Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xx_Merle schreef:Hallo allemaal,
Mijn fjord heeft sinds 6 dagen last van hoefbevangenheid, heeft dit nooit eerder gehad:( staat nu een week binnen. Heeft van de DA een finadyne IV gehad en daarna nog Quadrisol via de mond een aantal dagen. Uiteraard staat ze nu op Boxrust, wordt drie keer per dag afgespoten en krijgt alleen maar hooi en water.
Na twee dagen was de Quadrisol op en op advies van de DA krijgt ze nu 'Phenylbutazone' een NSAID(2xdaags 1 zakje).
Het lijkt nu allemaal wat beter te gaan, ze loopt minder gevoelig en is weer geinteresseerd in alles wat er om haar heen gebeurd. Hoeven voelen nog wel wat warm aan.
De hoefsmid is ook geweest en heeft de hoeven netjes bekapt.
Nou is mijn vraag; wat zijn jullie ervaringen met hoelang dit kan gaan duren? Moet ik denken aan weken of maanden? En wanneer kan ze eventueel weer op de wei? Pas als ze weer helemaal goed loopt zonder medicatie? De boer denkt dat ze al vrij snel de wei weer op kan, maar het lijkt me toch niet verstandig dit te overhaasten:s??!
Nou ik hoop dat jullie antwoorden hebben op mijn vragen:) Hoe gaat het met jullie pony's/paarden? (Heb natuurlijk al een paar dagen meegelezen op dit forum:$)
MyrtheJ schreef:Goed dat de dierenarts en hoefsmid al langs geweest zijn. Boxrust zou niet mijn keuze zijn, heb je niet de mogelijkheid om haar in (nat) zand te zetten, een paddockje oid? Of zand in de stal?
Beetje op eigen mogelijkheid laten bewegen houd de doorbloeding in de hoef beter, en geeft vaak sneller herstel... maar de meningen zijn hierover soms verdeeld.
Ik denk wel dat je een beetje kan gaan rekenen in maanden... Het is zeker niet binnen 2-3 weken opgelost! Het kan wel langer dan een jaar duren voordat de hoef weer een normale vorm krijgt. Weet je wat de oorzaak is van de hoefbevangenheid? Als het gras de oorzaak is zou ik haar zeker voorlopig niet op het gras zetten! Maar iedere hoefbevangenheid is anders.....
Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm en http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm zijn uit 2 verschillende inzichten, kan je zelf kijken wat voor jouw geval het beste lijkt.Maar met google kan je natuurlijk ook zelf een heleboel vinden!
capopjekop schreef:Dat koelt. En als ik me niet vergis is dat positief voor de ontsteking en het geeft verlichting.