[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:39

Denk dat je gerust kan geven wat je er meestal voor geeft, een paard dat hoest, daar wil je iets mee en dat is terecht. Hoesten door nageeflijk zijn...snap dat je de relatie legt. Het is echter vaak zo dat als de luchtwegen geïrriteerd zijn ze gaan hoesten als ze wat aan het werk moeten. Net als rokers ;-) . Denk niet dat het wat te maken heeft met de hoofd-hals houding? Doet ze het ook als ze aan de longe loopt bijvoorbeeld? Heb je recent iets veranderd aan haar dieet, of aan haar stalling (binnen/buiten/strooisel), deken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:05

lolclub schreef:
Dennis schreef:
Roos had vanmorgen nog iets warme voetjes (maar is pas 8 dagen onderweg), Whit en Den niet. Alle 3 liepen ze echt goed vanmorgen!

Waar ik nou zo benieuwd naar ben is of jij -als hoefsmid zijnde- wat aan de hoefjes hebt aangepast na de onstane hoefbevangenheid.

En dan doel ik met name op standverandering, ijzers eronder of juist eronder uit, aangepast beslag , neuzen eruit gevijld, hielen verlaagd of juist verhoogd, styrofoam, zolen en alles wat je nog meer kunt bedenken als eerste therapie bij HB :)
Is er überhaupt al wat te zien aan de hoefjes, kroonrand en witte lijn van de eerste HB-er ? (was dat Dennis ?)

Omdat er (nog) geen foto's gemaakt zijn heb ik geen heftige dingen gedaan. Dennis zit dit weekeind op 4 weken, Whitney op 3,5 en Roos op 1,5. Bij allemaal is er niets aan hun voeten te zien.

Bij Roos en Whitney heb ik de tenen alleen goed rond gevijld. Roos ging echt de zelfde dag al weer iets beter lopen en Whitney moet volgende maand als ze goed genoeg is (wat ze nu wel lijkt) nog naar de keuring. Dus vooral Whitney wou ik geen hele tenen er afhalen. Beide dames hebben al weinig hiel van zich zelf, dus verder geen stand verandering toe gepast.

Dennis heb ik wel zijn tenen er af gevijld en zijn (redelijk hoge) hielen iets naar beneden gezet, hij heeft ook het slechtst gelopen.

Waarom deze keuzes? Stukje gevoel en kijken naar hun voeten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:36

paard, ze gaat het meestal doen als ze in een rondere houding loopt en zich wat drukker maakt of ineens wat meer inspant...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:36

hoho,niet gaan schelden ;-) . Zit je er alweer helemaal op dan? Heb nog niet helemaal antwoord op mijn vraag...mss even duidelijker vragen: hoest ze alléén wanneer ze nageeflijk loopt? Dat is dan nl. wel bijzonder?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:09

COJK:
je hebt geluk met het weer
weet niet hoe het daar is ? maar hier zowat 30 graden.
hoop dat je het voor vanavond in kan pakken en van t land kan halen

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:16

Alle mensen 'die gras los hebben liggen' hebben mega veel geluk! Super zo'n laatste dag!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:18

oeps, solly... := Y;(

meestal wel, soms ook als ze gewoon beweegt, bijv aan de longe zonder bijzet, maar meestal pas als ze zich zelf spant in een rondere houding...
dus bijv bijgezet aan de longe of onder het zadel, maar soms ook met lange teugelwerk (als ik er achter loop) of voor de wagen...

en soms is het ook weken helemaal niet... :+

vaak gaf ik wat hoestsiroop voor het rijden 'om 'r keel te smeren' en als het erger werd of vaker voor ging komen gaf ik een paar weken luchtwegcompositum van de groene os.
ze heeft een aantal jaar terug een keelontsteking en een luchtweginfectie gehad, ik denk dat het daar een overblijfsel van is...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:29

We gaan het strakkies laten inpakken, helaas nog net te nat voor baaltjes hooi. Kan ik het dan wel laten testen? Want dan moet je toch eigenlijk monsters hebben van verschillende balen? Maar ik kan ze slecht allemaal uitpakken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:35

wuswa schreef:
Alle mensen 'die gras los hebben liggen' hebben mega veel geluk! Super zo'n laatste dag!

Ook ideaal als je dekens gewassen heb met de hogedruk. Die hangen dus lekker te drogen buiten vanaf gisteren. ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:41

vanmorgen vroeg met mamaloe en minime en hun verzorgster wezen wandelen.
zijn totaal een half uurtje weg geweest, mamaloe was in het begin hyper maar erna best moe.

Verder ging ze goed, vandaag noodgedwongen de middag uurtjes op de kale weide met graasmaskertje, paddock ligt pal in de zon gehele middag en dat is voor haar met haar vacht een marteling, nu kan ze wat schaduw opzoeken als ze wilt, gelukkig heel weinig te grazen dus moet goedkomen hoop ik.

er zijn vandaag fotos gemaakt van minime en mamaloe door kennis fotograve, die kwam voor andere pony en meteen ff mamaloe en minime erop gezet, hoop ze snel met jullie te delen.

hier is alles druk met schudden en in baantjes leggen, zowel hooi als stro.
wij hadden vorige x ook de pech net niet droog genoeg voor balen dus moest ook in plastic

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:41

Lees dit net op een ander forum:

Citaat:
weet niet of het hier goed staat , anders moeten de admins het maar verplaatsen , maar ik lees steeds als het over HB gaat : graszaadhooi kan geen kwaad hoor ....nou , ik heb mijn graszaadhooi laten testen en beef en sidder :: ....de suikerwaardes lagen bijna tegen de maximum limiet ! dus graszaadhooi kan weldegelijk veel suiker bevatten , wees dus voorzichtig met wat je zegt !
beste is gewoon je eigen partij hooi te laten onderzoeken , kost ongeveer 60 euro , maar dan weet je wel of het wijs is om onbeperkt te voeren !!

wilde dit even kwijt ...

Wel interessant eigenlijk. Ik was sowieso van plan om mijn gzh mee te laten testen als ik mijn eigen hooi/voordroog laat testen. Ben benieuwd wat daar uit komt. Eigenlijk verwacht ik wel een laag suikergehalte, want anders snap ik niet waarom die van mij zo afgevallen zijn van mijn hooi, terwijl ze net zoveel of iets meer krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 16:02

Op welk forum was dat dan COJK?

Balen testen: de tester prikt gaten in je balen - die worden daarna weer stevig afgeplakt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:03

Waar heb je dat gelezen, wie heeft het geschreven? Jakkes, denk je dat je goed bezig bent, lees je weer zo'n berichtje en dat zorgt bij mij toch weer voor een hoop onrust.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:09

Op het shetlandforum, een van de gebruikers daar.

Maar jullie hebben het dus echt door een monsteraar laten doen, wat was je daar voor kwijt in totaal? Heb namelijk ook een link gekregen dat je het zelf kunt doen, maar ik vertrouw meer op iemand die er ervaring mee heeft. http://wateetmijnpaard.nl/

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:09

hihi late reactie maar ik wil ff mee doen aan de foto spam.
vandaag kwam kennis en fotograaf langs voor andere pony bij ons op stal en mijn ukkies zijn mee genomen op de foto hihi

Mamaloe met dr teddy oren
Afbeelding

Minime lijkt wel zonder oren door al dat haar hihi
Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:14

capopjekop schreef:
Op het shetlandforum, een van de gebruikers daar.

Maar jullie hebben het dus echt door een monsteraar laten doen, wat was je daar voor kwijt in totaal? Heb namelijk ook een link gekregen dat je het zelf kunt doen, maar ik vertrouw meer op iemand die er ervaring mee heeft. http://wateetmijnpaard.nl/

Monsternemer BLGG laten komen. Die neemt monsters uit verschillende pakken van dezelfde partij en plakt de pakken daarna goed dicht. Kosten ongeveer 125 euro (als ik het me goed herinner). Tijdens HorseEvent 50% korting. Pakketje aanvragen en daar inleveren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:16

Maar die 125 was alleen van het monster nemen of zat de analyse bij dat bedrag in?

Mamaloe, wat een schatjes zeg <3 Mooie fotos ook.

Het hooi is er redelijk afgekomen! Hier en daar nog wat klam hooi, maar het grootste gedeelte is mooi droog. Een dagje langer droger en we hadden er baaltjes van kunnen maken, maar goed, dit valt me tot nu toe ook niet tegen. *eerst de analyse afwachten voordat ik ga juichen*.

Afbeelding
17 baaltjes zijn eraf gekomen *\o/*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:21

fijn dat je je hooi eraf hebt!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:34

super dat het nu in plastic zit voor de buien.
is er regen overheen geweest? schijnt in suikers ook te schelen, ik heb drie mega buien over mn hooi gehad voor het in plastic is verpakt whaha, ook bij ons net niet droog genoeg voor hooi balen maar durfde de gok niet aan om het nog een dag te laten liggen

thnx voor de complimenten van de fotos, ben er ook zeer blij mee.
schijnen nog meer te volgen morgen en daaruit kies ik er twee die ik laat afdrukken op canvas, allen dit soort head shoots

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:35

Nee het heeft hier niet geregend, gelukkig, anders had ik het nooit droog het pak in gekregen.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:38

super dat je het in het pak heb :) geen zorgen meer daarom :)

miniloe: wat een gave foto's zeg
geven echt de shet look weer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:43

mooie foto's Miniloe!
Wat een vachtjes al!

COJK@ mooi al die baaltjes!Tenminste handteerbaar formaat!

Dus graaszaad hooi hoeft niet per definitie 'veilig' te zijn?
Ik snap er niets meer van hoor....ik dacht juist dat er in het zaad de meeste kwaaddoeners zaten,maar niet dus.
Testen heeft in mijn geval geen zin....teveel balen van verschillende percelen.
Het enige wat mij rest is erg weinig geven,vaak kleine porties....en nooit weg kunnen een dagje ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:46

Ik wacht nog even op een reactie wat voor een hooi ze heeft en waar het vandaan komt. Zit vast ook nog wel verschil in? Iig neem ik aan dat mijn pony's aan moeten zetten als er veel suiker in zit, dat doen ze van mijn andere hooi namelijk wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:04

Ik las het net idd ook al.
Mijn (ongeteste) graszaadhooi heeft iig wonderen gedaan, maar ze krijgen (nog) niet onbeperkt.

Boeren hier zijn helemaal wild. Er is afgelopen dagen heel veel graan en stro af gegaan. Aardappels zijn ze ook al heel druk mee bezig. Er is hier maar heel weinig grasland, dus heb weinig zien hooien hier in de polder (wel gister toen ik onderweg was).

Dennis is vandaag mee geweest naar de Welkoop, als knuffelpony. Samen met Caya. Vond hij geweldig en was goed te doen met z'n voeten (3 km met de trailer en dan de hele dag in een stalletje van 5x5 met z'n tweetjes met HEEL VEEL aandacht). Alle 3 lopen ze nog steeds erg goed. Morgen maar weer een stuk wandelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:43

@cojk: da's zeker interessant, kan je mss wat meer info verzamelen op dat forum? Over welke oogst dat ging en wat voor soort GZH en waar geteelt? Vash is er ook ruim 100 kg (etende voort) mee afgevallen, dus deze test kan misschien de bekende uitzondering zijn die regel bevestigd?

Mooie foto's miniloe!!

Leuk Dennis, met je knuffelpony's op stap, daar heb je vaat een hoop kinders een groot plezier mee gedaan!