Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xFioon schreef:Onze pony krijgt nu sinds 1,5 week kwikbeet ipv. biks... Leek het lekker te vinden, at het goed op enzo...
Tot van de week... Het gaat met moeite een beetje naar binnen... de helft blijft liggen...
Maar hij kan niet gee krachtvoer krijgen, niet omdat hij de voedingsstoffen nodig heeft hoor, maar omdat de andere paarden wel allemaal biks krijgen, en hij het dan niet begrijpt als hij niks krijgt.
Iemand nog een alternatief waar eigenlijk ook amper iets in zit?
Was juist zo fijn dat dit fructaan en melassevrij was...
colinneke schreef:Hallo iedereen.
Zal eerst een kort voorstelrondje doen:
Vanwege het overlijden van mijn oom verzorgen wij (vader en ik) de 2 shetjes van mijn tante.
In feruari is er 1 hoefbevangen geraakt; DA erbij pijnstillers gekregen en na veel doorzeuren de hoefsmid ook (toen mij oom nog leefde kwam er nooit een smid bij -> dit was veel te duur en dat konden ze zelf ook wel. Dit deden ze ook 1 a 2 keer per jaar).
Nu kwam de smid gister weer (hadden zelf het verkeerd op de kalender gezet; stom natuurlijk). Maar toen de nieuwe afspraak gemaakt moest worden begon mijn tante wat moeilijk te doen. Het was toch maar duur en was het wel nodig dat hij zo vaak kwam. Hij komt hier om de 12 weken.
Nou is mijn vraag dan ook: hoe vaak laten jullie je HB paardje bekappen?
Moest ze straks zelf geen nieuwe afspraak willen maken, maak ik er 1 en betaal ik het wel. Het gaat nu super met der en het is fijn om hem als back-up te hebben. Zo zonde zijn als vanwege die paar rotcenten het weer bergafwaarts zou gaan. De DA kost veeeeel meer lijkt mij.
Sorry voor het lange verhaal, ben een beetje gefrustreerd erdoor.
Pien06 schreef:@xFioon: Mijn merrie is zo ontzettend moeilijk met eten. Bij haar gaat er niets in waar minder dan 15% suiker in zit. Heb al veel geprobeerd van st. Hippolyt en D&H en ook Wiesencobs, maar mevrouw eet het niet.
Het laatste wat ik wilde proberen was de Kwikbeet, en in kleine hoeveelheden eet ze het. Ik merk dat als ik teveel geef, dat ze de helft laat staan. Om het smakelijk te maken wilde ik ook geen krachtvoer of wortels etc. Ik doe er nu knolselderij doorheen in stukjes, dit gebruik ik ook als beloning. Het gekke is dat ze dit heel lekker vind.
Misschien kan je dat ook eens proberen en begin met kleine beetjes.
xFioon schreef:En daar zitten niet allemaal van die stoffen in die hoefbevangen paarden niet mogen?
Mijn pony eet normaal ook alles, hij begon hier ook heel enthousiast aan, maar na 1,5 week had hij het wel gezien. Hij eet het nu alleen nog maar heel af en toe als hij echt honger krijgt loopt hij naar de volle voerbak om wat te eten...
Hij krijgt al echt heel weinig, nog geen half handje van dat spul en dan opgelost...
Net als met de pavo koeken die ik vorig jaar gaf voor zijn dieet, was heel even lekker en daarna eet hij het niet meer...
Pien06 schreef:Ik hoorde vandaag op stal dat de dierenarts bij een hoefbevangen paard had aanbevolen om alleen hooi en wortels te voeren.
Daar snap ik nou niets van. Ik ken de dierenarts niet die bij dat betreffende paard is gaan kijken, maar in wortels zit toch veel suikers? Weten DA tegenwoordig niets meer over voer?
Hij zij zelfs dat wortels alleen maar vocht bevatten?
Alou schreef:ik heb een 2jarige gekocht anderhalve maand geleden, en heb haar rustig laten wennen aan het gras, ze staat nu dag en nacht met een groep paarden op een aantal kale weilanden, ze is nu al gegroeid, maar ook is ze wat steviger geworden. ik voerde regelmatig appels, maar denk dat ik daar mee moet stoppen, als beloning gaf ik haar droge paarden koekjes. (dus geen snoepjes met smaak enzo) Moet ik der nu korter gaan zetten? moet ik der vaker gaan longeren? of moet ik even aankijken hoe het gaat?
Jannepauli schreef:[***] schreef:ik heb een 2jarige gekocht anderhalve maand geleden, en heb haar rustig laten wennen aan het gras, ze staat nu dag en nacht met een groep paarden op een aantal kale weilanden, ze is nu al gegroeid, maar ook is ze wat steviger geworden. ik voerde regelmatig appels, maar denk dat ik daar mee moet stoppen, als beloning gaf ik haar droge paarden koekjes. (dus geen snoepjes met smaak enzo) Moet ik der nu korter gaan zetten? moet ik der vaker gaan longeren? of moet ik even aankijken hoe het gaat?
Ik zou de koekjes ook maar achterwege laten - of er nu wel of niet een smaakje aan zit maakt niks uit - koekjes worden gemaakt van granen (met tig toevoegingen) en aangezien een paard geen kip is... belonen kan je ook door een vriendelijk woord of een klopje:). Als je paard te dik gaat worden, dan beter korter op het gras. Heel veel longeren is voor een 2-jarige niet verstandig.