[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:16

Daar ben ik dus ook benieuwd naar. En daarom wil ik een foto. Klinisch zie ik niets meer aan hem. Ik wil weten hoe de hoefbeentjes nu (=over een dikke maand) precies staan.

xFioon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:37

Onze pony krijgt nu sinds 1,5 week kwikbeet ipv. biks... Leek het lekker te vinden, at het goed op enzo...
Tot van de week... Het gaat met moeite een beetje naar binnen... de helft blijft liggen...
Maar hij kan niet gee krachtvoer krijgen, niet omdat hij de voedingsstoffen nodig heeft hoor, maar omdat de andere paarden wel allemaal biks krijgen, en hij het dan niet begrijpt als hij niks krijgt.
Iemand nog een alternatief waar eigenlijk ook amper iets in zit?
Was juist zo fijn dat dit fructaan en melassevrij was...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:02

xFioon schreef:
Onze pony krijgt nu sinds 1,5 week kwikbeet ipv. biks... Leek het lekker te vinden, at het goed op enzo...
Tot van de week... Het gaat met moeite een beetje naar binnen... de helft blijft liggen...
Maar hij kan niet gee krachtvoer krijgen, niet omdat hij de voedingsstoffen nodig heeft hoor, maar omdat de andere paarden wel allemaal biks krijgen, en hij het dan niet begrijpt als hij niks krijgt.
Iemand nog een alternatief waar eigenlijk ook amper iets in zit?
Was juist zo fijn dat dit fructaan en melassevrij was...

Sound & Safe van Dodson & Horrell speciaal voor oa HB paarden

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:04

Die van mij krijgt idd ook een klein beetje Safe & Sound door zijn geweekte Wiesencobs heen, dan eet hij het een stuk beter dan zonder.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:18

Hallo iedereen.

Zal eerst een kort voorstelrondje doen:
Vanwege het overlijden van mijn oom verzorgen wij (vader en ik) de 2 shetjes van mijn tante.
In feruari is er 1 hoefbevangen geraakt; DA erbij pijnstillers gekregen en na veel doorzeuren de hoefsmid ook (toen mij oom nog leefde kwam er nooit een smid bij -> dit was veel te duur en dat konden ze zelf ook wel. Dit deden ze ook 1 a 2 keer per jaar).
Nu kwam de smid gister weer (hadden zelf het verkeerd op de kalender gezet; stom natuurlijk). Maar toen de nieuwe afspraak gemaakt moest worden begon mijn tante wat moeilijk te doen. Het was toch maar duur en was het wel nodig dat hij zo vaak kwam. Hij komt hier om de 12 weken.

Nou is mijn vraag dan ook: hoe vaak laten jullie je HB paardje bekappen?

Moest ze straks zelf geen nieuwe afspraak willen maken, maak ik er 1 en betaal ik het wel. Het gaat nu super met der en het is fijn om hem als back-up te hebben. Zo zonde zijn als vanwege die paar rotcenten het weer bergafwaarts zou gaan. De DA kost veeeeel meer lijkt mij.
Sorry voor het lange verhaal, ben een beetje gefrustreerd erdoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:01

Ik laat de smid iedere 6 a 8 weken komen. Het is dan ook echt nodig.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:58

Kan me voorstellen dat je daar gefrustreerd over raakt. Op zulke dingen moet je m.i nooit bezuinigen, als het allemaal zó duur is, neem dan geen paard, denk ik dan. Wat kost een smid nou helemaal. Voor 25-30E ben je klaar. De smid moet gewoon kunnen komen als het nodig is. Bij mijn paard was dat de eerste maanden na de HB iedere 5 weken. Nu zitten we weer gewoon op 8. Tante gaat ook naar de kapper neem ik aan ;-) ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:39

colinneke schreef:
Hallo iedereen.

Zal eerst een kort voorstelrondje doen:
Vanwege het overlijden van mijn oom verzorgen wij (vader en ik) de 2 shetjes van mijn tante.
In feruari is er 1 hoefbevangen geraakt; DA erbij pijnstillers gekregen en na veel doorzeuren de hoefsmid ook (toen mij oom nog leefde kwam er nooit een smid bij -> dit was veel te duur en dat konden ze zelf ook wel. Dit deden ze ook 1 a 2 keer per jaar).
Nu kwam de smid gister weer (hadden zelf het verkeerd op de kalender gezet; stom natuurlijk). Maar toen de nieuwe afspraak gemaakt moest worden begon mijn tante wat moeilijk te doen. Het was toch maar duur en was het wel nodig dat hij zo vaak kwam. Hij komt hier om de 12 weken.

Nou is mijn vraag dan ook: hoe vaak laten jullie je HB paardje bekappen?

Moest ze straks zelf geen nieuwe afspraak willen maken, maak ik er 1 en betaal ik het wel. Het gaat nu super met der en het is fijn om hem als back-up te hebben. Zo zonde zijn als vanwege die paar rotcenten het weer bergafwaarts zou gaan. De DA kost veeeeel meer lijkt mij.
Sorry voor het lange verhaal, ben een beetje gefrustreerd erdoor.

mijn paard wordt iedere 6/8 weken gedaan,hij staat rondom op ijzers.
Ex bevangen voetjes hebben vaak meer zorg nodig,vaak groeien ze sneller en zijn ook sneller uit model(ligt natuurlijk aan de ernst van de bevangenheid)
Tja...paarden kosten nu eenmaal....ik ben iedere 6 weken 90 euro kwijt(twee paarden),en jaarlijks alleen aan medicijnen 800 euro(schildklierhormoon)....en dan hebben ze nog geen eten gehad en ontworming :D
Vertel dat maar aan je tante....dat het altijd erger kan :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:59

hier ook, iedere 6 weken bekappen.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:19

@xFioon: Mijn merrie is zo ontzettend moeilijk met eten. Bij haar gaat er niets in waar minder dan 15% suiker in zit. Heb al veel geprobeerd van st. Hippolyt en D&H en ook Wiesencobs, maar mevrouw eet het niet.
Het laatste wat ik wilde proberen was de Kwikbeet, en in kleine hoeveelheden eet ze het. Ik merk dat als ik teveel geef, dat ze de helft laat staan. Om het smakelijk te maken wilde ik ook geen krachtvoer of wortels etc. Ik doe er nu knolselderij doorheen in stukjes, dit gebruik ik ook als beloning. Het gekke is dat ze dit heel lekker vind.
Misschien kan je dat ook eens proberen en begin met kleine beetjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:08

Goed voer vinden is best lastig, heb je iets gevonden dan lusten ze het soms niet :+ Ik wilde eerst wat anders gaan voeren dan safe and sound, omdat er melasse in zit. Nu las ik in het irtopic dat het maar 3% is. En aangezien mijn paarden het er goed op doen blijf ik het toch maar voeren. Ik ga dadelijk een foto maken van Grietje om te kijken of ze al wat dunner wordt. Gisteren had ze gelukkig een erg goede dag en Amber ook. Normaal loopt Amber wel regelmatig, maar langzaam en bedachtzaam. Grietje loopt echt typisch als een bevangen pony, op de achterkant van haar hoeven. Gisterochtend liep ze best redelijk en de draai om de achterhand ging ook erg soepel. Daarom ben ik gisteravond even wezen wandelen door de wei. Op een gegeven moment wilde ze echt gaan rennen en gek doen, ik moest haar flink inhouden. Ze liep ook vrij soepel en liet de hoef afrollen. Hopelijk zet de stijgende lijn door. Amber liep ook flink door, kon haar bijna niet bijhouden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:22

Die safe en sound is hier niet aan te komen, ik voer f4f ook fijn spul en voor een werkeloze shet meer dan genoeg.
Vandaag liep nigito ook een stuk beter, raar hoe dat zo kan veranderen steeds.
Maar ook al gaat het een dag slechter hij blijft zo vrolijk en levenslustig dat geeft mij ook de moed om er mee door te gaan.
Want soms is het erg zwaar je pony zo te zien worstelen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:29

Pien06 schreef:
@xFioon: Mijn merrie is zo ontzettend moeilijk met eten. Bij haar gaat er niets in waar minder dan 15% suiker in zit. Heb al veel geprobeerd van st. Hippolyt en D&H en ook Wiesencobs, maar mevrouw eet het niet.
Het laatste wat ik wilde proberen was de Kwikbeet, en in kleine hoeveelheden eet ze het. Ik merk dat als ik teveel geef, dat ze de helft laat staan. Om het smakelijk te maken wilde ik ook geen krachtvoer of wortels etc. Ik doe er nu knolselderij doorheen in stukjes, dit gebruik ik ook als beloning. Het gekke is dat ze dit heel lekker vind.
Misschien kan je dat ook eens proberen en begin met kleine beetjes.

En daar zitten niet allemaal van die stoffen in die hoefbevangen paarden niet mogen?
Mijn pony eet normaal ook alles, hij begon hier ook heel enthousiast aan, maar na 1,5 week had hij het wel gezien. Hij eet het nu alleen nog maar heel af en toe als hij echt honger krijgt loopt hij naar de volle voerbak om wat te eten...
Hij krijgt al echt heel weinig, nog geen half handje van dat spul en dan opgelost...
Net als met de pavo koeken die ik vorig jaar gaf voor zijn dieet, was heel even lekker en daarna eet hij het niet meer...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:31

ik ga me van de week even orienteren op dat F4f en safe en sound :j
Kwikbeet hebben we ook besteld via internet, hier in de buurt ook niet te koop.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:54

xFioon schreef:
En daar zitten niet allemaal van die stoffen in die hoefbevangen paarden niet mogen?
Mijn pony eet normaal ook alles, hij begon hier ook heel enthousiast aan, maar na 1,5 week had hij het wel gezien. Hij eet het nu alleen nog maar heel af en toe als hij echt honger krijgt loopt hij naar de volle voerbak om wat te eten...
Hij krijgt al echt heel weinig, nog geen half handje van dat spul en dan opgelost...
Net als met de pavo koeken die ik vorig jaar gaf voor zijn dieet, was heel even lekker en daarna eet hij het niet meer...

In kwikbeet zit geen melasse, dus de suikers die hoefbevangen paarden niet/weinig mogen hebben.
De knolselderij is gewoon groente, er zit wel koolhydraten in, maar weinig suikers.

Als je paard het echt niet lust, dan heb je nog wel wat keus. Vooral D&H en st. Hippolyt hebben veel producten met weinig suikers. Maar er zijn nog een aantal merken.
Ik geef door de kwikbeet, het mineralensupplement van St. Hippolyt: Sempermin. Die lust ze dus niet zo alleen. Die moet ik mengen en zelfs dan blijft het moeilijk...

Succes met zoeken, ik weet hoe lastig het is.

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:59

Ik hoorde vandaag op stal dat de dierenarts bij een hoefbevangen paard had aanbevolen om alleen hooi en wortels te voeren.
Daar snap ik nou niets van. Ik ken de dierenarts niet die bij dat betreffende paard is gaan kijken, maar in wortels zit toch veel suikers? Weten DA tegenwoordig niets meer over voer?
Hij zij zelfs dat wortels alleen maar vocht bevatten? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:29

ik heb een 2jarige gekocht anderhalve maand geleden, en heb haar rustig laten wennen aan het gras, ze staat nu dag en nacht met een groep paarden op een aantal kale weilanden, ze is nu al gegroeid, maar ook is ze wat steviger geworden. ik voerde regelmatig appels, maar denk dat ik daar mee moet stoppen, als beloning gaf ik haar droge paarden koekjes. (dus geen snoepjes met smaak enzo) Moet ik der nu korter gaan zetten? moet ik der vaker gaan longeren? of moet ik even aankijken hoe het gaat?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:45

Pien06 schreef:
Ik hoorde vandaag op stal dat de dierenarts bij een hoefbevangen paard had aanbevolen om alleen hooi en wortels te voeren.
Daar snap ik nou niets van. Ik ken de dierenarts niet die bij dat betreffende paard is gaan kijken, maar in wortels zit toch veel suikers? Weten DA tegenwoordig niets meer over voer?
Hij zij zelfs dat wortels alleen maar vocht bevatten? :=

Wortels bestaan, net als gras, voornamelijk uit water, maar er zit een heerlijke zoete smaak aan een worteltje en die komt van de: suiker. Wat de wortel betreft geen goed advies dus.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:31

Alou schreef:
ik heb een 2jarige gekocht anderhalve maand geleden, en heb haar rustig laten wennen aan het gras, ze staat nu dag en nacht met een groep paarden op een aantal kale weilanden, ze is nu al gegroeid, maar ook is ze wat steviger geworden. ik voerde regelmatig appels, maar denk dat ik daar mee moet stoppen, als beloning gaf ik haar droge paarden koekjes. (dus geen snoepjes met smaak enzo) Moet ik der nu korter gaan zetten? moet ik der vaker gaan longeren? of moet ik even aankijken hoe het gaat?

Ik zou de koekjes ook maar achterwege laten - of er nu wel of niet een smaakje aan zit maakt niks uit - koekjes worden gemaakt van granen (met tig toevoegingen) en aangezien een paard geen kip is... belonen kan je ook door een vriendelijk woord of een klopje:). Als je paard te dik gaat worden, dan beter korter op het gras. Heel veel longeren is voor een 2-jarige niet verstandig.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:41

Fijn om te lezen dat meer mensen fotos laten maken ook bij lichte bevangenheid. Voel ik me in ieder geval geen overbezorgde paardeneigenaar :)

@mirgino, wat erg dat je op deze manier een paardje verloren hebt. Hoefbevangenheid heeft ook wel een grillig karakter he.

Ik heb zondag de steentjes test gedaan en ze liep er goed op. Vanmorgen de dierenarts gesproken maar ik mag pas na de foto's medicijnen gaan afbouwen. Dat doen we dan ook maar braaf.

Ik ga zodra mn paard van het hooidieet af is over op Marstall Vito en de Marstall hoefregulator. Het 's nachts op het gras staan is denk ik wel verleden tijd.

Wortels geven aan een HB paard lijkt me ook niet zo verstandig. Raar dat dat advies nog steeds gegeven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:42

Jannepauli schreef:
[***] schreef:

Ik zou de koekjes ook maar achterwege laten - of er nu wel of niet een smaakje aan zit maakt niks uit - koekjes worden gemaakt van granen (met tig toevoegingen) en aangezien een paard geen kip is... belonen kan je ook door een vriendelijk woord of een klopje:). Als je paard te dik gaat worden, dan beter korter op het gras. Heel veel longeren is voor een 2-jarige niet verstandig.

ik longeer niet vaak hoor, 1x in de week, maar wil nu wel naar 2x gaan, ze heeft veel energie. tsja, ik wil toch iets hebben om der te belonen, is er iets wat ik wel kan gebruiken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:10

Ikzelf ben helemaal niet voor longeren van een 2 jarige, ik begin pas bij de 3 jaar. Ik ging wel regelmatig een stuk flink wandelen. Verder speelden ze best veel in de wei.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:17

Zeg nou 's eerlijk: zie jij paarden in de wei elkaar voor 'goed gedrag' belonen? Belonen is een 'mensending' - je paardje is al heel blij met een aai, een vriendelijk woord!

Ik zou niet méér gaan longeren met een jong paard totdat hij wat ouder is. Wat trouwens veel beter is om je paard te laten afvallen is wandelen! En dan niet sjokken, maar stevig doorlopen of met een klein drafje. Naast het feit dat je je paard daarmee ook mooi aan het buitenverkeer kunt wennen, is een stevige wandeling de beste manier om vet kwijt te raken. Met explosieve inspanning ( hard draven, galopperen) wordt de energie voor het lichaam vnl. uit de spieren gehaald - train je op een laag maar langer volgehouden tempo, dan wordt de vetvoorraad aangesproken.
Kort draven/galop zoals bij longeren is alleen maar goed voor de cardio, en bovendien ook behoorlijk saai voor je paard. Dus: aan de wandel!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:27

Is Alou d'r paardje wel HB eigenlijk? Krijg dat niet helemaal duidelijk uit haar verhaal... of heb ik iets gemist?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:33

Nee, da's niet duidelijk. Maar, volgens haar zeggen, wel op weg om dikker te worden en als een paard dan onbeperkt op de wei loopt, kan HB op de loer liggen. Zekerheid voor alles.