[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:55

@Jalo. Hopen dat bij jouw paard de gewrichtsspleet toch snel dichtgroeit, zodat hij er helemaal geen last meer van heeft. Zou je dan eigenlijk juist geen glucosamine moeten geven? Zie berichtje Pollewops.

Ik heb geen ervaring met zonnebloemolie, maar geef wel op advies van de paardendrogist omega olie aan Twister. Zijn wel beide oliesoorten..

Straks komt de veearts voor de ontsteking in Twis zijn hoef. Zal meteen naar de glucosamine nog eens vragen. Twis krijgt ook meteen de injectie Adequan in de hals. Misschien is het geven van glucosamine wel dubbelop?

Zelf wil ik binnenkort ook glucosamine gaan testen. Bij mezelf bedoel ik. Ik hoop dat het de pijn verlicht van de slijtage in mijn armen Bloos Ik hou jullie op de hoogte. Hopelijk kan ik eventueel wel het placebo effect ondermijnen Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:06

Zamero schreef:
Jennyxx En weet je al wat je met Twister van plan bent, na het openen van dat ene topic?

pollewops schreef:
p.s. ben je nog verder gekomen...?

Zal even een update geven Haha!

De optie hengstenwei staat nog steeds open. Het voordeel is dat hij daar eindeloos kan spelen. Het nadeel is dat hij er geen aandacht krijgt en dat ik niet weet of hij winterhard is. Bovendien zijn er 2 veulens aan koliek gestrorven op de wei Bloos Welliswaar in een paar jaar tijd, maar toch...

Dus hielt ik mijn ogen nog open voor een gezelschapsponytehuisje. Ik weet nooit precies wat ik wel en niet mag schrijven op bokt Knipoog Maar laten we zeggen dat ik via bokt een plekje gevonden heb..

Iemand (die heel aardig overkomt!) die op een boerderij woont heeft 2 paarden. Als ze met de ene gaat rijden, raakt de ander in paniek. Twister's hoofdtaak wordt dan om de achterblijver gezelschap te houden. De vrouw vindt het ook leuk om een beetje met Twister aan de slag te gaan, zolang hij dat kan. Dit klinkt eng, maar ik weet gewoon dat Twis dat fijn vindt..

Aan de ene kant ben ik erg blij, want ik kan het gewoon allemaal niet meer betalen (oa door die slijtage in mijn armen ed). Aan de andere kant ben ik mega down en verdrietig om deze stap te zetten. Ik probeer mezelf te troosten door te denken: Twister kan daar net zo gelukkig zijn als bij mij of misschien wel gelukkiger, omdat zij 2 gezonde armen heeft en hem meer aandacht kan geven Bloos

Het is allemaal nog niet zeker. Maar al wel zo ver dat ik binnenkort een kijkje ga nemen op de boerderij. Ondertussen ben ik opgelucht maar huil ik ook lekker verder Verdrietig

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:12

Jenny Het klinkt zoals je het zo verteld wel erg leuk op die boerderijk, met dat hij lekker aandacht krijgt.

Ik zou er in ieder geval een kijkje nemen, dan kan je altijd daarna nog kijken wat ge beslist Knipoog

Wat ik mij nou afvraag voor mijn merrie.
Daar zijn de gewrichten al aan elkaar gegroeid, maar zou glucosamine dan ook nog helpen (zodat ze wat minder stijfjes zal lopen)?

Ben benieuwd wat jullie denken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:15

Zamero. de glucosamine zorgt ook voor een goede kwaliteit van de gewrichtsvloeistof. Het "smeert" dan allemaal net wat lekkerder.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:06

@Jennyxx. Ik weet niet of hij überhaupt nog pijn zal hebben achter na deze lange periode van rust. Dit ook omdat het maar heel mild was! Misschien dat het tav het dichtgroeien beter is om geen glucosamine te geven. Maar hij heeft ook lichte artrose aan beide voorkogels waarbij glucosamine misschien toch een heel positieve bijdrage geeft tav verergering. Soms is het juist ook goed om zo'n supplement te geven na een arthroscopie. Dus eigenlijk is het een beetje dubbel! Vwb de spat misschien beter niet, maar vwb de artrose + artroscopie aan voorkogels misschien juist wel ! Verward
Ik heb de uitzending van Radar ook even gekeken, en ja wat moet je daar nu van zeggen?? Hopelijk levert het een bijdrage aan het soepel houden van de gewrichten dan .. dan doet het in ieder geval iets.

En jennyxx .. succes met het maken van de juiste keuze voor je paardje Twister!

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:08

Een paard van mij had het,
maar dan heel erg. Die kon soms gewoon omvallen van de pijn.
maar wees niet bang, want die had het echt heel erg.

sterkte ermee,

emily.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:03

Nou de veearts is geweest en ik heb het gevraagd van de glucosamine Haha!

Omdat Twister ook elk half jaar die Adequan injectie in zijn hals krijgt, hoeft hij in principe geen glucosamine omdat het dan dubbel op is. Het kan wel, maar hoeft niet. Voor paarden die geen Adequan krijgen raadt de veearts het wel aan. Al is Adequan waarschijnlijk goedkoper om te geven.

De hoef staat in een hoefzak, dus dat is even afwachten. Hij moet met die zak wel gewoon op de wei Clown omdat hij vanwege zijn spat geen dag stil mag staan, aldus de veearts.

Enne...ik was nog vergeten te schrijven dat bij dat adresje voor Twis ik gewoon de eigenaar blijf. Ik betaal een kleine bijdrage voor het voer ed. Dus ik blijf gelukkig wel wat zeggenschap houden. Ook mag ik hem bezoeken. Alleen is het 3 uur rijden heen en 3 uur terug Ziek Die vrouw schreef me dat ik ook mocht komen logeren als ik Twis kom bezoeken. Klinkt lief he! Ik ga binnenkort langs om er te kijken..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:44

Jenny xx, dat klinkt wel heel goed hoor!
Zeker gaan kijken en volg gewoon je gevoel. Jij weet zelf wat het beste past bij Twis.
Daar kun je wel 100 topics over openen, uiteindelijk ligt de beslissing bij jou dus je moet beslissen wat goed voelt voor jou Knipoog

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:49

Je zou wat de glucosamine betreft bijna zeggen baat het niet dan schaad het ook waarschijnlijk niet. En wie weet ligt het ook echt wel aan de plek waar de arthrose zich bevind. Wat moet je er van zeggen. Paarden kennen het placebo effect niet. Ze weten niet eens dat ze het krijgen, dus je zou zeggen dat als ze daardoor beter gaan lopen dat het dan ook werkt. Of zou dat ook weer tussen onze oren zitten.... Clown

Jennyxx, wat onwijs spannend joh!! Ik hoop dat het is zo als het klinkt. Hou ons wel op de hoogte hoor. Misschien is het toch wel lekker dat je eigenaar blijft. Denk zeker dat het die kleine bijdrage waard is. Dan heb je toch nog de mogelijkheid om in te grijpen als het voor je gevoel niet klopt. Geef je hem toch niet helemaal uit handen. En idd wel heel lief dat ze aanbied dat je mag komen logeren, 3 uur heen en 3 uur terug is bepaald niet om de hoek Bloos . Balen om te horen dat het met jou persoonlijk ook niet goed gaat. Bizar dat glucosamine plots voor jullie allebei een hot item is geworden. Hoop echt voor je dat het wat wordt en dat je Twister met een gerust hard een nieuw plekje kan geven. En wie weet ben je ooit weer in de gelegenheid om hem dichter bij huis te zetten, dat is toch ook een mooie gedachte om aan vast te houden.

Voor mij nadert de 21e, mijn d-date. Inmiddels heb ik me denk ik wel bij neergelegd dat ik niet het ideale huisje voor Noah ga vinden. En denk eigenlijk diep in mijn hart dat ik het ook niet eens meer wil. Dat mijn besluit al is gemaakt. Maar ben wel blij dat ik het geprobeerd heb. Nu weet ik het maar en sta ik denk ik ook meer achter mijn besluit. Gek genoeg heb ik nu ook helemaal geen behoefte meer om naar andere paardjes te zoeken op internet. Zegt mij ook weer genoeg Tong uitsteken .

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:44

Mijn veearts raadde een supplement aan die alleen hij heeft ofzo, een supplement dat voor alles eigenlijk wel goed is, dus ook voor spat. Het zit in een emmertje, denk dat we het 1 keer gaan proberen. Het heet Lubrichinon zoiets...

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:43

TigerBD schreef:
Mijn veearts raadde een supplement aan die alleen hij heeft ofzo, een supplement dat voor alles eigenlijk wel goed is, dus ook voor spat. Het zit in een emmertje, denk dat we het 1 keer gaan proberen. Het heet Lubrichinon zoiets...
Die alleen jouw DA heeft en verder niet in de handel is? Ik heb geprobeerd om het op te zoeken op het internet maar kon hier niets over vinden(of je schrijft de naam verkeerd Pling ). Hopelijk is het een betrouwbaar middel! Misschien kan je ons op de hoogte houden?

@pollewops. De 21e, jouw d-date Ach gut ? Ik heb geprobeerd terug te lezen en te achterhalen wat je hiermee bedoelt maar kan het niet vinden Bloos ? Zou je mij verduidelijking willen/kunnen geven?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:10

Ha, ha, Jalo. Waarschijnlijk niet in dit topic genoemd maar wel via pb overgehad met Jennyxx. Had voor mezelf een datum gesteld. Als ik binnen die tijd een goed tehuis voor mijn pony kan vinden dan zou ik daar voor kiezen. Lukt dat niet dan hou ik haar voor altijd bij me (zo lang dat financieel natuurlijk ook kan Clown ). En die datum is 21 maart. Dan ga ik lekker op vakantie en bij terug komst er weer vol goede moed tegen aan. Niets geks of ernstigs dus. Gewoon een datum die mezelf ook wat rust moet geven Tong uitsteken .

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:30

Ja

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:49

jalo schreef:
Laatst vertelde een kennis van mij dat zij iemand kende met een paard met heel ernstige artrose, zij gaf iedere dag een scheut zonnebloemolie met foeneknof over het voer .. en die werd er aanzienlijk beter van. Daar geloof ik eigenlijk niet zo in! Maar goed, misschien zijn er hier meer mensen met dergelijke ervaringen??

Haifa krijgt ook iedere dag zonnebloemolie en knoflook fenegriek korrels maar dat geef ik niet vanwege dr spat maar meer vanwege het hoesten wat ze deed voordat ik haar zonnebloem olie en feneknof gaf..
En tijdens de periode (okt tot jan) dat ze kreupel was kreeg ze dit ook elke dag dus volgens mij is dat verhaal onzin..

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:03

pollewops schreef:
Ha, ha, Jalo. Waarschijnlijk niet in dit topic genoemd maar wel via pb overgehad met Jennyxx. Had voor mezelf een datum gesteld. Als ik binnen die tijd een goed tehuis voor mijn pony kan vinden dan zou ik daar voor kiezen. Lukt dat niet dan hou ik haar voor altijd bij me (zo lang dat financieel natuurlijk ook kan Clown ). En die datum is 21 maart. Dan ga ik lekker op vakantie en bij terug komst er weer vol goede moed tegen aan. Niets geks of ernstigs dus. Gewoon een datum die mezelf ook wat rust moet geven Tong uitsteken .

Oooohhh gelukkig maar .. Knipoog dan snap ik het! Ik dacht inderdaad aan iets 'geks' of 'ernstigs'! Bedankt voor de uitleg hoor.

xjessiex schreef:
jalo schreef:
Laatst vertelde een kennis van mij dat zij iemand kende met een paard met heel ernstige artrose, zij gaf iedere dag een scheut zonnebloemolie met foeneknof over het voer .. en die werd er aanzienlijk beter van. Daar geloof ik eigenlijk niet zo in! Maar goed, misschien zijn er hier meer mensen met dergelijke ervaringen??

Haifa krijgt ook iedere dag zonnebloemolie en knoflook fenegriek korrels maar dat geef ik niet vanwege dr spat maar meer vanwege het hoesten wat ze deed voordat ik haar zonnebloem olie en feneknof gaf..
En tijdens de periode (okt tot jan) dat ze kreupel was kreeg ze dit ook elke dag dus volgens mij is dat verhaal onzin..

Ik had al zo'n vermoeden ... Haha!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:09

jalo schreef:

Ik denk dat ze dat misschien voor zichzelf dachten (en geloofden), want als dat zo was zouden alle oude mensen er al aan zitten en vettig zijn Vork

Die van mij krijgt ook elke dag zonnebloemolie/olijfolie en 2 scheppen knoflookpoeder per dag,
En ik merkt niks van vandaar Haha!
pollewops schreef:

Dat heb je wel zo goed gedaan voor jezelf, een beetje een soort grens trekken.
En zo te zien heb je er geen moeite mee als ze blijft, dus dat is wel fijn Knipoog

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:27

jalo schreef:

Dan zou mijn pony ook als een zonnetje moeten lopen Clown . Nou doet ze dat op dit moment ook wel, maar niet dank zij foeneknof of zonnebloemolie. Ze gaat er echter wel lekker van glimmen.. Pling .

Zamero, zou er nu denk ik zelfs erg onrustig van worden als zich toch nog iemand aan diende met een goed voorstel. Ga er eigenlijk al helemaal van uit dat ze lekker bij mij blijft. Maar heb me zelf een datum gesteld en daar ga ik me ook aan houden Knipoog .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:09

Pollewops, kan me voorstellen dat je voor jezelf een deadline hebt gesteld, dan heb je ook duidelijkheid.

Ik heb gisteren gedressuurd, 2 * 173 (M1) omdat er nog wat foutjes in zaten maar ik was erg tevreden. En de crosstrainign vandaag ging helemaal super, Raimaer liep echt rond van "zeg het maar, wat gaan we doen?" Ik heb 1 foto (slecht weer) die later volgt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:13

Lielle, jij had inderdaad een foto "beloofd" van de training. Ben benieuwd Ja En ik had beloofd dat Twister dit weekend weer beter was. En..sinds vandaag is zijn hoefje niet meer warm Pling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:14

kijk, keurig aan onze beloftes gehouden Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:37

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:54

Doet het niet bij mij...jammer

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:09

Jammer bij mij lukt het ook niet. Verwacht wel een nieuwe poging hoor, voor foto's ha, ha. Je blijft toch mijn grote voorbeeld... Haha!

Jenny blij dat zijn hoefje weer beter is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:03

Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:29

Go jij! Go jij!