Francis schreef:Foto's zijn in december gemaakt toen ik op het punt stond haar te laten gaan, toen bleek het beeld op de foto mee te vallen. Ik had de rendac al gebeld maar ze knapte in het weekend zo enorm op dat ik toch de handdoek weer opgepakt heb, ook omdat ik wist dat we gingen verhuizen, haar vorige plek was mede debet aan het terugvallen steeds. Daarom is het ook zo stom dat ze nu hier, waar alles op orde is, weer teruggevallen is. Er is gewoon niks meer om op te reageren.
Nee, ze staat niet op pijnstiller omdat bij deze terugval juist haar maag en darmen heel erg aan't opspelen zijn geweest, ze was heel erg gassig en zat constant tegen kolieken aan. Haar darmflora was al niet super dus dat is ook waar ik nu heel erg op focus, ze krijgen bentoniet en ActiSaf en een spagyrisch complex wat ook mede haar darmen mee neemt.
Het enige wat hier is gebeurd is dat ze drie weken terug waarschijnlijk water gedronken hebben wat van het afdakje af kwam. Daar lag enorm veel blad op en dat heb ik er zo veel mogelijk af gehaald en ik heb een dakgoot gemaakt omdat het water steeds over de grond onder het afdak liep. Stonden ze droog maar met de voeten in een plas water... Maar omdat de grond bevroren was wilde ik het niet over de paddock laten lopen dus had ik het in een voerton opgevangen. Ik ging er niet van uit dat ze hun hoofd in die smalle opening zouden stoppen (niet zo'n blauwe ton maar zo'n witte, die hebben een smallere opening). Maar waarschijnlijk dus wel want de ochtend er op was de emmer leger dan de avond er voor. Pippa was heel slecht, die heeft veel gelegen en kon haast niet lopen, maar door al het ontgiften en ontslakken wat ik direct ben gaan doen is die ook weer vlot opgeknapt (zij had dus meer het soort HB wat je krijgt na aan de nageboorte staan of andere gifstoffen in het bloed. Dat is een heftig soort maar geen hormonale oorzaak dus knappen ze daar vaak sneller van op). Raya was in eerste instantie minder slecht, lag wel meer maar kon op schoenen ook nog wel voorzichtig lopen, maar die knapt dus helemaal niet op en lijkt eerder nog wat slechter geworden te zijn in de tweede week. Hoewel het gassige en koliekerige wel over is nu. Maar zij had dus ook al veel meer schade in d'r hoeven van de vorige HB aanvallen. Dat is het enige wat ik kan bedenken wat er mis is gegaan... Vreselijk stom van me natuurlijk, maar ik had ook niet verwacht dat dat water zo'n effect zou kunnen hebben... Kennelijk zat er veel schimmel of andere stofjes in dat rottende blad en omdat ik juist het fijnere gruis niet van het dakje kreeg heeft dat natuurlijk fijn met het smeltwater van de sneeuw kunnen mengen.
Zou je haar als 'laatste redmiddel ' niet toch nog op de pijnstillers kunnen zetten? Sky heeft de vorige keer zware koliek gekregen na de buut, waardoor ik haar nu op de metacam had staan maar ze niet opknapt en eigenlijk alleen maar slechter werd. Uiteindelijk in overleg met de dierenarts besloten haar (ondanks het risico) toch weer op de buut te zetten, omdat het eigenlijk erop of eronder was. Nu doet ze het gelukkig heel goed en gaat ze zienderogen vooruit.