[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:58

Yanaa dat is toch ook wel weer een beetje positief nieuws!

Mistral haar lever was de eerste keer bij bloed trekken deze bevangenheid niet ok. Tweede keer was de waarde al weer iets normaler.. ze houdt idd ook wel licht wat vocht vast. Mistral heeft wel cushing.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:00

Raya had ook 1 leverwaarde die al iets hoger kan zijn als ze vlak voor afname niet gedronken hebben. Dat is een waarde die bij echte problemen in de 1000tallen kan zitten. Dit is ook een waarde die bij bijv. ontstekingen omhoog gaat, maar wat later en die zakt ook als laatste, het geeft zeg maar aan hoeveel afvalstoffen de lever uit te scheiden heeft. Vaak zakt deze waarde ook wel weer heel snel als het probleem opgelost is. Dat deze waarde nog verhoogd is als het ontstekingsproces in de voet al over is, is dus logisch en verklaarbaar. Bij Raya was die 100nogwat terwijl de norm in de tientallen zit maar dat is dus geen rede tot ongerustheid omdat hij met zulke grote getallen omhoog schiet.

Vannacht Raya op blote voeten laten staan... ben heel benieuwd wat ik zo aan tref. Gisteren avond 4 zakken brood uit de paddock gevist... kon wel janken. Raya kon er gelukkig niet bij omdat ik de boel dus al deels dicht gezet heb, maar nu alleen nog met een hoog draadje voor haar waar Pippa onderdoor kan... Pippa had er dus waarschijnlijk wel wat van gegeten want 2 zakken waren bijna leeg. Ik word er zó niet goed van... bordjes met uitleg, een track die half dicht gezet is, een pony op hoefschoenen en zichtbaar niet normaal lopend en nog blijf je m'n verzoek om niet te voeren keihard negeren. Wat voor a$$hol ben je dan. -:(- ;(

Marcella

Berichten: 36951
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:41

Als je weet wie het is aanspreken geen reactie aangifte doen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:49

@ Francis:
De waarde was juist wat te laag. Heb verder nog niets van de DA gehoord, zal later op de dag wel worden denk ik.
Dat is wel heel aso zeg, vooral als er al uitleg en spul bij staat!
Heb hier laatst ook een vrouwtje betrapt op voeren, die vond het nodig om op eigen erf te komen en ze harde maïskolven te geven. Lief bedoeld maar wil toch echt zelf het voermanagment in de hand houden :+

@ Daphne1988:
Denk dat de volgende stap hier ook testen op PPID zal zijn denk ik! Of ik moet vandaag van de DA ineens iets heel raars te horen krijgen haha.
Was gisteren idd wel blij met het nieuws. Zijn lichaam doet het dus nog goed. Het is alleen even zoeken waar dat vocht vandaan komt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:37

Oh, da's dan wel weer apart... Misschien die waarde laag door het vocht vast houden? (Bij Raya was'ie hoger en legde m'n dierenarts uit dat dat al kon komen door net even wat weinig drinken voor bloedafname... dan zou andersom misschien ook gelden? Geen idee hoor, ik gil ook maar wat. Het feit dat hij vocht vast houdt kán een teken van PPID zijn. Ik zag in het PPID topic ook al andere gevallen van paarden met vreemde oedeembulten op de buik... Raya heeft bulten voor haar uiers, ik dacht altijd dat dat vetpockets waren van de IR maar zou ook maar zo oedeem kunnen zijn. Ik voer nu op advies van m'n hoefsmid kleefkruid, dat schijnt goed te werken en gaven ze paarden vroeger al tegen stalbenen.

Raya liep nog best ok na een nacht zonder schoenen. Langzamer dan met schoenen maar ze was wel naar beide 'verre' bakken geweest. Met schoenen aan ging ze direct uit zichzelf al de track op om te wandelen en in een vlot tempo. Alleen wilde ze na het eerste rondje de stal weer in duiken en toen ik haar dat wilde beletten ging ze een paar stappen in draf... Dommertje, want daarna liep ze echt met d'r hoofd te knikken omdat rechts weer meer pijn deed. Toch d'r rondjes af gewandeld en het knikken werd wel weer wat minder op 't laatst maar ik baalde er toch van. Mooi dat ze denkt dat ze kan draven, maar niet handig dat ze het ook deed.
Gisteren was ik de prascend vergeten, gisteren avond dus een kwartje gegeven om toch het level wat op peil te houden, maar ze had dus wat minder prascend in d'r bloed zeg maar... ben wel heel benieuwd hoe ze vanavond en morgen na de huidige normale dosis is... als ze dan weer slomer is ga ik gelijk terug naar 1/4, da's voor mij dan toch wel bewijs dat een halve te veel is. Ze was echt duidelijk frisser vandaag.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:08

Mistral gaat zo slecht weer veel liggen wil niet lopen.. hoe kan dat nou? Vorige week liep ze gewoon weer zo goed als normaal we hebben echt niks teveel gedaan.. help is dit dan weer een nieuwe aanval?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:41

Hier ook even een iets minder goeie dag. Weet niet of het kwam doordat hij het warm had, of dat t iets anders is, maar hij wilde liever niet over t harde lopen.
Staat nu sinds twee nachten zonder de magneten om de enkels, heb ze nog wel afgelaten, maar overweeg dus om ze weer om te doen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:03

Hoe lang geleden bekapt Daphne? Ik heb nl. zelf het idee dat wanneer de hoefwand weer langer wordt ze meer druk op de wand en dus de lamellen krijgen en dus meer pijn. Zolang ze nog pijn hebben moeten ze gewoon wat vaker bijgewerkt, mijn bekapper gaat ook volgende week weer proberen langs te komen. Steeds die voet iets meer richting hoefbeen zeg maar en de druk van de wand. Misschien dat het daarmee te maken heeft? Ik weet 't ook niet hoor, ik vind dat wisselende beeld ook heel frustrerend, er lijkt zo geen eind aan te komen.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:41

Twee weken geleden bekapt en morgen komt hij weer.. ik heb in ieder geval voor de zekerheid een andere baal hooi gepakt. Dat wil ze minder graag eten maar betekent vaak ook beter voor bevangen paarden..

Ze staat al zodanig in stand dat daar nog maar weinig aan te veranderen is behalve inkorten

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:59

Ok, dat zal het dan in ieder geval niet zijn... Irritant hé, dat je dan niet kunt achterhalen waar het aan ligt...

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:15

@ Francis:
Ik wil dit ook voor gaan leggen, om nu richting PPID te gaan. DA zei gisteren al tussendoor van hij kan maar zo PPID hebben.
Even in de gaten houden dus hoe Raya het nu gaat doen. Is denk ik wel het beste op je eigen gevoel afgaan rondom de Prascend, je kent je paard toch zelf het beste.
Zit eraan te denken om hier maar misschien gewoon te starten met de Prascend bij Blacky.

@ Daphne1988:
Wat apart dat het ineens zo slecht gaat. Zou zo niet kunnen bedenken waar dit van komt. Sta hier ook telkens voor dit raadsel.

@ Jotoma:
Hè balen zeg. Ik heb hier zelf ook het idee dat Blacky zijn warmte niet kwijt kan. Heeft de gehele dag een natte borst en achter de voorbenen wat. Hij staat zo dik in zijn vacht.
Twijfel zelf om het scheerapparaat eroverheen te halen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:47

Yanaa, als je eerst wilt testen op PPID kun je beter pas beginnen nadat bloed is afgenomen. Uitslag van de bloedtest voor PPID kan doorgaans met een dag binnen zijn, dus je kunt er op wachten, bij mij ging dat mis omdat het lab wachtte tot ze alle uitslagen hadden en mijn dierenarts er dus achteraan moest.

Is op zich wel handiger om te doen denk ik, ookal heb je een lage waarde en wil je sowieso beginnen. Dan heb je in ieder geval een uitgangspunt en kun je altijd nog op een later moment, als'ie hier doorheen is nogmaals testen, bijv. in Augustus of begin september, om te zien of hij tijdens de seasonal rise uit de bocht vliegt. En heeft'ie wel een verhoogde waarde, dan weet je ook naar welke dosering je toe moet of kunt. De dierenarts zal nl. al snel een vrij hoge dosering voorschrijven, ik moest eigenlijk direct naar 1 pil per dag maar da's echt veel te veel denk ik. Misschien ook niet hoor, heb het niet geprobeerd... misschien moet ik dat gewoon tijdelijk proberen om te zien of het matte juist wel van de PPID komt, maar met haar lage waarde voelt dat echt als 'te veel' (Raya had een waarde die juist géén PPID aan gaf... Daarom ga ik haar dus na de HB van de prascend af halen, in april/mei nogmaals testen en dan eind augustus nogmaals. Zo probeer ik haar levels 'in kaart te brengen' zeg maar om te zien of en zo ja waar het dan mis gaat.

Wat scheren betreft... Misschien even alleen een baantje over z'n buik en borst en onderkant hals?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:54

Eerst even een algemene tip : veel mensen zitten met vragen over zaken die hier al eerder besproken zijn maar moeilijk terug te vinden zijn.

Hulpmiddel: rechtsboven de berichten staat een vergrootglas met optie 'zoeken' > pijltje naast vergrootglas aanklikken > optie kiezen > zoekwoord intoetsen > OK aanklikken

Vwb. verdikkingen/oedeem vorming :ik heb goede ervaringen met de bewuste plekken insmeren met Traumeelgel en nóg beter resultaat met insmeren van een paar druppels inhoud Traumeel ampullen ( normaal om te injecteren maar daar heb ik nooit positieve veranderingen door gezien)

Met het inwendig geven van Traumeel druppels/tabs. heb ik bij HB minder goede ervaringen .. Noah knapte telkens kortstondig eerst op, om vervolgens juist beduidend slechter te worden dan vóór de gift.
Omdat telkenmale gezegd werd dat dat niet aan de Traumeel kon liggen heb ik diverse malen pogingen gedaan om juiste dosering voor hem te ontdekken ... spijt van, inmiddels ben ik ervan overtuigd dat de afvalverwerkende werking van de Traumeel hem telkens over het randje bracht.

Insmeren kan natuurlijk best wel een 'dingetje' zijn voor ruigbehaarde lichaamsdelen ; ik zou scheren afraden (ook plaatselijk) omdat huid onder vacht vaak teer en kwetsbaar is, of er moet al 'hoog' geschoren worden, en bovendien is niet elk dier even gecharmeerd van ( het geluid) van een scheer apparaat ;)
Ikzelf gebruik altijd de bekende gebogen, afgeronde toiletteer schaar .. geen huidrisico's en geen 'eng' geluid/gedoe ( bv. https://www.agradi.nl/harrys-horse-scha ... en-rvs.htm)

@ Yanaa, maar ook voor andere lezers, over de koker in mogelijke combi met HB : http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/vr ... r-en-penis

Het niet of onvoldoende uitschachten kan wel degelijk tot problemen leiden bij of door het plassen: als de plasbuis niet vrij ligt (om het maar even zo te zeggen) kan er urine in de koker lopen en/of in plasbuis achterblijven en zo ontstekingen/irritatie veroorzaken en uiteraard voelt het plassen an sich ook al niet prettig door eea.

Noah schacht overigens als hij last heeft van zijn koker juist overdreven vaak en ver uit .. sterker, hij schacht dan pas in als ik hem ga behandelen.
Dat doe ik overigens niet op de manier die in link omschreven staat omdat ik ondervonden heb dat ook die manier tot irritatie leidt en duidelijk niet prettig gevonden werd.

Ik gebruik voor zorg en onderhoud inwendig (dus in schacht en om penis ... doe wel even goede wegwerphandschoenen aan, wel zo prettig voor zowel jouzelf als je dier :j ) ... glijmiddel voor mensen.
Gewoon, de simpelste uitvoering zonder toevoegingen uiteraard ( ik koop tube's bij Action, hebben ook goede wegwerp handschoenen .. die in een doos) : doodt de slechte bacteriën, tast de goede niet aan en smeert de boel inderdaad goed, maakt vuil/aangekoekt smegma weker zonder dat er ( zoals met vaseline) juist meer troep toegevoegd wordt.
Uiteraard dit niet te vaak (willen) doen, behandelen wanneer dat nodig is maar met rust laten als dat mogelijk is ... een verstoring moet verholpen worden, niet juist geactiveerd worden!
Uitwendig, buitenkant schacht t/m lies en eventuele andere verdikkingen zoals in richting navel (!), behandel ik dus met een Traumeel (in)smeermiddel.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:01

Ga eerst nog even in overleg met de DA over hoe en wat verder. De vochtafdrijver had iig een groot deel af moeten voeren van het vocht in zijn lichaam. Dit is alleen niet gebeurt, het is nog steeds zon anabole pony.
De bulten met de strengen naar zijn koker zijn nog steeds verhard. Hoefsmid was net hier en die zei ook al dat hij over zijn gehele lichaam erg hard aan voelt.

Hoefsmid heeft Blacky net wat achterover gezet op zijn hoeven.
Hij heeft er erg veel last van nu. Wilde absoluut niet lopen en stond gelijk met zijn hoeven in de lucht.
Hebben hem met 3 man naar stal moeten brengen, omdat hij helemaal niks meer wilde lopen. Elke pas dat hij zijn hoef neer wilt zetten, trekt hij hem gelijk omhoog alsof hij in glas gaat staan.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:06

;(

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:07

@ Wanderers:
Ik zat inderdaad ook met het idee van een ontsteking oid bij de koker en daardoor miss HB.
Maar we hebben bloedonderzoek gedaan en daar komt echt helemaal niets uit rondom de onstekingswaarden. Alle waarden waren verder goed op 1 na, die was iets verlaagd en die kon duiden op uitdroging. Wat de DA niet verklaren kon gezien hij vocht vast houdt en veel drinkt.
Koker en alles is ook niet warm meer. Heb eergisteren alles schoongemaakt weer.
Hij schacht al een hele tijd niet meer uit en de DA vond het ook raar dat je zijn 'pielemans' amper terug kan vinden in de koker.
Zitten even met een mysterie hier.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:12

Moet zeggen dat ik nu wel even niet goed weet wat ik moet.
Blacky eet zijn ruwvoer niet goed meer, hij neemt een paar happen en de rest laat hij weer liggen.
Hoefsmid vond hem erg achteruit gegaan, ze vertelde de vorige keer te denken van nou dat gaat al snel weer goed komen. Maar toenet zei ze dus tegen mij van nou ik weet het niet, dit gaat wel heeeel slecht en ik weet niet of dit goed gaat komen. Zij had ook het idee dat er in zijn lichaam wat speelt en zei al wel van ga dit niet te lang rekken met hem, want hij lijdt nu.
Dit kwam wel even binnen, vooral nu we hem met 3 man de stal in hebben moeten zetten.

Had zo gehoopt op een uitkomst bij het bloedonderzoek, zodat we wat meer inzicht zouden hebben wat er in zijn lichaam speelt. Maar dit is ook allemaal blanco nog. Weet even niet goed waar ik nog goed aan doe of dat ik toch moet gaan zeggen van het is goed zo en ik bespaar je de hele weg.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23589
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:16

Dat punt had ik dus begin dit jaar, weet niet hoe lang jouw pony nu al bevangen is?
Die van mij heel kort maar had het eerder gehad en dat was zo'n lijdensweg, toen heb ik besloten "dit nooit meer".
Ik ben pony opgeladen en ben naar de kliniek gegaan voor foto's, mijn gevoel dat het foute boel was klopte helemaal en ik heb haar meteen laten gaan.
Ze wilden toch niet aan huis komen bij jou voor foto's of heb ik nu de verkeerde voor me? Is onder (zware) pijnstillers vervoeren een optie? Dan weet je in elk geval of het zin heeft wat je aan het doen bent.

Heel veel sterkte

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:20

Zit nu op 8/9 weken hb.
Nee klopt, ze willen allemaal dat ik daar kom voor foto's. Wil hem dat alleen niet aan doen. Hij staat nu al op de max bute en om hem zo de trailer op de te zetten kan ik niet over me hart verkrijgen.
Hij staat in zijn stal nu met een rubberen stal mat en daar een dikke laag stro overheen. En daar staat hij met max pijnstilling al aan een stuk door de wiegen. Denk dat hij zich in de trailer ook amper staande kan houden. Als hij ineens een keer snel zijn evenwicht moet verzetten dan gaat hij denk ik onderuit. Hij wilt zijn hoeven nu haast niet anders neer zetten dan hoe hij staat.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23589
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:24

Dan zou ik denk ik toch nogmaals bellen en evt met het argument dat je tenslotte net zoveel betaald als een eigenaar van een groot paard

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:30

Yanaa, wat een ellende allemaal! Als ze cushing hebben, zijn ze ook veel vatbaarder voor ontstekingen.

Bennie wil ook niet verder opknappen. Hij staat nu op 1.5 zakje maar staat qua verbetering nu stil. Zaterdag komt de hoefsmid en dan hoop ik dat hij daarna beter wil gaan lopen. Hij loopt wel, maar nog steeds wat op eieren. Ik zit echt te dubben om hem terug naar 2 zakjes bute te zetten. Dan loopt hij namelijk wel helemaal goed. Bennie zit nu ook op zeven weken HB en ik weet het eigenlijk ook niet meer zo goed.

Had je nog bij Edigit geïnformeerd? En anders inderdaad proberen nog een keer te bellen en aangeven dat je gewoon het paardentarief betaald. Ze kunnen toch niet van je verwachten dat je met een shet die bijna niet op zijn benen kan staan in een trailer naar de kliniek komt.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:31

Nou ik zit nu meer met wat er in zijn lichaam gaande is. Het is nu niet alleen de hb. De oorzaak van de hb hebben we nog niet kunnen achterhalen. Ik kan wel blijven vechten tegen de hb, maar als ik de oorzaak niet weg kan halen dan blijven we in het cirkeltje rond gaan.
Hij zit zo vol vocht dat de DA zijn hart amper kan horen en dit had met de vochtafdrijver al groot en deels weg moeten zijn. Hij voelt over zijn gehele lichaam hard aan. En we kunnen gewoon geen oorzaak vinden van alleen het vocht probleem enzo al.

Wil hem niet nog weken zo door moeten laten gaan met alle onderzoeken en de tijd die daardoor eroverheen gaat, terwijl hij gewoon pijn heeft en dus die weken ook telkens met pijn blijft.
Hoe hoog ik de dosering van de bute ook zet, hij heeft nog steeds geen top momenten gehad. Ja met de schoenen aan, maar zodra ik die uit doe is het drama en alleen maar terugvallen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:47

Yanaa schreef:
Nou ik zit nu meer met wat er in zijn lichaam gaande is. Het is nu niet alleen de hb. De oorzaak van de hb hebben we nog niet kunnen achterhalen.

Dat heb ik ook. Wij weten ook niet wat de oorzaak is.
Maar Bennie gaat in plaats van Blacky niet achteruit. Maar afbouwen van de bute gaat ook niet.
Maandag maar weer overleggen met de dierenarts of we ook niet een bloedonderzoek moeten doen.

Zijn schoenen kan hij niet meer aan? Ik had gisteren noodschoenen geprobeerd, maar ik had niet het idee dat hij daar beter op ging lopen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:50

Hij kan zijn schoenen wel aan, maar daar is hij sinds de terugvallen afgelopen week ook slechter op gaan lopen. En hij moet toch regelmatig even de schoenen uit om te luchten enzo. Plus dat hij schuurplekken heeft van de schoenen.

Weet ondertussen al niet eens meer of we nou vooruit gaan of alleen maar achteruit.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:14

Het is gewoon zo moeilijk. Als je nu wist dat ze gingen herstellen dan wist je dat je er gewoon ff doorheen moest. Maar de pest is dat een aantal van onze pony's niet gaan herstellen.....

Mijn Roosje gaat na de vorst minder vooruit dan ik gehoopt had. Wel van een halfje buut naar 3/8e gegaan, en hou haar daar nog even op. Rare is nu wel dat ze op het harde bijna het zelfde loopt als op het zachte :? . Met of zonder schoenen maakt ook weinig uit.
Hopelijk kan ik vanmiddag even rommelen om te kijken of ik er wat (dubbele) zool uit kan krijgen. Van de week ook geprobeerd, maar toen was alles zo hard en ik zo beroerd en slap (joepie, ziek.....) dat ik het maar even uitgesteld heb.