Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Zeg nou 's eerlijk: zie jij paarden in de wei elkaar voor 'goed gedrag' belonen? Belonen is een 'mensending' - je paardje is al heel blij met een aai, een vriendelijk woord!
Ik zou niet méér gaan longeren met een jong paard totdat hij wat ouder is. Wat trouwens veel beter is om je paard te laten afvallen is wandelen! En dan niet sjokken, maar stevig doorlopen of met een klein drafje. Naast het feit dat je je paard daarmee ook mooi aan het buitenverkeer kunt wennen, is een stevige wandeling de beste manier om vet kwijt te raken. Met explosieve inspanning ( hard draven, galopperen) wordt de energie voor het lichaam vnl. uit de spieren gehaald - train je op een laag maar langer volgehouden tempo, dan wordt de vetvoorraad aangesproken.
Kort draven/galop zoals bij longeren is alleen maar goed voor de cardio, en bovendien ook behoorlijk saai voor je paard. Dus: aan de wandel!
Embe schreef:Is [***] d'r paardje wel HB eigenlijk? Krijg dat niet helemaal duidelijk uit haar verhaal... of heb ik iets gemist?
geerke schreef:ik heb hier ook iets raars...
Haal gisterenavond mijn fries uit zijn stal om te borstelen(hij loopt overdag buiten,zelf zijn stal in en uit)....twee voorbenen stokkreupel!
Voeten niet warm,geen koorts,geen pulsatie,met een hamer erop geslagen een reactie.
In stilstand belast hij gewoon zijn 4 voeten,maar bij beweging is hij stokkreupel.
En hupst als het ware met het ene been naar voren en dan het andere.
Geen zwelling te zien,niets.
Hij is nog nooit bevangen geweest of kreupel.
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij door zijn zomereczeem zijn schouders staat te schuren tegen een boom en daar zo raar schuin bij staat dat zijn kogelgewrichten op zijn donder hebben gekregen,en dus overbelast zijn...zowel links als rechts omdat hij beide kanten schuurt.
Ik ga zo even naar de da,even overleggen of ik hem een kuurtje buut kan geven,mocht het het een of het ander zijn dan werkt buut wel(bevangenheid/artritis door overbelasting)
Hij staat nu op stal,is verder niet ziek,en stond al niet op krachtvoer....
Als buut niet werkt na een kuurtje en het nog hetzelfde is dan gaat hij op de foto....
Ook hou ik scherp in de gaten of het geen tekenziekte is,maar de symtomen zijn tot dusver geen tekenziekte....je weet nooit!
(hij heeft al 2x tekenziekte gehad)
geerke schreef:Hij heeft een spuit ab gehad,de rest moet ik morgen halen op de kliniek en dan nog 4 dagen prikken.
Ook een homeopatisch middel tegen hoefzweren moet ik morgen ophalen....pvb abcess.
Dat werkt heel goed,mijn vriendin haar paard had ook een hoefzweer en met die druppels(die je ieder uur moet geven)liep het paard s'avonds weer!
Verder 2x per dag weken,waarvan hij net de eerste x achter de rug heeft.
geerke schreef:geerke schreef:ik heb hier ook iets raars...
Haal gisterenavond mijn fries uit zijn stal om te borstelen(hij loopt overdag buiten,zelf zijn stal in en uit)....twee voorbenen stokkreupel!
Voeten niet warm,geen koorts,geen pulsatie,met een hamer erop geslagen een reactie.
In stilstand belast hij gewoon zijn 4 voeten,maar bij beweging is hij stokkreupel.
En hupst als het ware met het ene been naar voren en dan het andere.
Geen zwelling te zien,niets.
Hij is nog nooit bevangen geweest of kreupel.
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij door zijn zomereczeem zijn schouders staat te schuren tegen een boom en daar zo raar schuin bij staat dat zijn kogelgewrichten op zijn donder hebben gekregen,en dus overbelast zijn...zowel links als rechts omdat hij beide kanten schuurt.
Ik ga zo even naar de da,even overleggen of ik hem een kuurtje buut kan geven,mocht het het een of het ander zijn dan werkt buut wel(bevangenheid/artritis door overbelasting)
Hij staat nu op stal,is verder niet ziek,en stond al niet op krachtvoer....
Als buut niet werkt na een kuurtje en het nog hetzelfde is dan gaat hij op de foto....
Ook hou ik scherp in de gaten of het geen tekenziekte is,maar de symtomen zijn tot dusver geen tekenziekte....je weet nooit!
(hij heeft al 2x tekenziekte gehad)
ben naar de da geweest...hij was er niet...
Dus hij is maar naar mij gekomen....vermoedelijk heeft Geerke een hoefzweer![]()
Hij heeft een spuit ab gehad,de rest moet ik morgen halen op de kliniek en dan nog 4 dagen prikken.
Ook een homeopatisch middel tegen hoefzweren moet ik morgen ophalen....pvb abcess.
Dat werkt heel goed,mijn vriendin haar paard had ook een hoefzweer en met die druppels(die je ieder uur moet geven)liep het paard s'avonds weer!
Verder 2x per dag weken,waarvan hij net de eerste x achter de rug heeft.
Hij is zo lief dat paard,het is een hengst maar z'on schatje!
Dus gelukkig geen hoefbevangenheid...1 ex bevangen paard is genoeg toch?
margaretha1 schreef:Als Sira morgen nog steeds pijnvrij is (pijnstilling heeft ze dan 2 dagen niet meer gehad) mag ik haar voorzichtig weer in de wei zetten.
Ik doe dat wel met haar graaskorf om (ben benieuwd of ze überhaupt gras binnenkrijgt daarmee....)
Ik vind het nog héél eng om haar weer in de wei te zetten. Vooral omdat je pas weet dat het niet goed gaat als ze weer pijn krijgt, maar dan ben je toch weer te laat
Ik begin met een uurtje (met graaskorf, dus hè), iemand enig idee hoe ik dat het beste kan uitbouwen?
margaretha1 schreef:Mag ik mijn vraag nog even naar boven halen??margaretha1 schreef:Als Sira morgen nog steeds pijnvrij is (pijnstilling heeft ze dan 2 dagen niet meer gehad) mag ik haar voorzichtig weer in de wei zetten.
Ik doe dat wel met haar graaskorf om (ben benieuwd of ze überhaupt gras binnenkrijgt daarmee....)
Ik vind het nog héél eng om haar weer in de wei te zetten. Vooral omdat je pas weet dat het niet goed gaat als ze weer pijn krijgt, maar dan ben je toch weer te laat
Ik begin met een uurtje (met graaskorf, dus hè), iemand enig idee hoe ik dat het beste kan uitbouwen?