Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:50

Mijn paarden worden tussen traditioneel en natuurlijk ik bekapt.
De zool blijft gelijk en niet uitgesneden, wel passen we de hoefstand aan om een dier optimaal te doen bewegen en staan. Heb al 10 jaar een vaste smid die dat doet en ben daar zo tevreden van. Met kleine beetjes doet die man heel veel. Mijn paardjes moeten wel maar 2 max 3 jaar naar de smid.

Mijn hb merrie doet de DA die zet de hoef aan de hand van de fotos. Hierdoor is ze vanachter erg sabelbenig geworden en vanvoor bodemnauw maar dat is wel haar originele stand.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:00

Ik snap je nono, ik zal kijken of ik zo wat foto's kan maken. Verkeerde of slechte voeding krijgt hij naar mijn idee niet. Hij krijgt voordroog van eigen land van stal waar ik sta, het is mooi schimmelvrij droog voordroog. Van mij krijgt hij nog extra Graszaadhooi(onbeperkt). Momenteel staat hij hele dagen in de wei, in de winter of bij slecht weer hele dagen met graszaadhooi in de paddock. Hij krijgt een vitamine korrel van hoeveler en een handje kruiden muesli van van der gorp. Alleen hii staat momenteel een jaar stil, ben zwanger geweest en april dit jaar bevallen, te dik vind ik hem niet, kan z'n ribben voelen zonder hard te duwen. Ik sta vanaf vorig jaar december op de stal waar ik nu sta.

Edit: en ik denk dat ik weet wat die bulten zijn, lees mijn eerste post terug, daar had ik het beschreven :)

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:37

@Samantha89: ik ken meer reguliere smidjes die er een zootje van maken als natuurlijk bekappers. Er hebben er hier aardig wat het erf gepasseerd ondertussen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat jullie het kunnen zien. Rechtsvoor zit er ook een scheur, horizontaal volgt het de kroonrand aan de buitenkant. De smid zei bij de laatste bekappingen dat dat kwam door een hoefbalbetrapping, nu heb ik eigenlijk een beetje mijn twijfels omdat daar dus ook die bult zit.

Edit: de smid komt 15 september weer, hij was 14 juli geweest.

Edit: dubbeldun ik snap je, ik heb ook een aantal reguliere smeden aan het werk gezien die ver uit de buurt van mijn paard moeten blijven. Voorbeeld, een pony had op mn vorige stal hoefbevangenheid, je zag letterlijk de blauwe plek/halve maan van haar hoefbeen in de zool, volgens de smid was er niks aan de hand, gelukkig had ze een andere smid genomen en die zei hetzelfde als wat ik zei

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:42

Ik vind het heel erg jammer dat er veel hoefsmeden zijn die goedbedoeld er een slechte hoef van maken. Hoefsmeden lijken zich niet meer te ontwikkelen en te verdiepen in hoeven. Eenmaal de opleiding klaar (als ze dat al doen) en gaan! Klanten gaan er van uit dat een hoefsmid weet wat het doet en vertrouwen op zijn/haar kennis zo der zelf te weten hoe hoeven werken en groeien.
Gelukkig begint het steeds meer in trek te komen om meer over hoeven te weten als eigenaar en dat is een goede ontwikkeling. No feed no horse lees ik wel eens ergens en dat klopt. Een eigenaar hoeft echt geen hoefsmid te zijn maar moet wel kunnen controleren of het paard juist onderhouden wordt door de hoefsmid om problemen te voorkomen. Als een eigenaar weet wat voor problemen er kunnen ontstaan als bv de steunsels te lang zijn dan zal deze dat in de gaten houden (ik tenminste wel).

http://www.fibra-paardenvoeders.nl/gras ... ardenvoer/ hier een stukje over graszaadhooi.

Is er een mogelijkheid dat je paard meer gaat lopen als ze niet meer kreupel is?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:51

Achter hoeven zien er best goed uit. De steunsels zijn te lang dus dat zou kunnen verbeteren.

Voor heeft ze oa ondergeschoven hielen, te lange steunsels, te lange teen en oude zool. De verzenen kan ik niet beoordelen.
De bult lijkt mij een oude hoefzweer die is doorgebroken.
Er is dus wel het een en ander te verbeteren aan de voorhoeven naar mijn mening. Ik vind het niet raar dat haar hoeven langzaam groeien omdat de hoefmeganisme niet zijn werk kan doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:54

@Samantha89: wat No_No zegt, ik kan er niets aan toevoegen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:14

Nono: de zool klopt inderdaad, die is hij sinds kort aan het vernieuwen. Hoe dat hij achter staat heeft hij voor ook altijd gestaan(alleen voor sleet hij schuin af), maar ineens sleten zijn hoeven sneller dan dat ze groeide, toen ging hij kreupel lopen en heb ik er een d.a bij gehaald. Beide voeten waren op de foto gezet, kwam niks uit, toen is de d.a gaan uitverdoven en toen werd er geconstateerd dat hij overbelaste colleterale bandjes had, dit kwam doordat hij toontreder is. Sindsdien heb ik hem op ijzers gezet. Na een winter toch weer geprobeerd en de eerste 2 weken liep hij goed, daarna sleet hij toch weer teveel af waardoor hij weer ging kreupelen. Hij slijt zeg maar aan de buitenkant teveel af, waardoor de binnenkant te lang wordt, maar omdat de gehele hoef niet lang genoeg wordt kan de smid er niet teveel vanaf halen(zegt hij) want dan komt hij voor te kort te staan. Paard heeft voor mijn zwangerschap behoorlijk veel buitenritjes gehad, de laatse jaar dan een heel stuk minder. Ik durf ook niet te zeggen hoe snel ik hem weer kan oppakken qua tijd(voor de kleine dacht ik wel dat het allemaal zo gepiept zou zijn, nou daar kom ik toch op terug :+ ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:32

Als de binnenkant vaker bijgewerkt wordt slijt ook de buitenkant minder af. Als dit scheve komt door een verkeerde beenstand is het juist zaak om het heel langzaam te veranderen en zal wekelijks iets vijlen meer resultaat geven dan 1x per 2 maanden.

Ik zou echt adviseren om eens een cursus vijlen te volgen zodat je dit zelf bij kunt houden; inzicht krijgen in een rechte hoef kun je leren en vijlen is net zoiets als brood smeren :D ( als in dun en dik smeren :D )

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:42

Ik zou toch beginnen met die hoef zo veel mogelijk te gaan verbeteren.
Ik ken je paard niet dus ik weet ook niet hoe zijn hoeven er in het echt uit zien. Toch zou ik beginnen met goed bekappen en gezien je niet rijdt de ijzers er onder weg om te bekijken of die hoeven dan sneller kunnen herstellen. De hoeven van je paard zien er op deze foto's eerder te lang dan te kort uit. dat te korte wordt nog al eens gedacht omdat de hielen onder gaan schuiven en ze dan van achter gaan zakken (op de hoefballen gaan lopen) en de teen dus naar voren verschuift en de teen dus te lang wordt (caterale bandjes overbelast...? kans is groot dat het daar vandaan komt). Paard zakt van achter te veel, doet pijn, gaat toonlanden om dat te compenseren. Cirkeltje rond.
Je paard heeft veel te lange tenen. Als ze gaat lopen kan ze niet mooi vlot afwikkelen waardoor er meer druk op de pezen komt en deze dus overbelast worden.

Dit is hoe ik de problemen van jouw paard kan inschatten. Ik kan er naast zitten of iets vergeten maar dat zal je dan wel horen van mede bokkers :o

Edit: wat verbeterd

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:47

Ik zit dus ook heel eerlijk te verzinnen om zo'n vijl cursus te gaan doen hahaha. Weten jullie misschien een natuurlijke bekapper die in Zwijndrecht Zuid-Holland komt? Ik had wel een link van paardnatuurlijk gehad van abaresk maar ik kom daar echt geen wijs uit

Nono: wat jij zegt klinkt helemaal logisch. Ik snap ook totaal wat jij bedoelt. Kan jij mij misschien niet helpen :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:28

ik kan je niet helpen, ik ben een beste stuurlui die aan wal staat B-)
Zelf durf ik ook niet te veel te prutsen aan de voeten van mijn jonge pony. Bij hem moet er ook het een en ander verbeteren wegens verwaarlozing bij de vorige eigenaar en dat durf ik niet zelf. Beetje vijlen is geen probleem maar echt sleutelen aan voeten laat ik aan anderen over.
Mijn pony heeft/had ook ondergeschoven hielen, te lange steunsels, te lange teen bla bla bla en dat gaat langzaam maar zeker steeds beter. Je kan de fotos wel vinden in dit topic.

Ik weet geen hoefsmid bij jou in de omgeving.. wat ik als tip wel mee kan geven is om even te kijken op web sites van smeden. Daar staat vaak wel wat voor stroming ze volgen.
Ook op internet kan je tegenwoordig heel veel informatie vinden. Ik ben het zelf grotendeels eens met Heleen D avis, andere dingen weer van PN en weer andere dingen van normale hoefsmeden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:33

@Samantha89: Op youtube kun je al een heleboel info vinden en desnoods heb ik wel een oude vijl voor je. Hoef je iig niet bang te zijn dat er ineens een centimeter af vliegt :D

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:54

Dankjullie! Dubbeldun ik heb zelf ook een vijl :D die had ik jaren geleden gekocht bij hyporama, maar tnx voor je aanbod! Ik ga even speuren op internet naar smeden, maar mocht iemand in dit topic een smid weten die bij mij in de buurt komt hoor ik dat graag!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:28

Samantha89 schreef:
Ik zit dus ook heel eerlijk te verzinnen om zo'n vijl cursus te gaan doen hahaha. Weten jullie misschien een natuurlijke bekapper die in Zwijndrecht Zuid-Holland komt? Ik had wel een link van paardnatuurlijk gehad van abaresk maar ik kom daar echt geen wijs uit

Nono: wat jij zegt klinkt helemaal logisch. Ik snap ook totaal wat jij bedoelt. Kan jij mij misschien niet helpen :+

Even googlen op viva ranch kaart bekappers

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:24

Samantha89 schreef:
Ik ga even speuren op internet naar smeden, maar mocht iemand in dit topic een smid weten die bij mij in de buurt komt hoor ik dat graag!

Bij mij komt Rico Plug, erg tevreden over. Hij komt op veel verschillende plekken, je kan hem natuurlijk even bellen of hij ook bij jou in de buurt komt.
Hij is druk, maar ik hoef geen weken te wachten tot hij komt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:08

Heleen D avies geeft cursus in Lekkerkerk in november. Is bij jou in de buurt.
Hoeven met ijzers zien er inderdaad niet lekker lopend uit. Dat kan veel beter.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:28

Ik heb een smid gevonden! Zij heeft ook dezelfde foto's gezien als die ik hier geplaatst had, zij bevestigd idd ook ondergeschoven hielen, vooral rechtsvoor. De scheur heeft ze ook haar twijfels over. As zondag komt ze al!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 23:25

top!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 23:52

Samantha89 schreef:
Ik heb een smid gevonden! Zij heeft ook dezelfde foto's gezien als die ik hier geplaatst had, zij bevestigd idd ook ondergeschoven hielen, vooral rechtsvoor. De scheur heeft ze ook haar twijfels over. As zondag komt ze al!

Hartstikke goed. *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:33

Mag ik vragen wie ?? Omdat je 'zij' schrijft. ik heb nl niet een al te beste ervaring met een zij...

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:59

Sorry was een beetje druk, lekkage in de badkamer |o. Gisteren is zij geweest, ze heet saskia versluis. Zag op Facebook dat zij bevriend is met heleen davies, die naam zag ik hier ook voorbij komen. Ik heb echt een goed gevoel bij haar, ze deed heel rustig en haalde beetje bij beetje wat van zijn hoeven af. Mega veel steunsels voor had hij niet, het was niet heel beroerd, ze moest zeg maar niet graven. Ze legde wel uit dat er een wolkje te zien was en dat betekende dat wel een klein beetje steunsel samen is gevoegd/gegroeid met de zool, maar het was heel minimaal. Ze liet ook zien hoe de verticale lijnen liepen, die liepen eigenlijk te schuin naar voren toe, die moeten eigenlijk iets rechter naar beneden toe lopen, maar ook dat was niet heel ernstig. Achter had hij wel meer steunsels zitten, maar ook daar hoefde ze niet te graven. Ze heeft een hele rustige aanpak, steeds beetje bij beetje, en niet gelijk extreem aanpakken(voor dat extreme aanpakken was ik dus een beetje bang). 15 september komt ze weer terug om te kijken hoe het er dan voor staat.
Ze had trouwens ook voor en na foto's gemaakt, die heeft ze mij opgestuurd. Mocht je die foto's willen doe ik dat via een pb versturen. Vind dat wat netter staan, want het zijn tenslotte haar foto's :o.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:17

Zet de foto's hier neer , ben heel benieuwd

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:09

Ja, ik ook!

Ze zal je vast ook wel verteld hebben dat de steunsels nu kunnen gaan uitzakken? Dus die kunnen weer gaan aangroeien.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:30

Ja, ze heeft inderdaad nog een keer, na het bekappen van alle voeten, gekeken naar de voorvoeten, ik vroeg waarom ze dat deed en ze legde uit dat na het eraf halen van de ijzers en het bekappen en het vijlen van de kwartierboogjes dat dan de hoeven nog wel eens na een kwartier kunnen uitzakken zodat ze nog ene beetje bij kan vijlen.

Edit: hier toch de foto's
Boven en links zijn voor, onder en rechts zijn na.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: het zwarte wat je ziet in de witte lijn komt trouwens door het nagelen van de ijzers, ze legde mij uit dat de meeste paarden dit hebben na het verwijderen van de ijzers, maar zij wilde niet gaan graven omdat ze niet aandurfde om diep te gaan mocht het vrij diep zitten, bij de volgende keer zou ze kijken hoeveel er dan af kon en in hoeverre ze daar dan wat weg zou kunnen halen. Ze zei ook dat het meestal er wel uitgroeid, en niet verder naar boven toe trekt.