[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:04

Die van mij zijn eigenlijk allemaal niet gevoelig voor het weer. Kan op allemaal als het stormd met een gerust hart er een beginner op zetten en weet zeker dat ze niet aan de stuiter gaan. Alleen als ze hun dolle 10 minuten of speelkwartier hebben. Maar ben ruim een 2 uur buiten geweest vanmiddag en al die tijd was Dennis heel goed in z'n hum.
Lekker merries pesten, flot lopen op het harde en het zachte. Dan weer even eten, sprintje trekken toen Roos hem in z'n kont beet enzo.
Hij gaf ook makkelijker al z'n voeten dan gister.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 00:45

Tja.. knap lastig dit.. ik geloof niet dat ik mezelf dit hoor zeggen maar.. aangezien je eerder toch een goede ervaring had: misschien inderdaad de hol.therapeute nog 's laten doormeten.. Misschen moet ze ook maar 's bij mij langskomen, want:
bloedprikken geeft inderdaad lang niet altijd zekerheid: ik heb nu de volledige uitslagen binnen ( dus inclusief electrolyten, mineralen, Vit E en selenium) .. alles is goed behalve dat potassium iets aan de hoge kant is. En toch is ze nog steeds niet okay. Het nieuwe paar klompen dat ik aangeschaft had is al weer gebroken. :(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:36

Ik wist echt niet wat ik van die therapeute kon verwachten van het najaar, maar wist het echt niet meer. Ze heeft me toen super geholpen, dus ben zeker geneigd haar eerder te vragen in de toekomst. Zeker met zo'n beeld waar je bijna niets mee kan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:54

Goeiemorgen allemaal,
iana blijft hetzelfde...niet slechter ook niet beter.
De pijnstillers waren op eergisteren (8 dagen) ben er gisteren voor 2 weken gaan bijhalen.
's middags lag ze neer en stond redelijk "goed" op maar was verschrikkelijk stijf de eerste stapjes ;(
Ik vind ze achteraan ook onzuiver stappen, ik zou foto's willen laten nemen maar ze staat net op ijzers...ze heeft gevoelige zooltjes en daarom zie ik er tegenop om ze der af te halen.
Als het volgende week niet beter is moeten er foto's komen, kan iemand mij andere goede raad geven?
Alles is welkom :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:28

Jannepauli schreef:
Tja.. knap lastig dit.. ik geloof niet dat ik mezelf dit hoor zeggen maar.. aangezien je eerder toch een goede ervaring had: misschien inderdaad de hol.therapeute nog 's laten doormeten.. Misschen moet ze ook maar 's bij mij langskomen, want:
bloedprikken geeft inderdaad lang niet altijd zekerheid: ik heb nu de volledige uitslagen binnen ( dus inclusief electrolyten, mineralen, Vit E en selenium) .. alles is goed behalve dat potassium iets aan de hoge kant is. En toch is ze nog steeds niet okay. Het nieuwe paar klompen dat ik aangeschaft had is al weer gebroken. :(

:(:) bloedbeeld zegt inderdaad niet alles....ik had 7 jaar geleden een paard wat rijp was om ingeslapen te worden met prima bloeduitslagen.
Bloed goed,paard doodziek.
Het is wel goed dat je weet dat de nieren hun werk nog doen,niet onbelangrijk bij het geven van buut.

De spierwaarden waren ook goed bij Pauli?

Iana...ze kunnen toch ook foto's maken met de ijzers eronder?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 10:10

Ik heb inmiddels al weer een lesje geleerd ivm dat bloed onderzoek...wat jij zegt Geerke, over goed bloedbeeld en toch ziek zijn, snap ik nu.... om de hemostase van het bloed op peil te houden moet het lichaam hard werken om de benodigde stoffen uit de lichaamscellen en vloeistoffen in de cellen weg te halen. We kennen allemaal wel het voorbeeld van calcium dat uit de botten weggetrokken wordt als er te weinig calcium in het voer zit, of de verhoudingen die nodig zijn om dat mineraal goed te laten functioneren. Kennelijk is dat ook zo voor de andere mineralen en electrolyten - in feite zou je dus kort door de bocht kunnen zeggen dat het paard op eigen reserves inteert (tenzij alle essentiële voedingsstoffen via de voeding al dagelijks ingebracht worden). Van het 'interen' kan het paard dus ziek worden en kunnen er allerlei storingen in de gezondheidsbalans ontstaan. Met andere woorden: bloedonderzoek alleen geeft w.b. de feitelijke gezondheidssituatie mbt tot de voedingstoestand (mineralen|electrolyten) geen goed beeld. Daarnaast bestaan natuurlijk nog wel andere methodes om verder uit te pluizen: urine, mest en eventueel biopsies van bv de lever. Nou ja, dat ga ik allemaal niet doen.

Pauli's complete bloedonderzoek :
Equine Screening
Serum electrophoresis 1)
(agarose gel)
Total protein 63 - 55 - 75 g/l
Albumin (%) 57.3 - 48.1 - 62.3 %
alpha-1 globulin (%) 3.6 - 3.2 - 5.0 %
alpha-2 globulin (%) 10.5 - 9.5 - 13.5 %
beta-1 globulin (%) 8.5 - 4.9 - 10.7 %
beta-2 globulin (%) 3.5 -- 4.0 - 9.2 %
gamma globulin (%) 16.6 - 10.7 - 19.2 %
Albumin (abs.) 35.8 - 26.0 - 47.0 g/l
alpha-1 globulin (abs.) - - 2.3 1.8 - 3.8 g/l
alpha-2 globulin (abs.) 6.6 - 5.2 - 10.1 g/l
beta-1 globulin (abs.) 5.3 - 2.7 - 8.0 g/l
beta-2 globulin (abs.) 2.2 - 2.2 - 6.9 g/l
gamma globulin (abs.) 10.4 - 5.9 - 14.4 g/l
Alkaline phosphatase 92 - < 450 U/l
LDH 437 + - < 400 U/l
GGT 14 - < 30 U/l
Bilirubin (total) 24.5 - 8.6 - 59.9 umol/l
CK 309 + - < 260 U/l
Creatinine 115 - < 177 umol/l
Urea (BUN) 4.8 - 3.6 - 7.1 mmol/l
Haemogram

Leukocytes 6.9 5 - 10 G/l
Erythrocytes 7.95 6.0 - 12.0 T/l 2)
Haemoglobin 14.0 11 - 17 g/dl
Packed cell volume (PCV) 38 30 - 50 %
MCV 48 37 - 55 fl
HbE 18 13 - 19 pg
MCHC 37 + 31 - 36 g/dl
Thrombocytes 125 90 - 300 G/l
Differential blood count

Basophils 0 0 - 2 %
Eosinophils 1 0 - 4 %
Segmented neutrophils 54 45 - 70 %
Lymphocytes 41 20 - 45 %
Monocytes 4 0 - 5 %
Basophils (absolute) 0 /ul 3)
Eosinophils (absolute) 62 40 - 350 /ul
Segmented neutrophils (abs) 3692 3000 - 7000 /ul
Lymphocytes (absolute) 2857 1500 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 269 40 - 400 /ul
Atypical cells 0 0
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative
Profile S ( trace elements + electrolytes )

Zinc 1290 500 - 1300 ug/l 4)
Copper 82 50 - 150 ug/dl
Selenium 175 100 - 200 ug/l
Electrolytes

Sodium 140 125 - 150 mmol/l
Potassium 5.1 ++ 2.8 - 4.5 mmol/l
Calcium 3.3 2.3 - 3.4 mmol/l
Magnesium 0.7 0.7 - 0.9 mmol/l
Inorganic Phosphate 1.0 0.7 - 1.5 mmol/l
Chloride 102 95 - 105 mmol/l
Vitamin E 2.4 > 1 mg/l 5)

Ik ga nu nog een keer het hooi laten onderzoeken, maar laat dit doen in Engeland. Daar kunnen ze nl wel precies de NSC (ethanol oplosbaar suiker en zetmeel) bepalen, in tegenstelling tot de BLGG in Wageningen. Volgens de BLGG zit ons hooi op 16.1% suiker (dat is dus voor een IR paard te hoog) maar eigenlijk is de suikerwaarde dan inclusief WSC ( water oplosbaar suiker) - het kan dus zijn dat het hooi een heel ander NSC heeft als je die suikers laat differentiëren. Voor een IR paard is dat van belang en kan het verschil maken tussen gezond of niet gezond. En het scheelt nogal wat werk want als de juiste NSC niet bekend is, moet je je hooi eigenlijk dagelijks weken om het mogelijk te hoge suikergehalte uit te spoelen. En te veel suiker betekent in Pauli's geval mogelijk HB maar ook het verergeren van haar oogprobleem.

Nou ja, zo puzzelt deze dame maar weer voort!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:44

Inderdaad Geerke, vind ik ook...ik ga het zo laten doen MET de ijzers erop ;) bedankt voor je duwtje in mijn rug (heb ik soms effe nodig)
@JP knappe filosofie!
Is verdomd ni makkelijk allemaal en er gaan bergen geld naartoe.
Voor mezelf zou ik ook een grens trekken, je kan oneindig veel gaan doe en onderzoeken.
De vorige 2 jaren heb ik heel veel geld aan zalfjes, bodemonderzoeken, hooi, speciaal dieet, kruiden, bloedname, noem maar op...geprobeerd om zomereczeem tegen te gaan...allemaal met 1 zelfde resultaat...ze bleef schuren.
Het enige wat haar wat beshermde was een goed deken.
Ik hou het basic nu, pijnbestrijding en voeding staan op 1, foto's op 2, en dan nog haar beslag aanpassen 3...en dan houdt het op voor mij. :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:23

Er staat een interessant artikel in "De Hoef' nr 154: "Het herkennen, behandelen en voorkomen van hormoongebonden hoefbevangenheid". Ik zal het scannnen en wie belangstelling heeft moet mij even hun mailadres pb-en.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:24

je wilt niet weten hoeveel homeopathische pilletjes en drankjes ik in Pablo heb gestopt.
In zijn geval hielp het allemaal niets.
De levothyroxine deed en doet duidelijk wel wat....voor mij geen onderzoeken naar suikergehaltes in hooi,wat ze hier niet doen.Gewoon met mate voeren.
Want ook als ik teveel hooi voer staat Pablo binnen een mum van tijd bevangen hoor,dan kan ik er bij wijze van een kilo levothyroxine ingooien da werkt niet :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:16

"De hoef" krijgen wij hier ook, altijd superinteressant.
Ga ik ook doen (ben ik allang bezig eigenlijk) met mate voeren.
We zijn altijd "te rijk" aan't geven, te goed willen doen is ook niet goed hé

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:51

geerke schreef:
je wilt niet weten hoeveel homeopathische pilletjes en drankjes ik in Pablo heb gestopt.
De levothyroxine deed en doet duidelijk wel wat....voor mij geen onderzoeken naar suikergehaltes in hooi,wat ze hier niet doen.Gewoon met mate voeren.
Want ook als ik teveel hooi voer staat Pablo binnen een mum van tijd bevangen hoor,dan kan ik er bij wijze van een kilo levothyroxine ingooien da werkt niet :D

Voor mij is suikeronderzoek helaas wel van belang - mijn uitslagen van het IR onderzoek kwamen destijds terug met als bemerking 'Ernstig IR' - met alleen maar met matig voeden gaan wij het niet redden. Iemand met diabetis zal echt rekening moeten houden met suikers en zetmeel, het is helaas niet anders en dat geldt dus ook voor m'n paardje. Homeopatische middelen gebruik ik niet - maar als het uitkomt zijn bepaalde middelen uit de fytotherapie nét zo goed als middelen uit de reguliere medicijnkast.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:59

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

Voor mij is suikeronderzoek helaas wel van belang - mijn uitslagen van het IR onderzoek kwamen destijds terug met als bemerking 'Ernstig IR' - met alleen maar met matig voeden gaan wij het niet redden. Iemand met diabetis zal echt rekening moeten houden met suikers en zetmeel, het is helaas niet anders en dat geldt dus ook voor m'n paardje. Homeopatische middelen gebruik ik niet - maar als het uitkomt zijn bepaalde middelen uit de fytotherapie nét zo goed als middelen uit de reguliere medicijnkast.

je weet dat levothyroxine de gevoeligheid van de insuline receptoren verhogen?
Alleen met een dieet red ik het ook niet met Pablo,daar is hij te ver voor heen....maar alleen met levothyroxine en een 'normaal' voerpatroon gaat ook niet.
Dubbel moeilijk dus...ook omdat er ook nog de cushing is in Pablo's geval.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 13:50

Ja maar levothyroxine heeft te maken met schildklier en dat kan ik nu niet eens laten testen omdat Pauli op buut staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:57

levothyroxine zorgt er ook voor dat de stofwisseling wat sneller gaat en de afvalstoffen worden afgevoerd.
Minimale dosering kan geen kwaad vermoed ik.
Ik heb toen de schildklier laten testen en die was maar een fractie te laag,daar kon het niet aan liggen volgens de dierenarts.Pablo stond toen niet op buut.
Maar ik moest iets,het was inslapen of dat proberen.Pablo kwam al drie weken niet meer van zijn plaats.
Na tien dagen levothyroxine galopperde hij weer rond.

Maar Pablo was echt slecht,wel vrolijk en wakker maar bij kon niet meer bewegen.
En dat moet niet te lang duren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 13:58

Had je intussen al een pbtje gestuurd!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:08

;) yep...gelezen!Ik snap het :j

Ik denk ook dat Pablo er een stuk slechter aan toe was,vergeleken met Pauli.
Het was toen een gok,en ik ben nu blij dat ik hem genomen heb....hij heeft tot vorig jaar oktober goed gefunctioneerd ....toen kreeg hij er cushing bij.

Pablo had voor de levothyroxine steeds terugvallen,twee x per jaar bevangen.Niet te dik,geen krachtvoer,geen gras of krachtvoer ik snapte er niets van.
Nou ja....hetzelfde schuitje als jij en Pauli zitten :(:)

Ik hoop gewoon dat ze snel vooruit gaat,een licht stijgende lijn zou fijn zijn toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 14:20

wuswa schreef:
Er staat een interessant artikel in "De Hoef' nr 154: "Het herkennen, behandelen en voorkomen van hormoongebonden hoefbevangenheid". Ik zal het scannnen en wie belangstelling heeft moet mij even hun mailadres pb-en.

Inmiddels ontvangen, dank je wel!!Super interessant!
Misschien is het een idee om dit ook even te melden in het Centrale Cushing topic!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:47

Wie van ons post er in dat topic en zou dat even willen melden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:54

Dennis is stom. Vanmorgen liep hij als een trein, en net dat ik thuis kwam nog steeds.....

Dinsdag is de osteopaat in de buurt en wil hem dan wel even nakijken. Ze zal vast wel iets vinden wat vast kan zitten, hij is 15, nog nooit behandeld, en heeft in z'n leven rare smakkers gemaakt (hij had een rijpaard vriendje die af en toe met hem smeet en boven op hem ging zitten enzo).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:21

wuswa schreef:
Wie van ons post er in dat topic en zou dat even willen melden?

Zowel Geerke als ikzelf posten daar - wil het best wel even vermelden!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:32

Graag!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:42

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:05

Ik wist niet dat er nog een topic was over cushing / hoefbevangheid. Bij deze meld ik me hier ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:55

wuswa@Bedankt!
Grappig....ik denk al heel lang dat de meeste gevallen van HB komen door hormonale stoornissen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:18

@ Ash_ Ik weet niet of je Haf nog steeds last heeft van bulten? Flavio kreeg dit ook, voor mij een teken dat hij weer teveel binnenkreeg. Bij de stal waar Flavio toen stond was het met het opbouwen van het weiland en al eerder, toen hij net bevangen was, na zijn 'dieet' niet meer. Zodra hij weer bulten kreeg (vetpockets, zelfs als je zijn ribben nog zag) deed ik hem van het land af, liet hem tot rust komen en ging daarna weer opnieuw opbouwen. Daar was een uur het maximum (andere stal wel 12u op het land).
Bij Flavio zoek ik het dus altijd in zijn voer, maar weet niet of dit voor ieder paard geldt. Nu krijgt hij ook weer wat minder hooi/kuil, want hij kreeg weer een beetje bulten op zijn rug, dat zijn bij hem de eerste.

Je bent nu zoveel moeite aan het doen om het voeren goed te krijgen, is het misschien een idee om van stal te wisselen? Waar wel vaker wordt gevoerd? En waar je Haf met een vriendje staat, want hij staat van de zomer alleen begrijp ik?
Flavio heb ik ook naar een andere stal verhuist, maar dat was omdat hij echt koeienkuil kreeg en op een koeienland liep...en toen weer omdat ik zelf zoveel moest doen (voeren, mesten, buiten zetten) Nu staat hij op een stal waar maar 2x wordt gevoerd, ochtend en laat in de middag. Wel doet Flavio het er goed op en komt elke dag buiten. Van de zomer wel zelf op het land zetten/eraf halen, maar dat hou ik ook graag zelf in de hand.