[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:39

Mn schuur ligt prop en prop vol hooi, normaal maar vijftien balen nu dertig.
Handen pijn, schouders pijn,drie uur verder maar schuurtje vol

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:02

Hier ook bezig met denken over hooi. Het boertje waar ik mijn graszaadhooi haalde heeft dit jaar geen nieuw binnen gekregen en gaat ze ook niet binnen krijgen meer (leverancier is inmiddels bijna 90). Ik heb gelukkig nog een baaltje of 250 liggen in de opslag bij dat boertje (kan er thuis max 35 kwijt). Baaltjes zijn zo'n 10-12 kg, en ze krijgen een baal per dag.

Nu heeft mijn IJslander van het voorjaar ernstige brochitus gehad en er ws een stofallergie aan overgehouden. Ik week het hooi sindsdien, nou ja, helemaal onder water dopen, maar heb de afgelopen week geprobeerd of ik niet ook alleen kan sproeien met de slang. Vandaag weer hoest.... zucht. En Nado is in 2 dagen ineens zo afgevallen dat ik zelfs in de schemering zijn ribben kan zien. Van de kou, het haren ? Ik weet het niet.

Dus ik zit te denken om toch voordroog te gaan voeren, voor Durinn zijn luchtwegen, en omdat Nado wel heel makkelijk afvalt, hij is natuurlijk nu ook bijna 20. En hij is superrad, dus veel bewegelijker. Iemand ideeen hierover ? En ik begreep dat eerste snee (van mei) heel veel suiker bevat dit jaar ? Ik kan misschien aan voordroog van vogeltjesland komen, maar dat is eind mei gemaakt volgens de man, dus ik twijfel heel erg.

Zo lastig om je paarden gezond te houden.... waarom kan het niet gewoon een keertje gewoon ? zucht.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:19

capopjekop, ik dacht ook aan die constructie, twee grote balen ofzo, en dan in de opslag kan ik wel kwijt. Maar helaas is dat zelfs hier in de buurt niet te doen..

Nado, voordroog kan misschien wel, maar dan moet je het wel heel droog hebben. Ik zit er ook aan te denken als ik niets anders kan vinden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:52

Hoi Dames,

Ik heb mijn hooi analyse binnen en ben een gelukkig mens.
Ik heb twee soorten hooi laten testen, weidehooi uit Blankenham en Natuurhooi uit Duitsland.
Het weidehooi uit Blankenham had een score van slechts 57 op suiker (streef-traject 70-150) maar was in eiwit wel wat boven de norm (202 met streef-traject 110-190), VRep 147 ds, EWpa 0,70
het natuurhooi uit Duitsland was helemaal perfect, slechts 76 op suiker (st 70-150) en eiwit 101 (st 110-190), VRep 74, EWpa 0,57
Ik moet alleen even bellen voor de mineralen, de streeftrajecten die JP en Wuswa op papier hebben wijkt af van die op mijn formulieren staan.
Ik weet niet of dat te maken heeft met het verschil tussen voordroog en hooi maar hier ga ik morgen even achteraan.

Vergelijk ik de waardes met de formulieren van JP en Wuswa dan zit ik qua mineralen perfect binnen de normen, terwijl ik op mijn eigen formulier juist wat tekorten heb op sommige mineralen en spoorelementen.

Ik ben trouwens druk met oefenen voor Londen 2012... hoe is het met de andere teamgenoten ? :+

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 01:47

Neusje er iets meer uit LC ! :+

Door wie heb jij je hooi laten testen en is suiker gedifferentieerd in zetmeel, ESC en Wsc?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:20

Weet je de maaidatum van beide soorten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:33

LC...mooi!!! <3 Hittie ziet er prachtig uit!
Ben je de piaffe aan het oefenen?

je kan zien dat je goed kan rijden...mooie dragende hand en een perfecte houding! :j

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:43

@Lolclub: ziet er prachtig uit!
Over de veldbeemd: als het goed is komt het vandaag of morgen binnen. Deze keer zal hij de vracht niet direct doorsturen naar een grotere klant.
Ik krijg een sms-je als hij het binnen heeft en dan rij ik zo snel mogelijk even die kant op om te kijken hoe het eruit ziet.
Ik heb ondertussen de trailer vol met een enorm pak Roodzwenk (moet er nog uit, help). Dit wordt gegeten maar absoluut niet van harte. De roodzwenk komt bij Ponne vandaan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:03

Jannepauli schreef:
Neusje er iets meer uit LC ! :+

zo beter coach ? :+
Afbeelding

een kleine twee meter verder, maar nu met een charmante lantaarnpaal in beeld

geerke schreef:
LC...mooi!!! <3 Hittie ziet er prachtig uit!
Ben je de piaffe aan het oefenen?

Dank je, ze zit goed in haar vel inderdaad
Piaffe is nog een groot woord, ik noem het altijd een dribbel, we maken nog teveel bodem voor een piaffe, maar het begin is er :D

Jannepauli schreef:
Door wie heb jij je hooi laten testen en is suiker gedifferentieerd in zetmeel, ESC en Wsc?

gewoon door de BLGG, net als jullie.
is die differentiatie nog interessant als je slechts een overall suikergehalte hebt van 57 en 76 ?

wuswa schreef:
Weet je de maaidatum van beide soorten?

Van het Duitse hooi weet ik het niet exact, maar het is begin juli gebracht en kwam zo van het land (zeggen ze....)
Het hooi uit Blankenham is van half juli, het regende toen in heel Nederland...behalve in Blankenham :o

Romeorowan,
Wil je mij ook even berichten ?
Ponne heeft de roodzwenk op en weet niet wanneer hij nieuw krijgt, mijn eigen boer heeft een slechte partij gekregen (donker gekleurd en muf), en Souman heeft de voicemail erop en krijg ik dus slecht te pakken.
Heel erg te springen sta ik trouwens niet meer om GZH na de uitslag van de hooi analyse, volgens mij kan ik mijn eigen hooi voor deze winter al onbeperkt voeren, maar veldbeemd is wel fijn om ernaast te heben.
Hoeveel pakken kun jij hebben in één keer, en vanaf hoeveel komt hij thuis brengen ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 01-09-11 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:15

Pony's zijn een stuk blijer nu :). Er word minder gemept en gejaagd (het is normaal zo'n lieve groep, kan rustig met die 4 tegelijk in m'n eentje gaan wandelen, maar met voeren werden ze echt niet lief).

Ik had vanmorgen weer 3 goed lopende pony's! Het is dus echt wonder hooi ;) (dat terwijl ik gestopt ben met weken sinds ik graszaadhooi er bij heb).
Ik heb ook nog 3 grote balen voordroog staan van afgelopen winter. Komende winter wil ik wel ook graszaadhooi er bij blijven voeren, dus moet maar kijken of die balen nog goed op komen. Anders toch maar terug naar 100 kg baaltjes voordroog, of alleen hooi baaltjes.

@ Lolclub, je hebt nog een jaar voor Londen, dus dat komt wel goed :+

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:02

@Lolclub: ik zal je een pb-tje sturen als ik bericht heb ontvangen.
Ik heb geen idee vanaf hoeveel pakken hij het thuis komt brengen en eigenlijk komt het me helemaal niet goed uit om het thuis te hebben. Ik moet gigantisch gaan improviseren. Hangt er ook een beetje van af hoe het er uit ziet.
Mini tractor zal onder de uitloop vandaan moeten, maar mijn man wil niet dat die gewoon buiten staat. Dus daar weer wat op verzinnen.
Ik laat het je weten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:21

@Lolclub: het schijnt zo te zijn dat gras wat in mei gemaaid is, vol suikers zit met relatief weinig eiwit. Veel mensen hebben nu de 2e snede van het land gehaald, denken genoeg te hebben en verkopen die (mooiere) 2e snede en houden de eerste.....

Nog gefeliciteerd met dat mooie spul! Jullie gaan gerustgesteld de winter in. Ik laat een andere partij (een week of 2 geleden gemaaid) testen. Vriendin neemt het monster mee naar HorseEvent (tip van EstherH: dan 50% korting).

BTW: wat een mooie krachtpatser is Hittie toch!
Laatst bijgewerkt door wuswa op 01-09-11 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:21

Dennis schreef:
Pony's zijn een stuk blijer nu :). Er word minder gemept en gejaagd (het is normaal zo'n lieve groep, kan rustig met die 4 tegelijk in m'n eentje gaan wandelen, maar met voeren werden ze echt niet lief).

Ik had vanmorgen weer 3 goed lopende pony's! Het is dus echt wonder hooi ;) (dat terwijl ik gestopt ben met weken sinds ik graszaadhooi er bij heb).
Ik heb ook nog 3 grote balen voordroog staan van afgelopen winter. Komende winter wil ik wel ook graszaadhooi er bij blijven voeren, dus moet maar kijken of die balen nog goed op komen. Anders toch maar terug naar 100 kg baaltjes voordroog, of alleen hooi baaltjes.

Wellicht zat het dus toch in je ruwvoer!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:36

romeorowan schreef:
@Lolclub: ik zal je een pb-tje sturen als ik bericht heb ontvangen.
Ik heb geen idee vanaf hoeveel pakken hij het thuis komt brengen en eigenlijk komt het me helemaal niet goed uit om het thuis te hebben. Ik moet gigantisch gaan improviseren. Hangt er ook een beetje van af hoe het er uit ziet.
Mini tractor zal onder de uitloop vandaan moeten, maar mijn man wil niet dat die gewoon buiten staat. Dus daar weer wat op verzinnen.
Ik laat het je weten.

Laat je het mij ook even weten? Thanks!!

@ LC: Wat is ze toch een mooierd LC - bést paard heb je daar! (Als je gecoached wil worden: roept u maar! Op basis van de foto: nog iets meer naar de verzameling achter - met name de achterhand eronder, ietsje zakken. Je komt er wel hoor!! :+

Differentiatie van WSC|ESC en Starch (zetmeel) is zeker belangrijk voor IR en PPID paarden.
Maar aangezien Hittie naar alle waarschijnlijkheid geen probleem heeft op dat gebied, is jouw score keurig en hoef je niet persé de details te weten. Het is mij overigens nog steeds niet gelukt om een NL een lab te vinden die deze differentiatie wel kan maken, moet daarvoor naar de UK of naar USA uitwijken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:00

Wow LC, dat ziet er puik uit! Jij bent op schema voor 2012! Ik ben met Vash nu weer (weer) begonnen, zadel is de bijna 2 boommaten versmald en nu past het goed en kunnen we gáán met de banaan.
Ik vind het superbemoedigende foto's voor een aantal desparate eigenaren hier die hun paard weer graag terugzien in de sport: het kán. Kijk naar Hittie!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:05

wuswa schreef:
Dennis schreef:

Kan me voorstellen dat de stress die de pony's ervaarden omdat ze (in hun ogen) niet voldoende volume binnenkregen een rol heeft gespeeld. Je kan dit rustig ook bijvoeren aan je gezonde pony's Dennis, dan kan je koppel weer bij elkaar?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:29

Hele koppel kan helaas nooit bij elkaar. Dennis vreet m'n jonge ruin op :o. En wil zeker nu nog niet dat hij zich over belast (wil wel van de winter weer een koppel poging doen).

Op mijn ruwvoer werden ze al een stuk beter. Kregen wel het dubbele aan weidehooi van wat ze nu aan weidehooi krijgen, maar dan geweekt (nu ongeweekt).
Roos had nog iets warme voetjes en voor 75 kg metacam vanmorgen. Maar alles liep super.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:05

Wat doet Hittie het mooi LC! Jouw houding ben ik ook wel jaloers op, je zit erg netjes :j

Fijn dat de paardjes het weer goed doen Dennis.

Ben benieuwd of mijn gras optijd droog is. Het is gisteravond gemaaid en geschud en vanochtend om 10 uur was de bovenkant al mooi droog. Heb nu ongeveer 1/3 handmatig gekeerd, want mijn buurman komt vanavond pas schudden, aangezien hij gewoon moet werken. Wat een zwaar pokkewerk zeg, maar ik wilde meteen kijken of ik geen giftige planten over het hoofd heb gezien. Als het er goed afkomt en het zijn redelijk wat baaltjes dan laat ik het ook testen, zal me benieuwen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:20

wuswa schreef:
@Lolclub: het schijnt zo te zijn dat gras wat in mei gemaaid is, vol suikers zit met relatief weinig eiwit. Veel mensen hebben nu de 2e snede van het land gehaald, denken genoeg te hebben en verkopen die (mooiere) 2e snede en houden de eerste.....

Ik denk inderdaad dat veel mensen zonder dat ze het weten juist "slecht" hooi hebben liggen inderdaad.
Ik had laatst al geschreven dat een bevriende boer ook al zo'n suikerrijke kuil had liggen, die was er ook helemaal niet blij mee want ook koeien schijnen er maar slecht over te kunnen.
Hij heeft allerlei bijproducten moeten aanschaffen om te kunnen mengen zodat dat het alsnog een acceptabel voer wordt
Ben je je partij spekkies al kwijt of meng je het nu ?

Jannepauli schreef:
Differentiatie van WSC|ESC en Starch (zetmeel) is zeker belangrijk voor IR en PPID paarden.

Ik snap dat het best belangrijk is om te weten wat met name de WSC is vanwege de snelle suikers, maar wat heeft het voor toegevoegde waarde als de gehele en ongedifferentieerde waarde al ver onder de norm van 10% ligt ?
De WSC en ESC kan daar verhoudingsgewijs dan toch nooit meer boven komen ?

paars schreef:
Ik vind het superbemoedigende foto's voor een aantal desparate eigenaren hier die hun paard weer graag terugzien in de sport: het kán. Kijk naar Hittie!!

Dank je wel,
ook Wuswa en COJK bedankt voor de complimenten en de bondscoach voor de opbouwende kritiek :D

nog eentje om het af te leren, hierna zal ik (voorlopig) niet meer spammen... :+

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 12:42

Ohhhhh... plaatje naar m'n hart LC! Hele fijne oprichting zo, ik calculeer je al vast in voor een medailleplek!
Voor 't mooi: onderarmen gelijk houden, rechterarm is ietwat hoger dan links, ietsje lager houden, mooi in lijn met de teugel. Maar fijn gereden hoor!!

Wat betreft WSC|ESC etc. Nee- in jouw geval is dat zeker niet nodig want je zit hoe dan ook perfect binnen de norm. Maar als je kijkt naar cijfers zoals die van Wuswa en mijzelf, dan is het wel van belang -het 'echte' suiker, waar een Cushing|IR paard last van kan hebben, kan namelijk dan toch lager liggen dan je denkt en daar kun je de voeding op aanpassen.
In het suikertotaal kan een deel fructaan zitten en dat is voor een patient met PPID|IR niet van belang: fructaan wordt niet omgezet naar glucose om een suikerpiek te veroorzaken, en wordt pas in de 'hindgut' afgebroken (sorry ben zo engels gefocussed dat ik het NL-woord even niet meer weet) en heeft niet of nauwelijks invloed.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:08

Vwb mijn 'spekkies': de dichte pakken zijn omgeruild en dat wat er nog lag heb ik geweekt gemengd. Vanmorgen het laatste opgevoerd. Volgende stap in de revalidatie is er 1 waar het vrouwtje blij van wordt: NIET MEER WEKEN (hoera!!). Hopelijk gaat dat goed (met het oog op de winter)..... Ze staat inmiddels van 8 tot 4 in de wei. Strookbegrazing maar geen kinderachtig stuk.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:42

wuswa schreef:
Dennis schreef:

Wuswa: Heel sterke opmerking trouwens :) ,
Het kan inderdaad zo zijn dat als je de trigger wegneemt dat er binnen 24 uur verbetering optreed .
Dennis: hoeveel van dit hooi (wat je nu voert en waar ze misschien bevangen van zijn geraakt) heb je nog en is het zinvol om het te testen of houd je ermee op om van te voeren ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:50

paars schreef:
Ik ben met Vash nu weer (weer) begonnen, zadel is de bijna 2 boommaten versmald en nu past het goed en kunnen we gáán met de banaan.

*\o/* Joepie, de mooie schimmel is weer back on track, spammen maar die foto's... *\o/*

En houd op over zadels.... Hit is in totaal 4 maten ! gekrompen...
die verzamelde al het spek rond haar schoft, schouder en ruggengraat :+

COJK:
Wat geweldig trouwens dat je oma hebt kunnen rondrijden met je span.
En wat zien ze er alledrie goed uit..
Amber is echt een beauty !!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:55

Afbeelding
Uit de oude doos....Dit was in 2009! Vlak voor hij HB werd. Check die kont.... -O-
(....zal om een fotograaf vragen :D voor recenter exemplaar)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:16

Check die stofwolkjes om z'n voeten. Vroege waarschuwing voor minder goed lopen ( aangezien je zegt kort voor de HB) ?
Ben benieuwd naar recente foto's: hijs mooi!
(Eh nee, van de bondscoach komen geen foto's of 't moet een sagerijnig portret à la Sjef Jansen zijn)