Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:41

Oryani schreef:
Mag ik vragen waarom je zool weg wilt halen? Dat is iets dat ik persoonlijk niet doe, wil de zool intact houden.

Omdat er nog steeds dubbele zool zit, wel veel minder als in het begin maar daar krijgt hij kneuzingen van, dus dat blijven we voorlopig weghalen. Tot mijn bekapper zegt dat het niet meer nodig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:43

Waar zie jij in vredesnaam een dubbele zool dan? Die putten zijn putten in de gewone zool. Er ontbreken al stukken, en dan ga jij er ook nog eens in staan kerven. Alles wat je paard nu aan zool heeft lekker laten zitten en zorgen dat de gaten gauw weer goed groeien.

xxdomiixx

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:51

Mis interpretatie van wat ik bedoel met zool bijwerken??? Ik snij er geen hele stukken vanaf, behalve hele uitstekende delen. Ik schraap weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:58

Niet doen, althans niet met deze hoef. Alleen weghalen wat los en schilferig is en dat heb je zo te zien al gedaan. Leer voelen wat het verschil is tussen wat weg kan en wat je moet behouden, de textuur is anders.

Van de zool op de foto moet je echt voorlopig even af blijven.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:04

Wat los en schilferig is heb ik inderdaad al zo veel mogelijk weggehaald (heb nog nog niet de rest van de hoef gecheckt want de plekken waar dat was was echt veel tot het vaste begon).

Oke dan laat ik die maar met rust. En de hoefwand en steunsel, neem aan dat dat wel een goed idee was aangezien ik daar nog niks over gehoord heb?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:04

Teen korter maken bij t bevangen voetje had denk ik nog wel gekunt, maar er was ook zool perforatie aanwezig waar t leek dat t hoefbeen al door de zool wou komen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:14

Wij halen ook telkens een dunne laag weg bij mijn hb merrie. Qua randen niet al te veel. Dan gooi hij de mustang rol erin vanvoor en de voorhoefjes krijgen vanvoor een recht stuk. Kunnen ze zeker niet op de teen staan en komt er meer op de zool.
Ze wordt midden juli nu gekapt. Ga deze keer echt proberen fotos te maken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:35

Het nog verder inkorten van de teen ben ik geen voorstander van Tot en met de witte lijn is voldoende dan raakt de wand de grond niet bij het afwikkelen. Maak je m korter dan wordt het gat aan de voorkant ook groter meer opening dus voor viezigheid etc. Bovendien wil je wel nog wat stevigheid horizontaal over de wand. Anders krijg je hetzelfde als het halve maantje dat de hoefsmeden eruit slopen en verliest de hoef ook stevigheid.

Bij het verder inkorten van de teen offer je ook nog een deel van de zool op.
Hoe meer zool je nog hebt des te beter wordt de druk verdeeld. Kleiner oppervlakte is dezelfde kracht maarop een kleiner oppervlak dus meer druk op het hoefbeen.

Ik weet dat er stromingen zijn die forser bekappen maar ik kies voor de aanpak zoals Pete Ramey die beschrijft. En ik ben geen voorstander van standaard maten en verhoudingen. Zelfs een mustang voet voldoet niet aan dat ideaalbeeld. Het gevaar van standaard verhoudingen hebben we ook al gezien bij strasser. Te rigoureuze bekappingen en gevoelige paarden. In theorie lijkt het allemaal goed maar in de praktijk vind ik het geen goed idee. Bekappen doe je niet met een gradenboog, standaard plastic maatjes en een slangenklem. Je moet het per paard en zelfs per hoef beoordelen. Een kwpn paard met een bokhoefje/graasvoet en een grotere plattere hoef ga je niet in een ideaalplaatje proppen. De ene hoef is vaak veel kleiner dan de andere hoef. En achtervoeten hebben sowieso een andere vorm.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:15

Duidelijk. :j
En qua teen inkorten en ideaalplaatjes ben ik het volledig met je eens.
Mijn pony is als veulen niet correct bekapt waardoor die voet altijd eerder plat zal gaan, om daar een perfecte voet van te maken is lastig.
Of in elk geval dat kost tijd, dat moet je niet te rigoreus willen vind ik.

Vandaag laurierzalf gemaakt.
Ik heb een pot uierzalf gehaald van de action voor en 50 gram laurierpoeder.
Een pot voor 500 gram zalf bij de apotheek en de uierzalf mixen met de laurier.
Het is echt megagroen en de pot zit tjokvol.
Kosten:
Uierzalf action, 350 ml: 1,50
Laurierpoeder 50 gram: 3,80
Lege pot van 500 ml bij de apotheek: 1,60
Voor 6,90 heb je dan een pot van 500 ml vol. :)

De tube van sectolin, 250 ml is 13 euro ofzo, daar zit veel laurierolie in te zien aan de ingredientenlijst.
Grand national 10 euro voor 450 gram maar ik weet niet hoeveel laurier hier in zit, plus ik moet het online bestellen, terwijl ik verder niks nodig heb.
Ik denk ook dat hier minder laurier in zit gezien de prijs en de hoeveelheid.

Afbeelding

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:45

Wat doet dat?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 01:28

Het schijnt de hoefgroei te stimuleren. :)
Tot nu toe bevalt het goed, en weet je het kost ook geen drol. :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:58

Mijn chronisch hb merrie is vandaag bekapt. Stond al op het zand dus geen goede standfoto

Voorvoetjes
Afbeelding

Achtervoetjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:28

Hoe loopt ze?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:35

Zolang ze enkel op zand staat loopt ze vlotjes zoals de rest, wel wat beperkt en galoperen doet ze al paar jaar niet meer uit haar eigen. 5 minuten op gras en we kunnen weer opnieuw beginnen, dan loopt ze weer op eitjes.

Moet zeggen dat deze merrie van erg ver komt. Ze heeft vorig jaar een keizersnede gehad waarbij ze instabiele bekken heeft aan over gehouden. Verder dus chronisch hoefbevangen en een addison dametje. Momenteel is ze echt heel erg dik, hebben lange tijd niets kunnen doen met haar omdat ze toen wel heel veel pijn had aan haar hoeven, dus nu beginnen we terug met afvallen :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:18

Jeetje wat een voetjes zeg..

Misschien een scherpe vraag.. Wat is de levenskwaliteit en verwachting van deze pony?
Bedoel het niet vervelend overigens!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:12

No_No schreef:
Jeetje wat een voetjes zeg..

Misschien een scherpe vraag.. Wat is de levenskwaliteit en verwachting van deze pony?
Bedoel het niet vervelend overigens!

Haar gezondheid gaat nog steeds in steigende lijn dus ook haar levenskwaliteit blijft omhoog gaan. Merk dat ze zelf nog steeds gelukkig is. ze staat op pension maar maakt wekelijks een wandeling en is vaste troetelpony van de kinderen. Veel verwachtingen zijn er dus ook niet bij haar.
Kijk er natuurlijk wel realistisch op, en ze staat onder vaste begeleiding van mijn DA, als ze terug achteruit gaat is het gedaan grof gezegd. Je kan de levensloop niet blijven verlengen door je eigen emotionele waarde.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:22

Wat vinden jullie van de voeten van mijn paard?
Het heeft een heel verhaal... Maar het probleem is onbekend
Hij heeft altijd pijn en ik ben radeloos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:52

Tenen lijken te lang iig.
Hoort die plakrand niet vochtdicht te zijn ?? Nu komt er allemaal vocht tussen en ik weet niet of dat er aan de onderkant weer uit kan.
Persoonlijk zou ik dat ijzer er af halen, goed bekappen en desnoods op pijnstillers en hoefschoenen zetten. En een half jaar niet belasten als in rijden/longeren, maar alleen wandelen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:14

Van de onderkant is niet zoveel te zien, maar wát ik zie lijkt mij: lange tenen, ondergeschoven hiel(?) en een foute as.

Maar; wat is het verhaal? Zijn er foto's gemaakt om bijvoorbeeld een gekanteld hoefbeen uit te sluiten? Waarom de plakrand en speciaal beslag? Is er een reden waarom hij zo bekapt wordt en wat vindt een andere hoefsmid ervan?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:42

2 keer in Utrecht geweest.
Foto's gemaakt en nacht daar geweest. Uit buigproeven kwam kreupelheid op beide voorbenen.
Geen hoefkatrol. Ook geen bevangenheid.
Wel begin van lucht op hoogte van witte lijn in woongebied?

Ijzers met zooltjes hadden geen effect.
Kunststof plakijzers ook niet.
Hij werd de vorige keer weer vrolijk op metacam.

Ik weet het niet meer.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:54

Wat zegt een andere hoefsmid?

Misschien is het iets aan de pezen o.I.d.

Wellicht is het sowieso een idee om een foto te maken wanneer hij bij de volgende beurt even zonder ijzers staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:05

Ik word ook vrolijk van Metacam :D
Maar soms heeft een paard het even nodig om zijn spieren weer normaal te gaan gebruiken.

Heb je in Utrecht nog gevraagd wat ze hiermee bedoelden ... 'Wel begin van lucht op hoogte van witte lijn in woongebied?'

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:09

Ik neem aan dat dat laatste toon ipv woon moet zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:20

Dan nog ben ik benieuwd wat ze er mee bedoelen... dat er lucht in de hoef zou zitten ??
Als de zool voor/naast de punt van de straal in te drukken is dan denk ik eerder aan ontstekingsvocht dan aan lucht. Dát zou ook verklaren dat het paard gevoelig is/pijn heeft.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:38

khirshanta schreef:
Wat zegt een andere hoefsmid?

Misschien is het iets aan de pezen o.I.d.

Wellicht is het sowieso een idee om een foto te maken wanneer hij bij de volgende beurt even zonder ijzers staat.

Volgens Utrecht was het dat niet.

Ik maak volgende week een foto.
Zitten er nu pas 5 weken onder en nu al los