Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:11

jodi schreef:
Veel Hollandse paarden hebben nooit geleerd te kijken waar ze hun voeten neerzetten.

Dat zullen ze nu snel genoeg leren Haha!

Die van ons staan lekker buiten in de padock, ze vinden dit weer heerlijk. Maargoed wij hebben dan ook IJslanders die kunnen gelukkig wel tegen een stootje. Ze spelen ook ondanks de bak op sommige plekken glad is en natuurlijk ontzettend hard.

Waar ik me wel zorgen over maak is dat mijn paard mega korte hoeven heeft (voor zijn doen) en die nu dus nog meer afslijten..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:13

Afbeelding

Hoezo stenig? Nors opkijken

(inderdaad veel zelf-onderhoud Clown

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:16

Haha Haha!. Vergeleken daarmee hebben wij hier en daar een steen liggen Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:18

Haha! 2 dagen oud: oefenen kijken waar je loopt:

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:20

Geweldig filmpje van dat veulentje wat zo simpel over al die rotsblokjes springt.
Ik woon toch echt in het verkeerde land voor mijn paarden.

Mijnes gaan ook met de dag beter lopen op de ijzige paddock en de onderkant van de voeten ziet er ook goed uit. Jammer dat ikzelf niet in staat ben de boel bij te houden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:22

Nou,ik zou toch graag wat mooie zandpaden willen hebben hier...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:28

Prachtig filmpje. Het lijkt misschien maar wat rondhossen, maar eigenlijk is hij/zij echt voorzichtig aan het aftasten. Mooi om te zien Lachen
Gaat ze nu door de draad in de laatste seconde? hehe, ik heb ook zo eentje.. en hindernis is pas een hindernis als je er echt echt écht niet doorheen kan Vork

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:43

Heiningen repareren is mijn favoriete bezigheid Tong uitsteken
Maar ik ben altijd bang het jongvolk te electrocuteren,dus de stroom gaat er pas later op.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:59

Geweldig filmpje! En met zo'n bodem moet je wel goede hoeven kweken!

Mijn paard red zich nog altijd prima op elke ondergrond. Van de week was hij wel zo slim om op een stuk ijs te gaan staan en toen ging hij met alle pootjes een andere richting op. Paard krabbelde gewoon omhoog en liep weer door over het ijs!
Van de week veel in de wei en de buitenbak gestaan. Mijn paard is een van de weinigen die hun loopje amper aanpast. Hij gaat net zo hard in galop, kan gewoon bokken en in uitgestrekte draf over de hobbelige harde grond.
Vandaag ook in de sneeuw en het gladde pad. Ik heb me af en toe vast gehouden aan hem omdat ik uitgleed Bloos hij stapte gewoon verder alsof er niets anders was aan de grond!
Ik kan buiten ook met hem op de meest onmogelijke paden galoperen in een flink tempo, hij let altijd heel erg goed op en struikelt zelden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:45

Jodi, wat snoezig en floeps weg was ie.. Haha! Mams kijkt niet eens op of om. Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:02

@ jodi, wat een stoer filmpje! denk ook dat zo'n ondergrond voor een paard prima is, leren ze goed met de beentjes omgaan en jouw dieren zullen vast heel mooie harde hoeven hebben...

ik heb mijn paard net op tijd van z'n tijdelijke kunststofjes afgehaald, en zie heel goed nu het verschil met of zonder ijzers, gisteren gingen we paarden binnenhalen en een paar vonden het écht doodeng met de gladheid.

mijn eigen dieren redden zich goed, ze weten precies de plekjes die glad zijn te vermijden en wagen zich daar dan ook niet op. ze lopen voorzichtig en gaan vooral niet te hard, hihi! de hoeven staan er ook goed bij, bekappen is nu zéker niet nodig, de slijtage gaat iets harder dan normaal maar gaat wel hartstikke goed allemaal zo. ik ga nu ook zéker niet bekappen tenzij het écht nodig is, met die harde oneffenheden kunnen ze mijns inziens beter wat hoger staan, meer tussenlaag/ ruimte tussen gevoelige delen en harde ondergrond. wel ben ik bedacht op zoolkneuzingen en dergelijke, maar tot op heden zelfs bij Faram (de ijzerpatiënt) niks aan het handje. op zich is dit voor zijn hoeven een goede 'training', en ik hoop dat hij nu harder zoolweefsel gaat maken. dan hoeft hij de ijzers NOOIT meer onder, en dat is uiteindelijk wel waar we naartoe willen. hij heeft nu twee keer op ijzers gestaan omdat zijn hoeven hardere ongelijke ondergronden niet goed aankonden.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:28

Ik ben vandaag erg van de hoeven van mijn paard geschrokken Verdrietig Heb er foto's van gemaakt en in het zelfde album gezet:
http://picasaweb.google.nl/nynke.hibma/ ... ijnHoefen# helaas was het al wat donker maar zo zijn de foto's goed gescheiden (die andere foto's zijn van vorige week) Mijn paard loopt gevoellig en heeft er duidelijk last van. En dat voor een IJslander.. die laten niet snel wat merken. Getver wat baal ik.. Heb hem maar op stal gezet met een lading stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:21

Ik heb er niets zoveel verstand van, maar volgens mij zijn ze gewoon iets te lang, iets te lange teen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:30

De teen is idd iets te lang maar dat komt ook door het slijten, hij was eerst veel minder lang. Hij staat met zijn achterbenen nu op zijn ballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:35

Dat is heel vervelend, maar dat heeft mijn paard ook en daar komt hij nooit meer van af. Zorgen dat hij niet platter gaat staan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:44

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:01

Hoe bedoel je dat, omklappen? Heb een tijdje naar de foto gekeken maar weet niet precies wat je er mee bedoelt. Kun je het omschrijven?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:07

Aan de linkerkant(op de foto) is het 'hoekje' niet netjes,vergeleken met de andere kant.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:29

Dit was van de laatste keer dat hij is bekapt ( zo lief en klein! )

Afbeelding

Van een foto heb ik nu niet want met de sneeuw heeft dat geen zin, hij heeft extreem last van hoefbevangenheid en dit was toen hij net was bekapt, heerlijk vond ie het Lachen Nu gaan we dringend terug laten bekappen, maar komt wel goed Lachen

hup shetties, hup!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:37

Mijn paard heeft inmiddels pijn aan haar hoefballen gekregen van de ondergrond. Ik twijfel enorm wat ik moet doen: binnenlaten of toch maar gewoon naar buiten. Het blijft nog zeker meer dan een week vriezen. Als ik haar binnen laat moet ze wel elke dag beweging hebben en omdat met de kou meer mensen gebruik maken van de binnenbak kan ik niet longeren. Echter gaat rijden steeds moeizamer met haar baby. Laat het maar weer snel gaan dooien.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:12

jodi schreef:
Aan de linkerkant(op de foto) is het 'hoekje' niet netjes,vergeleken met de andere kant.

Volgens mij is die gewoon meer afgesleten. De linkerkant is ook langer dan de rechterkant.

@Russel, jawel dit groeit vast wel weer bij. Hij heeft nog nooit op zijn ballen gestaan nl.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:15

Glossi schreef:
Ik ben vandaag erg van de hoeven van mijn paard geschrokken Verdrietig Heb er foto's van gemaakt en in het zelfde album gezet:
http://picasaweb.google.nl/nynke.hibma/ ... ijnHoefen# helaas was het al wat donker maar zo zijn de foto's goed gescheiden (die andere foto's zijn van vorige week) Mijn paard loopt gevoellig en heeft er duidelijk last van. En dat voor een IJslander.. die laten niet snel wat merken. Getver wat baal ik.. Heb hem maar op stal gezet met een lading stro.

Ik ben benieuwd wat scoxxx hiervan vindt. Ik vind de hoeven ook erg lang, maar misschien hoort dat wel bij IJslanders.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:38

Denk dat dat bedrog is dat ze langer lijken. Ze zijn nl ontzettend gesleten met die harde ondergrond op zijn teen na. Dus nu steekt zijn teen uit om het zo maar te zeggen waardoor ze langer lijken dan ze zijn. Want echt, ze zijn mega kort. Hij loopt ook heel gevoellig. Heb hem net maar naar buiten gedaan.. om 6 uur maar weer naar binnen want ze moeten niet nog meer slijten. Hij heeft 1x eerder hele korte hoeven gehad, dat kwam door een smid die hem veel te kort bekapt had. Hij heeft toen een heletijd stil moeten staan omdat zijn hoeven langzaam groeien.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:51

Ik zet ff een stipje, dan kan ik het topic wat makkelijker terug vinden.. Phoe ik krijg hier nog een hele kluif aan om alles door te lezen... Leuke discussies hier! Mijn paardje is gister net bekapt, misschien kan ik morgen ook even foto's maken en door jullie laten beoordelen ('k kruip nu m'n bedje weer in, ben ziekjes Verdrietig )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:54

Ik bedoel niet de hoefwandlengte, maar de lengte vanaf de ballen tot het teengedeelte, van onderen af bekeken dus Knipoog