[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:10

@ Dennis Het hoeft inderdaad niet een jaar te duren voor je weer wat met je pony's kan doen, wat Capopjekop zegt ben ik het mee eens : kijk naar je pony's, laat ze het zelf aangeven. Dit heb ik bij Flavio ook gedaan, al scheelt het dat hij niet aan de pijnstillers was, anders is het een stuk moeilijker inschatten. Ik liet het aan Flavio over, nu werk ik met hem als vroeger, maar ik ben geen wedstrijdruiter.
Flavio loopt nu een aantal keer in de week, rijden in de bak/buiten, of losgooien in de paddock. Balkjes lopen, sprongetje maken, doe ik ook allemaal weer. Flavio was begin dit jaar bevangen, ik heb het vrij snel opgepakt, maar wel rustig opgebouwd en hem altijd het voordeel van de twijfel gegeven (geen zin/eigenwijs of last van z'n voetjes..toch stoppen of stapje terug).
Na een half jaar hem rijdend verhuist naar een andere stal, zo'n 20km. Geen probleem en ook de overstap naar ander voer is goed gegaan. Aankomende woensdag weer verhuizing, nu zo'n 10km, z'n conditie is iets minder, maar komt vast ook goed :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:44

@Dennis: je weet wat er met de hoeven gebeurt. Ik zou zelf afwachten tot ze echt stabiel zijn (dat wil zeggen: Niet de ene dag goed en de andere dag slechter, maar echt een stijgende en daarna stabiele lijn) en dán rustig weer op gaan bouwen. Maar hou jezelf even een beetje op de rem zodat je niet te snel gaat en teveel vraagt.
De ene pony is nu eenmaal de ander niet. Je was er gelukkig op tijd bij, maar probeer even in je achterhoofd te houden dat het niet in één keer 'genezen' is. Zoals je aangaf, als 'grasmaaier', zullen ze toch niet meer kunnen staan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:49

wat dat betreft is het voor mij wel makkelijker, ik heb ze puur voor de gezelligheid en heb geen ambities met ze en doelen te halen. wandelen deden we hiervoor ook al, nu iets minder ver maar het kan weer. enige wat ik nu moet opschuiven is het beleren voor longeren, kan bij ons alleen op een niet al te zachte grond dus dat durf ik niet aan en het naast de fiets lopen, kan vele stukken alleen op asvalt dus dat word hem ook niet voorlopig.
Dit probeer ik volgend voorjaar op te pakken, mamaloe is nu een volle twee weken stabiel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:59

Er is vanmiddag weer gespeeld in mijn paddock :D. Het zand zat vol diepe putten alsof ze flink hebben lopen vliegen. Ik weet natuurlijk niet of ze allemaal mee gedaan hebben, maar het is al heel wat dat er gespeeld is :).
Dennis liep bij het voeren weer te etteren met een jollybal achter de merries aan :+.

Ik ben gewoon veel te ongeduldig. Kan er slecht tegen (in alles ;) ) als ik gewoon moet afwachten.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:09

Geduld is een schone zaak! :+
Je mag sowieso van geluk spreken dat het zo 'snel' gaat bij alle drie de pony's. Heb je al een idee waar het aan kon liggen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:20

Nummer 1 en 2 stonden fulltime op het gras. Niet te dik, vol in het werk. Dus het moet wel aan het gras gelegen hebben, verder waren er geen veranderingen. Maar waarom die 2 wel, en de andere 4 in het zelfde land niet?
Nummer 3 stond al samen met mijn dikke twenter op dieet. 's ochtends het land op voor een paar uurtjes en 's nachts in de paddock. Zelfs minder het land op en verder in het bevangen dieet mee.
Ze zijn de dag voor ze bevangen werd geent, dus dat zou de enige rede bij haar kunnen zijn. Had ze 2 weken daarvoor willen enten, maar de dag voor ik wilde bellen raakte de 1e bevangen dus heb het op de uiterste datum laten doen en nog 2,5 week gerekt (had niet zo veel zin in een nieuwe basis enting).
Maar waarom dan nu bevangen raken? Ze was al ruim 60 kg afgevallen, ging al grotendeels in het bevangen dieet mee en heeft nooit eerder last gehad van enten?

Doelen zijn er om te halen, doelen haal je niet met afwachten. Erg frustrerend, zeker als je na het halen van doelen met bepaalde pony's ze eventueel wil verkopen en je nu rustig een jaar langer met pony's zit terwijl je er al veel te veel heb.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:27

tsja waarom die twee wel en de andere niet.... dat is ook mijn vraag, waarom mamaloe wel en bv minime die ook overgewicht heeft niet.... waarom staan andere te dikke shetters gewoon op het land en hebben niets en mamaloe wel. Maar denk dat er meerdere dat zich afvragen.

idd frustrerend als je je doelen niet kan halen, maar ik heb zoiets van nouja het is niet anders, dan kan je je er beter bij neerleggen en elk voorspoedig herstel is mee genomen maar verwacht niet te veel dan kan het niet tegen vallen. Ik ben blij met elke stap vooruit, ben allang blij dat mamaloe nu zoals het ernaar uit ziet pijn vrij loopt op het zachte, het harde is nogsteeds gevoelig

zoals ik het hier lees moet je toch op een jaar herstel rekenen mits ze geen terugvallen krijgen.
dat wil niet zeggen dat je je doelen niet kan halen, misschien dit jaar niet, maar schuif je doel door....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:33

Verwacht niet te veel, dan kan het niet tegenvallen is niet helemaal mijn instellingen.
Als je al je doelen haal leg je de lat te laag is meer mijn instelling ;).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:38

Dennis schreef:
Verwacht niet te veel, dan kan het niet tegenvallen is niet helemaal mijn instellingen.

Tja, met bepaalde dingen in het leven is dat natuurlijk waar. Alleen, met levende beestjes kan er nog wel eens een 'kink in de kabel' komen zodat je je doelen even opzij moet zetten en misschien is het een mooi nieuw doel om ze pijnvrij en rad te krijgen, om vervolgens de lat weer rustig aan hoger te gaan leggen voor jezelf.
Ik ben zelf ook een behoorlijk streberig mens in bepaalde dingen maar hier heb je maar tot een bepaalde mate grip op. Het is moeilijk maar ook leerzaam voor jezelf.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:56

Klopt, daarom is het zo frustrerend.
Niet alleen het niet kunnen halen van sport doelen. Maar vooral de bij behorende gevolgen waardoor mijn stal nogal een beetje vol loopt (max 6 á 7 pony's, maar er staan er nu wel 10 en geen uitzicht op verkoop het eerst komende jaar).

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:58

ik snap je heel goed hoor dennis

ik was dan wel geen wedstrijd menner ofzo, maar een rit op zondagochtend van uurtje of 1,5 a 2 was heerlijk
en kan niet wachten tot ik dat weer kan doen
helaas gaat het niet zo.
en mag ik me zelf gelukkig prijzen met het half uurtje wandelen van het weekeind wat super ging ( op t harde)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:25

Afbeelding
Zo is het waar die van mij staat. Kunststof bakken met over het hooi roosters.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:11

marcella: dat is wel ideaal zeg zoiets, denk dat dat ook wel iets is voor bij ons in de wei.
waar haal je die grote bak waar het inzit? en is dat gewoon beton gaas? dat heb je er los op liggen zodat het mee zakt als het hooi op gaat? zo waait er ook weinig hooi weg lijkt me :D

mag ik je foto gebruiken om te showen aan mn mede stal genoten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:21

De bakken moet je even vragen aan Buitenzinnig en het is inderdaad betongaas. Er zitten wel strotouwtje met karabijnhaken om eruit tillen te voorkomen. Dus wel voor de zekerheid vastgemaakt, maar zakken mooi mee naar beneden.

Ja hoor je mag de foto wel gebruiken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:57

@ciska
Ik moet je even streng toespreken -:) geduld is nu echt je beste raadgever.
Je pony's zijn net ziek (geweest), laat ze eerst een aantal weken stabiel worden. Het is toch een stofwisselingsziekte, die bij het minste of geringste weer van streek kan zijn. Vooral omdat je nog niet weet, waardoor de heer en dames bevangen zijn geraakt.
En als concurrent in de Z, snap ik je ongeduld goed :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:55

Dennis schreef:

Tja....ziek en zeer in het leven komt nooit uit en komt altijd op een slecht moment. Dat heb ik zelf aan den (=mijn eigen) lijve helaas mogen ondervinden en toen Vash HB werd, tja, ik was en ben eigenlijk al blij dat hij er nu nog is. Ik begrijp dat het niet makkelijk is, dat is het voor niemand, maar als je er zo in blijft staan, maak je het jezelf zo extra moeilijk, want het heeft de tijd nodig die het nodig heeft. Geen kalender waar je dat op kan voorspellen.
Qua narrig worden; Vash heeft van alle paarden op stal het meeste te eten! Dat vond en vind ik het fijne van het graszaadhooi.
Vandaag hadden ze een goeie dag lees ik, dat is genieten! 'Hang in there' is het enige wat ik kan wensen voor je :(:) .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:00

Ik zweer echt bij graszaadhooi, wilde dat ik dat jaren eerder ontdekt had.

Ziekte komt nooit gelegen idd, je kunt er het beste vanuit gaan dat je je paard minimaal pijnvrij probeert te krijgen, alles wat je meer krijgt is mooi meegenomen. In dit topic zijn al de nodige mensen die hun paardje aan hb hebben verloren, die zullen dit vast beamen.

Grietje zit lekker in haar vel kan ik gelukkig nu zeggen
Afbeelding

Amber vind ik er nu ook beter uit zien. Haar hals is nog wel een beetje stevig, maar haar ribben zijn niet meer zo zichtbaar meer. Haar kontbot nog wel, maar ik denk dat ze nu goed is. Nu proberen haar zo te houden.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:03

amber is beeldschoon <3
Grietje ook hoor! ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 01:20

@ Miniloe - ik heb ook zo'n bak staan ( komt van de groenteveiling), gebruik 'm op dit moment niet maar had er ook zo'n rooster overheen liggen. Wat betongaas betreft: wel opletten als je zoiets gaat aanschaffen - aan betongaas zitten soms hele scherpe laspuntjes, zeker als ze van 'gedraaid' ijzer zijn. Er zijn ook varianten die kleinere mazen hebben - die worden vaak in tuinen gebruikt als klimrek voor planten ( nee, ik bedoel niet van dat dunne geplastificeerde gaas, maar een zwaardere ijzeren uitvoering). Het voordeel daar van is dat er geen lassen in zitten waaraan een paard de lippen kan beschadigen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:58

Ik heb hier al een stuk of 15 hooi boeren gehad, maar nergens graszaadhooi kunnen krijgen.

Ik ben een pony verloren aan droes, waarom? Omdat ik er veel te snel bij was.... Dus weet hoe oneerlijk paarden houden kan zijn (waardoor ik dus pony's wil verkopen zodat ik zo min mogelijk heb lopen, maar heb er 10 lopen, maar niet eentje die verkoopbaar is nu).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:47

Denk dat je bij een fouragehandel meer kans maakt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:52

Zelfs dat blijkt niet makkelijk. Mochten jullie er weten hier in de regio hoor ik het graag.
Ik heb er al benaderd en die hadden het niet.
Ik heb het idee dat hier in het westen er ook gewoon weinig graszaadhooi is.
Terwijl bv in Groningen en Limburg er genoeg is, wordt gewoon aangeboden op Marktplaats..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:30

Zelf heb ik genoeg adresjes die had hadden, in brabant, limburg en overijssel, maar die vroegen nog behoorlijk wat. Nu heb ik het uit Bruinisse gehaald. Moest wel in een keer 9 ton (18 grote balen) afnemen, maar ik heb er al een aantal verkocht. Mss kunnen jullie het combineren? Op de site staat dat je minimaal 5 ton moet afnemen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:02

capopjekop schreef:
Afbeelding

Wat een mooie foto van Grietje, en wat fijn dat het zo goed met haar gaat.
Was het met het wagentje ook nog gelukt afgelopen weekend?

Graszaadhooi kan ik niet over meepraten. Weet wel dat gewoon hooi al lastig aan te komen is op dit moment. Afgelopen weken is hier ook veel hooi nat geregend en door sommige boeren maar in plastic gepakt. Daarmee worden kleine normale droge hooibaaltjes nog schaarser.
Ik heb op dit moment hooi van begin juli dat te lang op het land had gestaan (is eerste snee) en na maaien ook nog bui regen gehad heeft, maar verder wel goed droog is ingepakt. Veel zaad is er al uit, stengels zijn hard en geel. Volgens mij prima hooi voor shetlanders.

En ze kunnen samen inmiddels van 1 hoopje eten:
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:16

Dat is zo'n leuke foto! Fijn om te zien dat ze het zo leuk hebben samen.

Ja het is goed gegaan met de wagen. Had het idee dat Grietje 99% rad liep ipv van 100%, maar ze was goed genoeg om te lopen. Ze waren echt heel braaf, in het begin dribbelen, maar na 5 minuten liepen ze super braaf hun rondje.
[AR-ITP] Oma 90 jaar! Hans en Grietje spelen taxi