[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:45

ik heb hier ook iets raars...
Haal gisterenavond mijn fries uit zijn stal om te borstelen(hij loopt overdag buiten,zelf zijn stal in en uit)....twee voorbenen stokkreupel!
Voeten niet warm,geen koorts,geen pulsatie,met een hamer erop geslagen een reactie.

In stilstand belast hij gewoon zijn 4 voeten,maar bij beweging is hij stokkreupel.
En hupst als het ware met het ene been naar voren en dan het andere.
Geen zwelling te zien,niets.

Hij is nog nooit bevangen geweest of kreupel.

Het enige wat ik kan bedenken is dat hij door zijn zomereczeem zijn schouders staat te schuren tegen een boom en daar zo raar schuin bij staat dat zijn kogelgewrichten op zijn donder hebben gekregen,en dus overbelast zijn...zowel links als rechts omdat hij beide kanten schuurt.

Ik ga zo even naar de da,even overleggen of ik hem een kuurtje buut kan geven,mocht het het een of het ander zijn dan werkt buut wel(bevangenheid/artritis door overbelasting)

Hij staat nu op stal,is verder niet ziek,en stond al niet op krachtvoer....

Als buut niet werkt na een kuurtje en het nog hetzelfde is dan gaat hij op de foto....

Ook hou ik scherp in de gaten of het geen tekenziekte is,maar de symtomen zijn tot dusver geen tekenziekte....je weet nooit!
(hij heeft al 2x tekenziekte gehad)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:49

Buut werkt niet tegen HB, het is een hulpmiddel om de pijn te verlichten. Buut is ook geen kuurtje zoals AB.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:53

buut helpt wel tegen HB ,het is een non steroide onstekingsremmer en inderdaad pijnverlichter.
Buut geef je wel zeker als kuur,in het begin twee zakjes per dag en daarna 1....een dag of 10....moet ik na kijken.

Er zijn mensen die het dagelijks geven,dat kan ook....maar in geval van 'crisis' begin je met 10 dagen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:53

Ok, sorry dat heb ik dan altijd verkeerd begrepen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:55

Jannepauli schreef:
Zeg nou 's eerlijk: zie jij paarden in de wei elkaar voor 'goed gedrag' belonen? Belonen is een 'mensending' - je paardje is al heel blij met een aai, een vriendelijk woord!

Ik zou niet méér gaan longeren met een jong paard totdat hij wat ouder is. Wat trouwens veel beter is om je paard te laten afvallen is wandelen! En dan niet sjokken, maar stevig doorlopen of met een klein drafje. Naast het feit dat je je paard daarmee ook mooi aan het buitenverkeer kunt wennen, is een stevige wandeling de beste manier om vet kwijt te raken. Met explosieve inspanning ( hard draven, galopperen) wordt de energie voor het lichaam vnl. uit de spieren gehaald - train je op een laag maar langer volgehouden tempo, dan wordt de vetvoorraad aangesproken.
Kort draven/galop zoals bij longeren is alleen maar goed voor de cardio, en bovendien ook behoorlijk saai voor je paard. Dus: aan de wandel!

Ik loop ook met haar hoor, min 4km per keer ;) dus dat zit echt wel goed :) bij de oude eigenaresse werd ze ook gelongeerd, en ze vind het hartstikkeleuk. Het is natuurlij wel anders al bij een volgroeid paard, ik doe gewoon rustig aan. :)
Ik doe ook dingen als NH met der er wil der belonen voor kunstjes. vaak ook met een aai of een goed woordje, maar met af en toen een snoepje pakken ze het gewoon beter op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:57

Embe schreef:
Is [***] d'r paardje wel HB eigenlijk? Krijg dat niet helemaal duidelijk uit haar verhaal... of heb ik iets gemist?

Nee paardje is niet HB maar voorkomen is beter als genezen toch :D
er zijn meerder paarden opstal hoefbevangen(geweest) (wel allemaal ouder dan [***], zij is nog in de groei) en wil niet dat Kia het ook krijgt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:29

Mijn mini is vandaag ook hoefbevangen verklaard. Hij staat nu op nat zand, krijgt 1x daags Metacam en 2x daags Ascal en verder rust.
Volgende week controle en misschien worden er dan foto's gemaakt omdat zn linkervoorbeen een twijfelgeval is.

Ik zal het topic eens wat blz. doorlezen om jullie ervaringen en vorderingen bij te lezen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:31

geerke schreef:
Haal gisterenavond mijn fries uit zijn stal om te borstelen(hij loopt overdag buiten,zelf zijn stal in en uit)....twee voorbenen stokkreupel!
Voeten niet warm,geen koorts,geen pulsatie,met een hamer erop geslagen een reactie.

In stilstand belast hij gewoon zijn 4 voeten,maar bij beweging is hij stokkreupel.

Het enige wat ik kan bedenken is dat hij door zijn zomereczeem zijn schouders staat te schuren tegen een boom en daar zo raar schuin bij staat dat zijn kogelgewrichten op zijn donder hebben gekregen,en dus overbelast zijn...zowel links als rechts omdat hij beide kanten schuurt.

Ik ga zo even naar de da,even overleggen of ik hem een kuurtje buut kan geven,mocht het het een of het ander zijn dan werkt buut wel(bevangenheid/artritis door overbelasting)

Als buut niet werkt na een kuurtje en het nog hetzelfde is dan gaat hij op de foto....

Ook hou ik scherp in de gaten of het geen tekenziekte is,maar de symtomen zijn tot dusver geen tekenziekte....je weet nooit!

ben naar de da geweest...hij was er niet...
Dus hij is maar naar mij gekomen....vermoedelijk heeft Geerke een hoefzweer :(
Hij heeft een spuit ab gehad,de rest moet ik morgen halen op de kliniek en dan nog 4 dagen prikken.
Ook een homeopatisch middel tegen hoefzweren moet ik morgen ophalen....pvb abcess.
Dat werkt heel goed,mijn vriendin haar paard had ook een hoefzweer en met die druppels(die je ieder uur moet geven)liep het paard s'avonds weer!

Verder 2x per dag weken,waarvan hij net de eerste x achter de rug heeft.
Hij is zo lief dat paard,het is een hengst maar z'on schatje!

Dus gelukkig geen hoefbevangenheid...1 ex bevangen paard is genoeg toch?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:42

@geerke
ik hoop dat de hoefzweer snel doorbreekt en net wat je zegt: 1 (ex) hoefbevangen paard is meer dan genoeg. :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:42

geerke schreef:
Hij heeft een spuit ab gehad,de rest moet ik morgen halen op de kliniek en dan nog 4 dagen prikken.
Ook een homeopatisch middel tegen hoefzweren moet ik morgen ophalen....pvb abcess.
Dat werkt heel goed,mijn vriendin haar paard had ook een hoefzweer en met die druppels(die je ieder uur moet geven)liep het paard s'avonds weer!

Goh, bij die heel plotselinge erge kreupelheden hoor je idd vaker dat er dan een zweer blijkt te zitten. Op zich liever dát dan HB....
De AB, is dat profylactisch voor als de zweer naar binnen doorbreekt? En die druppel, waar moet je dat druppelen, gewoon voor in haar mond? Hoop dat het snel helpt allemaal! Sterkte.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:42

Als Sira morgen nog steeds pijnvrij is (pijnstilling heeft ze dan 2 dagen niet meer gehad) mag ik haar voorzichtig weer in de wei zetten.
Ik doe dat wel met haar graaskorf om (ben benieuwd of ze überhaupt gras binnenkrijgt daarmee....)
Ik vind het nog héél eng om haar weer in de wei te zetten. Vooral omdat je pas weet dat het niet goed gaat als ze weer pijn krijgt, maar dan ben je toch weer te laat ;(

Ik begin met een uurtje (met graaskorf, dus hè), iemand enig idee hoe ik dat het beste kan uitbouwen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:40

Ik heb een dringende vraag, wie weet het antwoordt? Mijn paard staat met graaskorf vanwege vorig bijna 3 keer bevangen,maar hij heeft schuurplekken.Nu gaat het vandaag regenen en ga ik straks naar hem toe,kan ik hem tot morgen zonder korf laten staan,is dat veilig?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:41

Ik zou het niet gokken, de mijne loopt na 1 uur (gewoon) grazen al gevoelig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:42

Okee dan doe ik het niet thanks.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:43

Als jouw paard bevangen is geraakt door gras, dan zou ik het risico niet nemen. Het is al een tijdje droog geweest, misschien gaat het gras wel hard groeien na een beetje regen.. Liever een schuurplek dan HB. (En misschien kun je in de korf toch een soort van bontje maken dat het niet schuurt?)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:39

geerke schreef:
geerke schreef:

ben naar de da geweest...hij was er niet...
Dus hij is maar naar mij gekomen....vermoedelijk heeft Geerke een hoefzweer :(

Hij is zo lief dat paard,het is een hengst maar z'on schatje!

Dus gelukkig geen hoefbevangenheid...1 ex bevangen paard is genoeg toch?

Ja dat dachten ze hier ook eerst, later vertelde ze lichte HB en daar twijfel ik nu nog aan.
Mijn pony reageerde ook nergens op, ook geen warme voeten, pulsatie e.d
Dan loopt ze weer goed, gister weer iets minder zuiver.
Dan springt ze weer in het rond, rennen maf doen en een paar dagen loopt ze weer een dag of 2 onregematig.
Het is nu nog steeds niet duidelijk wat mijn pony nu eigenlijk mankeerd.

Ik vroeg mij dus af, als ik nou eens bloed laat afnemen, kunnen ze daar iets mee om te onderzoeken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:05

volges mij zie je een hoefzweer niet in het bloed,maar ik kan mij vergissen....waarschijnlijk zie je wel in het bloed als het hoefbeen door de zweer is ontstoken.

Er zijn inderdaad hoefzweren die dan weer een opspelen en dan weer niet....gelukkig in mijn paards geval heel accuut.
Je schrikt je wezenloos,vooral omdat hij dus nog nooit kreupel heeft gelopen :D

Bij van die vage klachten zou je misschien baat hebben aan een rontgenfoto?

Hier geven ze altijd een breedspectrum ab om te voorkomen dat de zweer eventueel het bot aantast...dan ben je verder van huis.
Een zweer is meestal moeilijk te localiseren,de plaats niet maar de diepte wel.

Geerke heeft net zijn homeopatische druppels in zijn mond gekregen....ook geen feest...
Gelukkig is hij met prikken heel makkelijk,grote dikke hengsten nek....dat voelt hij niet...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:52

haha dat scheelt alweer.
Mijn pony heeft al quadrisol en buut toegediend gekregen.
Daar zijn we mee gestopt, want het heeft totaal geen nut.
Helpt niet!

Zonder de pijnstillers ging het ineens een stuk beter, nu is het dus wisselend.
Niet extreem, maar dan onregelmatig en dan weer niet.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:30

Mag ik mijn vraag nog even naar boven halen?? :o
margaretha1 schreef:
Als Sira morgen nog steeds pijnvrij is (pijnstilling heeft ze dan 2 dagen niet meer gehad) mag ik haar voorzichtig weer in de wei zetten.
Ik doe dat wel met haar graaskorf om (ben benieuwd of ze überhaupt gras binnenkrijgt daarmee....)
Ik vind het nog héél eng om haar weer in de wei te zetten. Vooral omdat je pas weet dat het niet goed gaat als ze weer pijn krijgt, maar dan ben je toch weer te laat ;(

Ik begin met een uurtje (met graaskorf, dus hè), iemand enig idee hoe ik dat het beste kan uitbouwen?

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:33

Hallo hier!
Heb al een poosje geen tijd om bij te lezen/te reageren
wil wel even kwijt dat onze pony's het hier super doen op een mengsel van tarwezemelen en (ijslands)zeewier. Water erdoor en ze zijn nog niet weer stijf geweest...

Dit is ons aangeraden door iemand nadat een van de pony's weer stijf liep.. Na 2 dagen zemelen liep ze weer prima en het is nog niet weer verslechterd

Of het werkt? ik weet het niet maar ze doen het er super op, en het is een goedkoop huis/tuin/keuken middel.

zemelen verbeteren de spijsvertering en de zeewier voert afvalstoffen af, het proberen waard voor sommigen misschien :)

Edit; wij geven het dagelijks 2 eetlepels zemelen, 1 schepje zeewier

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:40

margaretha1 schreef:
Mag ik mijn vraag nog even naar boven halen?? :o
margaretha1 schreef:

Wij doen het met strookbegrazing, onze pony's staan in een groot (vol) land met lang gras, daar zetten we in het begin van de zomer een heel klein stukje van af en krijgen er vanaf nu weer elke dag 30 cm bij.. Dit gaat tot nu toe prima, ik heb ook het idee dat in het lange (donkergroene) gras toch veel minder gevaarlijke stoffen zitten, dus wil ze ook niet te lang op het hele kortgegraasde gras hebben. vandaar elke dag een beetje erbij.. maar het is toch aftasten, elk paard is anders.

Succes :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:45

mijn pony doet het juist super op kortgegraasd gras, een paar dagen geleden glipte ze de verse wei in, 5 minuten heeft ze van het lange gras gesnoept en de volgende dag liep ze alweer slecht...zo zie je maar hoe erg het kan verschillen!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:56

@PN_anne:
zoals jij het beschrijft heb ik het altijd gedaan en dat ging altijd goed.
Ik bedoelde eigenlijk hoe ik het op zou kunnen bouwen ná deze hoefbevangenheid.
Maar ik denk dat ik het net zo doe als aan het begin van het seizoen: gewoon elke dag een uurtje extra.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:34

Ik zou in de eerste fase na de bevangenheid heel erg oppassen.. graaskorf of niet, het blijft een enorm risico.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:41

Mijn paard is nu 11 maanden geleden hoefbevangen geweest, ben pas een maandje met hem aan de hand aan het grazen; 10 minuten. Dus ik vind dat je er een enorm risico mee loopt.