[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:31

Hier vandaag ook iets minder helaas. Zie Blacky toch iets moeilijker lopen, ondanks zijn hoefschoenen. De kou heeft nu echt z'n invloed wel. Gelukkig de laatste dag vandaag *\o/*

Wie kan mij het precieze verschil vertellen dus winterbevangen en hoefbevangen? :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:52

vopo914 schreef:
Dank voor de reacties..
En als ik haar voetjes wat verwarm?
Of denk ik nu te simpel....
Ja ga in ieder geval de pijnstilling verhogen.
Gisteren mee begonnen
Zorgen zorgen...

Nee, dat is de juiste gedachte. Warmte stimuleert doorbloeding en wordt de pijn minder van.

In de laatste pagina’s zijn wel meerdere beenbeschermers van back in track en fedimax besproken, ankle wraps met magneten, kootbeschermers etc om doorbloeding te stimuleren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:53

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:58

Zullen bandages ook helpen?
Die heb ik zat liggen...maar zullen wel veel te groot zijn denk ik..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:02

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor iets als een stalbandage of beenbeschermer van back on track waarvan je zeker weet dat je deze ook meerdere uren om kan laten en doorbloeding stimuleert.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:13

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:37

In de loop van de dag werd Roos beter! Stram van stal komen kan natuurlijk ook haar artrose zijn, ze heeft tot deze winter nooit op stal gestaan. Dus viel mee. Morgen middag geen vorst meer!

Fb herinnerde mij er aan dat ik vandaag een jaar geleden haar ophaalde uit de kliniek toen haar oog er uit gehaald was. Roos voelt zich niet zomaar zielig ;)
Afbeelding

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:46

Ha...die Roos is ook een dapper ding..ze straalt het uit.
Knappert hoor!

Na de pijnstilling is Vosje ook wat opgeknapt gelukkig.
Heb haar de hele middag niet meer zien liggen :)
Heb haar beentjes gemasseert en vond nog mooie transportbeschermers en heb die beetje passend gemaakt voor haar beentjes..wie wat bewaard die heeft wat :D
Zometeen nog wat pijnstilling en hopelijk morgen een betere dag
Volgende week komt de hoefsmid

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:59

Roos heeft aan 1 oog ook meer dan genoeg om je heel indringend aan te kijken hoor ;) . Haar zicht had ze daar al niet, maar ook haar uitdrukking is er niet door veranderd.

Fijn dat Vosje zich beter voelde!

_Rusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:44

Tijdje niks meer geplaatst maar even een korte update. Ik heb helaas Yjorin moeten laten inslapen donderdag. Ze stond op haar laatste dagen op 6 zakjes Bute en zooltjes. Zelfs hierbij kwam ze nauwelijks vooruit en had ze erg veel pijn. Ik heb toch besloten haar uit haar lijden te verlossen. Een moeilijk besluit maar wel het beste voor Yjorin.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:00

Wat verdrietig Rusty. Sterkte met het verlies.

Roos was vanmorgen weer stram, vanmiddag een stuk beter. Ook even lekker zonder deken gelopen, lekker rollen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:01

O wat erg Rusty, ik wil je heel veel sterkte wensen, soms kan het niet anders.... |(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:46

Sterkte Rusty. Afschuwelijk voor je.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:55

Jeetje Rusty, wat erg! Heel veel sterkte! Y;(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:06

Vreselijk verdrietig Rusty, sterkte :(:)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:18

Bahh heb weer zon buikpijn gevoel nu.
Heb de hoefschoenen uit moeten doen, de schuur plekken blijven erger worden ondanks de kousen en sokken en alle dingetjes.
Hij gaat dus de aankomende dagen echt zonder schoenen rond. Alleen staat hij nu met beide benen ze continu in de lucht te houden en te schrapen, wat hij van de week nog maar met 1 been deed en daarvoor nooit gedaan heeft zo. Dat bleef toen alleen bij het heen en weer waggelen.
Denk dat ik hem toch weer omhoog ga zetten in de bute.
Ging net al met een somber gevoel weg bij de paarden en lees ik dat bericht van Rusty. Mijn vader was even bij de paarden kijken.. kwam terug en zei "Zo zonder schoenen is het nog niets, dit kan niet veel langer zo". Heb er even een 'down' momentje door en dat ik de toekomst even niet rooskleurig zie. De moed en hoop is me even in de schoenen gezonken :(

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:14

Snap je helemaal Yanaa, ik heb ook steeds zo'n akelig gevoel omdat het naar mijn idee voor geen meter opschiet, zo rot.
Maar grote kans dat het morgen weer beter gaat, om moedeloos van te worden, ik zou als ik jou was de bute verhogen ja, meer kun je ook niet doen denk ik.
Ik ga de med. toch langzaam afbouwen, heel langzaam want ik vind zolang op zoveel med. ook niet goed, dus we zien wel, ga nog wel even door hoor, maar dat gevoel hé, steeds maar niet goed, hopelijk hebben we het mis, jij ook sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:21

Yanaa, wat vervelend dat je er zo'n rotgevoel bij hebt. Hoeveel bute krijgt hij op dit moment?

assebassie waarom ga je toch afbouwen als je paard nog niet goed is?
Mijn ervaring is dat er te vaak, te snel wordt afgebouwd. Wat krijgt hij nu en hoelang krijgt hij deze hoeveelheid?

Bute is natuurlijk een middel waar je voorzichtig mee om moet gaan, maar soms is het gewoon nodig.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:22

[***] schreef:
Yanaa, wat vervelend dat je er zo'n rotgevoel bij hebt. Hoeveel bute krijgt hij op dit moment?

Mijn ervaring is dat er te vaak, te snel wordt afgebouwd. Wat krijgt hij nu en hoelang krijgt hij deze hoeveelheid?

Bute is natuurlijk een middel waar je voorzichtig mee om moet gaan, maar soms is het gewoon nodig.

Zit op dit moment op 3/4e zakje 2x daags.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:24

Yanaa schreef:
[***] schreef:

Zit op dit moment op 3/4e zakje 2x daags.

oh dan heb je nog wel wat ruimte om wat meer te geven.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:28

Welke hoefschoenen heb je ook al weer? Hier wel eens een schuurplekje gehad van de cavallo. Maar bij de easyboot nooit! Dat kan ook niet want de easyboot valt onder de kroonrand. Dat nog een idee?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:29

Ik heb de Equine Fusion All Terrain.
Welke prijsklasse zit de easyboot dan?

Edit: Zie nu trouwens waarom ik toen niet voor de easyboot ben gegaan. De maatvoeringen daarvan krijg ik niet passend bij mijn pony.
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 04-03-18 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:31

@ [***]:
Volgens de voorschriften is 1 zakje voor 450kg lichaamsgewicht. En het is maar een Shetlander hè haha. Dus wil het liefst niet veelste hoog gaan. Wil nu iig wel naar 1 zakje per gift gaan weer.

_Rusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:40

Dankjullie wel allemaal! Ik wens iedereen in dit topic heel veel sterkte en al het geluk dat ieder paardje straks weer gezond rondloopt. Ik zal stiekem mee blijven lezen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:04

Ah bah Rusty, heel veel sterkte met het gemis...

En Yanaa en Assebassie, ook heel veel sterkte, ellendig als je er zo'n k-gevoel bij hebt... Probeer dat gevoel alleen bij je paard los te laten. Ik weet dat dat héél moeilijk is, ik kreeg het ondanks m'n voornemens eerst ook niet voor elkaar, maar ik zie nu achteraf wel dat mijn negatieve gevoel wel bijgedragen heeft aan het bijna willen opgeven van Raya.
Yanaa, heb je de mogelijkheid om andere schoenen te lenen misschien? Kijk een op de site van Equischoen, die hebben ook de mogelijkheid van testen/huren. Gaat wel om echte 'rijschoenen' en ik weet niet of die merken kleine maatjes hebben, maar wellicht kunnen ze je helpen. Vragen of je een ander merk mag huren/testen is ook een optie.
Oh, en ik zag vandeweek een filmpje waarbij ze noodschoenen maakten met een babyluier om de hoef. Eerst insprayen met een middel om rotstraal te voorkomen, daarna een pamper er omheen en toen ducktape. Voor een hoefbevangen paard zou ik er dan nog wel wat dempends tussen doen, maar de luier in combi met de spray is wel een goeie om noodschoenen langer te kunnen laten zitten, omdat vocht opgenomen wordt. Misschien is dat nog een optie (heb jij wel pamper maatje 0 nodig)? Terug naar noodschoenen en die gewoon elke 2 dagen vernieuwen met een paar uur luchten er tussen? Zo heb ik Raya toch zo'n 2 weken op noodschoenen gehad voor ik de cavallo's had. Niet ideaal maar beter dan blote voeten of schurende schoenen...

Ik heb Raya sinds eergisteren avond op minder bute staan, die krijgt nu nog 2 zakjes per dag. Lopen ging vandaag eigenlijk harstikke goed, zeker de tweede keer, maar ik vind haar mentaal al een paar dagen weer een stuk minder. Vandaag stond ze de hele tijd maar een beetje te sippen, wilde niet eens buiten staan ondanks het mooie weer... Dat zint me dus helemaal niks. :/
Kijk het nog even aan, ze staat nu zo'n 10 dagen op een 1/2 tablet prascend... als het zo blijft kan het zijn dat ik toch weer terug ga naar 1/4 tablet... Twijfel zo of ze het wel nodig heeft en sinds ze op 1/2 staat lijkt ze mentaal toch minder te worden.