[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:54

Weet niet of dit al eens in het topic besproken is maar voor diegene die een eigen weide hebben zag ik een interessant produkt: 'fructaanarm' weidezaad. Te verkrijgen oa via Masterhorse.de maar vast ook via de verschillende andere kanalen. Als ik mijn eigen weide had wist ik het wel ;)

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:08

Ja hoor, het is al eerder besproken (maar goed dat je het nog even onder de aandacht brengt!) - ik heb inmiddels onze winterwei ingezaaid met Horsemaster (Batenburg Zaden) - het begint al aardig te groeien, er ligt een mooi groen waasje over de grond.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:18

Ook ik meld me hier aan:
Mijn 5 jarige shet (gezelsschapspony van mijn rijpaard) liep in het weekend ineens stijfjes. Omdat haar hoeven behoorlijk lang waren de hoefsmid gebeld en die kwam dinsdag. Intussen begon ik voor hoefbevangenheid te vrezen.

Volgens de smid zat ze er tegenaan, ze had niet die typische stand ("achterover leunen"). Wel liep ze duidelijk op eieren. DA gebeld voor advies en ik heb pijnstillers voor een week en sober voeren.
Ze mag nu niet in de wei, wel in de bak, maar helaas staan daar ook plekken met (wat) gras. Dus moet ze de hele dag op stal, wat ik niet prettig (voor haar) vind.
Ik heb me ingelezen over fructaan e.d.
Ik begin vandaag aan Podocomplex van "Groene Os".
Ik heb net een graasmasker voor haar gekocht en die heeft ze nu om en staat daarmee nu even in de bak. Waarschijnlijk zal ze daar toch een paar sprietjes mee kunnen eten, maar zal dat nu een probleem zijn? Ik vind dat zó moeilijk te beoordelen....

Overigens loopt ze (met pijnstilling dus) wel geheel pijnvrij nu.
even heel kort mijn situatie geschetst :o

Mijn vraag hier nu is: zou het erg zijn als ze in de bak toch wat sprietjes gras naar binnen krijgt? (op het moment dat het fructaan gehalte laag is?)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:30

ik zou me persoonlijk niet om die paar sprietjes druk maken :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:33

Ze krijgt veel minder binnen, 1/2 tot 1/3.
Mijn fjordenman krijgt weer last, dus 't uurtje met graasmasker wordt voorlopig weer ingetrokken.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:34

Maar zou op dit moment élk sprietje kunnen "opspelen" of zie ik het verkeerd?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:51

Ik heb toen mijn paard vorig jaar hoefbevangen was hem in de paddock gezet, na een dag of twee had hij de paar grasjes langs de kant onder het draad op en was er echt niets meer voor hem, behalve het hooi dat hij kreeg. Er stond een smal strookje van 15 meter lang waar hij van onder de draad bij kon. Als je paard na een paar dagen nog wel steeds bij gras kan, dan zou ik die plukken wegschoffelen. Hoeveel gras staat er dan?

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:33

Langs de kant is het al zo kort dat ze er met haar graaskorf volgens mij niets van kan pakken. Maar in de bak zelf zijn er stukjes waar gewoon een soort klein grasmatje is ontstaan (omdat ik mijn bak niet gebruik om te rijden).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:29

Is het niet gemakkelijker even een riek te pakken en het grasmatje weg te scheppen. Als het op het zand ligt, is het gemakkelijk weg te scheppen. En kan je paard lekker in de paddock zonder masker en hoef je je daar geen zorgen over te maken.
En als het erg zwaar scheppen is, is er vast wel een sterke man of vrouw in de buurt, die het tegen omkoping van een paar ijsjes weg wil scheppen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:59

Shet Sira liep vanavond te rennen en te spelen in de bak met mijn andere paard, zo'n verschil met eerder....
Ik las in dit topic dat die bevangenheid ook door te lange hoeven gekomen kan zijn en die had ze ook (tot mijn schaamte :o )
Heeft een hoefbevangen pony altijd warme hoeven en polsslag in de kootholtes?
Dat heeft ze nl helemaal niet.....
(sorry voor al mijn vragen, maar er zijn zóveel verschillende adviezen, dat ik het gewoon niet weet ;( )

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:46

@margaretha, gebruik je alleen de Podocomplex? Er wordt namelijk aanbevolen om dit samen met Drainage en Probioforte te gebruiken. (heb ik ze;f goede ervaring mee)

Mijn paard heeft geen warme hoeven, ik voel zelf geen polsslag maar de dierenarts voelde het wel heel duidelijk. Het kan best zijn dat je er erg op tijd bij was, waardoor ze al snel opknapt. Blijf voorlopig nog maar wel voorzichtig hoor!

Fijn dat je shetje aan het spelen was. Dat zou ze niet doen als ze zich niet goed zou voelen!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:47

Ik heb een vraagje.
Mijn paard loopt wisselend gevoelig.
Voorbeeldje: gisteravond aan de longe gewoon, totaal niet gevoelig. Vandaag liep ze weer op eieren.
Heb haar niet overbelast. Staat overdag in de wei, s'nachts (om te kijken of er verandering is) in de paddock. Overdag ben ik ook nog een aantal uren met haar bezig waardoor ze dus ook niet op het gras staat.
Ze krijgt zo'n 2 handjes brok, handje muesli en een schepje magnesiumpoeder.
Hoeven zijn niet warm (geweest), kroonrand is niet gezwollen, straalpunt is niet warm/gevoelig, bij kloppen op de zool/wand geen reactie, geen pulsatie.
Paard is gewoon fit, maar de ene keer loopt ze gewoon normaal, de andere keer loopt ze op eieren.
Zou dit een teken van bevangenheid kunnen zijn?

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:10

@sleeper: ik gebruik ook de Drainage compositum ernaast. Probioforte ken ik niet.... Is dat ook van Groene Os?

@gillian: geen idee, ik heb er (nog) weinig verstand van...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:31

@gillian
Het kan zoveel zijn: hoefbevangenheid, een sluimerende hoefzweer, verkeerd beslagen etc. etc. Als je zelf hoefbevangenheid vermoedt, zou ik hem in ieder geval helemaal een week van het gras houden. Voor de zekerheid en kijken of je verbetering merkt.
maar zo via de computer is geen diagnose te stellen: daarvoor zal je toch echt de veearts moeten laten komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:46

Ik sluit me aan bij Janouk - beter even de veearts laten komen, of je hoefsmid vragen. Mijn paard had ook geen warme voeten, kloppende pols en alle verschijnselen die je normaal gesproken met HB verbindt, maar bleek toch op 4 voeten bevangen. Ze had wel een wat harde manenkam. Voor de zekerheid je paard in ieder geval voorlopig van het gras af, geen handjes voer meer en alleen hooi geven.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:43

Ik heb het deel van de bak waar haast geen gras staat afgezet en daar moeten ze zich beiden maar een weekje zoethouden.... (Op de andere plekken weghalen is onmogelijk) Mijn andere paard moet dus voorlopig ook maar even van het gras af, ze worden beiden hyper als ik ze uit elkaar haal. Nu zet ik ze beiden in een gedeelte van de rijbak.
Sira mét korf, zodat ze niet bij het sprietjesgras kan wat ik niet kan afzetten.....

Als ze (vanaf a.s. dinsdag)zonder pijnstilling goed loopt, ga ik haar héél voorzichtig (met graaskorf) een uurtje op het gras zetten. Maar dat is komende dagen nog niet aan de orde.
Nu is het dieet: hooi , pijnstillers, Podocomplex en Drainagecompositum.
In de bak heb ik een flinke plons water laten lopen, en Sira ging er eerst zélf instaan. Niet lang hoor, maar ze zal er allicht regelmatig doorheen lopen.
En zo "modderen" we maar even aan ;)

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:07

Welkom Marghareta,

Wat jammer dat jouw paardje ook HB heeft. Met mijn paard gaat het nu gelukkig een stuk beter. Ze is van de medicijnen af *D , ik merk wel dat ze nog wat pijn heeft maar 10 minuten lopen op het gras gaat prima. Ze gaat zelfs al stukjes draven (uit zichzelf). Ik laat haar nog even binnen staan aangezien de hoeven nog wel warm aanvoelen en spuit haar nog twee keer per dag koud af. Nog even afwachten dus, vandaag liep ze toevallig weer iets minder maar misschien is dat spierpijn?? Ze heeft tenslotte een week op stal gestaan en nu loopt ze twee keer per dag 10 minuten.

Nou ja we wachten maar weer even af..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:32

Mijn pony gaat weer wat slechter sinds dat de smid is geweest een week of 2/3 geleden, toen de smid wat zool weg haalde zat daar een hele grote drukking/ ontsteking.
Dit aan beide hoeven.
Toen hij bevangen was liep hij helemaal niet meer en lag veel.
Dat doet hij nu dus niet, zijn hoeven zijn niet warm en als ik zijn f4f pak dan rent hij achter me aan.
Buiten dat loopt hij waardeloos.
Donderdag komt de da weer voor nog eens te kijken.
Beslaan lukt niet, dan moeten we hem waarschijnlijk helemaal lam leggen en dat is nu ook niet zo geweldig voor de hb zelf.
Wat ik ook vreemd vind is dat hij laatst gekapt is maar zijn zool boller word dus er is iets flink aan het drukken.
Het hoefbeen was niet zodanig gekanteld dat het snel erdoor zou prikken dan zou hij ook veel meer pijn hebben denk ik, ik denk dat het echt die drukkingen zijn.
Als ik nu een smid laat komen die gaat vast aan die zool vijlen maar daar maak je die ook weer dunner mee.
Maar weer donderdag afwachten desnoods nieuwe foto's.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:10

Hoi,
Ik meld mij ook. Mijn welsh cob van bijna 5 is gister gediagnosticeerd met hoefbevangeheid. Jemig wat is dat poedersuiker zeg.
Ik ben inmiddels over de schok heen, maar het gaat me echt door merg en been als ik hem zo zie pijn leiden. Hij heeft het aan 4 voeten, en heeft een injectie gehad tegen de pijn, en krijgt ernaast Quadrisol, 8 streepjes per dag. Ik haalde m zaterdag stokkreupel aan een voorbeen uit de wei, en toen de DA dinsdag kwam, en zei dat hij een blessure had opgelopen aan de kogel. Vijf dagen stalrust, en Quadrisol.Maar woensdag ging het echter zo slecht met m, dat hij weer moest komen, en nu was de diagnose dus bevangenheid. Hij staat op een heel erg kaal stuk bij 2 shets, en krijgt 2 keer per dag hooi, een appel en een wortel, voor de vitamines A en C.
Ik heb de beginpagina van dit topic gelezen, en wat ik over Quadrisol las, vond ik erg vervelend. Weet niet hoe de ervaringen hier over het algemeen mee zijn hier binnen het topic?
En wat ook frustrerend is, de verschillende dingen die je leest/hoort/ter advies krijgt. De ene zegt onbeperkt hooi, kan geen kwaad. De andere zegt, 1 plak 's ochtends, 1 plak ' s avonds. Mijn DA is er ook een beetje "komt wel goed" over. zolang hij maar afvalt, terwijl hij echt niet mega dik is. Het lag meer aan het gras dan, qua gehaltes als ik het zo bekijk. Ze hadden immers net een nieuw stuk wei erbij. Ik voel me een beetje in het diepe gegooid, van de ene op de andere dag, en de pijnstillende injectie van gister heeft naar mijn idee ook geen bal uitgemaakt. Hij loopt liever niet, allicht, ligt heel veel en zn hoeven zijn warmer dan gisteren. Ik heb ze gekoeld met lauw water, maar liever mag ik er niet aan zitten van m. Hij is verder wel vrolijk en eet zn appel en wortel ook gretig op. Honger krijgt hij al, dus dat is iig een teken dat het afvallen wel gaat gebeuren zo.
Alleen, het verschilt zeker per paard hoelang die acute fase duurt? En dan bedoel ik echt de pijn en niet kunnen lopen. Ik vind t echt verschrikkelijk om te zien aldoor. Ik snap dat t enkele maanden duurt voor het uit zn lichaam weer is en dat je t sowieso in de gaten moet houden. Hij komt als hij toestemming krijgt om op wei te staan ook niet zonder graaskorf te staan. Nouja, als iemand tips heeft, of goede ideeen, ik sta overal voor open op moment. :)
Sorry voor het binnenvallen nog, maar het is fijn om het even aan "lotgenoten" van je af te schrijven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:15

Sylva zou ook stoppen met de appel en wortel is namelijk ook allemaal suiker en dus slecht voor hoefbevangenheid.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:23

Hmm, oke, maar van de DA mocht het wel, want heb nagevraagd wat hij naast t hooi mocht hebben... Dat bedoel ik dus met al die tegenstrijdige dingen he, zo frustrerend.
Maar jij vind juist niet doen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:27

In principe kan je beter gewoon alleen hooi en water doen. Des te sneller zal je paard herstellen. En let op te snel afvallen is ook weer niet goed.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:35

Ik heb een keer gehad dat mijn twee pony's tegelijk hoefbevangen werden.
Toen ben ik naar Dierenhospitaal Visdonk in Rozendaal gegaan.
Die zijn gespecialeert in hoefverzorging. En hebben daar ook speciale hoefsmeden voor.
Die hebben toen röntgen foto's gemaakt.
En ze onder plaatselijk verdoving aan de hand van de foto's en wat je van de buiten kant zag bekapt.
Bij 1 pony ging de hele voorkant er af en heeft ze hoefijzers gekregen die hij toen speciaal had gemaakt.
En daarna ook na dat de verdoving was uitgewerkt ging het al een heel stuk beter.
En na ongeveer een week hadden ze zo goed al nergens meer last van.
Renden ze weer. Maakte ze sprongen.
Terwijl 1 pony echt heel erg was.
Die had nog maar 1 milimeter.
Na dat je daar bent geweest is het de bedoeling dat je eigen hoefsmid het onderhoud.
Mijn is dat echt zo ontzetten goed bevallen dat ik het iedereen aanraad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:53

Oh, wat een narigheid allemaal weer - ik leef met jullie mee..

Jesito: die bolling van de zool vind ik best alarmerend.. heb je contact met je DA gehad hierover? Het lijkt me helemaal fout om in dit stadium nog meer van de zool af te halen. Hoe zag de dikte van de zool er uit op je eerdere r-foto's?

Sylva: balen joh.. en nee: geen onbeperkt hooi als je paard moet afvallen. Liever kleinere porties over de dag verdeeld en als je het nog kan krijgen oud hooi van vorig jaar, of graszaadhooi. Appels en wortels ook maar even achterwege laten. En geen gras, geen krachtvoer of muesli.
Ik zou me in dit stadium maar geen zorgen maken over eventuele effecten van de pijnstilling - je paard heeft dat nu
gewoon nodig. Quadrisol is overigens niet de sterkste pijnstiller en van andere middelen (bv Equipalazone) krijgen HB-patienten nog veel meer dan dat. Als zou blijken dat je paard pijnstilling niet goed verdraagt en maagklachten zou krijgen, kun je je DA altijd nog om Gastroguard vragen. Dat beschermt de maagwand. Maar voor een niet al te lange periode met pijnstillers hoef je niet het ergste te vrezen.

Sterkte!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 00:30

Geef wel voldoende, reken het goed uit. Te weinig ruwvoer geven is niet goed, je moet het dus zoeken in de soort ruwvoer, en daarop kan je dan gaan "sturen". Mijn paard (was zo'n 150 kg te zwaar) blijft nu mooi op gewicht met 14 kg (aan gewicht) graszaadhooi en een plak weidehooi. Hij eet zich een slag in de rondte (biedt het bovendien aan in een hooinet van hooinet.nl) en blijft nu mooi op gewicht. Ik stuur met het plakje weidehooi, de 14 kg graszaadhooi blijft de basis. Dat is ong. 2% DS hooi per kg paard. Toen hij zwaarder was, kreeg hij hetzelfde (behalve de plak weidehooi), maar hij viel er wel van af omdat het dus toen ong. 1 1/2 kg DS hooi was per kg paard; een "afval"- hoeveelheid. Geef dus vooral genoeg, maar zorg dat het een lage voedingswaarde heeft.