[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:12

Even uit meeleesmodus:

Adequan: zijn 2 verschillende soorten. 1 soort gaat in de spier, anders in de bloedbaan. in de spier wordt over het algemeen 7 maal gespoten en in de bloedbaan 2 maal (is wel een stuk prijziger).
Heb zelf eenmaal laten spuiten, maar zag totaal geen verschil. En omdat ik al langer bezig ben met van alles en geen resultaat zie, heb ik besloten te stoppen.

Motion JMT: ook gebruikt. Volgens wat research en DA een van de meest werkende middelen. In het begin (na zo'n 3 maanden) zag ik resultaat. Helaas na zo'n 3 kwart jaar niet meer.
Wat wel erg duidelijk in dit topic naar boven komt is dat de uitwerking voor elk paard verschillend is en dat de supplementen bij de een wel aanslaan, maar bij de ander niet.

Ps. een kleinere hoeveelheid=goedkoper gaat daar altijd al op met de duivelsklauw....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 02:22

ik heb jammer genoeg maandag te horen gekregen dat mijn paard (7 jaar) lichte artrose op een kogel aan zijn voorbeen heeft :(
nu staat hij door een andere blessure op rust, maar daarna gaan we ons gewoon nog bezig houden met buitenritjes & krijgt hij hoefijzers

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:59

chalinke wel iets in beweging houden hoor met zn artrose. box rust en artrose gaan niet goed samen.
succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:04

norton84: hij staat 24/24 buiten, ook met de blessure die hij nu heeft, was voor dierenarts geen probleem dus
alleen met echt vriesweer gaat hij snachts binnen ;)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:11

Heeft er iemand ervaring met kogelartrose en 24/7 buiten zonder deken in de winter?
Mijn haflinger heeft tot nu toe ieder jaar een deken op gehad en hij heeft sinds 2 jaar kogelartrose in beide voorbenen. Weet iemand of ik dit aankomende winter gewoon kan proberen? Hij loopt in de winter nooit slechter als normaal. Hij heeft meer last in de herfst als het vochtiger is.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:39

gewoon proberen die van mij heeft ook kogel artrose. en heeft afgelopen winter zoner deken gestaan beviel super goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:13

dat gaat van paard tot paard afhangen
de mijne heeft dat ook, maar als het een beetje - word (dus vriezen) dan moet die echt een deken op, hij heeft snel koud ;)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:10

Oke, denk dat het inderdaad ook gewoon een kwestie van proberen is. Tot nu toe geeft de extreme kou geen reactie op zijn benen dus dat zal positief zijn. Ik wil hem graag een eigen vacht aan laten maken zodat ik niet meer met dekens hoef te rommelen. Dat zou wel heel fijn zijn. Zowel voor hem als voor mij.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:55

Goede avond,
Ik heb eerst een heel aantal pagina's uit dit topic gelezen om info op te halen, en vanmorgen kreeg ik te horen van mijn da dat mijn 9 jarige quarterruin kogelartrose heeft, gelukkig maar in lichte mate, maar het blijft artrose.

Vanaf vandaag staat hij op ontstekingsremmers (komende 10 dagen) en moest er speciaal beslag onder met siliconengel. De smid had dit niet op voorraad bij, dus gaat het bestellen, maar heeft hem nu tijdelijk op leren zooltjes gezet.

Na 3 weken stappen aan de hand moet de da nogmaals komen om hem te zien lopen en dan bepalen of er ingespoten moet gaan worden.

Nu viel vandaag de grond onder mijn voeten vandaan, de da is zeer positief erover, maar ik rij reining en koeienwerk met hem, snel, kort draaien en heeeeel veeeel cirkelwerk.
En overal lees ik dat dat net precies de slechtste dingen zijn om te doen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Reining met artrose is het mogelijk?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:03

Mister01 wat rot voor je!
Van reining heb ik geen verstand maar lange rechte lijnen zijn het beste voor paarden met artrose, een lange warming up en cooling down is ook erg belangrijk. Kort draaien is naar mijn idee niet goed voor een paard met artrose.
Sterkte en succes!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:10

Dankjewel annelieke!

Ja dat lange lijnen had ik gelezen, de bak mag ik zelfs nu niet gebruiken om te wandelen omdat de draaien te kort zijn.
Alleen is mijn mannetje sinds een aantal maanden opeens zo gevaarlijk aan het doen bij verkeer, dat rustig wandelen op de weg nu ook erg spannend kan worden, maar dat zal ik wel moeten proberen.

Eerst zal ik hem maar even wat tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe nike air maxies :D
En hij loopt op de wei overdag, dus hij kan lopen als hij wil.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:55

Oei dat is wel lastig. Duimen dat je binnenkort wel weer in de bak mag!
Is er geen bos in de buurt waar je over lekker lange zandpaden kan stappen (of later ook weer draven en galopperen).
Mijn merrie heb ik sinds deze week 24/7 buitenstaan en dat bevalt me erg goed.

Hoe gaat het verder met de andere paarden? Hier gaat het erg goed, ze is zo gek als een deur en loopt super. We pakken nu 2x per week weer wat lichte dressuurtraining op en dat gaat lekker. Vandaag hebben we ook maar wat wijken en achterwaards aan de training toegevoegd omdat ze een enorme energie bom was.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:28

Hier zitten we midden in de polder, dus strand en bos is op 30 min stappen pas.
Hij staat alleen overdag op de weide, hij kan niet goed tegen eiwitten, dus dag en nacht is gewoon geen optie.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:11

Wat vervelend Mister...
Mijn haflinger heeft ook lichte kogelartrose. Hij liep hier wel onregelmatig op.
Nu heb ik een goed supplement voor hem en rijd ik alleen nog maar rechtuit en dit gaat erg goed.
Als ik hem in de bak rijd zie ik duidelijk dat hij het moeilijk heeft met de bochten en wendingen. Het is natuurlijk per paard verschillend maar ik heb het wendwerk zoveel mogelijk afgeschaft om mijn paard zo lang mogelijk goed te houden. Denk dat het inderdaad een te zware belasting is voor je paard als je hem reining door wil rijden.

@ Annelieke, Goed om te horen dat je lekker bezig kan zijn! Bij mij gaat het ook goed met mijn paardje! Nu heeft hij wel 1,5 week `stilgestaan` lees wel: 24/7 buiten omdat ik geopereerd ben, en ga hem van de week weer oppakken. Toch merk ik dan aan zo´n week niets doen dat hij de routine van het bewegen en het rijden wel echt nodig heeft. Hij loopt daardoor veel gemakkelijker en soepeler. Dus we bouwen het weer langszaam op.
Mijn ´angst´ gaat uit naar de maanden augustus/september. Voorgaande 2 jaren is hij rond deze maanden weer echt kreupel gaan lopen. Hopelijk doet het supplement wat ik nu geef gewoon zijn werk en hoeven we dat dit jaar niet meer mee te maken.
Volgend weekend gaan we voor het eerst met de trailer op pad naar een ander bos om daar een heerlijke rit te maken! Ben erg blij dat ik dat nog met hem kan doen :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:32

Normaal gesproken ben ik heel zwart-wit in beslissingen waar ik nog mee doorga (met mijn paarden) en wanneer ik stop, en dus valt artrose onder de categorie stoppen.
Alleen is het in lichte mate aan 1 been geconstateerd, dus is mijn zwart-wit redenatie nogal overhoop gegooid.

Nu ga ik eerst kijken wat die ontstekingsremmers en speciaal beslag doen, de volgende stap zou inspuiten zijn. Ik ga alles maar even stap voor stap bekijken en zien wat er gebeurt.
Maar een leven van constant onregelmatig, inspuiten en alleen maar buitenritjes rijden dat gaat hem voor ons niet worden in ieder geval, daar doe ik hem en mezelf geen plezier mee.

Maar dat is natuurlijk voor elk paard en ruiter anders.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:54

De mijne was vorige week weer haar ijzer kwijt! wat liep ze weer kreupel! gelukkig is de hoefsmid snel langsgekomen. ze liep een stuk beter met hoefijzer eronder. Ongelooflijk wat een verschil een ijzer kan geven.

Ik denk dat ik haar dosis supplement per dag wat ga verhogen. Eens kijken wat dat geeft.
Heb ook eens een homeopaat gebeld. Omdat hij toch een klein uur rijden van me vandaan woont, kost hij erg veel. Ik vind het wel erg jammer dat hij dus niet kan langskomen. Ben dus best wel een beetje teleurgesteld.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:08

ik heb gisteren voor het eerst weer wat in de bak gestapt. hij liep volgens de personen die bij me reden niet zozeer kreupel als wel heel erg stijf met rechts en dat aleen in draf. buiten loopt hij beter. nu toch maar beetje in de bak gaan beginnen kijken of hij dan ook weer beter gaat lopen. ben tot nu toe zeer tevreden hoe het revalideren gaat. als ik straks maar buiten kan rijden en zo af en toe eens in de bak vind ik het goed.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:15

Ik heb afgelopen vrijdag contact gehad met kliniek de bosdreef over mijn ruin, maar zo via de telefoon konden ze natuurlijk ook niet echt iets zeggen.
De adviezen die ik van de lokale da had gekregen waren in ieder geval goed, en moet ik volgens afspraak uitvoeren.
Daarna moet ik zelf kijken hoe hij loopt, is hij niet kreupel meer moet ik het rijden weer oppakken, en kijken wat nog kan.
Loopt hij niet goed dan adviseerden ze me om met hem naar de kliniek te komen, daar gaan ze dan o.a. een echo maken om te zien in hoeverre het kraakbeen is aangetast, a.d.h.v. die uitkomst wordt dan bepaald welke spuit er gezet moet worden.

Dus afwachten nog.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:24

Jeetje heb ik dan zoveel geluk.... ik ben met mijn merrie gewoon heerlijk aan het trainen, nu rond L2 / M1 niveau en ze doet het super goed echt! Loopt nooit kreupel en dat heeft ze ook niet gedaan door de artrose... wel weet ik dat ze het heeft in haar voorvoet. Dus zorgvuldig trainen is wel heel belangrijk.... maar tot nu toe pakt ze dat echt bijzonder goed op en zien we haar met de maand echt vooruit gaan en groeien in d'r spieren :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:37

Pfoeh, gevoelsmatig zeg ik dat reining en cutting geen werkzaamheden zijn voor een paard met artrose. Nu is het nog in lichte mate, maar dat kan natuurlijk verergeren. Daarnaast kan hij zijn dat hij ongemerkt zijn andere benen zwaarder gaat belasten om het artrosebeen te ontlasten, met alle gevolgen van dien. Met beide disciplines heb je zware piekbelasting, en dat is net wat je niet wilt met artrose. Beweging is zonder meer goed, maar wel gelijkmatige.
Ik heb zelf altijd western getraind met mijn merrie, en hoewel ze bij bepaalde oefeningen wat meer moeite had om haar linkerachterbeen er goed onder te plaatsen was ze altijd loei- en loeifanatiek. Die gooide zich er met 200% in, stond altijd wit beschuimd na de trainingen en had de grootste schik. Terug kijkend heeft ze toen waarschijnlijk al last gehad van haar knie. Nu heeft ze in diezelfde knie bijna geen kniebanden meer en fixe artrose. Heb haar tot drie jaar terug altijd fanatiek getraind en ze heeft NOOIT laten merken dat ze pijn had.
Hiermee wil ik zeggen dat je niet altijd af kunt gaan op je paard en wat ze laten zien. Als ik haar nu aan iemand zou laten zien die niet weet dat ze artrose heeft dan zie je het niet aan haar lopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er bij belasting geen last van heeft....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:49

dat is het moeilijke met veel western paarden, ze gaan voor je door het vuur en zullen alles doen wat of je ze vraagt zonder op te passen voor zichzelf.
mijn ruin doet ook alles, en zal ik hem dus gaan moeten beschermen tegen zichzelf.

eerst de komende 3 weken maar eens afwachten en daarna kijken we wel weer verder.

ik hoop niet te veel, maar ga absoluut niet zomaar zonder slag of stoot opgeven, daarvoor is hij me te veel waard.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:16

Ik ga vanavond voor het eerst weer een lesje rijden met mijn merrie. Vind het erg spannend maar heb er wel erg veel zin in :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:25

Mister01, u wil niet weten hoeveel reining paarden er in de sport lopen met (beginnende)artrose!! deze zijn dan niet kats kreupel maar er lopen er zat die onderhouden worden met inspuitingen (hyarulon) in het gewricht en het prima doen.
Het betekent echt niet het einde mits het goed onderhouden word.
Ook het geven van een goed supplement met een hoge dosis Chlucosamine is erg verstandig en kan al veel schelen.

Paarden die gebruikt worden voor deze disciplines ontkomen niet aan deze slijtage. Het is zowiezo erg verstandig de paarden die (hoog) in de sport lopen 2x per jaar minimaal te laten bekijken zodat je evt ellende voor kunt blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:33

Berdien schreef:
Pfoeh, gevoelsmatig zeg ik dat reining en cutting geen werkzaamheden zijn voor een paard met artrose. Nu is het nog in lichte mate, maar dat kan natuurlijk verergeren. Daarnaast kan hij zijn dat hij ongemerkt zijn andere benen zwaarder gaat belasten om het artrosebeen te ontlasten, met alle gevolgen van dien. Met beide disciplines heb je zware piekbelasting, en dat is net wat je niet wilt met artrose. Beweging is zonder meer goed, maar wel gelijkmatige.
Ik heb zelf altijd western getraind met mijn merrie, en hoewel ze bij bepaalde oefeningen wat meer moeite had om haar linkerachterbeen er goed onder te plaatsen was ze altijd loei- en loeifanatiek. Die gooide zich er met 200% in, stond altijd wit beschuimd na de trainingen en had de grootste schik. Terug kijkend heeft ze toen waarschijnlijk al last gehad van haar knie. Nu heeft ze in diezelfde knie bijna geen kniebanden meer en fixe artrose. Heb haar tot drie jaar terug altijd fanatiek getraind en ze heeft NOOIT laten merken dat ze pijn had.
Hiermee wil ik zeggen dat je niet altijd af kunt gaan op je paard en wat ze laten zien. Als ik haar nu aan iemand zou laten zien die niet weet dat ze artrose heeft dan zie je het niet aan haar lopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er bij belasting geen last van heeft....
Jouw merrie zal waarschijnlijk al een tijd last van een ontsteking in het knie gewricht gehad hebben. Daar tonen ze vaak geen kreupelheid op. Door deze ontsteking werd er geen gewrichts vloeistof meer aangemaakt waardoor de boel niet meer gesmeerd werd en artrose het gevolg was.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:10

QueenBeeBee schreef:
Jeetje heb ik dan zoveel geluk.... ik ben met mijn merrie gewoon heerlijk aan het trainen, nu rond L2 / M1 niveau en ze doet het super goed echt! Loopt nooit kreupel en dat heeft ze ook niet gedaan door de artrose... wel weet ik dat ze het heeft in haar voorvoet. Dus zorgvuldig trainen is wel heel belangrijk.... maar tot nu toe pakt ze dat echt bijzonder goed op en zien we haar met de maand echt vooruit gaan en groeien in d'r spieren :D

Hoe weet je dat dan als ze nooit kreupel is geweest? Zit het in het hoefgewricht?