Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:41

Sjaad

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:53

Klaas Feuth had ik gebeld maar heeft geen tijd!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:40

DubbelDun schreef:
Foto's op een blok gemaakt tonen nooit goed. Voeten horen op de grond te staan met gewicht er op. Dán zie je pas echt hoe de hoef er bij staat.

@ts: bereid je iig voor op een paard wat zich de eerste tijd érg ongemakkelijk gaat voelen. In de schoenen kun je van een stukje tapijt of ondertapijt een paar zachte zooltjes op maat knippen. Die werken net zo goed als die dure inlegdingen en kosten geen drol. Ondertapijt (vilt-achtig spul) is bij elke tapijtzaak per halve meter te koop voor iets van 5 a 7 euro (stuk van 50x200 cm).

Daarnaast mis ik ook markers op de foto, je kan door deze positie van de hoef en door het ontbreken van markers aan de buitenkant van de hoef niet goed zien waar de kroonrand zit. Ik vind het dan ook vreemd dat dierenartsen van zulke knullige foto=s diagnoses kunnen stellen. Ik vind de zool wel dunnen maar niet schrikbarend dun.

De zooltjes die bij de Equine Fusions horen zijn wel vrij zacht en drukken niet in na verloop van tijd, zooltjes van woltvilt zijn nog iets beter omdat die van natuurlijk materiaal zijn en de hoef beter laten ademen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 05:43

Mijn paard heeft wld! Volgens mijn nieuwe smid!
En dat terwijl ze in Utrecht zeiden dat het dat zeker niet was!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 06:30

Ga ik toch terugkoppelen en ik hoef er niet meer terug!

Kunststof ijzers waren er af en hij loopt al beter dan met.....
Nu de White line disease behandelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:26

Wat een drama. Compleet rotte witte lijn komt er onder vandaan. ..... heb ze dan echt geen idee in Utrecht 8)7

Verder een erg smalle straal die voorheen fors is bijgesneden en lange tenen. Alle ingrediënten voor hko waren in de soep gegooid.

Gelukkig is die plakzooi er nu onderweg

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 01:00

Terwijl wld toch makkelijk herkenbaar is?
Redelijk recent had ik nog niet eerder wld gezien, de eigenaar was bezorgd en vroeg of ik een idee had, ik dacht gelijk wld.
Bekapper was er en ja hoor, zelfs als totale leek zag ik het toen goed.
Nu wel meer ervaring met wld, maar ik snap echt niet dat utrecht bij jou geen wld zag eigenlijk, heel apart..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:31

Sjaad schreef:

Verwacht niet teveel van je terugkoppeling......... En bespaar je de moeite van een eventuele klacht indienen. Utrecht kent geen onafhankelijke klachtencommissie en mailtjes met je klacht gaan via het hoofd-emailadres van de administratie zodat iedereen vrolijk mee kan lezen. Een klacht gaat gewoon naar een van hun collega's en die gaat je klacht beoordelen, daar komt natuurlijk nooit uit dat je klacht terecht was.

Heel anders dan in een ziekenhuis dus, die een onafhankelijke klachtencommissie met leden die niet in het ziekenhuis zelf werken.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:45

Arabesk schreef:
Wat een drama. Compleet rotte witte lijn komt er onder vandaan. ..... heb ze dan echt geen idee in Utrecht 8)7

Verder een erg smalle straal die voorheen fors is bijgesneden en lange tenen. Alle ingrediënten voor hko waren in de soep gegooid.

Gelukkig is die plakzooi er nu onderweg

Zou de hoef al eerder verkeerd bekapt/beslagen zijn?
Voor het Utrecht verhaal? Heeft nu 2x beslag in Utrecht gekregen.
Daarvoor mijn vorige smid.

Hoefkatrol ontsteking? Die had ik nog niet gehoord....

moonfish13 schreef:
Terwijl wld toch makkelijk herkenbaar is?
Redelijk recent had ik nog niet eerder wld gezien, de eigenaar was bezorgd en vroeg of ik een idee had, ik dacht gelijk wld.
Bekapper was er en ja hoor, zelfs als totale leek zag ik het toen goed.
Nu wel meer ervaring met wld, maar ik snap echt niet dat utrecht bij jou geen wld zag eigenlijk, heel apart..

Ja raar...
Toen ik er naar vroeg was het dat natuurlijk vooral niet.

Arabesk schreef:
Sjaad schreef:

Verwacht niet teveel van je terugkoppeling......... En bespaar je de moeite van een eventuele klacht indienen. Utrecht kent geen onafhankelijke klachtencommissie en mailtjes met je klacht gaan via het hoofd-emailadres van de administratie zodat iedereen vrolijk mee kan lezen. Een klacht gaat gewoon naar een van hun collega's en die gaat je klacht beoordelen, daar komt natuurlijk nooit uit dat je klacht terecht was.

Heel anders dan in een ziekenhuis dus, die een onafhankelijke klachtencommissie met leden die niet in het ziekenhuis zelf werken.

Oke bedankt voor de informatie...
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-07-16 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:46

Je zou je van de domme kunnen houden en mocht de behandeling aanslaan, ze een keurig verslagje met foto's etc kunnen mailen ter lering en vermaak, over hun gemiste diagnose en dat ze het wellicht bij een volgende patiënt niet over het hoofd zien. Wie weet tref je een juiste en heeft iemand anders er wat aan. Het zijn ook maar mensen tenslotte. (Al zijn mijn ervaringen daar mbt artrose ook maar zo-zo)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:16

wittepit schreef:
Je zou je van de domme kunnen houden en mocht de behandeling aanslaan, ze een keurig verslagje met foto's etc kunnen mailen ter lering en vermaak, over hun gemiste diagnose en dat ze het wellicht bij een volgende patiënt niet over het hoofd zien. Wie weet tref je een juiste en heeft iemand anders er wat aan. Het zijn ook maar mensen tenslotte. (Al zijn mijn ervaringen daar mbt artrose ook maar zo-zo)

Ja dat ga ik doen. Goed idee...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:29

Been there done that..... Dan krijg je een antwoord terug in de trant van "u heeft kennelijk geen vertrouwen meer in ons" maw niet meer welkom.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:11

Tsja, maar niet geschoten is altijd mis.
Ook dat soort instanties, hoe behoudend ook in de reacties, kunnen niet anders dan uiteindelijk buigen als er maar constant druk en input van elders komt. Het gaat tergend traag, maar bij voorbaat opgeven is flauw.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:59

Ben het nu toch overal aan het delen dus hier ook dan maar :D
Heb wat hoefschoenen en ijzers enzo gewogen, nav een vraag op bokt ivm gewicht.
Bedacht dat ik ook nog wel wat had liggen haha :D

http://imgur.com/a/a4ss2

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:29

Ik kan de Gloves wel voor je op een weegschaal zetten :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:00

Thuis kan ik je helpen aan het gewicht van easyboot epics maat 00 en het gewicht van equine fusions maat 10.
Heb ook nog zijn laatste set ijzers liggen ter vergelijking.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:17

Als je wil kan ik de Dallmer clogs wegen en ik heb ook nog easyboots.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:03

Hahah mag allemaal hoor :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:47

Sjaad hoe gaat het nu?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:49

Hallo, even een vraagje, ik ben echt wel tevreden over mijn hoefsmid,alleen ik loop al weken, zoniet maanden te tobben met rotstraal aan 1 hoef. Nu komt er ook nog is bij dat er bij beide hoeven, aan de buitenkant vanaf de kroonrand horizontaal met de kroonrand mee een bobbel komt. Nu denk ik dus dat dat te maken heeft met dat mijn paard toontreder is. Hij heeft dit nog nooit gehad voor z'n ijzers, zitten er nu 2 jaar onder(is besloten omdat hij zodanig zoveel schuin afsleet hij overbelaste colleterale bandjes kreeg), maar ik begin nu toch echt het gevoel te krijgen dat de ijzers op dit moment meer goed doen dan kwaad. Ik vind zijn stralen ook niet meer mooi breed uit lopen naar de hoefballen toe, terwijl dit voor de ijzers wel altijd zo was, achter lopen ze ook mooi breed uit. En dat de rotstraal niet helemaal weg wilt gaan geeft mij ook geen goed gevoel. Ik behandel de rotstraal met thrush xx, ruim 5 jaar geleden had hij ook rotstraal aan alle 4 De hoeven omdat hij toen op rubberen matten stond, maar binnen 2 maanden en 2 bekappingen was het over. Nu dus mijn vraag, is er misschien iemand hier in het topic, die eventueel zou kunnen/willen komen kijken? De goede smeden bij mij in de regio zijn allemaal vol, en een aantal andere smeden die ik aan het werk gezien had wil ik niet aan mijn paard laten komen. Ik sta in Zwijndrecht Zuid-Holland

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:31

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:30

Dankjewel, alleen heel eerlijk gezegd ben ik een beetje huiverig geworden wat betreft natuurlijk bekappen. Dit omdat er vrij veel negatieve verhalen zijn wat betreft mensen die zeggen en of voordoen als een natuurlijke bekapper maar er eigenlijk niks van bakken en heel de voeten van je paard verzieken. En daardoor weet ik het dus niet zo goed.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:37

Een goede hoefsmid is ook prima. Al zijn die lastig te vinden :x
Verder er voor zorgen dt je zelf hoevenkennis op doet en dus weet war je op moet letten als je een hoefsmid laat komen zodat die ook past bij jou idee.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:19

Dankjewel. Helaas zijn het er inderdaad weinig. Ik ben ook verder echt tevreden met mijn hoefsmid, alleen zonder ijzers hadden wij al geprobeerd maar het lukte niet. Volgens hem sleet hij te veel af waardoor hij niet meer goed kon corrigeren, dan zou hij te kort komen te staan. Zelf denk ik dat als ik het weer probeer met mijn huidige smid dat we weer op hetzelfde probleem komen, waarom weet ik niet, maar dat denk ik en zegt mijn gevoel. Ik weet ook wel waar ik op moet letten, voordat hij ijzers had vijlde ik ook wel eens bij en als er stukken afbrokkelde omdat het te lang was vijlde ik dat ook weer netjes. M'n vriend had zelfs een standaard voor mij gemaakt <3 en ik snap het ook echt niet. Tot z'n 6de a 7de jaar hebben zijn hoeven altijd als kool gegroeid, in de winter meestal om de 8 weken moest de smid komen en in de zomer om de 5 a 6 weken. En vanaf z'n 7de jaar is het ineens langzamer gaan groeien :?. Ik baal er gewoon echt van, want hij is zodanig toontreder dat hij echt kreupel gaat lopen, nu loopt hij 2 jaar niet meer kreupel, maar geven de ijzers mij op dit moment een rot gevoel, rotstraal wat niet over wilt gaan en te smalle stralen plus dat er bulten komen aan de buitenkant van zijn hoeven. En ik vind het gewoon heel lastig om er een goede natuurlijke bekapper, of iemand die in die richting bekapt, maar wel weet waar diegene mee bezig is en niet rigoureus bekapt en maar 1 plaatje in zijn of haar hoofd heeft zitten waar hij/zij naartoe wilt werken en wat dus niet past bij mijn paard.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:46

Ik bedoel écht meer kennis over hoeven. Ik wil je niet beledigen maar ik merk aan je schrijven dat je er nog niet genoeg over weet. Wat zijn lamellen, hoe zien afwijkingen aan de witte lijn er uit, waarom wordt de straal smal, hoe eten die bulten en hoe komt dat, hoe kan het dat hoeven slecht groeien, waar horen steunsels te zitten... om maar even een kleine greep te pakken.
Ik vermoed dat jouw paard te stijl op zijn hoeven staat, verzenen te lang en te lange steunsels. Dan gaat het meestal toon treden. Verkeerde/slechte doorbloeding en daar is een mooie voedingsbodem voor dit soort problemen. Daarnaast ook nog dat paarden niet veel meer bewegen naast het uurtje trainen in de bak en verkeerde voeding.

En nee, ik ben geen natuurlijkbekappergoeroe maar ik ben het grotendeels wel met ze eens wat betreft goed bekappen. Ik ben zelf van mening dat een ijzer voor sommige paarden wel noodzakelijk zijn maar nòg belangrijker vind ik correct bekappen.

Ik ben wel benieuwd naar foto's van je paard en hoeven om te kijken of ik het bij het juiste eind heb :o