Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:18

Collateraalbanden lopen langs het hoefgewricht, in de hoef dus! Een gebroken voetas, of dit nu te stijl of te plat is, zorgt voor spanning op de banden. Er is altijd een bepaalde spanning nodig, echter bij een verkeerde spanning, bij verkeerde voetstands of een verdraaiing, zorgt dus voor overbelasting. Vond onlangs een prachtige afbeelding van de collaterale banden. Zal kijken of ik die weer eens kan vinden.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:23

hierbij een afbeelding, deze had ik in het begin van dit topic al een keer geplaatst
Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:24

Oh vind ik altijd interessant, mooie plaatjes :D
A is het, toch?
letterlijke vertaling van collateraalbanden is gewoon "bandjes aan de buiten/zijkant" :D die kunnen dus in meer gewrichten zitten, wij hebben ze ook in onze knieen. Maar in de hoef heb je alleen dit type collateraalbandje voor zover ik weet.

Sannah

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:33

Ik ben vandaag in Bodegraven geweest, mijn paard was weer kreupel en gezien het beeld had ik het vermoeden dat het weer de collaterale banden waren. Deze waren bijna 2 jaar geleden flink beschadigd en vooral linksvoor aan de binnenzijde. Sander heeft die opnieuw gescand en het beeld gaf deels een zwarte vlek, niet helemaal goed dus. Maar dat beeld gehouden bij de beelden van anderhalf jaar terug (dus na 6 maanden rust/revalidatie/stappen) was er weinig verschil te ontdekken. De verwachting was dus dat de collaterale banden nu niet de oorzaak van de kreupelheid waren. Het bleek de aanhechting van de tussenpees te zijn, aan de bovenkant onder de knie. Sander was blij dat ik al weer anderhalf jaar verder was zonder kreupelheid aan de banden.
De collaterale banden blijven dus beschadigd (hersteld met bindweefsel) en zullen dus nooit meer een mooi beeld geven op de scan.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:35

Klopt Ireen.. Een hart kan namelijk ook 'collaterale bloedvaten' maken bij een verstopping in een kransslagader, dit zijn dan ook ZIJ vertakkingen. Mooi plaatje! Volgens mij is het A op deze afbeelding ja :j .
Ik heb eens naar de voeten gekeken van Yade, Ireen en naar mijn idee heilt ze achterover. Haar teen iets inkorten kan al enorm schelen! Ik zal eens een foto opzoeken van Wo haar voet in het begin. Zal vanmiddag een foto van Wo haar voet maken... En ook volgende week dinsdag, dan moeten we weer terug naar de kliniek voor controle en de smid.. Geloof niet dat ik Bart veel te melden buiten haar maffe acties om. Ik heb Bart een poos terug gebeld, ben helaas niet teruggebeld, heb daarna alleen niet nog een keer gebeld..is er helemaal bij in geschoten....moest eigenlijk na 10 dagen' na de 7 dagen Pro Dynam.. Lekker handig weer...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:45

He dat is wel balen dat je paard weer kreupel is Sannah als het zo'n tijd goed gaat.. en hoe moet je nu verder? Weer een periode rust om de tussenpees weer te laten herstellen?

Ja klopt dat ze wat te veel achterover staat, haar teen is te lang maar dat komt ook door de stand van de voet volgensmij, ik begreep dat haar teen nu inkorten niet zomaar gaat omdat het meer door de stand komt. Ben wel benieuwd naar foto's van Wolin haar voeten.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:50

Balen Sannah, maar ook dat komt wel weer goed :) . Positief dat de bandjes niet veel verschillen met de vorige scan!

Bij de scan van bijna 6 weken terug zei Sander dat hij het beeld in vergelijking met de laatste scan van 3 jaar terug, er beter uit vond zien.. Meer grijzig en niet zo door elkaar, een mooi genezingsbeeld.. Maar het feit is gewoon, dat er altijd littekenweefsel zit. Wo heeft een beetje een soort Harry Potter bliksemschicht door het beeld lopen.. :+ .

Het punt is dat recidief van de blessure iedereen zijn grootste angst is, helaas heb ik zo'n pechvogel die het opnieuw heeft, maar ook wij gaan beetje bij beetje vooruit, ook met gekke sprongen, hier en daar een hekje meegenomen.. We zijn nu 7 maanden verder (vanaf kliniek/behandeling gerekenden, ze had het al even eerder natuurlijk) weet dat we er nog lang niet zijn, maar dat had ik ook eerlijk gezegd niet verwacht..
Het is ook moeilijk, je bent van zoveel factoren afhankelijk.. En de belangrijkste zijn hoefsmid en bodems heb ik gemerkt.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:19

ze hadden het over een kneuzing in de voorvoet maar zie dat daar ook banden lopen denk dat het een lichte kneuzing is geweest mijn paard werkt zich wel vaker in de nesten met zijn uitbundig gedrag,het lijkt wel jullie verhaal ,de fysiotherapeut en de hoefsmid hadden het vast gesteldmaar wat ie precies heeft gehad,weten we niet exact.gr sandy

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:22

Ik ga als ik tijd heb weer even bijlezen maar ik wil jullie allemaal nog even een heel gelukkig Nieuwjaar wensen!!

Met zoef gaat het nog steeds super, ik zal van de week is een stukje van de les filmen en hier plaatsen. :)

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:57

Het is inderdaad A op de rechtertekening. Je ziet ze ook in de voorknie op de linkertekening aangegeven.
We moeten 5 weken stappen aan de hand en dan weer terug voor controle. Aangezien mijn paard nu 8 maanden drachtig is, krijgt ze een heel lange herstelperiode want over 5 weken verwacht ik dat ze wel aardig uitgedijd zal zijn.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:32

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:47

Wat een verhaal zeg! Ik hoop van harte voor je dat 2012 een goed jaar wordt!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:21

Jeetje sannah: dat is weer een tegenvaller. Maar dit komt weer goed toch?

Ja bandje À is ook de plek waar flo de laesie heeft,alleen het gedeelte net boven de hoef dus niet erin! Mooi plaatje idd.
Ook flo heeft een beetje platvoeten,en hij stond erg naar binnen uitgezakt. Nu heeft hij al 7 maande speciaal beslag,met zool en siliconen om de zijwand meer steun te geven .
Wollin l; ik ga je topic even lezen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:35

Wat een verhaal zeg WL.. ook geen lekker jaar geweest voor jullie.
Sander heeft net teruggebeld, zie het allemaal weer ietsje positiever.. Ik moet nu 2 weken weer wat gaan draven rechtuit op het harde en daarna terug komen om het klinisch te bekijken en eventueel nog een keer scannen, maar daar verwacht hij eigenlijk niet zo veel op (gelukkig :) ). Dat restje onregelmatigheid kon volgens hem ook nog wel eens te maken hebben met het feit dat ze gewoon al zo lang niks meer doet, vandaar toch stukjes gaan draven. Daarnaast wilde hij haar dan graag op de kliniek laten beslaan omdat ze wel de juiste siliconen e.d. moet krijgen. Zelf wil ik eigenlijk gewoon zo snel mogelijk nu goed beslag er onder, maarja dan is het misschien weer niet precies wat zij voor ogen hebben :\
Knikje tijdens het stappen kon volgens hem komen door een verkeerde hoefstand inderdaad, maar ook gewoon simpelweg door instabiliteit door de lange rustperiode. Ik vind het wel spannend om weer stukjes te gaan draven, wel aan de hand uiteraard :D Mevrouw is behoorlijk fris de laatste dagen.. die zal er wel blij mee zijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:36

Sannah, dat is een mooi plaatje!
Ga ik meteen opslaan!
Gelukkig dat je paard een andere blessure heeft!
Is het Arabelle?

WL Bart is sowieso nooit zo van de vlotte.
Niet met invullen van declaratieformulieren, opsturen keuringsbewijs e.d.
Sander is echt véél sneller! Heb altijd alles netjes met 2 weken in huis.

Jij volgende week dinsdag terug... ik ga voor je duimen!!

AL Super dat het nog steeds top gaag met Zhuf!

Ireen Fijn dat Sander je wat gerust heeft gesteld, daar is hij goed in he..
Ik vind het echt een fijne arts! Hij denkt ook fijn met je mee.
Hij belde me een keer zomaar in eens uit het niets op dat hij nog eens na had gedacht over mijn opstapprobleem met Adorno en gaf me een aantal tips.
Helaas wel allemaal al eerder geprobeerd maar toch vond ik het super dat hij uit zichzelf belde.
Geeft je wat minder een nummertjes-gevoel.
Nu ben ik sowieso erg Sander-minded omdat ik al 2 jaar liep te sukkelen met Adorno en hij de eerste was die iets afwijkends zag in zijn lopen.
Kon hem wel zoenen hahahaha :+

--------------

Ik zal binnenkort ook even foto's van Adorno zijn hoeven maken.
Die is precies omgekeerd als jullie paarden als ik het zo hoor.
Hij staat behoorlijk steil maar mag voor zijn pezen niet platter (spanjaarden staan van nature steil dus als je dat gaat veranderen krijg je peesproblemen).
Sander is over mijn smid erg te spreken, ze sturen vaak ook mensen naar hem door vanaf Bodegraven als ze te ver uit de richting zitten.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:14

@Kelly, ja het is Arabelle. Ik heb er maar een :D O nee, anderhalf, de ander is in de maak!
Jij hebt toch ook Frank als hoefsmid?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:15

Had hem.
Na zijn hernia heb ik voor een andere smid gekozen.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:46

Hoi allemaal,

ook maar weer eens een berichtje van mij.. :oo

Voor jullie allen de beste wensen voor 2012.

Zelf heb ik het topic eventjes gelaten voor wat het is, omdat ik even niet meer wist wat ik moest denken over het herstel van de mijne. Immers, haar collaterale banden waren nagenoeg hersteld. Alleen ging de tussenpees in haar rechter voorknie opspelen. Daarin is ze nadat ze klinisch goed was nog 2 keer ingespoten... :? De een na laatste keer uitte Bart zijn twijfels over de stijfheid van haar hals.

Vandaag is de fysio er weer bij geweest die in februari 2011 al had gezegd tegen me dat mijn paard niet goed was op rechtsvoor.
Ze was vandaag heel positief over de rug en achterhand. Deze zijn veranderd van een plank in een redelijk normale rug en achterhand :)
Voor mij stiekem toch een complimentje dat ik haar goed aan het opbouwen ben. Want als ze nog last zou hebben van haar benen, zou haar rug veel stijver zijn!
Haar hals is echter bedroevend stijf en maakt dat ze zich nog niet voldoende goed voelt. Dus ze wordt de komende drie weken wekelijks losgemaakt. Als dat niet helpt, zit ook daar een ontsteking en zal ze daar aan behandeld moeten worden. Ik ben benieuwd en wacht het af. Ik ben wederom gematigd blij. Haar benen zijn dus hersteld, maar haar hals is nu het probleem. Gelukkig vond de fysio ook dat haar uitstraling erg is veranderd.

Wat betreft de hoeven: Bart heeft uitgelegd dat ze een stijl rechter voorvoetje heeft dat naar buiten afwikkelt. De smid moet de voetas respecteren en de voet zo recht op het ijzer zetten dat ze naar voren afwikkelt in plaats van opzij. Gezien haar herstel is dit het ei van Columbus gebleken!!!

De mijne gaat dagelijks met mijn oude merrie in de paddock. Ik ben ervan overtuigd dat een paard zich lekker moet voelen om te kunnen herstellen. Dus die van mij gaat hoe dan ook in de zomer lekker naar buiten. Afgelopen zomer is ook gebleken dat dat het beste is voor haar herstel.

Qua hersteltijd heeft Bart gelijk gekregen: 6 tot 9 maanden. Ze is half mei 2011 op het land gegaan en inmiddels zijn haar benen ok. Haar linkerbeen was eigenlijk na 4 maanden al helemaal hersteld. Alleen rechtsvoor heeft langere hersteltijd nodig gehad met tussentijds een terugslag na een paar grote gekke sprongen...

Nu alleen haar hals nog... Maar als dat net zo herstelt als haar benen heb ik er alle vertrouwen in dat ook dat zal verbeteren.

Volgens mij heeft de mijne geen groot voorbeengebruik. Ze loopt gewoon. Best stijle koten. Achter heeft ze wel erg weke koten, maar geen problemen mee.

Vandaag heeft ze weer gekke bokken gemaakt tijdens de beoordeling van de fysio en wilde ze niet stoppen met galopperen en groot draven. Ze was erg schrikkerig door de wind. Dat is voor mij een goed teken. Want als dit paard stoicijns is, dan heeft ze echt pijn. Het grote nadeel is wel dat ik haar niet meer op het harde buiten kan rijden en ook niet meer longeren. Gelukkig is onze binnenbaan goed!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:10

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:13

Super toch! Is dit nu de merrie waarover je het had in het begin van dit topic?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:19

Klopt idd Sannah! :j

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:24

Nou, geweldig hoor, dat moet toch wel een fijn gevoel geven!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:34

Zeker weten! :D

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:36

fijn paardje hoor!

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:01

gisteren naar de kliniek in wolvega geweest pezen en banden waren helemaal in orde gelukkig ,foto laten maken ondervoet bleek een kneuzing te zijn 3 weken rust en ijzers met een wichje zodat ie beter kan afrollen,verder had hij allemaal 1tjes nu is het afwachten hoe de genezing verloopt,hij loopt alleen nog gevoelig in draf stap en galop is goed.gr sandy