[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:07

hwn schreef:
Angs1989 schreef:
In mijn oude hooi zat ruim 13% en in het nieuwe hooi tussen de 8% en de 10%, niet perfect, maar wel al beter!

Gaf je onbeperkt? Mijn ex-HB'er (behoorlijk acuut geweest, heeft denk ik maar 2 weken op pijnstiller gestaan) heeft voordroog met 14% en hooi met 12% suiker gehad deze winter (weliswaar afgewisseld met luzernehooi met amper 7%), en gelukkig totaal geen terugval gehad, leidt nu weer normaal paardenleven met weidegang, deze week zelfs een buitenrit gemaakt, en ze zoekt zelf het harde op, krijg haar amper de berm in als er auto's langskomen.

Sky krijgt inderdaad onbeperkt, maar is (of nouja... was) een erg slechte eter. Voor elke hap hooi die ze nam ging bijna de vlag uit.
Momenteel eet ze erg goed en krijgt ze dus wat beperkter hooi aangeboden.

Ze gaat momenteel zo goed dat ik dit weekend langzaam haar dosering mag verminderen. Van 3/5 zakje naar een halve, ben heel benieuwd.

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:56

lauret schreef:
Idefix2006 dat weet ik ook wel, maar ondertussen ben ik al vanaf halverwege november bezig en ging het sinds vorige week eindelijk wat beter... Je wordt er gewoon zo moedeloos van. En ik ben van mening dat ik haar niet eindeloos pijn wil laten lijden. Ik merk gewoon dat ik er slecht van slaap en de hele dag met dat beestje bezig ben. Ik heb werkelijk waar alles gedaan (kokos als ondergrond, klompen, hoefschoenen, Medical hoof boots, naar een holistisch dierenarts, ander voer en hooi, een stuk voor haar laten afgraven zodat ze gekoeld kon staan, een schuilstal gemaakt, dekens gekocht omdat ze zo ontzettend stijf is net als een recuptex gekocht) en ik krijg der maar niet uit de bevangenheid.

Ik zie dat je de jouwe bij de rest hebt lopen. Heb je de mogelijkheid om de voeten te koelen, in een beetje blubber of een plas? Die van mij heeft ook bloedverdunners gehad, helaas heeft weinig geholpen.
Heb je een idee waardoor je shetlander bevangen is geraakt?

Dat kan ik ook heel goed begrijpen.... heb je voor jezelf al een soort deadline gesteld? Zodat je het zelf ook mentaal vol houd? Lijkt mij echt onwijs lastig als ik dit zelf zou moeten doen trouwens... mocht ik ooit ook tot een keuze gedwongen worden.

Idefix is waarschijnlijk bevangen geraakt door te fijn en vers hooi. Zijn moeder is ook ingeslapen omdat ze te vaak bevangen was geraakt daarom ben ik er extra alert op. Hij staat daarom ook in een paddock en niet in de wei. In de paddock heb ik een stuk modder gemaakt waar hij door moet om te kunnen drinken/eten. Hij doet het nu gelukkig goed op de buut! Dus ik ben weer iets geruster voor donderdag

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:49

Mijn pony nu. Ik kan er niets meer aan zien en heeft genoeg looplust. Gisteren na ruim 2 maanden voor de sulky gezet en 20 minuten gestapt. Ze was zo blij!

Hwn, vind je het niet weg hooi met zoveel suiker percentage te geven? Of nu ik dit zo vraag. Wat is eigenlijk teveel en wat is veilig?

Ik heb voordroog met onderstaande uitslag. Mijne grote merrie krijgt daar nu ook beperkt van. Mijn ponyagenda dit niet maar zal straks als ze samen staan wss wel een paar hapjes mee krijgen (wat geknoeit wordt op de grond).

Afbeelding

Ipsilonka

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:50

Wat een heerlijk nieuws zeg Tancreda.

Hier is mijn shet er wel helemaal bovenop. Maar mijn grote blijft slecht. Ik ben best radeloos. Over anderhalve week weer naar de kliniek voor de smid, maar we moeten even goed over leggen. Misschien nog een keer foto’s maken of een bloedje trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:00

Sed doet het nu al best een tijdje op 1/4e zakje per dag goed (en dan goed als in sprintjes trekken met zn sloffen en brutaal gedrag vertonen), dat ik hem morgen eens zonder ga proberen, of anders om de dag.
Het zou fijn zijn als de bute weg kan blijven! Ik heb hem dus nog wel op de schuimblokken staan.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:02

Ook ík wil anderen een hart onder de riem steken ...
Puur en alleen om aan te geven dat soms meer mogelijk is dan 'men' aangeeft of voor mogelijk houdt, maar een makkelijke weg is het zeer zeker niet .. niet voor het dier, maar zeer zeker ook niet voor de mens naast het dier: het dier vergeet alle ellende weer als het beter gaat terwijl de mens de onzekerheid en angst nooit helemaal kwijt raakt.

Maar onder de juiste omstandigheden, met de juiste hulp, veel geluk en enorme dosis doorzettingsvermogen van mens & dier kán het dus .... een paardwaardig leven met en na de ernstige gevolgen van hoefbevangenheid.

Noah : op 5-9-2016 'vanuit het niets' van het ene op andere moment zwaar hoefbevangen (imo niet waar, maar nooit exact oorzaak kunnen vaststellen .. imo gevolg van langdurig orgaan/darm/stofwisseling/hormonen problemen, ondanks herhaaldelijk DA onderzoeken nooit vinger op kunnen leggen).

Ondanks direct ingrijpen proces niet kunnen keren/tegenhouden met uiteindelijk gevolg loslaten hoefbeen voorbenen / kanteling en zelfs zoolbreuk.
Heel verhaal van vallen en weer opstaan .. maar ook van falen van zgn. deskundigen en weer doorvechten op zoek naar de, voor Noah maar eigenlijk überhaupt !, juiste hulp.
Zijn hele verhaal is via de zoekfunctie her & der te lezen, vooral in vorig deel van dit topic.
Voor nu beperk ik me even tot wat foto's van afgelopen januari.

Noot: Noah blijft 'hulp' nodig hebben in de zin van beslag en vaker voorvoeten bekappen om ongemakken weg te nemen qua stand en uitgroei, maar de foto's laten imo zien dat alles in zijn geval verantwoord is en gaat en dat het dus inderdaad kan ... dit ondanks alle dit tegensprekende meningen en de daarop volgende afmaak adviezen van zo'n beetje iedereen om ons heen in.

Werd mij ronduit gezegd succesverhalen op internet vooral niet te geloven omdat een paardwaardig herstel en voortzetting van het leven na HB, zéker na ernstige hoefbeenkantelingen en al helemaal na daarbij gepaard gaande zoolbreuk, absoluut onmogelijk zou zijn ....

Zie hier het bewijs van het tegendeel ..... het totale onbegrip en weigering van hulp of zelfs maar de geringste medewerking van vele zgn. 'deskundigen' doet mij tot op de dag van vandaag nog altijd veel pijn, wetende dat velen voor en na mij deze weg gegaan zijn of nog moeten gaan en beseffende dat op deze manier niet iedereen of elk dier überhaupt de káns krijgt om deze strijd te kunnen(over)winnen.

Nb., ik heb er alle respect voor als iemand, om welke redenen dan ook, besluit om dit traject niet in of aan te gaan ... maar ik ben en blijf van mening dat de eigenaar/verzorger wel eerst goed en eerlijk op hoogte moet zijn van alle mogelijkheden en opties voordat hij/zij een goed onderbouwde beslissing van leven of dood moet/kan nemen.

~ NOAH ~

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:29

Francis schreef:
Lauret, ik heb niet je hele verhaal gelezen maar ik lees dat je paard al langer HB is en dat je nog koelt in blubber... Ik kan natuurlijk niet oordelen zonder te zien, maar ik weet wel dat 'nat' voor mijn merrie juist twee keer de rede is geweest van een dikke terugval. Koelen is alleen zinvol als er echt een actief ontstekingsproces gaande is. Dat is in de eerste acute dagen maar na zoveel maanden echt niet meer.
Wat je dan met weken doet is de zool en hoefwand weker maken en daardoor komt er nog meer druk op de toch al beschadigde verbinding van de lamellen. Vorig najaar toen het zo veel ging regenen na een lange droge zomer was dat voor mijn merrie echt bijna dodelijk (letterlijk, dat was de terugval dat ik de rendac al gebeld had), je zag haar bijna door haar hoeven zakken. Je krijgt dan meer een mechanische hoefbevangenheid. Ik gebruik nu sinds kort Hoof Armor om invloed van vocht juist uit die voeten te houden. De zool wordt harder en slijt minder en vocht van buitenaf heeft geen invloed meer (is ook niet nodig, het is een fabel dat je vocht in dode hoorn kunt brengen, net zo min als vochtinbrengende creme iets voor jouw eigen nagels doet... voeding en vocht komt van binnenuit.
Doorbloeding stimuleren is daarnaast een belangrijke en als lopen nog niet goed wil kun je in ieder geval ginkgo bilboa geven (bestanddeel van podo comp maar de ginkgo is een heel belangrijke en puur gegeven doe je dus meer én is het een stuk goedkoper). Ik zag bij mijn merrie echt flink verschil in die periode, als het flesje bijv. leeg was en ik nog geen nieuwe had. Ze krijgt nu spagyrische middelen en ook daar zit de ginkgo in.

Ik zeg niet dat dit aan de orde is bij jouw paard, maar zéker het onderzoeken waard, want het zou wel erg jammer zijn als jij die voeten maar aan't weken en nat maken bent terwijl dat juist averechts werkt.

Gisterenavond verplichte rondjes paddock gewandeld en Raya liep soepeler! Vanmorgen weer en ook nu, eerst moeizaam opstarten en daarna toch redelijk ruim - maar wel voorzichtig - stappen. Pippa draafde nog net niet mee, wel op d'r schoentjes maar die gaat ook vlot vooruit nu. Ze krijgen beiden sinds 3 dagen ActiSaf, een speciaal probiotica-product wat als grondstof in veel 'gut'-producten zit maar ik geef het dus puur (in engeland besteld bij een heel meedenkende dame die me ook nog de tip gaf om toch ook monnikspeper te voeren voor haar vetpockets... ook gaan doen, sinds 2 dagen nu...
Please laat dit het zijn zodat we hier uit komen...

Waar heb jij die Hoof Armor gekocht?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:36

Sed ging vandaag, zonder pijnstiller, in een sprintje naar buiten toe!!!! *\%/*
Ik twijfel om hem nog even om de dag op 1/4e te zetten/ laten staan of juist gewoon helemaal mee blijven stoppen nu, kijken hoe het gaat. Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:22

Shanna schreef:
Sed ging vandaag, zonder pijnstiller, in een sprintje naar buiten toe!!!! *\%/*
Ik twijfel om hem nog even om de dag op 1/4e te zetten/ laten staan of juist gewoon helemaal mee blijven stoppen nu, kijken hoe het gaat. Wat denken jullie?

Ik zou hem zeker nog 14 dgn op 1/4 om de dag houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:26

Hij heeft nu dus een week/ 1,5 week 1/4e per dag gehad en dat ging goed. Dan ga ik nu dus naar 1/4e om de dag ipv dat helemaal te stoppen.
Buiten is overigens niet op het gras met hem, dat kan hij vergeten :Y)
Hij blijft op zand met hooi. Ik ga niet onnodig risico lopen met een pony die er door ziekte zo gevoelig voor is geworden..

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:09

Voor de pony's die herstellend zijn, zien jullie daar ook een bijzondere hoefgroei? Ik was door Rob er al door gewaarschuwd en komt overduidelijk door de losse wand icm HB, maar was benieuwd of sommigen het herkennen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:00

Shanna schreef:
Hij heeft nu dus een week/ 1,5 week 1/4e per dag gehad en dat ging goed. Dan ga ik nu dus naar 1/4e om de dag ipv dat helemaal te stoppen.
Buiten is overigens niet op het gras met hem, dat kan hij vergeten :Y)
Hij blijft op zand met hooi. Ik ga niet onnodig risico lopen met een pony die er door ziekte zo gevoelig voor is geworden..

Ja ik zou dat zeker doen. En als hij dan een week of 2 stabiel blijft, dan zou ik eerst nog naar 1/4 bute om de 2 of 3 dgn gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:01

Dit is zelfs nog redelijk normaal voor een pony die stevig bevangen geweest is. Ik heb het wel veel erger gezien. Ook minder hoor.
Varierend van er niets aan kunnen zien, tot rare randen, snavel tenen. Varierend van iedere 8 weken normaal bekappen tot iedere 2 weken er echt een enorm eind af kunnen halen omdat het zo extreem hard groeit.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:12

Ik wil best wel wat fotos plaatsen van Lola haar hoeven. Ik maak die namelijk geregeld.

Van Juli tot nu. Bij iedere foto is het een voor en na foto. Hier liet op een gegeven moment een heel stuk hoefwand los.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:46

Wat fijn dat alle paardjes weer beter gaan! En ook fijn om te lezen dat toch ook de meest ernstige gevallen goed kunnen komen.

Idefix2006 ik had voor mezelf een soort deadline gezet op 1 april, dat ze dan ook echt beter moest kunnen lopen. Echter door het te kort bekappen, kan het wel 3-4 weken duren voordat ze weer beter gaat lopen. Dus dit maakt het nu lastig. Ze liep namelijk voor het bekappen best wel redelijk. Niet elke pas altijd regelmatig, maar sprintjes trekken en bokken deed ze wel. Eigenlijk wil ik de komende twee weken aankijken of ze dan wat beter gaat lopen, het beeld van nu is echt verschrikkelijk. Ondanks alles staat ze er wel oke bij en eet ze goed. Alleen het lopen is echt vreselijk om aan te zien. Ik hoop dat de hoefjes met het warmere weer wat harder groeien en laat in ieder geval deze hoefsmid nooit meer aan m'n pony zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:50

Te kort bekappen is zo naar he.. kan je er nu juist net niet bij hebben.. -O-

Geven jullie ook iets extra voor de hoefgroei?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:59

Shanna schreef:
Te kort bekappen is zo naar he.. kan je er nu juist net niet bij hebben.. -O-

Geven jullie ook iets extra voor de hoefgroei?

Ik kan mezelf, en die hoefsmid, wel voor m’n hoofd slaan. Je denkt dat zo’n hoefsmid de kennis heeft. En dit was zeker niet zijn bedoeling. Maar net als met zo’n tang gaan kijken hoe gevoelig ze is, het gaat gewoon nergens over.
Ik geef verder niks, behalve vitalbix. Geef jij wel wat voor de hoeven?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:01

__elise__ schreef:
Voor de pony's die herstellend zijn, zien jullie daar ook een bijzondere hoefgroei? Ik was door Rob er al door gewaarschuwd en komt overduidelijk door de losse wand icm HB, maar was benieuwd of sommigen het herkennen?

[ [url=m/JAjXyo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QUnusH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vM4rjC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:46

Té snelle hoefgroei is ook niet goed, maar ik heb een aantal maanden Schüsslerzouten gegeven en dat hielp heel goed. Je geeft dan nr. 1 - Calcium fluoratum, nr. 8 Natrium chloride en nr. 11 Silicea. Van elke zout gaf ik Raya 2 x daags 3 pillen per zout en Pippa 2 x daags 2 pillen per zout op het voer en de bekapper kon er elke 3 weken flink wat af halen. Nu ik gestopt ben groeien ze duidelijk minder hard en eigenlijk vond m'n bekapper dat nu wel beter, maar nu ze weer zo slecht is (kan wel janken, verzet gewoon 2 of 3 keer d'r voet voor ze er gewicht op durft te zetten... ) ga ik het toch weer geven. Duurt wel even voor je het merkt, je moet het dus wel minimaal een maand of 3 geven, maar na een paar weken merk je het verschil al wel.

Ik begin nu echt aan het eind van m'n latijn te komen. Raya is echt weer heel erg slecht, loopt zonder schoenen niet, met nauwelijks en heel pijnlijk en ik weet gewoon niet meer wat ik nog kan doen. IJzer wil ik echt niet, weet ook vrijwel zeker dat dat in haar geval geen verbetering gaat geven omdat ze juist pijnlijk op de hoefwand lijkt. Ze is ook weer heel depri (had haar op monnikspeper gezet omdat iemand dat adviseerde voor d'r vetpockets enzo, maar ik denkt dat dat net als de prascend gewoon niet is wat ze nodig heeft omdat ze geen PPID heeft. Stop ik dus weer mee, hopelijk wordt ze dan weer wat vrolijker... Pippa is al goed aan't opknappen, die loopt zonder schoentjes weer redelijk vlot rond te scharrelen en wandelen met schoenen gaat echt vlot.
Ik heb wel besloten dat dit de laatste keer is... als ze nu nog op gaat knappen en ze gaat weer onderuit dan kap ik er mee... genoeg is genoeg. Maar op dit moment begin ik me echt af te vragen of ik de stekker er nu al uit moet trekken. Terwijl ze 3 weken geleden zó goed ging... ik dacht toen al stiekem aan buitenritjes dit najaar... :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:01

Heb je foto’s van de hoefjes laten maken? Dat kan je helpen in je keuze..
Krijgt ze ook nog pijnstiller?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 02:08

Foto's zijn in december gemaakt toen ik op het punt stond haar te laten gaan, toen bleek het beeld op de foto mee te vallen. Ik had de rendac al gebeld maar ze knapte in het weekend zo enorm op dat ik toch de handdoek weer opgepakt heb, ook omdat ik wist dat we gingen verhuizen, haar vorige plek was mede debet aan het terugvallen steeds. Daarom is het ook zo stom dat ze nu hier, waar alles op orde is, weer teruggevallen is. Er is gewoon niks meer om op te reageren.
Nee, ze staat niet op pijnstiller omdat bij deze terugval juist haar maag en darmen heel erg aan't opspelen zijn geweest, ze was heel erg gassig en zat constant tegen kolieken aan. Haar darmflora was al niet super dus dat is ook waar ik nu heel erg op focus, ze krijgen bentoniet en ActiSaf en een spagyrisch complex wat ook mede haar darmen mee neemt.
Het enige wat hier is gebeurd is dat ze drie weken terug waarschijnlijk water gedronken hebben wat van het afdakje af kwam. Daar lag enorm veel blad op en dat heb ik er zo veel mogelijk af gehaald en ik heb een dakgoot gemaakt omdat het water steeds over de grond onder het afdak liep. Stonden ze droog maar met de voeten in een plas water... Maar omdat de grond bevroren was wilde ik het niet over de paddock laten lopen dus had ik het in een voerton opgevangen. Ik ging er niet van uit dat ze hun hoofd in die smalle opening zouden stoppen (niet zo'n blauwe ton maar zo'n witte, die hebben een smallere opening). Maar waarschijnlijk dus wel want de ochtend er op was de emmer leger dan de avond er voor. Pippa was heel slecht, die heeft veel gelegen en kon haast niet lopen, maar door al het ontgiften en ontslakken wat ik direct ben gaan doen is die ook weer vlot opgeknapt (zij had dus meer het soort HB wat je krijgt na aan de nageboorte staan of andere gifstoffen in het bloed. Dat is een heftig soort maar geen hormonale oorzaak dus knappen ze daar vaak sneller van op). Raya was in eerste instantie minder slecht, lag wel meer maar kon op schoenen ook nog wel voorzichtig lopen, maar die knapt dus helemaal niet op en lijkt eerder nog wat slechter geworden te zijn in de tweede week. Hoewel het gassige en koliekerige wel over is nu. Maar zij had dus ook al veel meer schade in d'r hoeven van de vorige HB aanvallen. Dat is het enige wat ik kan bedenken wat er mis is gegaan... Vreselijk stom van me natuurlijk, maar ik had ook niet verwacht dat dat water zo'n effect zou kunnen hebben... Kennelijk zat er veel schimmel of andere stofjes in dat rottende blad en omdat ik juist het fijnere gruis niet van het dakje kreeg heeft dat natuurlijk fijn met het smeltwater van de sneeuw kunnen mengen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:30

Francis, wven een gedachtenspinsel: krijgen ze bij jou hooi of voordroog?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:20

Francis schreef:
Foto's zijn in december gemaakt toen ik op het punt stond haar te laten gaan, toen bleek het beeld op de foto mee te vallen. Ik had de rendac al gebeld maar ze knapte in het weekend zo enorm op dat ik toch de handdoek weer opgepakt heb, ook omdat ik wist dat we gingen verhuizen, haar vorige plek was mede debet aan het terugvallen steeds. Daarom is het ook zo stom dat ze nu hier, waar alles op orde is, weer teruggevallen is. Er is gewoon niks meer om op te reageren.
Nee, ze staat niet op pijnstiller omdat bij deze terugval juist haar maag en darmen heel erg aan't opspelen zijn geweest, ze was heel erg gassig en zat constant tegen kolieken aan. Haar darmflora was al niet super dus dat is ook waar ik nu heel erg op focus, ze krijgen bentoniet en ActiSaf en een spagyrisch complex wat ook mede haar darmen mee neemt.
Het enige wat hier is gebeurd is dat ze drie weken terug waarschijnlijk water gedronken hebben wat van het afdakje af kwam. Daar lag enorm veel blad op en dat heb ik er zo veel mogelijk af gehaald en ik heb een dakgoot gemaakt omdat het water steeds over de grond onder het afdak liep. Stonden ze droog maar met de voeten in een plas water... Maar omdat de grond bevroren was wilde ik het niet over de paddock laten lopen dus had ik het in een voerton opgevangen. Ik ging er niet van uit dat ze hun hoofd in die smalle opening zouden stoppen (niet zo'n blauwe ton maar zo'n witte, die hebben een smallere opening). Maar waarschijnlijk dus wel want de ochtend er op was de emmer leger dan de avond er voor. Pippa was heel slecht, die heeft veel gelegen en kon haast niet lopen, maar door al het ontgiften en ontslakken wat ik direct ben gaan doen is die ook weer vlot opgeknapt (zij had dus meer het soort HB wat je krijgt na aan de nageboorte staan of andere gifstoffen in het bloed. Dat is een heftig soort maar geen hormonale oorzaak dus knappen ze daar vaak sneller van op). Raya was in eerste instantie minder slecht, lag wel meer maar kon op schoenen ook nog wel voorzichtig lopen, maar die knapt dus helemaal niet op en lijkt eerder nog wat slechter geworden te zijn in de tweede week. Hoewel het gassige en koliekerige wel over is nu. Maar zij had dus ook al veel meer schade in d'r hoeven van de vorige HB aanvallen. Dat is het enige wat ik kan bedenken wat er mis is gegaan... Vreselijk stom van me natuurlijk, maar ik had ook niet verwacht dat dat water zo'n effect zou kunnen hebben... Kennelijk zat er veel schimmel of andere stofjes in dat rottende blad en omdat ik juist het fijnere gruis niet van het dakje kreeg heeft dat natuurlijk fijn met het smeltwater van de sneeuw kunnen mengen.

Zou je haar als 'laatste redmiddel ' niet toch nog op de pijnstillers kunnen zetten? Sky heeft de vorige keer zware koliek gekregen na de buut, waardoor ik haar nu op de metacam had staan maar ze niet opknapt en eigenlijk alleen maar slechter werd. Uiteindelijk in overleg met de dierenarts besloten haar (ondanks het risico) toch weer op de buut te zetten, omdat het eigenlijk erop of eronder was. Nu doet ze het gelukkig heel goed en gaat ze zienderogen vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:48

Previcox is ook een pijnstiller die naar het schijnt net zo goed zou moeten werken als bute, maar dan veeeeel minder schadelijk is voor de maag. Wel het overleggen met de dierenarts waard lijkt me!

Desnoods kan je ook nog duivelsklauw gaan geven, al is het maar om het ergste randje van de pijn er af te halen..