Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:36

Maartje1990 schreef:
Ja, dat geluidje :+ van "mwah, daar ben ik het niet helemaal mee eens"

:') :')

curly2day

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:45

Hebben jullie trouwens foto's van "jullie" hoeven ?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:56

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:06

Dank je Nicky

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:17

Je ziet waar de hoefwand aan de binnenkant heen groeit doordat hij te lang is en er verkeerde drukverdeling is en dan ontstaat er voorin een scheur.

Het eerste stuk onder de kroonrand geeft aan wat de echte groeirichting is.

Zo'n hoef moet je regelmatig bekappen om die druk in de hoef juist te krijgen en de hoefwand in de juiste richting te laten groeien.
Met een ijzer kun je dat niet regelmatig genoeg doen en het ijzer zal het vergroeien van de hoefwand eerder verergeren dan verhelpen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:27

Ik lees al een tijdje mee hier en heb daar veel van geleerd.

Mijn paard, 5 jaar, heef een klein jaar op aluminium ijzers (Collioni Rollers) gelopen wegens een tussenpeesblessure aan beide voorbenen.
In de winter heeft ze zo'n ijzer half afgetrapt waarbij de lip in de witte lijn kwam, dit is ondanks preventief biotex badjes en hoefverband met Animalintex toch tot een pittige zoolzweer geleid. Kompleet met koorts. Hier zijn we zo'n 2 twee weken mee bezig geweest om haar weer pijnvrij te krijgen.

Begin april trapte ze haar ijzer weer scheef en heb ik de smid gevraagd om het andere ijzer er ook af te laten, gelukkig is de tweede keer een zoolzweer uitgebleven.
Vanaf die tijd loopt ze op blote voeten, deed ze voor haar peesblessure ook. Vooral in het begin heb heel veel moeten vijlen en toch brak haar hoefwand steeds weg. Dat zal ook wel aan de nagelgaten gelegen hebben.
Ondanks het ontbreken van hele stukken van de hoefwand heeft ze geen pas gevoelig gelopen en inmiddels zijn haar hoefwanden weer bijna helemaal hersteld. Hoeven groeien goed en de straal gaat steeds meer meedragen.
Vorige week is ze flink op een steen gestapt met buitenrijden wat resulteerde in een paar gevoelige passen, waarna ze herstelde en verder ging alsof er niets gebeurd was.
Ik verwachte de volgende dag een gevoelig paard maar dat was niet zo.

Gisteren, een week later dus, liep ze wel erg gevoelig op wat ruwe betonplaten, op gewoon vlak asfalt geen merk je er niets aan.

Zou het kunnen zijn dat ze gevoeliger loopt door dat haar hoeven door de vele regen en het natte land zachter zijn? Vorige week waren ze zo hard dat ik moeite had met vijlen.

Ze staat i.v.m. eczeem 's nachts op stal, 24/7 buiten is geen optie omdat ze dan onder de korsten zit waar haar deken niet bedekt. Overdag staat ze op de wei met graasmasker en stripbegrazing. Van en naar de wei loopt ze over klinkers en een stukje asfalt.

Wat mij opvalt sinds ze van haar ijzers af is is dat ze als ze haar voorvoeten neerzet altijd nog wat doorschuift. Je hoort het meer dan dat je het ziet, is maar een paar millimeter.
Op de plek van de zoolzweer zit een stukje afwijkend hoorn, litteken weefsel?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:38

Heb je foto,s van je paard zijn hoeven ?
Schoongemaakt en wel van voren gemaakt/onderen en achteren. ?

Met vele regen worden hoeven wel zachter, vrij logisch opzich. En met warmer weer drogen ze meer uit. Wat helemaal geen probleem is. Dat is de natuur.
Maar het op stal staan/urine en alle viezigheid is veel erger.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:49

Op stal is misschien voor de hoeven niet het meest ideale, maar een paard (met een defect in haar rug, zie mijn berichten elders op bokt o.a. in kissingspines topic) wat in allerlei onmogelijke houdingen haar buik schuurt is nog veel meer ongewenst. Stal wordt dagelijks schoongehouden en is voorzien van een dikke laag vlas. Ze staat nooit te soppen in haar eigen vuil.

Ik zal van middag proberen foto's te maken, heb geen before foto's.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:11

Schuift de hoef echt door of draait deze een klein beetje na het neerzetten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:14

Het lijkt een heel klein stukje naar voren, draaien zeker niet. Meer horen dan zien trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:38

Een hoef schuift toch altijd wat door bij het neerzetten ??
Als die dat niet zou doen dan zou de schok op de pezen nog vele malen groter zijn en dus ook slijtage in gewrichten e.d. hoger zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:30

Nou ok.. :+
Positief en negatief nieuw gekregen vandaag over meneer.
Ondanks dat de hoefsmid dacht dat blootvoets niet ging lukken met zijn stand zonder ijzers zijn zijn voorhoeven vandaag goedgekeurd! *\o/*
Ondanks dat hij echt bijna helemaal zeker wist dat het niet zou lukken! *\o/*
Lang leve zijn hoefschoenen.

Achter heeft hij helaas white line disease, vermoedelijk komt dat er nu uitgroeien.
Een jaar geleden had hij geen beste conditie, en kreeg hij rare dingen dus zeer waarschijnlijk komt het daar vandaan.
Nu staat hij dus volledig op blote voeten, ongepland.
Helaas staat hij achter al wat week, en zit het ook bij zijn hielen.
Eigenlijk moet hij gewoon echt ijzers daar maar dan kan je de schimmel niet behandelen.
Ofwel hij moet veel bewegen en niet tot weinig slijten, conclusie: meneer krijgt achter ook hoefschoenen.
Ik moet in elk geval iets want de schimmel zit op een rotplek, waardoor de kans groot is dat zijn stand negatief gaat veranderen bij veel slijten.
Zo kan ik blijven mennen en kan hij daarbij in de stapmolen, zodat zijn hoeven goed blijven groeien.

Eindconclusie is dat er nu gewoon geen ijzer meer onder komt als het aan mij ligt.
Smid zegt dat als voor goed gaat, wat zo is dat achter ook gaat lukken.
Hij heeft nu toch tijdelijk schoenen nodig, nou dan laat ik het zo.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:36

Mag ik hier ook mee kletsen? Gister cursus bekappen gehad bij jantine en rein in venhuizen
en had een zeer heftig hb voetje uit gekozen.
Blijf t bizar vinden tot hoe ver mensen paarden voeten laten groeien.
mijn before (links) en after (rechts) van de voet
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:43

Ziet er al een stuk beter uit, maar op zo'n dode voet had ik nog een flink stuk van de teen afgehaald :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:59

Ik zou ook benieuw zijn, hoe ver kan je veilen voor je op iets stoot?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:03

Oryani schreef:
Ik zou ook benieuw zijn, hoe ver kan je veilen voor je op iets stoot?

Bij voorvoeten is het hoefbeen net zo lang als breed (die horen rond te zijn) Dus dat kan je opmeten. Euhm... Achterhoeven moest je het iets anders opmeten maar dat ben ik weer vergeten

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:26

De theorie ken ik, maar zou het toch eens willen proberen, gewoon omdat je het bij een levend paard nooit doet. :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:45

Bij grip op hoeven hebben we dat toen gedaan. Theorie is geen theorie maar is gewoon een feit

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:50

Dat zeg ik niet. Weten en zien samen laten komen, daar zou het me om gaan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:45

Ik heb met grip op hoeven gemeten en er moest een vreselijk eind van de teen af,tot mijn verbazing was dat inderdaad totaal geen probleem..Echt leerzaam zoiets :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:04

Ik wil de cursus van grip op hoeven ook doen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:18

NathalietjeB schreef:
Ik wil de cursus van grip op hoeven ook doen

Volgens mij worden er op komend weekend na geen meer gegeven of mischien apart van pn? Maar die cursusleider is naar mijn weten gestopt als pn cursuslocatie

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:12

Hoi hoi,

Ik heb net "even" aan de hoeven van mijn paard gewerkt, alleen de voorkant nog. Het was echt al veel te lang geleden - 4 weken (*tik op de vingers*). Die hadden het meeste werk nodig. Ik ben nog steeds niet klaar, maar heb alvast de hoefwand flink ingekort, zool weggehaald en de punt van de straal (linkerhoef) dunner gemaakt. Nou wou ik morgen verder gaan maar zou het fijn vinden als er even wat mensen mee kijken.

Ik zou morgen de hoefwand meer willen korten (vooral de zijkanten), steunsels bijwerken, zool meer weghalen.

Wat denken jullie?

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:00

Mag ik vragen waarom je zool weg wilt halen? Dat is iets dat ik persoonlijk niet doe, wil de zool intact houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 01:13

Kon die teen bij dat bevangen voetje niet inderdaad korter?
En zo nee waarom niet?

Ik ben zelf momenteel nog steeds bezig met mijn pony na 13 jaar op ijzers blootvoets te houden, hij staat wat frans dus dat houd ik bij.
Zelf geen cursus gedaan maar ik heb een hoefsmid die mij bijstuurt en ik doe zelf soms even wat mijn eigen ding.
Uiteraard wel globaal ingelezen.
De smid in kwestie vond dat ik van de teen en toon af moest blijven, dat zou zelf slijten zei hij.
Leuk, maar dat gebeurde niet want ik hou hem strikt op zijn schoenen.
Hij sleet van de week echt ineens onwijs hard, de nagelgaten kwamen eruit dus brokkelen en scheurtjes.
Scheurtjes wel zo gevijld dat ze niet door zouden scheuren, dus een v'tje erin.
Hij ging plat staan maar er was vond ik te weinig ruimte om hem te corrigeren.
Had ik het dan fout gedaan had de smid niks meer kunnen fixen.
Toen Biozin gehaald en hij krijgt nu biotine, nu 40 mg voor 250 kilo en na een week 25 mg, er zit meer in als Biotine maar dat was ff prio 1 qua dosis.
Ook bewust ff met rust gelaten qua werk met die platte stand.

Ik heb even een paar dagen mijn ogen dichtgedaan en vandaag was het weer genoeg gegroeid om hem steiler te kunnen zetten.
Zijn toon bijgeveild wat te lang was, en zijn te lange teen bijgewerkt.
Nu staat hij weer vrij netjes, hij mag nog wat steiler en mag groeien, maar zijn franse stand gaat eigenlijk echt top!
Ik vijl nu hooguit 1x per 1.5 week iets zijn buitenhielen bij en dan is er niks aan de hand, echt ontzettend blij mee. :)

Ik merk ook dat ik steeds handiger wordt en het niet meer spannend vind, ik houd wel altijd marge zodat de hoefsmid er zonodig nog wat aan kan doen.
In de vorm van zonodig een ijzer en hem dan echt goed kunnen zetten, zonder risico op peesproblemen. :)
Van de week met de nagelgaten vond ik echt even verschrikkelijk, gelukkig zijn die nu eruit gegroeid en geen brokkels meer. :D

Maandag komt mijn eigen hoefsmid, die gaat zijn voeten sowieso bekijken en dan kan hij mij bijsturen waar nodig.
Ik hoop dat ik te horen krijg dat dit zo de goede weg is, daar zou ik stiekem dan wel trots op zijn gezien de smid er niks aan gedaan heeft.
Het bekappen nadat hij zijn ijzer verloor, en ik nummer 2 eraf heb gehaald heb ik zelf gedaan en alles erna ook.
Er is wel een smid bijgeweest om te checken en hij haalde zijn achterijzers er ook af.
Helaas white line disease, zijn hoeven groeiden bij aankoop vorig jaar zeer slecht en hij was gewoon niet 100% fit, verkoudheidje zus, spierprobleempje zo.
Dit weerstandsprobleem heeft waarschijnlijk de white line disease veroorzaakt en groeit er waarschijnlijk nu uit, hij groeit laatste klein half jaartje nu echt goed.

Nu dus wel druk met de white line disease behandelen met watjes met Imaverol, maar de hoefsmid maakt vanwege het goede groeien zich geen zorgen. :)
Het valt mij soms erg tegen, het andere moment juist weer totaal niet.
Maar ik leer wel elke keer bij en ik vind het ontzettend boeiend.
Gelukkig heb ik wel een fijne smid, maandag komt hij hoe dan ook langs als het aan mij ligt, leergeld noem ik het maar.