[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:29

Ja dat bolt niet echt die zool maar het groeit heel raar langs die witte lijn, het bollen van een zoolbreuk zit meer richting straal.
Ik kan daar ook op tikken met de hoevenkrabber.
Het lijkt ook niet alsof er iets door aan het breken is, mijn vorige pony had dat dus weet een beetje hoe dat eruit ziet.
Daarbij loopt een pony niet echt heel graag met een zoolbreuk, die pony toen lag bijna de hele dag.
Mijn lijkt het echt dat die hoef raar aan het groeien is doordat er vanalles gaande is in die hoef.
Vooral die grote drukkingen, maar dat zou komen omdat de hoef kapot weefsel op aan het ruimen is of zoiets.
Donderdag komt de dierenarts zowiezo.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:26

Toen mijn pony bijna een zoolbreuk had liep ze nog gewoon door.
Ik heb echt een harde sterke pony.
Kan het zijn dat jou pony dat ook doet?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:31

paars schreef:
Geef wel voldoende, reken het goed uit. Te weinig ruwvoer geven is niet goed, je moet het dus zoeken in de soort ruwvoer, en daarop kan je dan gaan "sturen". Mijn paard (was zo'n 150 kg te zwaar) blijft nu mooi op gewicht met 14 kg (aan gewicht) graszaadhooi en een plak weidehooi. Hij eet zich een slag in de rondte (biedt het bovendien aan in een hooinet van hooinet.nl) en blijft nu mooi op gewicht. Ik stuur met het plakje weidehooi, de 14 kg graszaadhooi blijft de basis. Dat is ong. 2% DS hooi per kg paard. Toen hij zwaarder was, kreeg hij hetzelfde (behalve de plak weidehooi), maar hij viel er wel van af omdat het dus toen ong. 1 1/2 kg DS hooi was per kg paard; een "afval"- hoeveelheid. Geef dus vooral genoeg, maar zorg dat het een lage voedingswaarde heeft.

edit: er stond 1 1/2 kg DS per kg paard.... dat moet zijn 1 1/2% :D anders wordt het wel een enorme bult hooi!! Met dank voor de attentie op deze vergissing!!

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:35

Hallo Sylva,

Wat ***** dat jouw pony ook bevangen is geraakt. Bij mijn fjord is het anderhalve week geleden gediagnosticeerd en met een IV injectie quadriol en een week Phenylbutazone is ze toch weer een heel eind opgeknapt! Ze liep echt heel moeizaam en had heel veel pijn. Ik ga zo even kijken hoe het met haar is, misschien dat ik haar een uurtje buiten laat lopen ze verveelt zich heel erg in de stal.

Sterkte met je pony!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:00

Tovie schreef:
Toen mijn pony bijna een zoolbreuk had liep ze nog gewoon door.
Ik heb echt een harde sterke pony.
Kan het zijn dat jou pony dat ook doet?

Dan heb je idd een bikkel want dat is erg pijnlijk, geen idee of die van mij zo'n bikkel is.
Mijn vorige pony was wel een bikkel, maar die lag dus gewoon veel van de pijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:01

Bedankt iedereen voor de reacties :) Ik heb net weer de DA gebeld, want hij kon vanochtend niet meer opstaan voor zn hooi en kan zich ook niet verplaatsen. Ook leunt hij helemaal naar achteren, en wordt dat steeds erger. (op 4 voeten ook) Volgens mijn DA was de kritieke fase al voorbij, maar ik vind het zo raar dat het per dag slechter gaat en we al op een week zitten. Pijnstillend krijgt hij op moment dus helemaal niks, naast de Quadrisol. Maar dat werkt meer ontstekingsremmend. Ik zal m dan geen halve wortel en stukje appel meer geven. Was alleen handig voor de toediening van de Quadrisol, omdat hij t anders uitspuugt :P En t mag van de DA wel, maar als jullie zeggen beter niet, dan hou ik me daar wel aan.
Het hooi is van niet vorige zomer, maar de zomer daarvoor, dus als het goed is ook erg laag van voedingswaarde. Dus daar hoef ik me dan niet zorgen om te maken. Nou, ik zal gaan, de DA is er met 10 minuten belde hij net. Hopen op iets meer duidelijkheid waarom t nog zo slecht gaat (en slechter blijft gaan). Heel erg bedankt voor de snelle reacties en tips.
Iedereen die er ook mee zit, veel sterkte. Ben blij dat ik nog niks gezien heb van een bol staande zool. Aan zijn hoeven zie je erg weinig. Alleen de warmte en gevoeligheid.

Sleeper

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:04

@sylva, Dat is balen zeg dat het niet beter gaat. Wat je aan de dierenarts kan vragen is een grote spuit. Dan kan je de medicijnen mengen met appelmoes en zelf in zn mond spuiten. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om de dierenarts te bellen. Het moet niet slechter gaan, stabiel of beter is de bedoeling van een behandeling.
Sterkte!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:08

Sleeper schreef:
@sylva, Dat is balen zeg dat het niet beter gaat. Wat je aan de dierenarts kan vragen is een grote spuit. Dan kan je de medicijnen mengen met appelmoes en zelf in zn mond spuiten. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om de dierenarts te bellen. Het moet niet slechter gaan, stabiel of beter is de bedoeling van een behandeling.
Sterkte!

Appelmoes is vaak juist nog meer gezoet dan een gewoon appeltje en die moest ze nou juist weg laten.
Bij mij hielp het om het te mengen met een handje zemelen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:13

Ik zou er niet meer aan moeten denken een paardje met bevangenheid
blij dat ik toch die beslissing heb gemaaktvorig jaar :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:15

shilady schreef:

Het is zeker niks leuks, maar vind het een beetje een vervelende opmerking om hier te plaatsen.
Ik ben blij voor je dat jij blij bent met jouw keuze maar praat hier anderen niet de mismoed in.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:17

jesito schreef:
Sleeper schreef:
Sterkte!

Appelmoes is vaak juist nog meer gezoet dan een gewoon appeltje en die moest ze nou juist weg laten.
Bij mij hielp het om het te mengen met een handje zemelen.

Je geeft ook geen hele hoeveelheden. Mijn paard eet al die medicijnen niet. Lepeltje appelmoes, medicijnen erdoor en hop erin spuiten. Het is de enige mogelijkheid om erin te krijgen. En dat vind ik belangrijker dan een lepeltje appelmoes dat ze binnen zouden krijgen. Lijkt me super als mn paard zelf kiest om (bv) zemelen met medicijnen te eten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:18

shilady schreef:

Niet zo een heel handige opmerking .....

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:12

Light Appelmoes :)* ... in het reformschap bij de supermarkt. Veeeel minder suiker ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:55

shilady schreef:

Dat zegt meer over jou dan over de ziekte bevangenheid lijkt mij... }:0

DA is net geweest. Had er idd goed aan gedaan om te bellen. De Quadrisol bleek niet aan te slaan, en zo werd het dus alleen maar erger. Hij krijgt nu dagelijks een injectie van de DA en dat maagwandbeschermings medicijn uit de spuit. Heb geluk gehad dat we toch maar gebeld hebben, want hij zit dus nog in de acute fase, en die gaan we nu op een agressievere manier aanpakken door die injecties. Daarna worden de injecties afgebouwd naar om de dag, en dan verder met Quadrisol, maar pas tegen de tijd dat hij weer normaal kan lopen. Dat gebruiken we alleen nog om af te bouwen. Verder oud hooi, en maar 2 plakjes per dag. Hij komt er iig helemaal bovenop, er is niks gekanteld. Hij mag van de zomer verder ook gewoon weer op t land. Ik doe t alleen wel met graaskorf, al was dat in zomergras niet perse nodig volgens de DA. Dit nooit weer meemaken als t over is, is mijn denkwijze dan liever. Kan moeilijk elke dag t fructaan gehalte gaan meten overal :P
Maar hij komt er weer bovenop :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:08

sylva schreef:
shilady schreef:

Dat zegt meer over jou dan over de ziekte bevangenheid lijkt mij... }:0

DA is net geweest. Had er idd goed aan gedaan om te bellen. De Quadrisol bleek niet aan te slaan, en zo werd het dus alleen maar erger. Hij krijgt nu dagelijks een injectie van de DA en dat maagwandbeschermings medicijn uit de spuit. Heb geluk gehad dat we toch maar gebeld hebben, want hij zit dus nog in de acute fase, en die gaan we nu op een agressievere manier aanpakken door die injecties. Daarna worden de injecties afgebouwd naar om de dag, en dan verder met Quadrisol, maar pas tegen de tijd dat hij weer normaal kan lopen. Dat gebruiken we alleen nog om af te bouwen. Verder oud hooi, en maar 2 plakjes per dag. Hij komt er iig helemaal bovenop, er is niks gekanteld. Hij mag van de zomer verder ook gewoon weer op t land. Ik doe t alleen wel met graaskorf, al was dat in zomergras niet perse nodig volgens de DA. Dit nooit weer meemaken als t over is, is mijn denkwijze dan liever. Kan moeilijk elke dag t fructaan gehalte gaan meten overal :P
Maar hij komt er weer bovenop :D

Dat is dan ook weer niet helemaal zo. Hoefbevangenheid kan heel slecht aflopen, daar heb je als eigenaar niet altijd invloed op.

Dat is wel schrikken Sylva, goed dat je niet gewacht hebt! Hoe weer de DA dat er niks gekanteld is? Zijn er foto's gemaakt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:14

shilady schreef:

vreemde opmerking....soms kun je er namelijk niets aan doen dat je paard of pony weer bevangen wordt...
en ik vindt dat als je een dier neemt daar voor verantwoordelijk bent...ook als het ziek wordt of de nasleep van een ziekte..
(het is anders als het om ondragelijk lijden gaat...)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:16

Idd en zeker als je eenmaal een bevangen paard hebt gehad ben je echt super voorzichtig met alles. Die van mij kwakkelt nu al een hele tijd, maar zolang ze er levenslustig uit ziet ga ik alles proberen om haar er weer bovenop te krijgen. Als ik merk dat mijn pony niet meer wil, dan moet ik idd voor haar kiezen, maar ik hoop dat ze nog lang vechtlust houdt.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:18

Hallo allemaal,

Mijn fjordje heeft weer een uurtje buiten in de wei gestaan om even de benen te strekken. Staat bijna geen gras meer en de DA gaf aan dat dat wel moest kunnen. We bouwen het langzaam op, ze loopt goed en is vrolijk:D

@ Sylva: Wat schrikken dat het er zo heftig aan toe gaat met jouw paardje zeg! Goed dat de DA erbij is zodat ze adequate behandeling krijgt. Veel sterkte!!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:20

Sleeper schreef:
Dat is dan ook weer niet helemaal zo. Hoefbevangenheid kan heel slecht aflopen, daar heb je als eigenaar niet altijd invloed op.

Dat is wel schrikken Sylva, goed dat je niet gewacht hebt! Hoe weer de DA dat er niks gekanteld is? Zijn er foto's gemaakt?

Het kwam op mij meer over qua formulering dat iedereen die een hoefbevangen paard heeft er slecht aan doet om ze in leven te houden. En dat vind ik weer niet helemaal zo. Kan best zijn dat het paardje van shillady beter af is door toen ingeslapen te worden, want je hebt ze ertussen waarbij dat beter is, maar dan kan ze dat beter even anders formuleren. Want zo komt het wat raar over. Op mij dan iig. Helemaal als je er nu nog wat emotioneel in staat.

Zijn geen foto's gemaakt, maar er is geen bolling te zien op de zool en hij reageert niet op drukken op de hoef op de lokalisatie waar de kanteling zou moeten zitten bij hoefbevangen paarden. Hij was met de injecties erg positief voor de verdere toekomst. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:40

Ik vraag me af hoeveel mensen laten foto's maken bij een lichte bevangenheid?

Ik denk dat de bevangenheid van mijn paard minimaal is omdat het herstel snel gaat. Toch wil ik weten of er schade is. Ik wil me niet hoeven af te vragen bij elk struikeltje of gevoeligheidje 'wat als er toch een kanteling is' Zijn er mensen die dat herkennen. Of juist geen foto's laten maken want beter is beter? Ik ben even benieuwd hoe anderen dat doen.

Ik heb jaren geleden foto's laten maken toen ze er veel slechter aan toe was, en toen was de kanteling minimaal (we hebben het over milimeters). Ze was toen zieker, maar een kanteling van mm heeft misschien ook geen meerwaarde om dat te weten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:45

Toen Grietje de eerste keer bevangen was heb ik geen foto's laten maken. Nu duurde/duurt het langer dan de vorige keer dus nu heb ik wel foto's laten maken.

Ik vond het wel fijn, want op de foto was een ontsteking te zien. Verder heeft de smid aan de hand van de foto het hoefbeen zo veel mogelijk parallel geprobeerd te zetten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:46

ik heb ook foto`s gemaakt toen hij ineens bevangen bleek toen hij 2 dagen op de kliniek was
er was geen kanteling en na 4 weken op een open teen ijzer terug naar de kliniek geweest en weer foto`s gemaakt en gelukkig niks aan de hand
wel heeft hij een leertje met foam bij de voorijzers
dit is ook voor zijn been waar hij in het koot gewricht een chip heeft
ik moet de eerste week van juli terug

en hij mag nu paar uurtjes weidegang en 6 weken stappen opbouwend van 5 min tot 30 min in 6 weken

ik ben ook dubbel voorzichtig na mijn appaloosa die acute EMS kreeg en zwaar bevangen was aan 4 benen met hoefkanteling
zij stond in de kliniek in een natte zandbox 2 uur en dan weer 1 uur in het stro en zo 24 uur per dag wisselend
helaas heeft zij het niet overleefd

ik hoop echt en duim ook voor jouw paard dat het goed komt!
heel veel sterkte , en houd moed!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:03

Sleeper schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen laten foto's maken bij een lichte bevangenheid?

Ik denk dat de bevangenheid van mijn paard minimaal is omdat het herstel snel gaat. Toch wil ik weten of er schade is. Ik wil me niet hoeven af te vragen bij elk struikeltje of gevoeligheidje 'wat als er toch een kanteling is' Zijn er mensen die dat herkennen. Of juist geen foto's laten maken want beter is beter? Ik ben even benieuwd hoe anderen dat doen.

Ik heb jaren geleden foto's laten maken toen ze er veel slechter aan toe was, en toen was de kanteling minimaal (we hebben het over milimeters). Ze was toen zieker, maar een kanteling van mm heeft misschien ook geen meerwaarde om dat te weten?

Tja, meten is weten, maar soms hebben paarden, zoals je al hebt ervaren, maar weinig kanteling en lopen ze héél slecht; anderen hebben veel meer kanteling en lopen minder slecht. Ik heb wel foto's laten maken, omdat ik wilde weten waar het hoefbeen zat. Het bleek licht verkanteld. Ook kan je aan de vorm van de punt van het hoefbeen zien of het proces al langer aan de gang is (met name van belang bij paarden die dus niet zulke grote verschijnselen vertonen, maar wel degelijk HB zijn). Het was voor mij meer een bevestiging van de diagnose en een geruststelling dat de punt van het hoefbeen niet van vorm veranderd was. We waren er vroeg bij. Zelf wil ik binnenkort, dan zijn we een jaar verder, wéér een keer foto's maken. Gewoon ter controle. Of het klopt dat met het klinisch beeld dat het hoefbeen weer op z'n plek zit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:11

Citaat:
Of het klopt dat met het klinisch beeld dat het hoefbeen weer op z'n plek zit.

Dat is een misvatting - een hoefbeen komt niet weer 'op z'n plek'..m.a.w. het kantelt niet terug in de oude stand van vóór de bevangenheid. Wat wel gebeurt is dat de hoefwand en de lamellen zich van bovenaf ( de kroonrand) herstellen en dan wél op de juiste plaats weer rondom het hoefbeen komen. Bij het bekappen van de hoef (onder de HB-ring) verdwijnt steeds meer van de oude hoef. Het is dan ook echt belangrijk dat je smid goed werk doet en daar oog voor heeft.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:13

Bij Image worden door de hoefsmid/kliniek ongeveer ieder half jaar foto's gemaakt, zodat ze kunnen zien hoe de hoef zich van binnen houdt, en weet hoeveel er van de teen af kan.
Image haar hoefbeen is fors gekanteld, maar ze loopt prima nu.

Ik heb ook Image de medicijnen destijds in de acute fase toegediend met appelmoes in een grote spuit.