[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:25

mag je beste tevreden overzijn hoor dennis :)
tuurlijk hebben ze z'n hun ups en downs. die heeft tango ook nog wel eens

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:26

Ik meld me verlopig weer af...
het is toch geen hoefbevangenheid :D
Wel bedankt voor de tips!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:29

Vandaag Whit en Den koude voeten en 95% goed op het harde. Roos (nog wel op metacam) iets beter dan op het filmpje.

Alles is op het zachte helemaal rad, stapt ruim en soepel. Vanmiddag maar even iemand proberen te strikken hier thuis zodat ik met het hele spul in 1x een stukje kan wandelen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:49

Heeft iemand hier interesse in een emmer Yea-Sacc ? Nado wil het echt niet eten namelijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:24

Ga morgen ff er op googlen, om te kijken of het nuttig is voor mij. Ik heb 3 kneuzen lopen, waarvan 2 vuilnisbakken, dus er is er altijd wel eentje die het wel eet ;).

Dennis was echt de hele dag zo-zo. Is wel vrolijk mee wezen wandelen met een paar kinderen (klein stukje, zoch niet eens zelf de berm op). Roos schoenen aangetrokken, die had er heel flink de pas in.
Whit ging wel goed, vanavond wel wat warme voetjes (sjago Roos greep haar vanmiddag eens, vlogen ze in galop over het harde met z'n 2en).

Hoe snel 'moeten' ze wel weer goed zijn? Wil ik te snel of niet? Dennis is nu een paar dagen zonder metacam af en is vandaag 3 weken onderweg. Whitney is nu 2,5 week onderweg en ook ee npaar dagen zonder metacam nu.
Op het zachte zijn ze allemaal rad. Roos en Whit ook voorwaards, Dennis niet echt (maar dat is hij nooit :+).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:04

Ik ga ervanuit dat de voeten pas weer "goed" zijn en belastbaar zoals voor de HB na ong. een jaar (waarin geen terugval). In die tijd is de hele hoefwand vernieuwd. En dan is het natuurlijk afhankelijk of de eventueel blijvende verkanteling normaal gebruik toestaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:29

Dat begrijp ik dat je voor volledig herstel minimaal een jaar uit moet trekken.

Maar hoe snel zouden ze bij een lichte bevangenheid weer vlot over het harde moeten stappen.
Ze zijn nog niet op de foto geweest. VA vond het (nog) niet nodig en ik heb er nu 3 bevangen dus mijn portemoe staat er ook niet om te springen (kijk, als het moet dan moet het gewoon :) ).

Dennis z'n voetjes waren vanmorgen koud, hij stapte aardig, maar stond toch liever stil.
Whit en Roos liepen ook aardig en liepen mij ook goed in de weg met uitmesten. Whit haar voeten waren koud, die van Roos een fractie warm.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:33

Citaat:
Maar hoe snel zouden ze bij een lichte bevangenheid weer vlot over het harde moeten stappen.

Ciska,
Ik denk dat niemand dit antwoord kan geven. Dat is van zoveel zaken afhankelijk. Vooral van de schade binnen in de hoef. Wat ik hier in dit topic door de jaren heen wel geleerd heb, dat het herstel per geval, per paard, per aanval verschilt.
Ik zal in ieder geval geduld hebben, liever het zekere voor het onzekere. En per dag kijken wat de paardjes aankunnen en vooral hoe de reactie op het werk de volgende dagen is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:47

Klopt, en juist omdát je er niet in kan kijken, moet je extra voorzichtig zijn. Wat je wéét, is dat de hoef na een klein jaar weer is vernieuwd. Als er in die periode geen terugslag is geweest, dan zit je toch wat safer.
Ik merkte zelfs na een dik jaar nog steeds verbetering van de passen op het harde. Nu stapt Vash weer ruim een voet over op het harde naast me aan de hand bij een sukkelstapje.
Bij HB is het de kunst om echt ver vooruit te denken. Niet per dag vooruitgang proberen te ontdekken. Dat geeft een enorme rust in je hoofd. Hou je beleid strak en consequent, verzet "de paaltjes" ieder week een klein beetje. En bedenk waar je dan over een half jaar zou kunnen zijn! Iedere week een minuut langer, is na 6 maanden....25 minuten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:02

Doelen met beide mutsen lagen hoog. Roos voor het voorjaar ZZ dressuur en ZZ vaardigheid, Whitney Z dressuur en Z vaardigheid.
Ik ben streverig, wil iedere training verbetering zien (daarom werk ik zo graag met jong spul ;) ). Kan ze ook rustig een half jaar of een jaar weg zetten (dan zijn ze echt enkel grasmaaier en les pony), maar als ik er wel iets mee doe doe ik het goed.

Merk nu al dat Roos niet te genieten is (staat sinds donderdag stil). Ze mept alles aan de kant wat haar ff in de weg staat. Whitney staat nu bijna 3 weken stil en ben weer waar ik 5 jaar terug met haar was (een bange, gemene en kopschuwe merrie, ze greep uit het niets een van mijn veulens van de week). Het stil staan in combinatie met in de paddock staan en maar heel beperkt hooi krijgen doet het (stil staan in de groep met onbeperkt hooi gaat wel goed).
Het niet kunnen trainen is 1 ding. Maar dat je je pony's helemaal om zie slaan is wat anders.

Dennis vind het wel best, lekker knuffelen, wat meer getrut aan je lijf en af en toe wandelen. Vind hij allemaal wel prima zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:31

Het leven laat zich helaas niet altijd inrichten naar onze doelen!
Afhankelijk van de mate van de bevangenheid en de eventuele rotatie van het hoefbeen, kunnen de laminae behoorlijk beschadigd zijn en dat heeft domweg tijd nodig om te herstellen. Begin je te vroeg dan zal het zojuist 'geheelde' en opnieuw groeiende weefstel, weer beschadigen en maak je de herstelfase alleen maar langer. Je krijgt wellicht ook nog te maken met abcessen ( hoefzweer) door ophoping van afgestorven weefsel.
Als je ponies sacherijnig worden van beperkt hooi, geef ze dan gerust wat meer- zeker als je het hooi weekt kan dat echt niet zoveel kwaad en blijft het humeur wellicht wat beter!

Het afrgroeien vanaf de kroonrand naar beneden duurt inderdaad wel bijna een jaar. Dat betekent niet dat je ze sowieso een jaar moet stilzetten - de onderzoekers geven over het algemeen aan dat als het paard weer pijnloos kan lopen op zacht en hard, je wel weer wat kan doen. Maar dat is dan voornamelijk wandelen en als je longeert een paar korte draf- en galopperiodes. Maar volop in training zoals met een gezond paard, daar zul je voorlopig toch echt heel behoudend mee om moeten gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:34

Rob zegt altijd tegen mij dat ik goed naar Grietje moet kijken. Ze weet zelf ongeveer wel wat ze aankan. Ik mag dus ook rustig met haar gaan mennen, maar ik moet haar zelf laten aangeven wat ze kan en haar niet over haar top rijden. Geeft ze aan dat ze wil draven dan is dat prima, maar niet opjagen. Dus aan dat advies houd ik me netjes en tot nu toe doet ze het daar goed op. Overigens is het nu bijna een jaar geleden, in november.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:39

Normaal staan ze in een grote groep met onbeperkt ruwvoer (gras of hooi). Omdat ze nu minder krijgen schranzen ze het ook als debielen snel weg. Als ik of mijn vriend overdag thuis zijn krijgen ze al in meerdere porties (wat normaal niet nodig was omdat ze bijna onbeperkt krijgen).

Ik ben wel bang voor de winter, wil dan graag weer onbeperkt voeren, simpelweg omdat ze op minder invallen (want 24/7 buiten en daar naast aan het werk kost veel energie).

De ene dag zijn ze op het harde wel pijnvrij, de andere dag net niet. Op het zachte zijn ze allemaal niet noemenswaardig kreupel geweest. Zolang ze willen wandel ik met ze, ze zijn gelukkig braaf zat om met 3 tegelijk te wandelen (met m'n dieet-twenter er ook nog bij durfde ik nog niet aan ;) ).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:48

Doe je het hooi in netten? Dat verlengt in ieder geval de eettijd en houdt ze bezig.
Bij de Zeldenrust Haystack stables heb ik onlangs nieuwe netten gekocht met een maaswijdte van 3 cm. Ik gebruikte eerder netten met 4,5 cm mazen. Met de nieuwe netten doen ze twee keer zo lang over hun hooi en als je ze her en der in de paddock kunt ophangen, dan geef je ook afleiding en stimuleer je heen en weer lopen naar eigen inzicht.
http://www.zeldenrusthaystack.nl

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:01

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:04

Nee, in afgezaagde kuubskisten, heb er 2 staan, dus ze lopen wel wat op en neer.

Ik vind die hooi kussens enzo een beetje eng. Heb wel nog een berg gewone hooinetten liggen (van voordat ik die bakken had staan), maar die trekken ze ook binnen de kortste keren leeg.
Ik heb er ook veulens tussen lopen die wel eens stunten, en voetjes van veulens zijn heel klein.
Misschien is zo'n net vast zetten op de bodem van die kisten wel wat, maar dan kunnen mijn veulens er ook weer slecht bij (die staan als hele kleine baby weinig in de paddock, maar vanaf dat ze ong een halfjaar zijn en het land blubberig word wel).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 14:10

Hooinetten zijn alleen maar 'link' als je paarden met ijzers hebt en je de netten laag bij de grond hebt hangen zodat ze er eventueel met hun hoefijzers in kunnen blijven haken. Met de echte hooinetten ( en dan bedoel ik dus niet die dingen die je voor een paar euro kunt kopen) is het godsonmogelijk om zonder ijzer erin te blijven haken met hun hoef - de openingen zijn maar 3 - 4,5 cm. Jij bedoelt misschien die netten die je in een trailer kunt ophangen met mazen van bijna 10 cm?
Zo'n net krijgen ze ook niet snel leeg - ze kunnen er maar minimaal kleine plukjes hooi uit peuteren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:18

JP, mijn ervaring is wel dat pony's erg snel handig worden in leeghalen van hooinetten, helaas.
Ondanks dat ik 3x3cm netten heb. Ik heb ze inderdaad ook uit Duitsland.
Zelf ben ik niet zo huiverig voor de netten, ondanks dat ik er zelfs eentje op ijzers heb. Wel hang ik ze op, ze liggen dus niet op de grond.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:20

Mamaloe eet dr hooi gelukkig gewoon rustig op, ze schranst niet.
Ze zit nu op de drie kilo hooi per dag en als ze wilt kan ze in de avond ook wat stro eten op stal maar ze eet het gelukkig niet leeg. Ze krijgt in de avond geweekt hooi, overdag gewoon hooi.
Op stal eten ze uit een hooinet, deze hangt en ze moeten wel heel raar doen om daarin vast te zitten maar het is gelukkig nooit gebeurd. Op stal schopt minime anders het hooi op de grond overal heen en dan word het vies en hoeft hij het niet meer.

mamaloe mag nu om de dag twee uurtjes de weide op met graasmaskertje, dit gaat super goed.
Eerste kwartier is ze druk met dr energie eruit gooien en het maskertje proberen af te krijgen. vandaag voor het eerst terug in de kudde geplaatst maar het ging super, ze word helemaal vrolijk. hoop volgend jaar dat ze toch weer de schrale weide op mag waar het goed ging, de wei waar het fout ging komt ze niet meer in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:24

Veulen voetjes zijn ong 3,5 cm breed (smaller dan een hoefvijl breed is), en het zal niet de eerste keer zijn dat ik een stuntend veulen heb. Had er van de week eentje die een voerbak aan z'n oor had hangen en daardoor tegen een geparkeerde auto (20 meter verderop) aanliep.

Die gewone netten met grote mazen heb ik nog zat liggen (van voordat ik die bakken had staan, tegen het wegwaaien van hooi als het waaide), die hang ik sowieso niet zomaar op.

Dan toch ook maar opzoek naar die superfijnmazige netten. Ik heb stroom langs m'n hek (heb keurings pony's, dus heb liever niet dat ze steeds tussen het hek door blaadjes en grasjes snoepen, dan houden ze geen manen over), dus moet ze eigenlijk wel in m'n bakken vast zetten ofzo.

Als iemand nog netten over heeft hoor ik het graag ;).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:27

In bakken vastzetten is een goede optie. Ik zit er ook over te denken een bak neer te zetten om meer voerplaatsen te maken.
Over heb ik de netten niet, ga er juist nog bijbestellen voor de winter.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:35

een kliko ombouwen kan ook toch?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:46

Kliko en hooi schijnt niet heel goed te werken, kun je beter voordroog hebben.
Maar kliko's worden wel gebruikt.

Ciska, je zou ook kunnen overwegen draadmatten in je bakken te leggen. Dat schijnt ook wel goed te werken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:39

Ach, die hooinetten en draadmatten, bestaan ze niet in 1mm mazen? Ik heb werkelijk vanalles geprobeerd, en binnen een mum van tijd eten ze zo snel alsof 't los op de grond ligt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:40

Maak je je hooi los of doe je het er in plakken in? Dat scheelt bij die van mij heel erg. Mijn graszaadhooi is vrij zwaar geperst, dus daar moeten ze nog wel moeite voor doen om dat in grote plukken eruit te trekken.