Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:dit heb ik uit het boek paardenbenen van offereins gehaald,
Isapaardje schreef:Hier wil ik graag even nader op ingaan. Ik heb dit jaar ook "Bute" gegeven en omdat ik vele verhalen over het middel hoorde heb ik me er wat in verdiept hoe het nu zat met dit "verboden middel".
Equipalazone Powder van Arnolds is een poeder waar als werkzame stof Phenylbutazone in zit.
Dit zit in zilverkleurige zakjes.
Niet iedere DA kan dit in deze vorm aankomen en dan hebben ze vaak het spul los. Anderen hebben tabletten die voor menselijk gebruik worden gebruikt (maar daar zitten weer vulmiddelen bij).
Maar alles heeft als werkzame stof Phenylbutazone en daarom wordt al dat spul simpel weg "Bute" genoemd.
Bute is een verboden middel omdat het in vlees voor menselijke consumptie vermoedelijk ! voor gezondheidsproblemen kan zorgen. Daarom mag je een paard dat bute op heeft ook niet aan de slacht aanbieden.
Bute is GEEN corticosteroïde en daarom juist het paardenmiddel tegen hoefbevangenheid. (dit omdat een cortisone hoefbevangenheid als bijwerking kan ! hebben). Ook voor honden was het jarenlang een goede en veilige pijnstiller (volgens diverse dierenartsen).
Bute werkt echter wel belastend op nieren en darmen/maag. Niet geven dus als een paard daarmee problemen heeft.
Metacam en Quadrisol zijn WEL corticosteroïden. Beiden zijn leverbelastend. Mede daarom mocht ik mijn pony geen van beide middelen geven (omdat de lever dus niet in orde was).
Ik wil hiermee geen pleidooi voor bute houden ... het is net zo goed rotzooi ... maar het is niet zo'n troep als heel vaak wordt gezegd en gedacht. Ik denk dat dit vnl. komt omdat het het stempel "verboden" heeft gekregen, maar dat heeft dus met menselijke consumptie (vlees) te maken en niets met "slecht zijn" voor het dier zelf.
Edit:
Oh ja ... en geen bute geven als een hoefzweer is verdacht; dan ga je de ontsteking onderdrukken en kan de zweer niet goed doorkomen. Wist ik ook pas te laat en misschien heeft mijn pony mede daarom onnodig lang met een 'niet goed doorkomende' hoefzweer gelopen.
romeorowan schreef:Victory-Boy: De magnesiumchelaat heeft dat bij jouw paard nog iets gedaan en zo ja, geef je het nog steeds?