[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:00

mirgino schreef:
mijn pony had acute EMS en is ingeslapen
als het te genezen was geweest had k dat zeker gedaan
maar mij is verzekerd dat het iig bij haar onomkeerbaar was

tja...dat weet ik nog...wat een drama was dat!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:25

Firefly4 schreef:
Dank jullie wel. Ga even het bestandje doorlezen.
Mijn pony is net 20 geworden, wordt absoluut niet meer inspannend mee gereden ivm de HKO die ze al bijna 8 jaar heeft. Ze is ook absoluut niet dik, heb dit topic wat doorgelezen en als ik bekijk hoe ze eruit ziet zou ze een 2.5 krijgen op die schaal. Ze is (was) tot vandaag ook nog lekker fit en was echt als alpha merrie de overige paarden nog keurig aan het regelen en aan het rennen. Maar dit was vanmorgen helemaal weg. Hopelijk als de DA straks belt/komt dat ik goed nieuws krijg, maar ben er bang voor.

Wanneer HB geconstateerd wordt, hoe ga je dan meestal met je paard om? Vooral op leeftijd en wanneer ze als een HKO aandoening hebben. Zijn er meerdere mensen hier waarvan het paard dit beide heeft?
Is dit weer te verhelpen? Dus dat het paard weer een pijnvrij leven kan leven?
Is er eventueel wel weer een mogelijkheid om die 2x 15min in de week te rijden (meer kon ze al niet meer aan maar vond dit half uurtje per week fantastisch!! :()

Bedankt voor de reacties. Ga even lezen

Wanneer HB geconstateerd wordt, hoe ga je dan meestal met je paard om?
aangepast dieet is een eerste vereiste, dus direct van het gras af, alpha merrie of niet, heb je een maatje voor haar zodat ze niet alleen hoeft te staan op zand of in de stal ?
alleen hooi en water verstrekken iig zolang als de acute fase duurt
de DA zal medicijnen voorschrijven om het proces te stoppen, wat krijgt ze al nu voor haar HKO ?

Dit is per paard verschillend, daar is nu nog geen prognose op te geven

Is er eventueel wel weer een mogelijkheid om die 2x 15min in de week te rijden (meer kon ze al niet meer aan maar vond dit half uurtje per week fantastisch!! :()
zelfde antwoord als hierboven ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:27

Pradaatje schreef:
Sterkte :(:)
Ik ga straks weer naar Prada, en een andere da bellen voor second opinion. Vanochtend was de dreupel, ik ging haar in de longeerbak zetten, daar zit weinig gras in en alleen zand. Dus graaskorf omgedaan en loop naar de bak, en ze wist niet hoe ze dr voeten neer moest zetten en viel gewoon.... Ze lag al op 1 knie. Ben nu nog even aan het uitzoeken welke hier nog meer zitten en dan bel ik een andere. Die ik nu heb zegt namelijk heel leuk dat ze niks mankeert.. Nee ze loopt voor niks zo!

Meisie toch :(:) ,

Wat een narigheid, Bel maar gauw een andere DA,

sterkte !

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:30

mirgino schreef:
mijn pony had acute EMS en is ingeslapen
als het te genezen was geweest had k dat zeker gedaan
maar mij is verzekerd dat het iig bij haar onomkeerbaar was

Ik heb je verhaal gelezen inderdaad, heel verdrietig.. :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:45

Yoika schreef:
Volgens mijn da was de ontstekingsfase voorbij omdat haar hoeven niet meer warm aanvoelen en er geen pulsaties meer zijn ...
Ik heb nog medicatie (fenylbutazone) voor 2 dagen. (zou ik da terug laten komen ???)
We stappen dagelijks een 10 tal minutjes zonder zadel en ik heb niet echt de indruk dat ze echt pijn heeft, maar ze kan het me natuurlijk niet zeggen hé ... (dus gaat ze terug op rust, ik laat haar maar even zelf bepalen waar ze zich goed bj voelt ?)

Het is me helemaal niet duidelijk hoe het nu verder moet, en ik heb de indruk dat mijn da ook niet echt op de hoogte is ... Ik weet alleen dat het een heel lang herstelproces kan worden ( en van mij mag ze zeker nog een hele tijd op rust !), als het al goed komt ...
Alles wat me gezegd wordt is hoe ik kan voorkomen dat ze opnieuw bevangen wordt, maar niet wat ik nu best voor haar kan doen doen ... (Gelukkig is er hier heel wat informatie te vinden !).

Ik denk dat we een goede smid hebben (wat is goed ...?), volgens hem komt het allemaal wel goed. Het is op zijn advies dat we terug met haar zijn gaan stappen (op zachte ondergrond). Hij vind dat ze meer beweging moet krijgen.

Ik vind het een gevaarlijke uitspraak van je DA om de ontstekingsfase alleen te beoordelen adhv warme hoeven en pulsatie.
Natuurlijk kan er een ontsteking aan de gang zijn bij deze kenmerken, maar het hoefbeen en de laminae of de zool kunnen nu nog steeds ontstoken zijn.
ook de daadwerkelijke kanteling van het hoefbeen treed (meestal) pas in een aantal dagen nadat de laminae ontstoken en verzwakt is geraakt.
Krijgt je pony momenteel ook Bute toegediend ?

Beweging is altijd goed voor je pony mits hij zonder pijnstillers is en er uitdrukkelijk beter van wordt.
als je een stukje loopt met hem, gaat hij dan steeds vlotter lopen of niet ?

Ik ben zelf voor rontgenfoto's, niet alleen om te bepalen hoe het hoefbeen nu in de capsule zit, maar ook om te kijken of de HB nog actief is en als leidraad voor de hoefsmid.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 01-09-10 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:48

lolclub schreef:
Firefly4 schreef:
Dank jullie wel. Ga even het bestandje doorlezen.
Mijn pony is net 20 geworden, wordt absoluut niet meer inspannend mee gereden ivm de HKO die ze al bijna 8 jaar heeft. Ze is ook absoluut niet dik, heb dit topic wat doorgelezen en als ik bekijk hoe ze eruit ziet zou ze een 2.5 krijgen op die schaal. Ze is (was) tot vandaag ook nog lekker fit en was echt als alpha merrie de overige paarden nog keurig aan het regelen en aan het rennen. Maar dit was vanmorgen helemaal weg. Hopelijk als de DA straks belt/komt dat ik goed nieuws krijg, maar ben er bang voor.

Wanneer HB geconstateerd wordt, hoe ga je dan meestal met je paard om? Vooral op leeftijd en wanneer ze als een HKO aandoening hebben. Zijn er meerdere mensen hier waarvan het paard dit beide heeft?

Bedankt voor de reacties. Ga even lezen

Wanneer HB geconstateerd wordt, hoe ga je dan meestal met je paard om?
aangepast dieet is een eerste vereiste, dus direct van het gras af, alpha merrie of niet, heb je een maatje voor haar zodat ze niet alleen hoeft te staan op zand of in de stal ?
alleen hooi en water verstrekken iig zolang als de acute fase duurt
de DA zal medicijnen voorschrijven om het proces te stoppen, wat krijgt ze al nu voor haar HKO ?

Dit is per paard verschillend, daar is nu nog geen prognose op te geven

zelfde antwoord als hierboven ;)

Dank je wel. Ik ga nu weer naar mijn paardje toe. Ik hoop toch zo dat het gewoon haar HKO is, maar vrees het ergste :(
HKO is ook niet leuk, maar leef ik al 8jaar mee...

Wat je aangeeft over alleen water en hooi wordt een giga ramp... mijn paardje wil al tijden geen hooi meer eten (niet echt veel iig). Haar tanden zijn gecontroleerd en dit is het dus echt niet. Ze laat het gewoon links liggen. (baal baal).

Voor haar HKO krijgt ze nu Joint Saver Pro. Werkt super goed en ze heeft al die tijd geen pijn gehad. Ik zal hier laten weten vanavond/eind middag wat de DA zei. Bedankt voor je reactie! Nu maar duimen voor mijn meisje!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:49

Firefly4 schreef:
Voor haar HKO krijgt ze nu Joint Saver Pro. Werkt super goed en ze heeft al die tijd geen pijn gehad. Ik zal hier laten weten vanavond/eind middag wat de DA zei. Bedankt voor je reactie! Nu maar duimen voor mijn meisje!

Zit daar glucosamine in ?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:50

Ik zal zometeen even op de pot kijken. Maar dit krijgt ze al 8jaar. Kan dit dan ineens daarvoor zorgen??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 13:51

Pradaatje schreef:
Sterkte :(:)
Ik ga straks weer naar Prada, en een andere da bellen voor second opinion. Vanochtend was de dreupel, ik ging haar in de longeerbak zetten, daar zit weinig gras in en alleen zand. Dus graaskorf omgedaan en loop naar de bak, en ze wist niet hoe ze dr voeten neer moest zetten en viel gewoon.... Ze lag al op 1 knie. Ben nu nog even aan het uitzoeken welke hier nog meer zitten en dan bel ik een andere. Die ik nu heb zegt namelijk heel leuk dat ze niks mankeert.. Nee ze loopt voor niks zo!

Jemig wat een drama....
Hier en link van een nieuwe praktijk in jouw buurt: http://www.diernartsen.nl/home.aspx - daar zijn paardenartsen aan verbonden.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:53

Heb even gezocht en op internet staat dat er glucosamine inzit (weet het niet zeker, ander bokt forum waar ik het uit heb gehaald).
Omdat je het vraagt, is dat positief of negatief?
Ze krijgt hier maar een klein beetje per dag van door haar voer (wat zal het zijn, half schepje, 50g?)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:02

lolclub schreef:
Ik vind het een gevaarlijke uitspraak van je DA om de ontstekingsfase alleen te beoordelen adhv warme hoeven en pulsatie.
Natuurlijk kan er een ontsteking aan de gang zijn bij deze kenmerken, maar het hoefbeen en de laminae of de zool kunnen nu nog steeds ontstoken zijn.
ook de daadwerkelijke kanteling van het hoefbeen treed (meestal) pas in een aantal dagen nadat de laminae ontstoken en verzwakt is geraakt.
Krijgt je pony momenteel ook Bute toegediend ?

Beweging is altijd goed voor je pony mits hij zonder pijnstillers is en er uitdrukkelijk beter van wordt.
als je een stukje loopt met hem, gaat hij dan steeds vlotter lopen of niet ?

Ik ben zelf voor rontgenfoto's, niet alleen om te bepalen hoe het hoefbeen nu in de capsule zit, maar ook om te kijken of de HB nog actief is en als leidraad voor de hoefsmid.

Ik heb nu nog bute voor 2 dagen.
Ik merk idd dat haar bewegingen steeds vlotter worden en het 'lijkt' erop dat ze minder pijnlijk zijn, ze beweegt ook steeds meer uit zichzelf. Ze is ook terug vrolijker geworden. Ze rolt weer, is terug erg bazig over mijn ander paard ;) ...
Alleen als je haar ziet stappen merk je dat het nog niet in orde is met haar...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:52

@Yoika, je kan er pas echt iets van zeggen als ze zonder pijnmedicatie is. Pas als ze zonder pijnmedicatie beter beweegt, pas dan kan je denken aan heel voorzichtig opbouwen. Het is fijn dat ze nu minder pijn lijkt te hebben, maar onderschat het effect van de bute hierbij niet, dat is een megapijnstiller.

Pijn is een waarschuwingsignaal van het lichaam. Het zorgt ervoor dat ze hun lichaam minder belasten zodat die plek rust krijgt. Afhankelijk van de oorzaak van die pijn ga je verder bepalen wat wijsheid is. Is er sprake van een hoefzweer bijvoorbeeld, zal de pijn snel minder worden als het abces wordt ontlast. Bij HB is er soms een heel korte lijn tussen oorzaak en gevolg waarna er een zeer langdurig traject volgt van herstel (in meer of mindere mate). Dat je in die fase pijnstilling geeft is prima, maar als je in dat geval de pijn onderdrukt moet je extra goed in het oog houden dat je symptomen aan het bestrijden bent om het welzijn van je dier te verhogen! Vaak gebeurd dat in de acute fase. Je mag (vind ik) de pijnstiller niet gebruiken om pijn die ontstaat door de druk (trek) aan de lamina en het hoefbeen te verhullen zodat je kan wandelen. In dat geval belast je een aangedaan lichaamsdeel snel té veel.
Anders geformuleerd: Pijn is in geval van HB een heel nuttig signaal waar je goed naar moet luisteren. Onderdruk je dat omdat je je paard wilt beschermen (pijn geeft stress en dat is óók weer niet bevordelijk bij het ziektbeeld van de HB) dan moet je i.m.o. éxtra voorzichtig zijn.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:06

Ik lees al een hele tijd mee maar zal me nu dan toch ook maar eens melden. Heb het gevoel dat ik dit jaar al de hele tijd aan het dokteren met mijn pony's i.p.v. "zorgeloos" genieten ;( . 1 pony heeft nl ZE en de ander is dus HB geraakt.
Door de verhuizing naar een andere wei hebben we hard moeten werken om de HB tegen te houden (wei was wel redelijk kaal maar bestaat uit eng. raaigras met onkruid en er was geen zanddeel) en dat leek te lukken tot de hoefsmid kwam. Stom van me maar er niet aan gedacht om te vermelden dat ze naar bevangenheid neigde, dus hij heeft haar bekapt zoals hij normaal zou doen (ze heeft ook niet 1x haar voet terug getrokken op dat moment, anders had ik er mss wel aan gedacht).
2 dagen later was ze dus stokkreupel |( .

Maar goed, een 1 1/2 maand en een heleboel frustratie en stress later, lijkt ze er toch goed bovenop te komen en kunnen we al een behoorlijk tijdje wandelen zonder dat ze er nadien problemen van ondervind (als nu de dazen nog uit het bos vertrekken kan het zelfs nog echt leuk worden voor haar ;) ). Ondertussen mag ik van mijn SH ook een soort van Paddock paradise maken maar of ik hem zo gek krijg dat hij de pad en paddock al meteen omploegt??? De dames hebben nu wel een stuk wat vrij ver "kapot" gelopen is maar er staat nog steeds te veel gras naar mijn zin. Hopenlijk krijg ik het toch voor elkaar.

Dan komt het volgende probleem, voeding op de lange termijn. Het enige hooi waar ik aan kan komen is graszaadhooi. Dat is voor dit moment alleen maar goed natuurlijk maar welke soort kan je het best nemen? (het zijn nl grote balen en die zijn per soort gras bebundeld)
Ik zou nl graag willen dat ze toch continu kunnen eten want anders loop mijn ZE pony gevaar met zandkoliek.
In de winter zou ik graag wat voedzamer hooi willen geven maar als ik daar niet aan kan komen zou ik voor de vit. en min. krachtvoer bij moeten geven. Dat ik ver moet reizen om het voer te kopen is dan nog tot daar aan toe maar als ik zie dat ik van de meesten zo'n 2 kg per dag moet geven om de juiste hoeveelheid van vit en min binnen te krijgen............
Wie weet er voor mij de "gouden"tip

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:14

Je zou eens kunnen overwegen om formula4feet bij te voeren. Een aantal uit dit topic voeren dit naast het hooi. Je hoeft er niet veel van te voeren. Op de site van paardnatuurlijk kun je dit bestellen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:37

Over het meer energie willen geven, maar geen "gewoon" krachtvoer willen: ben zelf aan het denken of ik de energiekernmix van Subli zal gaan voeren als ik Vash weer in training heb (dat "moeten" we toch echt weer 'ns gaan oppakken ;-) ). Dat heet nu anders, samenstelling is ook iets anders, maar het komt erop neer dat de energie bij voeren van dit supplement wordt gehaald uit de oliën ipv uit suikers/zetmeel. http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html
Voert iemand dat hier?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:59

Firefly4 schreef:
Heb even gezocht en op internet staat dat er glucosamine inzit (weet het niet zeker, ander bokt forum waar ik het uit heb gehaald).
Omdat je het vraagt, is dat positief of negatief?
Ze krijgt hier maar een klein beetje per dag van door haar voer (wat zal het zijn, half schepje, 50g?)

Er lopen momenteel onderzoeken in de VS naar het gebruik van glucosamine en IR paarden,
Glucosamine is een suiker en suiker jaagt de glucosespiegel omhoog.

Zeker is echter nog niet dat een kleine dagdosis glucosamine daadwerkelijk ook een HB kan veroorzaken,
Er wordt echter wel afgeraden om IR/EMS paarden glucosamine te voeren.
chondroite lijkt een beter alternatief, dit is een eiwit.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:21

paars schreef:
Over het meer energie willen geven, maar geen "gewoon" krachtvoer willen: ben zelf aan het denken of ik de energiekernmix van Subli zal gaan voeren als ik Vash weer in training heb (dat "moeten" we toch echt weer 'ns gaan oppakken ;-) ). Dat heet nu anders, samenstelling is ook iets anders, maar het komt erop neer dat de energie bij voeren van dit supplement wordt gehaald uit de oliën ipv uit suikers/zetmeel. http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html
Voert iemand dat hier?

Heb je dit plakkerige goedje al eens in je handen gehad ? ;)
Nee, zonder gekheid, Laat je even goed voorlichten over wat de basis is van dit voer ,
Ik heb het laatst bij iemand een keertje bekeken en het ziet er verdacht veel uit als gemalen graan met olie.

Hittie doet het overigens prima op de Safe&Sound met F4F, energie en werklust genoeg.
Mijn 17 jarige Z2-er en de 4-jarige huispuber krijgen beiden ook hetzelfde voer.
Ze doen het alle drie prima zo, mochten ze te slank worden, dan probeer ik het met wat lijnzaadolie oid aan te vullen.
Nu compenseer ik nog met hooi (maar dat wist je al ;) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:25

ik heb ook eens ergens gelezen dat het ontraden wordt om aan cushingpaarden glucosamine te geven...cushing is niet hetzelfde als IR/EMS...maar toch....
Baat het niet dan schaadt het niet gaat vaak niet op..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:30

lolclub schreef:
Nu compenseer ik nog met hooi (maar dat wist je al ;) )

Oh? :+ ;-)

Ik ken het, het lijkt op vogelvoer (eiervoer). De olie is op een drager aangebracht. Welke dat is vertellen ze niet op de verpakking. Het ruikt wel lekker. Wellicht is het niet nodig idd. Dat beetje werken wat hij bij mij moet doen....hij hoeft geen zware dressuur tour of parcours te springen natuurlijk (nóg niet :D ).

Bij een HB paard zou ik álles wat maar op suiker lijkt vermijden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:34

paars schreef:
Oh? :+ ;-)

_O- :')

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:36

paars schreef:
Ik ken het, het lijkt op vogelvoer (eiervoer). De olie is op een drager aangebracht. Welke dat is vertellen ze niet op de verpakking. Het ruikt wel lekker. Wellicht is het niet nodig idd. Dat beetje werken wat hij bij mij moet doen....hij hoeft geen zware dressuur tour of parcours te springen natuurlijk (nóg niet :D ).

Bij een HB paard zou ik álles wat maar op suiker lijkt vermijden.

ik heb in ieder geval gehoord dat er dextrose in zit.

ik zou het niet durven geven geloof ik :o

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:32

Oke hier de antwoorden op de vragen.

@ jannepauli,capopjekop,geerke en paars ze zij inderdaad te dik. Lucky weegt nu 144 kg en Sammy 155 kg. Ze zijn al wel redelijk wat afgevallen. Ze wogen eerst allebei rond de 175 kg. Maar er moet nog meer af idd.
@ geerke Ik denk ook dat ze IR hebben. Er zal niet getest worden erop, het is al heel wat dat de smid mag blijven komen. Dit vind ze al duur dus laat staan zo`n test.

@ lolclub

Citaat:
Moeilijk om de foto's te beoordelen zo, is het misschien mogelijk om laterale foto's te plaatsen ?
het beste kun je de pony's even op beton/straat zetten en het fototoestel ernaast op de grond.
Graag foto's van voren en van opzij genomen . zal zondag nieuwe foto`s maken en filmen dan zijn jouw vragen over hoe ze lopen hopelijk ook beantwoord

Kun je ook nog wat meer info geven over :

Wat is het klinische beeld van de pony's ?
lopen ze goed of wellicht stijf en kort. willen ze uit zichzelf draven en spelen Ze lopen volgens de hoefsmid kort. Ze rennen / spelen uit zichzelf (zeker als ze denken dat er wat te vreten valt :D )
hoe zetten ze de voeten neer (hiellanders, teenlanders of plat )? weet ik zo niet,komt ook op de film
Wat gebeurt er als je ze kort wil omdraaien, stappen ze over of gaan ze leunen op de achterbenen ? Ga ik ook filmen
Wat voer je de pony's allemaal ?
ze krijgen `s morgens ieder 1 boterham en 1 plak hooi en `s avonds 1 plak hooi (ongeveer 1 - 1.5 kg) verder een strookje (ongeveer 20 cm) gras en liksteen. Hooi is voor hun samen dus niet per paard 1 plak
Wat ik nu zie is een afwijkende afgroei van het hoorn, dat kan komen door de HB maar ook door vitamine tekort/teveel.
het lijkt of onder de haargrens wel weer normale hoorn groeit, klopt dit ? Zal proberen er ook een foto van te maken
Linksvoor bij Lucky zit wel een ring, maar deze lijkt geen heel erge bevangenheid in te houden, de lijn loopt redelijk evenwijdig aan de kroonrand en de hoefgroei daarboven is ook tamelijk recht.

Al met al lijkt het niet zo slecht, misschien wil je de vragen even beantwoorden
Gelukkig dat er niet zo slecht uit ziet als ik dacht
Dank je wel +:)+

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:50

Helaas is bij mijn lieve schat dus ook echt HB geconstateerd. Ze heeft van de dierenarts een pijnstiller gekregen en ik moet haar nu elke dag een spuitje geven met wat pijnstillers. Ga nu zo weer even langs de dierenarts want ze willen haar ook wat bloedverdunners geven die ik via een spuitje met water moet toedienen. Daarnaast dus alleen in de bak staan, die is nu wat lekker vochtig en zacht en vormt het lekker naar haar voetjes. Ze heeft er hooi staan en een flinke bak water en verbazing wekkend begon ze gewoon het hooi te eten (tja, als je honger hebt en verder niets dan is hooi prima he ;).
Ze hopen dat ze in het weekend minder pijn zal hebben. Heb voor 3 dagen spuiten gekregen met pijnstillers (weet niet wat er precies in zit) en heb dan nog 4 zakjes gekregen met pijnstillende poeder. Ze moet gewoon lekker op de bak blijven staan overdag en hetzelfde ritme houden. Hopelijk dat ze in het weekend weer wat aansterkt en gewoon langzaam wat weidegang weer op kan bouwen. Mocht het na het weekend nog niet goed zijn moest ik weer bellen met de DA.
Na die prik die ze heeft gehad stond ze al wel weer iets steviger op de benen, niet meer dat wankele.
We hebben met 2 personen ook 15min gedaan over haar uit de wei krijgen. Ze kreeg het eruit lopen niet lekker voor elkaar.

Ik ben nu weer weg naar de DA voor de rest van medicatie.
Groetjes

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:30

Firefly4 schreef:
Helaas is bij mijn lieve schat dus ook echt HB geconstateerd. Ze heeft van de dierenarts een pijnstiller gekregen en ik moet haar nu elke dag een spuitje geven met wat pijnstillers. Ga nu zo weer even langs de dierenarts want ze willen haar ook wat bloedverdunners geven die ik via een spuitje met water moet toedienen. Daarnaast dus alleen in de bak staan, die is nu wat lekker vochtig en zacht en vormt het lekker naar haar voetjes. Ze heeft er hooi staan en een flinke bak water en verbazing wekkend begon ze gewoon het hooi te eten (tja, als je honger hebt en verder niets dan is hooi prima he ;).
Ze hopen dat ze in het weekend minder pijn zal hebben. Heb voor 3 dagen spuiten gekregen met pijnstillers (weet niet wat er precies in zit) en heb dan nog 4 zakjes gekregen met pijnstillende poeder. Ze moet gewoon lekker op de bak blijven staan overdag en hetzelfde ritme houden. Hopelijk dat ze in het weekend weer wat aansterkt en gewoon langzaam wat weidegang weer op kan bouwen. Mocht het na het weekend nog niet goed zijn moest ik weer bellen met de DA.
Na die prik die ze heeft gehad stond ze al wel weer iets steviger op de benen, niet meer dat wankele.
We hebben met 2 personen ook 15min gedaan over haar uit de wei krijgen. Ze kreeg het eruit lopen niet lekker voor elkaar.

Ik ben nu weer weg naar de DA voor de rest van medicatie.
Groetjes

Dat is mooi k.t Firefly :( ,
Je DA pakt het in ieder geval wel serieus aan, dat is wel fijn.
Heb je het met de DA er ook nog over gehad om haar straks te gaan testen op EMD of ECD ?

De weidegang zou ik dit seizoen verder achterwege laten als ik jou was,
we gaan zo direct weer een risicovolle periode met hoge fructaangehaltes tegemoet en nog een aanval van HB eroverheen kan desastreus zijn .

sterkte in ieder geval voor nu :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:40

paars schreef:
Dat beetje werken wat hij bij mij moet doen....hij hoeft geen zware dressuur tour of parcours te springen natuurlijk (nóg niet :D )

Wat dacht je van Rio de Janeiro 2016 ?
Vash en Hittie samen uitkomend voor Nederland in de grand prix dressuur ?
_O-