikkertjes, ik heb het de hele dag liggen en toch worden ze niet dikker.
Er zit gewoon amper wat in, maar ze kunnen wel knagen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:30

Ik heb even gezocht en ik lees idd veel positieve ervaringen. Ik lees ook dat er verschillende types zijn. Welke voer jij?

Grietje begint nu echt een beetje af te vallen. Bij het plekje waar je bij normale paarden als je duwt het schouderblad (de rand) kunt voelen, daar ontstaat nu soort meertje. Voorheen was het een gladde massa, maar als ik nu in dat gleufje duw dan voel ik haar schouderblad :)

De smid is ook geweest en die heeft haar toon en hoefwand bijgeveild. Ze oogt een stuk levendiger nu.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:23

Bij die van mij kun je nu aan de kroonrand zien dat de hoef anders gaat groeien. Dat verbrede stuk komt er zo aan.

En dan nu de moeilijke vraag. Die van mij was/is precies goed in (werk) conditie. Ze krijgt nu alleen goed paardenhooi en 2 keer per dag een handje zemelen met lijnzaad en een klein beetje appelmoes om de pijnstiller erin te krijgen. De zemelen + lijnzaad lbijf ik voeren om zandkoliek te voorkomen.

Ik zie nu dat ze af begint te vallen, welliswaar heel langzaam maar toch. Ze ziet er nu nog steeds fantatsisch uit (vind ik zelf) maar ik wil eigenlijk niet dat ze nog verder afvalt.

Wat nu te voeren? Hebben jullie adviezen voor mij?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:59

Misschien méér hooi? Wat weegt je paard en hoeveel kg hooi voer je (en wat bedoel je met "goed paardenhooi", wat weet je van het hooi dat je nu voert)?
Graszaadhooi heb je in Rietzwenk, Engels Raai, Veldbeemd . Ik voer wat ik kan kopen... nu is dat Engels Raai. Van de winter Rietzwenk en ook Engels Raai.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:19

Yes, de hoefsmid is vandaag weer geweest, en de witte lijn is weer smaller geworden (= nu bijna de normale breedte)..!!

Volgende week de eperpaarden4daagse en mijn DA (die toevallig even kwam kijken) raadt mij aan om haar met een graasmasker te zetten (normaal staat ze op steen/zand met hooi), zodat ze daar wel op (een klein stukje met kort gras) wei kan.

Yes ik ben zo blij!!!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:58

paars schreef:
Misschien méér hooi? Wat weegt je paard en hoeveel kg hooi voer je (en wat bedoel je met "goed paardenhooi", wat weet je van het hooi dat je nu voert)?
Graszaadhooi heb je in Rietzwenk, Engels Raai, Veldbeemd . Ik voer wat ik kan kopen... nu is dat Engels Raai. Van de winter Rietzwenk en ook Engels Raai.

Ze krijgt al onbeperkt hooi. Geen idee van wat voor soort gras het is. Het moet dus iets naast het hooi zijn. Een vervelend probleem want ze krijgt in de winter naast het hooi normaal vrij veel krachtvoer om haar op gewicht te houden. Ik zie dus nu voor het eerst in mijn leven wat dat betreft niet uit naar de winter, terwijl ik altijd wel van de winter hou.

Btw, mijn pony (welsh A van 16 jaar oud) staat in pension, dus ik heb het niet allemaal helemaal 100% voor het kiezen, al is het wel echt een fijn pension.