Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
paars schreef:Geef wel voldoende, reken het goed uit. Te weinig ruwvoer geven is niet goed, je moet het dus zoeken in de soort ruwvoer, en daarop kan je dan gaan "sturen". Mijn paard (was zo'n 150 kg te zwaar) blijft nu mooi op gewicht met 14 kg (aan gewicht) graszaadhooi en een plak weidehooi. Hij eet zich een slag in de rondte (biedt het bovendien aan in een hooinet van hooinet.nl) en blijft nu mooi op gewicht. Ik stuur met het plakje weidehooi, de 14 kg graszaadhooi blijft de basis. Dat is ong. 2% DS hooi per kg paard. Toen hij zwaarder was, kreeg hij hetzelfde (behalve de plak weidehooi), maar hij viel er wel van af omdat het dus toen ong. 1 1/2 kg DS hooi was per kg paard; een "afval"- hoeveelheid. Geef dus vooral genoeg, maar zorg dat het een lage voedingswaarde heeft.
Tovie schreef:Toen mijn pony bijna een zoolbreuk had liep ze nog gewoon door.
Ik heb echt een harde sterke pony.
Kan het zijn dat jou pony dat ook doet?
Sleeper schreef:@sylva, Dat is balen zeg dat het niet beter gaat. Wat je aan de dierenarts kan vragen is een grote spuit. Dan kan je de medicijnen mengen met appelmoes en zelf in zn mond spuiten. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om de dierenarts te bellen. Het moet niet slechter gaan, stabiel of beter is de bedoeling van een behandeling.
Sterkte!
shilady schreef:Ik zou er niet meer aan moeten denken een paardje met bevangenheid
blij dat ik toch die beslissing heb gemaaktvorig jaar
jesito schreef:Sleeper schreef:@sylva, Dat is balen zeg dat het niet beter gaat. Wat je aan de dierenarts kan vragen is een grote spuit. Dan kan je de medicijnen mengen met appelmoes en zelf in zn mond spuiten. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om de dierenarts te bellen. Het moet niet slechter gaan, stabiel of beter is de bedoeling van een behandeling.
Sterkte!
Appelmoes is vaak juist nog meer gezoet dan een gewoon appeltje en die moest ze nou juist weg laten.
Bij mij hielp het om het te mengen met een handje zemelen.
shilady schreef:Ik zou er niet meer aan moeten denken een paardje met bevangenheid
sylva schreef:shilady schreef:Ik zou er niet meer aan moeten denken een paardje met bevangenheid
Dat zegt meer over jou dan over de ziekte bevangenheid lijkt mij...![]()
DA is net geweest. Had er idd goed aan gedaan om te bellen. De Quadrisol bleek niet aan te slaan, en zo werd het dus alleen maar erger. Hij krijgt nu dagelijks een injectie van de DA en dat maagwandbeschermings medicijn uit de spuit. Heb geluk gehad dat we toch maar gebeld hebben, want hij zit dus nog in de acute fase, en die gaan we nu op een agressievere manier aanpakken door die injecties. Daarna worden de injecties afgebouwd naar om de dag, en dan verder met Quadrisol, maar pas tegen de tijd dat hij weer normaal kan lopen. Dat gebruiken we alleen nog om af te bouwen. Verder oud hooi, en maar 2 plakjes per dag. Hij komt er iig helemaal bovenop, er is niks gekanteld. Hij mag van de zomer verder ook gewoon weer op t land. Ik doe t alleen wel met graaskorf, al was dat in zomergras niet perse nodig volgens de DA. Dit nooit weer meemaken als t over is, is mijn denkwijze dan liever. Kan moeilijk elke dag t fructaan gehalte gaan meten overal
Maar hij komt er weer bovenop
Sleeper schreef:Dat is dan ook weer niet helemaal zo. Hoefbevangenheid kan heel slecht aflopen, daar heb je als eigenaar niet altijd invloed op.
Dat is wel schrikken Sylva, goed dat je niet gewacht hebt! Hoe weer de DA dat er niks gekanteld is? Zijn er foto's gemaakt?
Sleeper schreef:Ik vraag me af hoeveel mensen laten foto's maken bij een lichte bevangenheid?
Ik denk dat de bevangenheid van mijn paard minimaal is omdat het herstel snel gaat. Toch wil ik weten of er schade is. Ik wil me niet hoeven af te vragen bij elk struikeltje of gevoeligheidje 'wat als er toch een kanteling is' Zijn er mensen die dat herkennen. Of juist geen foto's laten maken want beter is beter? Ik ben even benieuwd hoe anderen dat doen.
Ik heb jaren geleden foto's laten maken toen ze er veel slechter aan toe was, en toen was de kanteling minimaal (we hebben het over milimeters). Ze was toen zieker, maar een kanteling van mm heeft misschien ook geen meerwaarde om dat te weten?
Citaat:Of het klopt dat met het klinisch beeld dat het hoefbeen weer op z'n plek zit.