Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:57

Wat is eigenlijk het ergste dat kan gebeuren als de lip van het ijzer of de nagels de zool doorboort? Is namelijk gisteren bij mijn paard gebeurd.. binnen tien minuten stond ie met z'n voet in een soda oplossing, hij liep vanochtend niet kreupel. Iemand nog tips ervoor of is het gewoon afwachten?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:13

een onsteking. Toen mijn paard haar ijzer er half afgetrapt heeft en toen vol er terug ging opstaan, heeft de DA het ijzer moeten verwijderen (op een zondag natuurlijk :D) en de plaats waar de nagel door de zool stak uitsnijden zodat ik het de dagen nadien goed kon ontsmetten volgens hem was 2x/dag ioodtinctuur erin druppelen voldoende en inderdaad mijn paard heeft nooit gemankt (ook al liep ze vaak door de modder).
Zelf zou ik denken dat eerst weken in sodawater of verdund bleekwater en daarna ontsmetten beter is. maar dat wist ik toen niet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:16

Een operatie :=
Paard van stalgenootje heeft uiteindelijk een operatie gehad om schade in de voet te herstellen.
Maar hoe en wat weet ik niet meer. :o
Lip was vlak voor d epunt van de straal in de zool gegaan. Dier liep echt katskreupel ook.
De DA die daar bij is geweest heeft m imo te lang laten staan zonder verder te kijken. En toen ie uiteindelijk doorgestuurd werd kon ie dus geopereerd worden...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:55

Myour schreef:
Wat is eigenlijk het ergste dat kan gebeuren als de lip van het ijzer of de nagels de zool doorboort? Is namelijk gisteren bij mijn paard gebeurd.. binnen tien minuten stond ie met z'n voet in een soda oplossing, hij liep vanochtend niet kreupel. Iemand nog tips ervoor of is het gewoon afwachten?

precies hetzelfde hebben we hier 2 maand geleden gehad. Nagel boorde middenin de zool, het bloedde flink.
Heb het behandeld met 5 dagen natte animal intex - hoefverband.
tot op heden gaat het allemaal goed.

Als jouw paard in de stal staat, zou ik hem toch een aantal dagen in nat hoefverband houden (animal intex of steriel) ontstekingskans is nog steeds aanwezig, het ligt er wel aan of het erg diep is gegaan.

Heeft het gebloed?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:56

Is het trouwens niet zo dat als de binnenkant naar buiten komt er een drukverband aangelegd moet worden om de boel op de plaats te houden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:12

Myour schreef:

Als je heel veel pecht hebt, komt het ijzer of de nagel tegen het hoefbeen aan, er zijn plekken in de hoef waarbij het hoefbeen echt niet 'ver weg' in de hoef zit :\

Afbeelding

Ook is het niet fijn als het straalkussen bijv. geraakt wordt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:23

Heb je niet wat van dat materiaal over arabesk? Dus niet foto's maar echte? Ik zou namelijk erg graag een volledige hoef willen hebben, maar heb niet de connecties met slachthuizen of zo iets...

Hoe krijg je een paard met zo'n afwijking in de teen, als in jouw voorbeeld arabesk, weer goed? Zo'n paard zet toch eerst de verzenen neer en dan pas de rest van de hoef en dus extra slijtage in de verzenen. Wekelijks de teen bijvijlen zal in zo'n geval denk ik niet afdoende helpen toch?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:20

Het heeft zelfs helemaal niet echt gebloed, ik zag direct bij het optillen van de hoef dat het wel door de zool was gegaan, zat ook een druppel bloed op een nagel, een scheur van zo'n 2cm in de zool waar ook rood zat, maar verder bloedde het niet. Ijzer er eigenhandig onder vandaan getrokken (zat nog maar met één nagel vast).

Mijn paard staat normaliter op het land, maar de hoefsmid raadde aan hem nu op stal te zetten (hij staat nu in een merrie-veulenstal waar hij bijna in rond kan galopperen hihi).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:35

Suzan1 schreef:
Myour schreef:
@ Hephaistos: te klein ijzer dus? Zou niet voor het eerst zijn. Deze smid had ook mijn bijrijdpony beslagen, en de nieuwe smid heeft daar bij de voorbenen een maat groter ijzer onder geslagen. Best wel... erg.. als je bedenkt dat de vorige smid 20 jaar ervaring heeft... en de nieuwe pas examen heeft afgelegd.

breek me de .ek niet open als het gaat om krappe ijzers en ervaren hoefsmeden!!
en als klap op de vuurpijl heeft hij dan ook nog praktijk aan een paardenkliniek en is geregistreerd bij de hoefsmedenvereniging.

heb het al eens vaker gezegd: ook voor de hoefsmeden net als de APK keurmeester:
elke 2 jaar verplicht 1 dag bijscholen.
en toezicht houden door middel van een steekproef.

Nou FS, kun je daar wat mee, bij de hoefsmedenvereniging? :D

Zou zeggen schrijf zelf een berichtje naar de vereniging?

Needje schreef:
Een operatie :=
Paard van stalgenootje heeft uiteindelijk een operatie gehad om schade in de voet te herstellen.
Maar hoe en wat weet ik niet meer. :o
Lip was vlak voor d epunt van de straal in de zool gegaan. Dier liep echt katskreupel ook.
De DA die daar bij is geweest heeft m imo te lang laten staan zonder verder te kijken. En toen ie uiteindelijk doorgestuurd werd kon ie dus geopereerd worden...

Heb al een en ander over hoef operaties beschreven.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:41

kynshiri schreef:
even een vraagje tussendoor: kunnen paarden rotstraal krijgen van een bepaalde weide? de weide is momenteel niet nat en toch krijgen ze het daar steeds als ik dat niet in de gaten hou. nu heb ik bv een week wat minder tijd en heb ik niet gereden omdat ik een herexamen heb en nu betrapte ik gisteren bij mn kleine pony al rotstraal; van een week niet op het harde te komen en niet stipt elke dag de hoeven uit te krabben.
op de winterweide hebben ze dat echter nooit, ookal is die de helft modder tegen het einde van de winter...

t wordt trouwens wel meteen behandeld hoor, maar ik verbaas me er gewoon over dat geen van de drie hier op de kleine weide last van heeft en in de zomer op het zomerland plots wel...

Dit zou ik ook graag willen weten... aangezien ik hier dus nu ook mee temaken heb (zie foto's paar pagina's terug)...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:30

Ik ben op vakantie geweest, paard heeft 2 weken op het land gestaan (niets mee gedaan) en haar hoeven waren nog goed. Niet veel haakjes, viel mij mee. Echter lijkt ze wel weer een mega gevoelige periode te hebben met haar voorvoetjes.

Maarrrrr ze heeft wel allemaal 'inscheuringen' bij de hoefballen. Kunnen jullie dit wondje nog herinneren:
Afbeelding
Door de hoefschoenen gebeurd.

Echter, heeft ze dat nu dus op vrijwel alle hoefballen, tot het leven omhoog gescheurd. Blijkbaar is het dus TOCH niet echt een hoefschoen probleem, heeft die het alleen wel erger gemaakt in dat foto-geval.
Maar mevrouw heeft het nu dus op alle vier de benen, aan beide kanten van de hoefballen. Er gaan 'velletjes' los zitten daar, die omhoog gaan loslaten en uiteindelijk tot het leven gaan inscheuren. Beetje vaak beschreven, kijken ofi k er morgen een foto van kan maken, al heb ik alle losse hoef-velletjes er wel al afgeknipt.

Is dit normaal eigenlijk? Dat je die velletjes steeds moet bijhouden en wegknippen omdat ze anders dus eventueel tot bloedens kunnen gaan inscheuren? Ik moet het dus blijkbaar echt bijhouden bij Wietje.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:36

Lijkt mij niet normaal nee. Maar misschien is het wel net zoiets als kloven bij mensen?

Als die scheuren op elke voet ontstaan is, dan vraag ik me toch echt af wat het is! Heb je de DA er al bijgehaald of om advies gevraagd? Wie weet is het wel een bacterie in de hoef, waardoor ze ook meteen gevoeliger loopt?

Ik heb mijn paard zijn hoeven vandaag weer kritisch bekeken. Op zich zien zijn hoeven er weer goed uit alleen zitten er van die 'groeiringen' in. Ik kan me niet herinneren dat hij ziek geweest is of iets. Waar kan het nog meer door komen?
Het zijn twee ringen, de nieuwste zit een centimeter onder de kroonrand (nieuw dus) en de andere zit er gelijk onder. Het is dus echt iets van de laatste maand, misschien nog wel korter geleden en daarom vraag ik me toch echt af waar het door gekomen kan zijn.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:37

Kinke schreef:
Hephaistos, heb je ook voorbeelden van WLD in verschillende stadia?

Ik zal kijken of ik komende week wat kan plaatsen oké?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:26

@ Annetje: misschien ander voer? Ander weiland? Groeiringen hoeven niet altijd slecht te zijn. Vorig jaar had mijn pony ook vrij erge groeiringen, dat de bekapper dacht dat hij hoefbevangen was geweest. Achteraf bleek het aan de vrij heftige weersveranderingen te hebben gelegen in het voorjaar (ander paard van de vorige eigenaar had precies hetzelfde).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:42

Klopt groeiringen zijn zeker niet altijd slecht, het kan voorkomen als je paard op ander voer gezet is.
Of van binnen naar buiten is gegaan (of andersom)
Ander gras etc etc etc.
je paard hoeft dus helemaal niet ziek geweest te zijn :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:56

Hephaistos schreef:
Kinke schreef:
Hephaistos, heb je ook voorbeelden van WLD in verschillende stadia?

Ik zal kijken of ik komende week wat kan plaatsen oké?

:)) graag!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:57

Annetje schreef:
Lijkt mij niet normaal nee. Maar misschien is het wel net zoiets als kloven bij mensen?

Ik heb het ook al gezien, en het wordt inderdaad vergeleken met kloven bij mensen.
Dat zijn eigenlijk barstjes in hele droge huid waar vervolgens een infectie op kan komen die zorgt dat het heel lang blijft aanslepen voor het weer toe gaat. Daar is het nu wel het weer voor, en sommige bodem droogt ook nog eens verschikkelijk uit. Ik heb er door het werk ook 2 in mijn handen nu, terwijl dat gewoonlijk een winterprobleem is.
Oplossing: goed ontsmetten en dikke laag klovenzalf (vraag da of apotheek). En een regendans..
Ik zie dat je paard roze huid heeft aan zijn voeten ..misschien is het een idee om -wanneer het weer toe is- factor 50 zonnecrème te smeren op zonnige hete dagen. Verbranden takelt de huid ook toe en dan komen de kloven sneller (eigen ervaring op mezelf ;-))

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:28

Nou die regendans hebben we gehad hoor vanacht :+
Denk dat de oplossing idd vet houden is (als de wondjes genezen zijn)

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto van de WLD

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:55

Citaat:

'
nee, zoiets moet vanuit de smid zelf komen en niet van een ontevreden klant...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:12

Klopt, ontevreden klanten worden niet of nauwelijks serieus genomen: die hebben immers nog nooit een rechte balk tot ijzer omgesmeed en denken het desondanks toch beter te weten? ;-) Duidelijk ongenuanceerde opmerking van mij natuurlijk weer... maarrrr, wel min of meer mijn persoonlijke ervaring.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:08

Suzan1 schreef:
Citaat:

'
nee, zoiets moet vanuit de smid zelf komen en niet van een ontevreden klant...

Moet vanuit beide komen, niet alleen maar dat de hoefsmeden het bericht doorgeven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:11

scoxxx schreef:
Klopt, ontevreden klanten worden niet of nauwelijks serieus genomen: die hebben immers nog nooit een rechte balk tot ijzer omgesmeed en denken het desondanks toch beter te weten? ;-) Duidelijk ongenuanceerde opmerking van mij natuurlijk weer... maarrrr, wel min of meer mijn persoonlijke ervaring.

Kan alleen zeggen dat ik ze wel serieus neem, ook klachten die niet van mijn kant afkomstig zijn. Maar ik kan niet antwoorden voor de hoefsmid waarover ze dan klagen.
Vergeet niet dat hoefsmeden ook maar mensen zijn.
Scoxxx dat met jouw opmerking hoeft voor jou geen probleem meer te zijn, aangezien je dat inmiddels zelf geleerd hebt. Vraag me nog steeds af welke opleiding waar, omdat die vraag nog open staat.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:18

[/quote]

Moet vanuit beide komen, niet alleen maar dat de hoefsmeden het bericht doorgeven.[/quote]

ik geloof dat we elkaar verkeerd verstaan.

Heeft de hoefsmedenvereniging geen ledenvergadering of dergelijke?
om hoge kwaliteit te waarborgen onder de leden van de hoefsmedenvereniging zou je zoiets kunnen voorstellen: een soort van APK onder de hoefsmeden en een 2 jaarlijke bijschooldag.

dat soort voorstellen kan toch niet van een klant komen??

met een dergelijke aanpak, komt - in ieder geval bij mij- de vereniging hoger in het vaandel.

er zijn hoefsmeden aangesloten, die er absoluut niet thuis horen...

en het allerbelangrijkste: de smid schoolt bij. Technieken en inzichten veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:13

De hoefsmedenvereniging heeft wel degelijk vergaderingen en bijscholing voor leden :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:23

Suzan1 schreef:
ik geloof dat we elkaar verkeerd verstaan.

Dat zal het dan wel zijn, zal poging doen je beter te verstaan.

Heeft de hoefsmedenvereniging geen ledenvergadering of dergelijke?

Ja zeker het werkt als een echte vereniging met alles er op en er aan.

om hoge kwaliteit te waarborgen onder de leden van de hoefsmedenvereniging zou je zoiets kunnen voorstellen: een soort van APK onder de hoefsmeden en een 2 jaarlijke bijschooldag.

Daar zijn ze al mee bezig en er is al bijscholing. Maar ik zal het aandragen goed?

dat soort voorstellen kan toch niet van een klant komen??

Waarom niet, waarom kunnen de klanten van de hoefsmeden ook niet contact opnemen met de vereniging?

met een dergelijke aanpak, komt - in ieder geval bij mij- de vereniging hoger in het vaandel.

er zijn hoefsmeden aangesloten, die er absoluut niet thuis horen...

Wie zijn wij daar over te oordelen? Een hoefsmid is en blijft ook maar mens, die fouten kan maken? Iedere erkende hoefsmid met zijn erkende opleiding kan lid worden? Er zijn ook redenen een lid te royeren, daar gaat ook het bestuur over niet alleen de leden.

en het allerbelangrijkste: de smid schoolt bij. Technieken en inzichten veranderen.

Het oude veranderd niet er komt wel eens wat nieuws bij, of een oud nieuw ijzer het is maar net hoe je het wil zien. Dat is waar de vereniging ook aan werkt.