[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:30

hoefkraakbeenverbening is een aandoening wwarbij het elastische kraakbeen,dat aan weerszijden in de achterste hoefhelft vlak boven de kroonrand ligt,verbeent en dus hard wordt.Het is een kwaal die deels erfelijk verkregen ,deels als ouderdomskwaal optreedt,maar soms door trauma van buitenaf ontstaat.
Meestal veroorzaakt de aandoening geen kreupelheid.Wel kunnen de gangen wat korter en stugger worden bij een uitgebreide verbening.
Therapie bestaat meestal uit proberen de elasticiteit van de hoef weer terug te brengen,dit kan door een verende laag onder de hoef aan te brengen,zoals hoofpad of luchtdrukzolen(nike air)
en door het elastisch maken van de verzenenwand door deze dun te vijlen door er verticale of horizontale rainures in aan te brengen(groeven)vanaf de kroonrand tot de draagrand

dit heb ik uit het boek paardenbenen van offereins gehaald,vind hij vast niet erg.....
Je kunt het zien,als het dat is,door boven de kroonrand te voelen of er een harde verdikking zit,hoeft niet aan twee kanten te zitten,kan ook aan een kant......

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:44

Ik ben ook heel blij met dit topic Lachen Jullie begrijpen wel dat ik niet blij ben dat iedereen die hier komt een ziek paard heeft (gehad), maar door de ervaringen hier heb ik wel mijn pony kunnen helpen. (magnesium) Gelukkig wordt er zo steeds meer bekend over de mogelijkheden tot oplossen en voorkomen van de ziekte!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:33

nog een vraag, de hoefsmid gaat over twee weken andere ijzers er onder zetten en dan de achterkant wat lager zetten, is dat verzenen? Ben niet zo thuis in hoeftermen. Is goed plan om toon te ontlasten, lijkt me, maak me alleen zorgen of die hoeven dan weer niet te kort worden. Had hij het zelf ook al over, hij heeft gisteren nog gekeken en vond de hoeven toen nog niet erg aangegroeid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:49

de achterkant zijn inderdaad de verzenen...de toon ontlasten is in mijn ogen een goede zet,dat heeft mijn hoefsmid toen ook gedaan...je moet vragen of hij de toon ook kan laten zweven,dan raakt de toon dus het ijzer niet,aan de voorkant.
Mijn hoefsmid heeft toen ook echt veel weggevijlt,een vierkantje uit de voorkant zeg maar,bijna tot bloedens toe,ik moest het goed schoonhouden dus....de hoef groeit van boven weer goed en als het meezit pakt hij de witte lijn weer goed op,ik bedoel dus de hoef...
Bij mijn paard is de witte lijn heel breed,maar hij is meerdere keren ernstig hoefbevangen geweest dus bij hem blijft dat zo...
maar de hoefsmid vijlt er echt heel veel vanaf,vandaar dat hij ook niet zonder ijzers kan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:20

Bedankt. Van de toon was al een stuk door de d.a.afgehaald trouwens, niet tot bloedens toe, maar volgens de smid te veel. Toon wordt nu ook ontlast door break over ijzers, die zijn aan de voorkant breder uitgeslepen, zodat de hoef makkelijker kan afwikkelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:04

mysa, ook al doe je strookbegrazing, als ze gevoelig zijn voor fructaan dan zou 10 minuten grazen al teveel kunnen zijn.
(dit ff ter info) Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:05

geerke schreef:
dit heb ik uit het boek paardenbenen van offereins gehaald,

Dank je ...
Ik heb dat boek zelf ook, maar er niet aan gedacht gister om vast te lezen. Inderdaad ... daar staat dat in. In een ander boek staat dat het niet perse een ouderdomskwaal hoeft te zijn. Veel bij trekpaarden voorkomt die zwaar werk verrichten of paarden die veel over het harde lopen. Erfelijkheid speelt inderdaad een rol, evenals hoge droge harde hoeven.
Op het zware werk na, zijn alle andere omstandigheden wel aanwezig eigenlijk ...

Maar voordat ik me hier echt druk om ga maken, was het advies van mijn bekapper dat ik de hoef eerst goed moet laten uitgroeien en ondertussen zoveel mogelijk met haar moet lopen. Harde bodem was ook goed, maar bij grotere afstanden over harde weg raadde hij me toch (voorlopig) het gebruik van de schoenen aan. Eerst moeten de hoeven nog wat verder uitgroeien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:25

ik denk ook niet dat dat het is,maar dan kun je de foto bekijken die erbij staat,dan zou je kunnen voelen...Maar ja,dan heb je natuurlijk weer uitzonderingen die het wel hebben maar waarbij je niet ziet.....
En weet je,het klinkt misschien raar,maar probeer er niet zo erg op te letten,als hij een klein beetje onregelmatig loopt,deze paarden hebben meestal z'on medische geschiedenis dat ze hun dag wel eens niet hebben,die van mij loopt ook weleens wat minder zuiver,ik houd het wel in de gaten,maar strooi niet meteen met medicijnen,ik rijd er dan niet op hoor.....Ze hebben natuurlijk gevoeligere hoeven dan andere paarden,als die van mij raar doet in de wei en op een steen stapt(die liggen hier soms...)
Dan is hij de volgende dag ook wat stijf,ik heb afgeleerd om mij daar te druk over te maken(ik heb het niet over stokkreupel zijn en echt ziek zijn,begrijp me niet verkeerd..)
Mijn paard is nu 20 en als hij s'ochtends uit zijn stal komt is hij soms wat stijf,niet altijd,maar ja,hij heeft natuurlijk al heel wat gemankeerd,ik ben blij dat hij geen pijn heeft en gewoon vrolijk is

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:32

Isapaardje schreef:
Hier wil ik graag even nader op ingaan. Ik heb dit jaar ook "Bute" gegeven en omdat ik vele verhalen over het middel hoorde heb ik me er wat in verdiept hoe het nu zat met dit "verboden middel".

Equipalazone Powder van Arnolds is een poeder waar als werkzame stof Phenylbutazone in zit.
Dit zit in zilverkleurige zakjes.
Niet iedere DA kan dit in deze vorm aankomen en dan hebben ze vaak het spul los. Anderen hebben tabletten die voor menselijk gebruik worden gebruikt (maar daar zitten weer vulmiddelen bij).
Maar alles heeft als werkzame stof Phenylbutazone en daarom wordt al dat spul simpel weg "Bute" genoemd.

Bute is een verboden middel omdat het in vlees voor menselijke consumptie vermoedelijk ! voor gezondheidsproblemen kan zorgen. Daarom mag je een paard dat bute op heeft ook niet aan de slacht aanbieden.

Bute is GEEN corticosteroïde en daarom juist het paardenmiddel tegen hoefbevangenheid. (dit omdat een cortisone hoefbevangenheid als bijwerking kan ! hebben). Ook voor honden was het jarenlang een goede en veilige pijnstiller (volgens diverse dierenartsen).

Bute werkt echter wel belastend op nieren en darmen/maag. Niet geven dus als een paard daarmee problemen heeft.

Metacam en Quadrisol zijn WEL corticosteroïden. Beiden zijn leverbelastend. Mede daarom mocht ik mijn pony geen van beide middelen geven (omdat de lever dus niet in orde was).

Ik wil hiermee geen pleidooi voor bute houden ... het is net zo goed rotzooi ... maar het is niet zo'n troep als heel vaak wordt gezegd en gedacht. Ik denk dat dit vnl. komt omdat het het stempel "verboden" heeft gekregen, maar dat heeft dus met menselijke consumptie (vlees) te maken en niets met "slecht zijn" voor het dier zelf.

Edit:
Oh ja ... en geen bute geven als een hoefzweer is verdacht; dan ga je de ontsteking onderdrukken en kan de zweer niet goed doorkomen. Wist ik ook pas te laat en misschien heeft mijn pony mede daarom onnodig lang met een 'niet goed doorkomende' hoefzweer gelopen.

Hè, bedankt voor de informatie! Dit wist ik allemaal niet, dacht dat het verboden was omdat het...tja...wist het eigenlijk gewoon niet. Bloos Clown
Van die hoefzweer zal ik onthouden, wist ik nl ook niet... Clown Ik wil toch ook zo min mogelijk pijnstillers geven, ben toch altijd een beetje bang dat ze er teveel aan gaan wennen en dat straks helemaal niets meer werkt.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:44

romeorowan schreef:
Victory-Boy: De magnesiumchelaat heeft dat bij jouw paard nog iets gedaan en zo ja, geef je het nog steeds?

Ik heb geen verschil ontdekt tijdens het voeren van de magnesiumchelaat. Ik ben er na een tijdje mee gestopt, omdat m'n NB-er liever niet had dat ik Vick ook maar iets anders bijvoerde als alleen maar hooi en een liksteen.
Ik heb Victor in 2006 ook niet laten enten en ook geen wormkuur gegeven, z'n lichaam had al teveel te verwerken op dat moment.
Ik kijk het eerst nog even aan, Vick heeft imo nog wel wat teveel vet, maar hij staat al ruim 1,5 jaar stil. Als ik weer wat (intensiever) mag rijden verdwijnt dat vet hopelijk "vanzelf". Clown

Ik zal even op m'n computer neuzen of ik nog ergens een foto kan vinden van Vick z'n hoeven in de slechte tijd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:12

Het inenten is mij nu ook ten zeerste afgeraden. Ik denk dat ik komend jaar dan ook maar eens over ga slaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:18

inderdaad altijd uitkijken met het vaccineren van dieren die niet kerngezond zijn,ze eindigen meestal zieker,hun lichaam heeft het al zo druk met zichzelf,en als je er dan nog een lichaamsvreemde stof in gaat spuiten kan het paard heftig op reageren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:26

Mijn paardjes zijn vorige week vrijdag ingeent. Ik vond Kylian de volgende dag wel slomer dan normaal, maar heb, tot nu toe, maar de week erna geen verandering aan z'n benen gemerkt. Die maandag erna stond hij ook weer te bokken voor z'n stal omdat hij naar binnen wou. Hij is trouwens maar 1 dag sloom geweest. Maar gisteravond voelde ik weer een lichte polsslag in z'n rechtervoorbeen. Ook typisch want normaal begint linksvoor met kloppen en daar voelde ik nu niets Verward . Maar ik geef hem sinds een week of 2 ook weer een paar worteltjes na het rijden, dus misschien dat dat de boosdoener ook wel is. Ben nu in ieder geval voor de zekerheid toch maar weer gestopt met de wortels.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:45

De inenting is mij afgeraden omdat mijn pony altijd gevoelig reageert op dat soort dingen. Bevangen van cortisone injectie, diverse malen koliek na wormkuur, licht ziek tot doodziek na inenting. Nu ben ik haar aan het opschonen en daarom wordt me afgeraden niet meer te enten. Ik doe niet aan wedstrijden, kom ook nooit bij keuringen oid, dus in dat opzicht is het geen verplichting om te enten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:15

Gelukkig reageert Kylian niet zo heftig, behalve die ene keer toen ik een ander soort wormkuur gaf, maar met Equest gaat het goed. En afgezien van een dagje sloom zijn heb ik nog nooit iets bijzonders aan Kylian kunnen ontdekken. Ik moet ook wel enten aangezien ik wedstrijden met hem rijd anders zou ik het denk ik ook niet meer doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:27

Over de wormkuur.
Geven jullie jullie (ex) bevangen paarden gewoon een wormkuur omdat het weer zoveel tijd geleden is, of laten jullie een mestonderzoek doen voordat je hem toedient?

Ik zit nl. wat te dubben. Juni is de laatste wormkuur geweest en toen kreeg ze weer last van haar hoeven. Kan toeval zijn, maar nu ben ik wel voorzichtig ... is toch chemische troep. Dus ik zit er aan te denken om een mestonderzoek te doen en te kijken of het wel nodig is zo'n wormkuur op dit moment.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:35

Ik geef gewoon om de drie maanden een wormkuur (Equest).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:11

Ik geef ook om de zoveel tijd een kuurtje (elke keer verschillend, maar geen equimax meer)

Ik heb half november laten enten, niks van gemerkt, en ook de wormenkuren niet meer behalve die ene keer.

Maar als jouw paard er zo heftig op reageert, dan kan zo'n mestonderzoek wel nuttig zijn lijkt me.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:25

ik geef een kruiden kuur (verm-x ) en laat eens in de zoveel tijd een mest onderzoek doen. Vorig jaar heb ik wel een keer met Equest ontwormd en dat ging prima. Equest is alleen wel een hele heftige, sommige paarden reageren daar slecht op. Geloof dat er hier op bokt wel een topic over is..

enten moest eigenlijk in juni, maar toen was ze nog bevangen... dus dat bekijk ik volgend jaar juni wel weer

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:30

Op Equest heb ik eigenlijk nog nooit een reactie gezien, Equimax geef ik niet meer, heb het idee dat hij daar wel op reageert.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:30

Ik laat gewoon 1 keer per jaar enten en geef ongeveer om de 10 weken een wormkuur.
Vorig jaar herfst heb ik een keer een mestonderzoek laten en dat is me eigenlijk heel erg goed bevallen. Ik denk dat ik dat binnenkort weer eens laat doen.
Bij Indiana merk ik geen reactie op de wormkuren en de entingen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:00

Ze is ooit ziek geworden van Eqvalan.
Daarna ben ik strongid gaan geven, maar dat is niet tegen horzellarven. Vandaar dat ik daarna Hippomec (meen ik; groen doosje) koos en dat ging goed.
Equest raadde mijn DA mij af omdat het een vrij zwaar middel is en de pony nogal gevoelig reageert. Daarbij is het middel niet geschikt voor veulens en paarden onder de 200 kg. De mijne is 200 kg, dus ik ga het risico gezien haar medisch verleden niet nemen. Er zijn genoeg andere wormmiddelen.

Laatste keer was weer strongid dat ze gehad heeft. Maar die is nu over de datum zag ik (2 maanden) en dat durf ik dus ook niet meer te geven.

Verm-x heb ik ook liggen, maar dat werd juist in de tijd van de bevangenheid met de biosensor slecht getest. Misschien is dus een mestonderzoek nu wel het beste op dit moment. Als het niet nodig is, is het zonde er "chemische" troep in te spuiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:06

uitkijken met de zogenaamde natuurlijke wormkuren,ik ken iemand die daar alle vertrouwen in had,maar het paard is nu wel dood door koliek veroorzaakt door wormen.Ik heb absoluut geen vertrouwen in natuurlijke middelen die parasieten doden,maar zo denk ik erover.
Natuurlijk is een wormkuur gif,maar ik heb weleens foto's gezien van een paar darmen vol met wormen,dan kies ik toch voor de wormkuur.....Een wormtelling is inderdaad het beste,pas het paard ervoor behandelen als er daadwerkelijk wormen zijn,zeker in jullie geval,als ze het niet goed verdragen.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:32

Ik heb vandaag vier wormeitelling-setjes besteld bij VPL het Woud. De paarden zijn weer aan een wormkuur toe en toen ik het in dit topic las, heb ik meteen maar een bestelling geplaatst.
'k Ben benieuwd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:35

@ geerke, in ben het helemaal met je eens.
@ romeorowan, Heb jij dat wormeitjes tellingding al eerder gehad, hoe werkt dat, is het eenvoudig toe te passen?