Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Berdien schreef:Jouw merrie zal waarschijnlijk al een tijd last van een ontsteking in het knie gewricht gehad hebben. Daar tonen ze vaak geen kreupelheid op. Door deze ontsteking werd er geen gewrichts vloeistof meer aangemaakt waardoor de boel niet meer gesmeerd werd en artrose het gevolg was.Pfoeh, gevoelsmatig zeg ik dat reining en cutting geen werkzaamheden zijn voor een paard met artrose. Nu is het nog in lichte mate, maar dat kan natuurlijk verergeren. Daarnaast kan hij zijn dat hij ongemerkt zijn andere benen zwaarder gaat belasten om het artrosebeen te ontlasten, met alle gevolgen van dien. Met beide disciplines heb je zware piekbelasting, en dat is net wat je niet wilt met artrose. Beweging is zonder meer goed, maar wel gelijkmatige.
Ik heb zelf altijd western getraind met mijn merrie, en hoewel ze bij bepaalde oefeningen wat meer moeite had om haar linkerachterbeen er goed onder te plaatsen was ze altijd loei- en loeifanatiek. Die gooide zich er met 200% in, stond altijd wit beschuimd na de trainingen en had de grootste schik. Terug kijkend heeft ze toen waarschijnlijk al last gehad van haar knie. Nu heeft ze in diezelfde knie bijna geen kniebanden meer en fixe artrose. Heb haar tot drie jaar terug altijd fanatiek getraind en ze heeft NOOIT laten merken dat ze pijn had.
Hiermee wil ik zeggen dat je niet altijd af kunt gaan op je paard en wat ze laten zien. Als ik haar nu aan iemand zou laten zien die niet weet dat ze artrose heeft dan zie je het niet aan haar lopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er bij belasting geen last van heeft....
QueenBeeBee schreef:Jeetje heb ik dan zoveel geluk.... ik ben met mijn merrie gewoon heerlijk aan het trainen, nu rond L2 / M1 niveau en ze doet het super goed echt! Loopt nooit kreupel en dat heeft ze ook niet gedaan door de artrose... wel weet ik dat ze het heeft in haar voorvoet. Dus zorgvuldig trainen is wel heel belangrijk.... maar tot nu toe pakt ze dat echt bijzonder goed op en zien we haar met de maand echt vooruit gaan en groeien in d'r spieren