[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:46

He, Rusty, wat een akelig nieuws! Heel veel sterkte!

Wat heb ik dan een geluk, mijn haf is nog steeds goed, en hoewel vorige week met de vorst stil gestaan, ben ik verder weer volop met haar aan het rijden. En dat terwijl ze in november vorig jaar geen stap kon verzetten!
Als ik de filmpjes van Aukelizzy en Francis zie, dan was mijn pony véél slechter. Die kon echt niet zo lopen hoor, was al blij met 1 pasje..
Maar kennelijk zijn wij er heel snel doorheen gekomen. Misschien toch ook het (rustig) in beweging blijven wat positief werkt, ik weet het niet. Ik heb haar gewoon in de groepsstalling gehouden en ze kon naar buiten waar ze vaak in het natte zand ging staan.
Hopen dat het zo blijft!
Hoop dat het bij jullie ook snel weer beter gaat!

Aukelizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:10

Rusty, wat naar! Heel veel sterkte!

Yana, wat vervelend zeg! Ik weet dat de meningen heel verschillend zijn maar is een ijzertje toch niet een optie? Als zonder niet gaan en de hoefschoenen plekken geven?

Francis, wat vervelend dat ze mentaal wat minder lijkt! Misschien indd toch iets minderen met de prascend.

Zhuf kwam vandaag voor de 20e dag achter elkaar "goed" uit stal. Echter vond ik haar met binnen halen wat minder. Zag aan de paddock dat ze echt druk gedaan had. Ze stond nu toch af en toe met RV weer los van de grond en was wat warm. Hopelijk trekt dit weer weg en zet het niet door.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:37

Rusty, wat een klote nieuws sterkte met het verlies.

Yanaa geef je de 5 gram zakjes? Ik durf bij mistral niet hoger te gaan als 1/2 per gift en ze weegt rond de 400 kilo zal iets minder zijn.

Mistral gaat ook ineens weer vreselijk beroerd ik was er vandaag zo vreselijk verdrietig van..

Heb nu toch maar bot springschoenen besteld en mijn laatste potje hippo ex laminitis is op dus laminaze van naf besteld..

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:08

Helaas slecht nieuws van deze kant..
Enorme terug val hier ;(
Blacky wilt amper lopen.. wilt geen hooi eten.. hij heeft koorts.. staat nat bezweet op stal.. en heeft erg warme hoeven en kroonranden weer! ;(
De bute met slobber er wel ingekregen gelukkig. Dit was wel de eerste keer dat hij verder niets van mij moest weten en vervolgens zich omdraaide en met z'n hoofd omlaag ging staan.
Ben gewoon misselijk van het hele gebeuren wat ik aan trof, ken hem helemaal niet zo. Iets in me zegt dat als dit door zet en hij zich de aankomende dagen niet verbetert.. zich nog zo wegdraait en afsluit van mij.. het nu wel eens richting einde kan gaan! ;(
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 04-03-18 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:16

@ Francis:
Ik wil morgen eens noodschoenen gaan maken van de pads die ik ook in de hoefschoenen heb. Die zijn mooi dik en stevig.

@ Aukelizzy:
De hoefsmid wilt nog niks aan zijn hoeven doen, omdat ze bang is dat hij dan nog meer pijn gaat krijgen.

@ Daphne1988:
Ja ik geef de 5 gram zakjes, durf ook niet hoger te gaan als 1 heel zakje. Wat hij nu dus weer krijgt :(
Sterkte met Mistral! Ik ken het gevoel helaas :(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:31

Yanaa, wat ontzettend balen zeg dat Blacky zo'n terugval heeft. ;(
Hoe zien zijn hoeven er uit? Het is juist zo belangrijk om zo snel mogelijk de hoeven op een juiste manier te bekappen tenzij hij al helemaal correct staat dan heeft bekappen weinig zin. Ondanks dat bekappen inderdaad voor pijn kan zorgen in het begin, is een goede hoefstand juist zo belangrijk voor het herstel.
Zou de terugval kunnen komen van het uitdoen van de hoefschoenen? Of is er iets anders veranderd?

Weet je trouwens zeker dat het echt alleen zijn hoeven zijn en dat hij niet iets van koliek er bij heeft?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:33

Ohhh yanaa ;( vreselijk iedere keer die dalen he.. ik had juist verwacht nu de temperaturen omhoog gaan knappen ze wel op.. maar bij ons lijkt dat andersom?

Geef je dan 1 zakje sochtends en 1 zakje savonds?
Krijgt hij nog aspirine?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:35

Meert schreef:
Yanaa, wat ontzettend balen zeg dat Blacky zo'n terugval heeft. ;(
Hoe zien zijn hoeven er uit? Het is juist zo belangrijk om zo snel mogelijk de hoeven op een juiste manier te bekappen tenzij hij al helemaal correct staat dan heeft bekappen weinig zin. Ondanks dat bekappen inderdaad voor pijn kan zorgen in het begin, is een goede hoefstand juist zo belangrijk voor het herstel.
Zou de terugval kunnen komen van het uitdoen van de hoefschoenen? Of is er iets anders veranderd?

Weet je trouwens zeker dat het echt alleen zijn hoeven zijn en dat hij niet iets van koliek er bij heeft?

Mijn gedachten ook wel een beetje.. maar ik denk dat yanaa dat zeker zou herkennen bij blacky.

Yanaa hoe erg zijn de schuurplekken vd schoenen?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:47

@ meert:
De hoefsmid heeft ze vorige week alleen wat rond gevijld. Heb gevraagd of ze de hoeven echt correct neer wilde gaan zetten, maar dat durft ze nog niet aan omdat hij nog zo slecht is zonder schoenen.

Hij staat sinds vanmiddag zonder schoenen.. dus denk dat het daar mee te maken heeft. Hij heeft verder niks geen tekenen van koliek. Is net alsof er nu ineens een bommetje qua hb is geknapt. Zo erg heeft hij het nog niet gehad. Koorts had hij zelfs in het begin bij de hb niet. Bij de vorige terugval was hij ook al zo aan het zweten em had hij voor het eerst heel iets verhoging. Nu heeft hij ineens echt koorts erbij. Allemaal heviger nu.

@ Daphne1988:
Ja echt verschrikkelijk, zo slecht is Blacky nog nooit geweest. :(
Ja ochtend en avond beide 1 zakje. Hij krijgt ook nog steeds elke dag aspirine.
Hij heeft ondertussen aan beide kootholtes een plek helemaal kapot ter grootte van een euro munt.
Wil morgen eens gaan kijken of ik het met een ander soort stof en wond materiaal op kan lossen en anders toch noodschoenen. Wil hem zsm weer op schoenen hebben.
Het vreet alleen aan me dat het met schoenen best goed gaat.. maar zonder schoenen lijkt de hb steeds heviger te worden. En kan de vinger er niet op leggen wat het veroorzaakt. :(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 01:46

Ga straks even uitgebreider reageren maar even voor Yanaa, voeten achterover en druk van de wand is echt cruciaal voor het herstel en neemt ook de pijn (deels) weg. Check de ECIR-site bij de info over 'realignment trim'. Raya stond al in een goede stand toen ze hb werd, was 3 dagen er voor bekapt maar is inmiddels al twee keer gedaan, de eerste keer 5 weken na de bekapbeurt en op de dag dat ik dacht dat ik haar moest laten gaan omdat ze bijna alleen nog lag... De tweede keer een week later voor de achterhoeven, maar toen heeft hij haar voor nog weer iets verder achterover gezet.
Komende week komt hij waarschijnlijk alweer even checken. Vraag een second opinion aan een bekapper die je vertrouwt. Mijne zit hier op bokt onder de naam CherokeeChum, komt ook wel jouw kant op, of vraag iemand bij je in de buurt waar je vertrouwen in hebt.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 02:08

@ Rusty heel veel sterkte..wat ontzettend triest....

Yanaa..als ik je berichten lees lijkt het of ik het zelf ben..
De onzekerheid het machteloze..de onrust en het verdriet.
Het mat je af en je ideeen raken op..
Zoals hier al eerder gezegd..probeer positief te blijven..zeker in de buurt van Blacky..
Kun je misschien nog een schoentje maken van Traagschuim en ducktape?
Is het een idee om eens te stoppen met de aspirine?? ik heb eens gehoord dat langdurig geven van aspirine echt niet goed is
Beter is 2 tot 3 dagen elke dag een paar en dan weer stoppen..
Wat een zorgen.. :(:)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 04:33

Vlinder2009 schreef:
Als ik de filmpjes van Aukelizzy en Francis zie, dan was mijn pony véél slechter. Die kon echt niet zo lopen hoor, was al blij met 1 pasje..

Raya is zéker heel veel slechter geweest dan het filmpje. Maar in Juli is ze ook (voor het eerst) hoefbevangen geweest, heeft toen echt in die typische stand gestaan maar daar had ik haar binnen een week doorheen en weer pijnvrij zonder medicatie vlot aan't lopen.
Veel hangt van de oorzaak af. Bij de eerste keer was suikers in het gras zeker weten de oorzaak. Bij de tweede lijkt het toch een uit de bocht gevlogen seasonal rise en zo'n 'hormonale' hoefbevangenheid duurt in de meeste gevallen veel langer.
Fijn dat jou en je paardje dat bespaard is gebleven...

Aukelizzy schreef:
Francis, wat vervelend dat ze mentaal wat minder lijkt! Misschien indd toch iets minderen met de prascend.

Ja, ik kijk het nog even een paar dagen aan, ze staat nu 10 dagen op een halve, maar als ze eind deze week nog zo is ga ik denk ik toch terug naar 1/4

Daphne1988 schreef:
Ik durf bij mistral niet hoger te gaan als 1/2 per gift en ze weegt rond de 400 kilo zal iets minder zijn.

Raya schat ik altijd op zo'n 500 kg (stevig model D pony van 1.44) en die heeft 10 dagen lang op 4 zakjes per dag gestaan (in overleg met de dierenarts), toen 13 dagen op 3 zakjes en nu sinds 3 dagen op 2 per dag. (eerst 5 gram poeder, nu Abler maar 1 zakje abler is qua werkzame stof gelijk aan een 5 grams zakje poeder).
Om maar even aan te geven dat 1 zakje per dag voor een paardje van 400 kg. nog wel mee valt. Voor een shetje van 150 tot 200 kg. is het natuurlijk al weer een heel ander verhaal.

@Yanaa, nogmaals sterkte meis... ik weet hoe wanhopig het voelt als je paardje op lijkt te geven. Ik zou - al is het maar voor je eigen gemoedsrust - toch kijken voor een second opinion. Maak even goede foto's van de hoeven (vanaf de zijkant, camera op de grond evenwijdig aan de hoef) zodat je per mail om advies kunt vragen en een bekapper min of meer kan beoordelen of er wel of niet wat af kan. (mocht je foto's van de zool kunnen maken, doe dat dan ook, geeft duidelijker beeld van de hoefwand ten opzichte van de zool). Zo'n eerste realignment trim kan best heftig ogen, maar kan je paardje ook acuut heel veel verlichting geven. Het gaat even niet om mooiigheid maar echt even zo veel mogelijk druk weg nemen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:36

Ik ben het met [***] eens, je moet niet te snel willen afbouwen.
Mijn shet heeft ook op 2 zakjes gestaan. En dat 2 weken lang. We hebben tussentijds geprobeerd af te bouwen, maar dan ging het helemaal mis. Hij staat nu al weer 2 weken op 1,5 zakje (eerst drie dagen 2 zakjes om een spiegel op te bouwen) en we zouden eigenlijk deze week weer gaan proberen af te bouwen, maar door het koude weer heeft hij het erg zwaar gehad. Ik wil eigenlijk dat hij eerst een week goed loopt voordat we verder gaan afbouwen. We zijn nu ruim zes weken verder en ik begin nu eindelijk echt voortgang te zien. Op het zachte loopt hij redelijk goed, maar op het harde is hij echt nog niet goed.

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf
Ik vond dit wel een heel toepasselijk artikel. Deze shet werd ook bij het afbouwen steeds weer bevangen. Uiteindelijk heeft ze zes weken op een hoge dosis bute gestaan en daarna langzaam afgebouwd. Zagen ze dat ze tekenen van HB vertoonde, werd de dosis weer afgebouwd.

Sterkte, ik weet hoe je je voelt. Het is zo frustrerend.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:39

Voor iedereen waarbij het niet zo lekker gaat, heel veel sterkte!

Hier vond ik Zhuf gisteravond wat slechter. Ze had gek gedaan buiten. Vanmorgen was ze weer meer dan oké.

https://youtu.be/MzLHqW-PNr8

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:24

Vanochtend om 6uur toch een potje staan janken op stal :')
Kwam de gang in gelopen en het eerste wat ik hoorde was een heel hoog hinnikje! Ohh wat was ik blij dat te horen!
Koorts is weer over gelukkig, zit nu op 37,5C weer. Ook niet meer bezweet. Loopt nog wel moeilijk, maar hij is weer vrolijk! *\%/*
Aspirine heb ik vandaag voor het eerst maar eens weg gelaten, hij staat al 8 weken op aspirine. Wil eens kijken wat dat miss gaat doen.

Net rond gebeld voor evt foto's maken. Er is gewoon niemand die hier aan huis wilt komen 8)7
De watermolen in haaksbergen is de dichtbij zijnde kliniek, die ook gebeld. Kreeg letterlijk te horen, voor een shetland pony gaan wij niet een half uur rijden. Ik moest maar daar komen met de pony.
Ga dat dus echt niet doen.. ga hem niet op de trailer zetten. Hij wilt de trailer niet op.. dus dat wordt al een hel voor hem.. en dan met pijn op de trailer 30min. %)

Hoefsmid ga ik zo even een bericht doen of ze toch hem op een andere stand wilt gaan zetten. Hoop dat ze mee werkt, want wil eigenlijk ook geen andere smid erbij. Ben bang dat die ik nu heb dan zegt van prima je loopt me voorbij. Terwijl zij er juist voor heeft gezorgd dat mijn KWPN'er weer perfect op de voeten staat en super geduldig is met de oudjes.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:25

@ Damian23:
Ik kom hier amper aan afbouwen toe.. in die weken van 1 zakje per gift naar 3/4e af kunnen bouwen. Maar nu dus weer terug op 1 helaas.

Het zit me alleen wel dwars dat het steeds slechter wordt als ik hem de hoefschoenen niet aan heb. Het blijft niet eens stabiel, we gaan steeds een stapje verder terug :\

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:34

Ik had gehoopt dat alle paarden (incl Roosje) het nu beter zouden gaan doen. Ze bleven allemaal zo goed met de vorst, en nu allemaal aan het kwakkelen......

Roos vanmorgen ook weer wat stram haar stal uit. Eenmaal buiten wel weer wat beter. Wel nog op schoenen naar buiten, vanmiddag maar ff lekker schoenen uit en kijken hoe ze het dan doet.
Ze is er aan toe om bekapt te worden, maar heeft zulke harde voeten. Ze mag eerst een paar dagen in de nattigheid gaan staan ;) . Dan kan ik wat preciezer werken.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:38

Raar is dat.. allemaal kijken we uit na het betere weer. En beginnen ze te kwakkelen. :\

Yess! De hoefsmid stemt er mee in. Donderdag ochtend gaat Blacky zijn hoefstand aangepakt worden!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:41

Yanaa schreef:
Kreeg letterlijk te horen, voor een shetland pony gaan wij niet een half uur rijden.

Duss en ze rekenen vast ook minder voor een foto van een shet, wat een idioten -O-

Fijn dat het iets beter gaat!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:47

Yanaa schreef:
Net rond gebeld voor evt foto's maken. Er is gewoon niemand die hier aan huis wilt komen

Heb je e-digit al geprobeerd? Die komen door heel Nederland aan huis. Ook voor alleen foto's voor HB
http://www.edigit.nl/

of dierenkliniek Landhorst.
http://www.dierenklinieklandhorst.nl/paarden/
Die hebben destijds bij aankoop mijn paard op foto gezet. komt ook door heel Nederland voor keuringen. Ik weet niet of ze ook alleen komen voor foto's van de voorbenen.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:47

Polly schreef:
Yanaa schreef:
Kreeg letterlijk te horen, voor een shetland pony gaan wij niet een half uur rijden.

Duss en ze rekenen vast ook minder voor een foto van een shet, wat een idioten -O-

Fijn dat het iets beter gaat!!

Ja echt belachelijk.
Heb al niet zo'n hoge pet van hun op. Toen met mijn KWPN'er ook, gelijk af willen schrijven vanwege de leeftijd. Heb daar echt het gevoel alsof ze zich alleen in willen zetten voor de drachtige merries en de sportpaarden met toekomst. En dan die Jan Greve daar, bah wat een kwal! Mijn merrie stond daar vanwege een geknapte oogbal.. was met haar aan het wandelen en kom Jan Greve tegen.. vraag hem simpel of hij mij uit kon leggen waarom ze telkens een bloedneus had en of dit erg was. Enige wat hij zei: Oehh dat oog ziet er vies uit. Ach oud paard.. komt niet meer goed.
Sta je daar met je bek vol tanden :(

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:50

@ Damian:
Landhorst heb ik al gebeld, die zitten op meer dan 1,5uur rijden. Willen dus ook niet komen voor alleen foto's van voorbenen. Ook wel begrijpelijk natuurlijk.

Zal eens kijken bij die e-digit.

Dankjewel voor de tips!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:56

Hebben jullie trouwens ook bij de paarden/pony's dat ze wel gewoon goed eten, maar toch in de hb periode afgevallen zijn?
Blacky zijn bol staande buik is helemaal verdwenen en de echte hangbuik ook. Moet zeggen dat ik er wel erg blij mee ben, aangezien hij te dik was/is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:59

Roos lijkt ook wat meer 'opgegetrokken', maar is in cm buik omvang op de singel nog niets kwijt (tenminste, 2 weken geleden nog niet). Roos mag wel wat kwijt, maar afgelopen week was niet het moment om te dieeten ;) . Nu het weer beter weer word gaat ze voorzichtig weer wat op rantsoen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:03

Bennie was al niet dik voordat hij HB werd, maar is niet verder afgevallen.