Oh wat fijn dat Blacky wat is opgeknapt..pfff heb je even ruimte om te denken.. Ik heb ook heel veel moeten bellen voor dat ze een foto wouden maken van Vosje.. De meesten moesten gewoon een beetje lachen als ze hoorden dat het om een shetlander ging... Word nog weer boos als ik er aan terug denk! Vosje krijgt nu een paar dagen 2 zakjes Bute..dat gaat goed Ga na vandaag langzaam terug naar een halve..
Ik neem aan dat je gewoon een normaal tarief betaald voor een foto, ongeacht hoe groot je paard is? Ik zou daar heel boos om worden. Klein in formaat, maar groot in ego. En daar moeten ze niet zo min over doen.
Ik had gewoon niet gezegd dat het om een shetlander gaat.
Belachelijk eigenlijk.. zodra ze Shetlander horen is het haast gelijk van ohhh het is maar een Shetlander. Het is en blijft toch echt een pony, of het nou een Shetlander is of niet. Ook die heeft zo zijn problemen, of zelfs juist zijn problemen qua hb gevoelig.
Ayla
Geplaatst: 05-03-18 12:28
Foto's zijn ongeacht schofthoogte altijd even duur. Vaak als ik een smid/DA/stal of iets bel praat ik over 'mijn pony' ipv 'mijn shetlander'. Die van mij is dan wel geen volle shet maar ook over hem word wel eens neerbuigend gedaan en daar hebben we zo iig minder last van.
Ik hoop dat alle paardjes weer wat beter gaan lopen door het betere weer! Ik zal eerdaags eens een update geven over mijn pony, er is de afgelopen weken veel gebeurd.
Wanderers
Geplaatst: 05-03-18 12:42
@ YANAA :
Even een kleine waarschuwing >> Edigit werkt nauw samen met een hoefsmid wiens werkwijze mijn paard op de rand van de dood heeft gebracht, dus áls ze al willen komen voor de foto's zou ik adviseren om alleen dat te laten doen en je niet te laten verleiden tot behandelen door 'hun' hoefsmid. En áls er al iemand komt om foto's te maken : laat je dier plat op de grond staan, niet op/in schuin blok ... mijn ervaring is dat dat je dier onnodig veel pijn doet en ( achteraf wetende ..) volstrekt onnodig is om goed beeld te krijgen.
Gaf of geef je eigenlijk al maagbescherming zoals Maagsupport van de Paardendrogist ? Zou ik anders absoluut aanraden om te gaan doen, beeld wat jij omschrijft zou ook kunnen duiden op maagklachten ..
En wat dat afvallen betreft : ja zeker is dat ( voor mij althans) heel herkenbaar ... Pijn (ongeacht waar(door) ) vréét energie/vet maar ook de benodigde reserves, Noah was in zijn slechtste tijd een Brooke Hospital paard Afvallen kan goed zijn, maar te veel te snel en door een slecht werkend lijf natuurlijk niet. Ik heb Noah destijds consequent hoog op Lucerne en Seniores Priores gift gehouden (naast uiteraard het hooi, maar zoals ook door anderen vaak ervaren was dat juist niet zijn favoriete eten ..) maar pas na de ergste pijnbestrijding ( in ons geval: het juiste beslag en bekapping) kwam hij weer aan.
Over bekapping en (eventueel !) beslag gesproken : als jouw smid inderdaad meewerkend is en open staat voor adviezen/meningen van anderen, dan zou je contact kunnen leggen met R. van Nassau. Zo heb ik dat bij/met Noah gedaan : - 's avonds telefonisch contact gehad - op zijn aanwijzingen met daglicht diverse stand/hoef foto's gemaakt en per mail naar hem verstuurd ter beoordeling - contact laten leggen tussen mijn eigen hoefsmid en R.v.Nassau en in samenspraak met elkaar tot juiste bekapping en (in ons geval) het juiste beslag gekomen, op aanwijzingen (uit)gesmeden en aangelegd door mijn eigen smid. - nu nog altijd is er contact als we het even niet meer weten en tot nu toe werkt dat prima !
Ik zie hier vaak staan dat smid net geweest is en verder niets kan doen ... maar geloof me : de kleinste wijziging ( of verstoring !) kan het grootste verschil maken ! Heb het hier meer dan eens gehad dat de smid daags aar eerdere behandeling nogmaals kon/moest komen .. En neen, dat eeft niets met onkunde te maken ... integendeel, dat is kijken, luisteren en aanpassen naar omstandigheden die zich op dát moment voordoen.
NB. de Van Nassau's zijn heus niet heilig, absoluut niet ! Ook hún slaan de plank heus wel eens mis ... ook bij/met hun zijn minder goede ervaringen te vinden, maar zij hebben wél de meeste (positieve) ervaring in huis. En ja, ook zíj proberen je naar hun locatie te krijgen ... niet doen, is zó belastend voor het dier en echt niet nodig als je eigen smid wil meewerken.
En nogmaals, misschien ten overvloede maar toch : zet een hoefbevangen dier sowieso bij elke voet behandeling op dikke tempex platen ... een wereld van verschil in pijn voor het dier!
Mijn dierenarts ziet mijn x Welsh/ shetlander gelukkig als volwaardig. Ze maakt liever foto's bij haar thuis maar als ze weet dat het voor het dier beter is om op stal foto's te maken laadt ze de boel in de auto en komt ze aan huis. Een heel gesleep hoor.
Dennis
Geplaatst: 05-03-18 13:11
Hier op de kliniek weten ze inmiddels dat mijn shetten gewoon sportpony's zijn, die toevallig tot het ras shetlander behoren. Ik ben er gewoon fantiek mee, 1 kroon prestatie elite sport-AA merrie die ZZ liep, een kroon preferente fok-merrie, een 1e premie kampioens ruin die Z is, een 1e premie 2x nationaal kampioenshengst (inmiddels zonder ballen, bij hun op tafel gebeurd) en een 1e premie prestatie sport-A merrie die Z mag. En als je in mijn paddock kijk is het een dik harig zootje waarvan meer dan de helft cushing heeft .
Als je er gewoon voor betaal moet het niet uit maken. Foto is een foto, of er nu een groot of klein paard op de foto komt. Ik vind het zo'n flauwe kul dat dierenartsen ze niet serieus nemen.
Yanaa
Geplaatst: 05-03-18 16:11
@ vopo914: Ja echt wel! Heb gelijk weer een stuk rust terug gekregen! Vind het haast respectloos als ze zoiets hebben van ohhh een Shetlander. Fijn dat het goed gaat met Vosje! Ga je van 2 zakjes ineens terug na 1/2?
@ Wanderers: Ja ik ben even heel goed aan het uitpluizen hoe dat edigit in elkaar zit. En wil hem idd ook niet op een blok hebben tijdens de foto's als het toch onnodig is.
Blacky krijgt al Omeprazol!
Het is niet dat hij enorm veel afgevallen is hoor, maar kan idd wel zien dat zijn buikomvang weer wat slanker wordt. Alhoewel hij nog veel te dik is
Dankje voor de tips rondom bekappen en v. Nassau! Ik zal het donderdag ook gelijk eens met mijn eigen hoefsmid bespreken hoe en wat en evt v Nassau erbij betrekken enzo.
Ik heb even een modderpoel gemaakt in de paddock en daar staat Blacky nou heerlijk in het zonnetje te dutten! Vind hem toch heel langzaam aan weer iets beteren, zelfs tegenover vanochtend! Net een flinke tijd bezig geweest om de losse haren te verwijderen. Ontdekte alleen plots iets diks aan zijn buik/voor de flank. Er speelt meer bij Blacky dan we gedacht hebben: Iemand enig idee wat dit nu weer zijn kan? Moet er wel even een uitleg bij doen: Het begon hier met een volle koker.. die telkens schoonmaken, maar toch werd de koker warm en hard. Hij begon kreupel te lopen op 1 voorbeen en daarna moeilijker over het geheel. Hier heeft hij AB en pijnstilling geïnjecteerd gekregen. DA zei dat hij moeilijker liep door de pijn aan zijn koker. Tot 2 dagen erna, DA er weer bij en hij was dus hb. Warmte alles verdween behalve het volle van de koker, maar dit heeft hij altijd al gehad sinds ik hem heb. Daarna dus het hele hb verhaal. Tot vandaag dan.. aan beide kanten heeft hij dus die harde bult aan de buik/voor de flanken. En vanuit die bulten aan beide kanten voel je dus ook een soort verharding/verdikking naar de koker lopen.
Zou hij hier miss bevangen van geraakt zijn? Dat er toch iets in zijn lichaam speelt en het allemaal vanuit het probleem met zijn koker komt..
Edit: Let niet op de enorme haren haha. Was net bezig alle haren los te halen toen ik het ontdekte
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 05-03-18 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Daphne1988
Geplaatst: 05-03-18 16:29
Yanaa gelukkig gaat het met blacky weer iets beter!
Mistral is vandaag heel slecht wil geen stap haar stal uit ook niet met de nood schoenen
Wanderers
Geplaatst: 05-03-18 17:28
Uiteraard kan niemand hier de plek van een dierenarts innemen Yanaa, maar de bevindingen en vermoedens die jij hebt deel ik met je ... bij Noah soortgelijk gevoel/idee.
Is het een idee om (telefonisch) consult aan te vragen bij Den Hoek ( holistisch werkende dierenartsen https://www.holistischdierenarts.nl/tel ... h-consult/ ) ? Zij zouden bv. een analyse en eventueel behandelplan kunnen maken aan de hand van mest en voedings/supplementen onderzoek.
Jotoma heeft daar goede ervaringen mee, wellicht kan zij je meer info geven ..
Geen idee waar ze bij paarden zitten, maar kan het geen gezwollen lymfeklier zijn? Ik zou overleggen met de dierenarts en bloed laten prikken op oa. infectie.
Francis
Geplaatst: 05-03-18 17:49
Even een duffe vraag misschien Yanaa, maar heb je Blacky z'n koker en penis al eens goed schoon gemaakt? Je weet wat een 'boon' is? Zo niet, dan zou ik daar eerst eens naar kijken. Kan hij normaal plassen, plast hij veel, of 'anders' of kost het moeite?
Raya was bij het eerste rondje weer niet echt te motiveren een beetje normaal tempo te lopen terwijl lopen an sich niet slecht ging. Ze zat een paar keer aan d'r schoenen dus die maar even uit gedaan, toen hebben we een heel langzaam rondje zonder schoenen gedaan. Tweede wandeling ging wel lekker, dan werkt de nieuwe dosis bute denk ik weer en dan is ze meestal beter, ze liep vrij normaal en ook redelijk te pas. Dat ik hooi heb wat ze echt niet willen eten helpt het hele verhaal ook niet, daar word ik wel echt gek van... nu van drie balen een plak liggen en ze willen niks, ook m'n shet niet dus het ligt ook niet aan Raya Weet iemand hier nog een adres waar ze getest hooi hebben of heeft iemand getest hooi waar ik wat van zou kunnen ophalen (beetje in de buurt van Deventer/Twello dus)...
Laatst bijgewerkt door Francis op 05-03-18 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Yanaa
Geplaatst: 05-03-18 18:00
@ Wanderers: Oh dat was ook niet direct mijn bedoeling hoor, maar dacht miss dat iemand dit herkend of weet wat er allemaal in die plek van de buik zit en zo mee kan denken haha. Dat is idd wel een idee. Ga zo eerst even in overleg met mijn eigen DA.
@ Charaz: Dat weet ik dus ook niet. Zat zelf te denken aan miss de urineleiders die opgezet zijn ofzo Aangezien het echt van die bulten.. dan onder de buik door naar de koker toe loopt.
@ Francis: Ja al heel vaak. Dat heb ik toen ook telkens gedaan tot die warm en hard werd. Toen AB en pijnstilling gehad en telkens nog schoonmaken en daarna was dat over. Ben bij hem nog nooit een boon tegengekomen. Laatste keren met schoonmaken kwam er zoiezo ook al geen "prut" meer uit. Hij kan niet meer schachten, dit heeft hij dus nog nooit gekunt sinds hij hier is. Maar dat ik volgens de DA geen probleem. Zit me nu te bedenken dat ik hem de laatste dagen niet heb zien plassen meer, maar zie dat wel vaker een paar dagen niet. Zit er natuurlijk niet uren lang bij te kijken.
Heb zelf het gevoel alsof er iets met de blaas en urineleiders enzo aan de hand is.. vanuit dat kokerprobleem eerder zeg maar. En dat dat miss de reden van de hb wel is en het nu weer slechter gaat. Hij heeft die bulten ook pas sinds dat het slechter met hem gaat.
Lijkt me in ieder geval iets om te onderzoeken. Niergruis en nierstenen kunnen enorm pijnlijk zijn en kan z'n pijnaanval met koorts verklaren. Ik weet niet of het zwellen van z'n liezen daar een symptoom van zijn maar gezien z'n weinige plassen kan het wel iets zijn wat speelt.
Marvel
Geplaatst: 05-03-18 18:23
Voor meer info en mijn ervaring over Den Hoek staat mijn inbox open
Wat naar dat het bij zoveel paarden slecht gaat. Mijn paard gaat nog steeds goed en trof ik lekker slapend aan.
Daarna hebben we 10min gewandeld met blote voeten. Hij liep welliswaar iets minder door dan gister, wilde soms stil staan, maar liep verder wel goed. Erg blij mee. We zijn van heel ver gekomen en met name dankzij Den Hoek weer op het goeie pad
Daphne1988
Geplaatst: 05-03-18 18:49
Ik kon niet weg gaan he bij mistral, ik heb er vandaag zo n vreselijk slecht gevoel bij..
Vorige week als een tierelier en nu liggen niet eruit willen en van been naar been wiegen
Yanaa
Geplaatst: 05-03-18 19:07
@ Jotoma: Gelukkig gaat het bij jou goed! Vind het wel opbeurend dat te lezen
@ Daphne1988: Ohh ik ken het helaas. En nu begint het malen weer wat je nog kan gaan doen voor ze. Sterkte met Mistral!
Ik heb net overleg gehad met de DA. We gaan morgen de medische molen opstarten, zij vermoedt namelijk ook dat er iets in het lichaam van Blacky gaande is. Ze wilt morgen onder sedatie de koker helemaal na gaan kijken en lopen. De bulten zijn oedeem vormingen, en heb er nog meer gevonden op zijn lichaam. DA heeft het vermoeden dat er sprake is van hartfalen gezien zijn symptomen en leeftijd. Hij wordt dus wss morgen aan de vochtafdrijvers gezet om te zien hoe dat uit gaat pakken. En er gaat zoiezo bloed onderzoek gedaan worden op al het mogelijke. Blacky gaat morgen helemaal nagelopen worden.
Net met mijn vriend over gehad dat als het hartfalen zijn en dat het zicht op de toekomst is dat hij daar steeds slechter van gaat worden.. Dat ik er dan een punt achter ga zetten. Ga hem dan niet de pijnlijke hb weg laten bewandelen met daarbij nog dat zijn lichaam het allemaal niet meer goed aan zou kunnen. Zelfde verhaal als er uit het bloedonderzoek gaat komen dat er andere orgaanfalen zijn.
vopo914
Geplaatst: 05-03-18 19:21
@yanaa nee ik ga heel langzaam terug Van 2 naar anderhalf van anderhalf naar 1 en een kwart enz... Tja hartfalen zou voor mij ook ook duidelijk zijn..dan houdt het op Wat de uitkomst ook is...Blacky heeft het getroffen met je! Trouwens..alle paardjes in dit topic hebben top mensjes
@Yana: doe je goed. Onderzoeken wat er meer speelt en aan de hand daar van kijken of het haalbaar is om verder te vechten.
Roos was vanmiddag best goed, schoenen lekker uit en even door de bagger gestapt. Zelfs op het straatje had ze best zin. Ik hoop zo dat ze dit door gaat zetten tot helemaal buut-loos en nog beter lopen. Ik weet niet of ik nog een keer kan vechten als ze nu weer een grote terugval krijgt, we zijn sinds eind oktober bezig.
Francis
Geplaatst: 05-03-18 19:37
Denk dat dat een goed plan van aanpak is Yanaa, inclusief je conclusie bij ernstig orgaanlijden. Hoe moeilijk ook. Maar voorlopig gaan we gewoon even duimen dat het mee valt en hij rap weer de goede kant op gaat. Succes morgen en heel veel sterkte er mee.
Daphne ook, sterkte meis, hang in there... Hoe lang is de laatste bekapbeurt geleden? Misschien kan er weer wat 'bijgewerkt' worden? Mijn bekapper wil nu echt tussendoor ook komen om te zien of er wat bijgewerkt kan/moet worden... hoe sneller ze weer in de juiste stand staan, hoe sneller ze ook pijnvrij zijn. De druk moet van de wand, zolang er druk staat op lamellen die verzwakt zijn en elk moment los kunnen laten blijf je pijnklachten houden.
Oh jeetje, zo lang al Dennis... en sinds oktober nog niet van de bute af geweest? Ik duim dat deze stijgende lijn zich voort zet bij Roos.
Zo, ik heb m'n avatar even bijgewerkt naar de huidige situatie
Francis, vorige week vrijdag heeft de smid haar wat bijgewerkt ze staat al langere tijd in de juiste stand door de hb van vorig jaar.. hij wou niks aan de zool zelf doen omdat ze daar altijd al snel gevoelig op reageert.
Donderdag is hij er weer dan mag hij weer bij haar kijken. Het enige wat ik me kan bedenken waar iets mis gaat is dat er een nieuwe baal hooi open is gegaan wel van het geanalyseerde hooi maar dat zegt niks denk ik.. Ben al begonnen met een andere baal nu maar goed kwaad is dan alweer gedaan.
In december is ze een week van de buut geweest. Dat ging niet. Toen voor de kerst beslagen en terug op een halfje. Tot ze we weekeind januari weer heel slecht werd. Toen foto's, die vielen mee, en weer op 2 zakjes. Vanaf daar zijn we nu aan het afbouwen. Eerst met kwart zakjes tegelijk, nu met 1/8e zakjes tegelijk (nu sinds het weekeind 3/8e zakje).
assebassie
Geplaatst: 05-03-18 20:26
Ik heb weer wat meer hoop op herstel, ze heeft vandaag in vergelijking met de laatste weken veel gelopen, en dat zag er weer uit als lopen, nog vrij vlot ook, dus even opgelucht.
Terugval van de laatste dagen kan natuurlijk nog goed een reactie op de kou van de laatste dagen zijn hé, als ze zo weinig lopen, zoals hier, krijgen ze ook last van de spieren. En het is nu ineens wel weer een stuk warmer, kan dus zijn dat ze daar ook weer wat duf van worden, misschien heeft Raya daar ook last van Francis?
En [***], ik ga nog niet afbouwen hoor, zou inderdaad niet slim zijn, ze moet eerst nog beter zijn, ze krijgt nu 3 weken anderhalve dosis matacam,daarvoor 10 dgn. dubbele dosis buut, daar is ze heel ziek van geworden. Maar ik zou zo snel mogelijk willen stoppen met al die rommel, maar ja nu nog even niet, kiezen uit twee kwaden dus.
Daphne en Yana, veel sterkte jullie en ook voor alle anderen ook.....
assebassie ik begrijp heel goed hoor, dat het kiezen tussen 2 kwaden is. Ik heb even gemist dat jouw paard ziek is geworden van de bute.
Dat het rommel is staat buiten kijf, maar toen ik geopereerd was aan mijn schouder kreeg ik morfine, is ook geen fijn spul, maar ik was ziek en had pijn, dus was blij dat het bestaat.
Dat is net als bij de paarden, ze zijn ziek en hebben pijn (véél pijn) en dan moet je soms iets geven wat niet zulk fijn spul is.