[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:12

Gewoon hooi idd en ik vind een kruiwagen voor twee toch evengoed best veel.
Als het ook nog gazongras is zou ik het helemaal niet doen.
Dan zou ik liever op een dan dat het fructaan laag genoeg is een strookje gras om te grazen geven, maar alles met mate.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:45

Ik sluit me daarbij aan jesito.
Mijn kleine merrie gaat voorzichtig ook weer op het gras. Ze trekt het gewoon niet om te zogen met alleen hooi als voer. Ik heb het trouwens ook nog nooit zo gedaan, al mijn zogende merries stonden op de wei met hun veulen.
Wat ik dan nu maar doe is een flinke berg hooi geven voordat ze een half uurtje buiten het hek mag grazen 2x per dag. Het gaat goed, fingers crossed.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:46

Hallo allemaal,

Mijn fjord heeft sinds 6 dagen last van hoefbevangenheid, heeft dit nooit eerder gehad:( staat nu een week binnen. Heeft van de DA een finadyne IV gehad en daarna nog Quadrisol via de mond een aantal dagen. Uiteraard staat ze nu op Boxrust, wordt drie keer per dag afgespoten en krijgt alleen maar hooi en water.

Na twee dagen was de Quadrisol op en op advies van de DA krijgt ze nu 'Phenylbutazone' een NSAID(2xdaags 1 zakje).
Het lijkt nu allemaal wat beter te gaan, ze loopt minder gevoelig en is weer geinteresseerd in alles wat er om haar heen gebeurd. Hoeven voelen nog wel wat warm aan.
De hoefsmid is ook geweest en heeft de hoeven netjes bekapt.

Nou is mijn vraag; wat zijn jullie ervaringen met hoelang dit kan gaan duren? Moet ik denken aan weken of maanden? En wanneer kan ze eventueel weer op de wei? Pas als ze weer helemaal goed loopt zonder medicatie? De boer denkt dat ze al vrij snel de wei weer op kan, maar het lijkt me toch niet verstandig dit te overhaasten:s??!

Nou ik hoop dat jullie antwoorden hebben op mijn vragen:) Hoe gaat het met jullie pony's/paarden? (Heb natuurlijk al een paar dagen meegelezen op dit forum:$)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:53

@ merle
helaas welkom in dit topic.

Jouw vraag: hoe lang: dat hangt af van de schade in de hoeven. Maar reken eerder op maanden dan weken.
Jouw vraag; wanneer kan je paard de wei weer op: voorlopig NIET. En misschien wel nooit meer. Voorlopig mag hij alleen in een paddock van zand. Gras is echt ten strengste af te raden, omdat je paard eerst inwendig helemaal moet herstellen.
Pas als hij weer helemaal goed is ( over een aantal maanden) dan zou hij heel voorzichtig een half uurtje per dag de wei op kunnen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:57

Goed dat de dierenarts en hoefsmid al langs geweest zijn. Boxrust zou niet mijn keuze zijn, heb je niet de mogelijkheid om haar in (nat) zand te zetten, een paddockje oid? Of zand in de stal?
Beetje op eigen mogelijkheid laten bewegen houd de doorbloeding in de hoef beter, en geeft vaak sneller herstel... maar de meningen zijn hierover soms verdeeld.

Ik denk wel dat je een beetje kan gaan rekenen in maanden... Het is zeker niet binnen 2-3 weken opgelost! Het kan wel langer dan een jaar duren voordat de hoef weer een normale vorm krijgt. Weet je wat de oorzaak is van de hoefbevangenheid? Als het gras de oorzaak is zou ik haar zeker voorlopig niet op het gras zetten! Maar iedere hoefbevangenheid is anders.....

Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm en http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm zijn uit 2 verschillende inzichten, kan je zelf kijken wat voor jouw geval het beste lijkt. :) Maar met google kan je natuurlijk ook zelf een heleboel vinden!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:00

Zolang?? Bij mijne gaat het nu stukken beter en anderhalve week is het geconstanteerd. Haar medicijntjes zijn op en de DA belt me zo over hoe ik verder moet aanpakken. Maar haar hoeven zijn amper warm en ze loopt stukken beter. Plus dat ze het aan 4 hoeven was.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:08

Welkom Merle.. ook al is de aanleiding dat je hier komt minder leuk...

Jouw vragen zijn niet éénduidig te beantwoorden - het ligt aan de mate van bevangenheid en de schade die dit in de hoeven veroorzaakt heeft. Zijn er foto's gemaakt van de hoeven?
Toch moet je sowieso wel rekenen op een lange herstelperiode, een aantal maanden zeker.

Wat de weidegang betreft: het ligt er maar helemaal aan waardoor de bevangenheid veroorzaakt is. Mijn paard heeft b.v. geen problemen met Insuline resistentie, ik moet alleen maar zorgen voor voldoende beweging en uitkijken dat ze niet dikker wordt ( er zat circa 150 kg te veel op). Ze staat nu dagelijks 6 uur op de wei, zonder problemen.
Maar het heeft wel anderhalf jaar geduurd voordat we zo ver waren en in de beginfase waar jouw paard nu in zit zou ik hem absoluut NIET op het gras zetten, ook niet op een kale wei.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:09

Bedankt voor jullie reacties!!
Ja ze is door de boer in een andere wei gezet zonder dat ik dat wist en in die wei stond heel veel gras dus neem aan dat dat het probleem is.

@ Myrthe_J: Er is helaas geen mogelijkheid om haar op nat zand te zetten. Ik heb vandaag wel een klein stukje over het gras gelopen (20 meter ongeveer) aangezien het vandaag zo goed ging/ weinig pijn. En bedankt voor de link's! Zal zo eens kijken op de websites.

@Janouk: Nee daar was ik al bang voor, ga ik toch op zoek naar een andere stalling. Alle paarden staan dag en nacht buiten waar ze nu staat en de stal is voor een tijdelijke boxrust prima maar wil mijn paard daar niet hele dagen hebben staan en er is ook geen paddock o.i.d.

@Pradaatje: Welke medicijnen kreeg jouw paard? Mijn fjord is ook aan alle 4 bevangen, achter erger dan voor lijkt wel. Arm paardje.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:11

Pfoe dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ze heeft een prik gehad, en de dag erna moest ik beginnen met onstekingsremmers in de vorm van poeder.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:11

@Jannepauli: Bedankt:), de aanleiding is inderdaad niet zo leuk maar wel prettig dat er zo'n forum is om ervaringen/tips uit te wisselen.

Er zijn nog geen foto's gemaakt van de hoeven, de DA adviseerde het de komende week aan te kijken met de medicijnen. Gelukkig gaat het nu al wel iets beter maar waarschijnlijk is dit ook te danken aan de pijn-medicatie. Aan het einde van deze week bel ik i.i.g. de DA weer op om te overleggen.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:12

@Pradaatje: Oh ja, ja die Phenylbutazone die Karro nu gebruikt is ook in poedervorm. Maar er zullen wel meer medicamenten zijn die in poedervorm geleverd worden.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:13

Je hebt iig het zelfde advies als mij gekregen, aankijken met medicijnen en dan weer bellen. Ik ben nu aan het wachten tot ik terug gebeld word.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:21

Ohja , spannend. Laat maar even weten wat de DA nu adviseert. Ben benieuwd.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:54

xx_Merle schreef:
Hallo allemaal,

Mijn fjord heeft sinds 6 dagen last van hoefbevangenheid, heeft dit nooit eerder gehad:( staat nu een week binnen. Heeft van de DA een finadyne IV gehad en daarna nog Quadrisol via de mond een aantal dagen. Uiteraard staat ze nu op Boxrust, wordt drie keer per dag afgespoten en krijgt alleen maar hooi en water.

Na twee dagen was de Quadrisol op en op advies van de DA krijgt ze nu 'Phenylbutazone' een NSAID(2xdaags 1 zakje).
Het lijkt nu allemaal wat beter te gaan, ze loopt minder gevoelig en is weer geinteresseerd in alles wat er om haar heen gebeurd. Hoeven voelen nog wel wat warm aan.
De hoefsmid is ook geweest en heeft de hoeven netjes bekapt.

Nou is mijn vraag; wat zijn jullie ervaringen met hoelang dit kan gaan duren? Moet ik denken aan weken of maanden? En wanneer kan ze eventueel weer op de wei? Pas als ze weer helemaal goed loopt zonder medicatie? De boer denkt dat ze al vrij snel de wei weer op kan, maar het lijkt me toch niet verstandig dit te overhaasten:s??!

Nou ik hoop dat jullie antwoorden hebben op mijn vragen:) Hoe gaat het met jullie pony's/paarden? (Heb natuurlijk al een paar dagen meegelezen op dit forum:$)

Mij is vorige week met Bandiet verteld dat als een paard hoefbevangen is dat je ze dan juist niet moet bekappen ofzo? Omdat de zolen dan dunner worden en ze meer last krijgen van hun bevangenheid?

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:30

@Suus_17: Hm, dat weet ik dan ook niet? De hoefsmid heeft mijn paardje wel gewoon bekapt maar er niet heel veel vanaf gehaald. Ze loopt nu i.i.g wel beter al dan vorige week.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:35

Bij het bekappen zal vaak de druk van de teen afgehaald worden en iets lager gezet worden achter, om zo de druk een beetje te verminderen. Je moet idd niet TE idioot veel van de zool af halen, maar dat moet je ook niet bij een gezond paard..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:50

Je moet juist regelmatig bekappen bij hoefbevangenheid. De hoef zal sneller groeien. Hier komt de smid echt iedere 6 a 8 weken. Mijn smid haalt sowieso nooit veel van de zool af.

Ik heb trouwens mijn gluco balance binnen, ik hoop dat het snel aanslaat.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:03

@capopjekop: Oh jouw paard is insulineresistent he? Succes met de gluco-balance! Hoop voor jou en je paardje dat het snel gaat werken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:46

met de glucobalance en sound&safe staat onze pony nu ca 4 uur per dag op de wei. Het is en blijft spannend en hou 'm zeer goed in de gaten. Daarbij krijgt ie wel elke dag beweging (rijden of longe). Ik denk dat beweging ook cruciaal is...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:52

merle, ik denk dat het voor iedereen verschillend is, ligt ook aan de mate van hoefbevangenheid.
Onze haf balou heeft een maand op stal gestaan en is daarna 'genezen 'verklaart.
Hij is flink afgevallen en we houden nu ook goed rekening met zijn rantsoen.
Inmiddel gaat het super en merk je er niets meer van, hij is na zijn bevangenheid ook beleerd on der het zadel, dit extra om meer beweging te krijgen en af te vallen.
Balou staat nu overdags op een strookgras met mijn andere paarden en s nachts binnen met twee plakjes hooi en een halve shep alpin pro aspero. hij zou nog iets slanker mogen maar dat komt wel na training.
beterschap!

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:50

MyrtheJ schreef:
Goed dat de dierenarts en hoefsmid al langs geweest zijn. Boxrust zou niet mijn keuze zijn, heb je niet de mogelijkheid om haar in (nat) zand te zetten, een paddockje oid? Of zand in de stal?
Beetje op eigen mogelijkheid laten bewegen houd de doorbloeding in de hoef beter, en geeft vaak sneller herstel... maar de meningen zijn hierover soms verdeeld.

Ik denk wel dat je een beetje kan gaan rekenen in maanden... Het is zeker niet binnen 2-3 weken opgelost! Het kan wel langer dan een jaar duren voordat de hoef weer een normale vorm krijgt. Weet je wat de oorzaak is van de hoefbevangenheid? Als het gras de oorzaak is zou ik haar zeker voorlopig niet op het gras zetten! Maar iedere hoefbevangenheid is anders.....

Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm en http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm zijn uit 2 verschillende inzichten, kan je zelf kijken wat voor jouw geval het beste lijkt. :) Maar met google kan je natuurlijk ook zelf een heleboel vinden!

Hallo, sorry dat ik hier zomaar binnenval.
Een vraagje; Waarom het paard op nat zand zetten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:53

Dat koelt. En als ik me niet vergis is dat positief voor de ontsteking en het geeft verlichting.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:56

capopjekop schreef:
Dat koelt. En als ik me niet vergis is dat positief voor de ontsteking en het geeft verlichting.

klopt helemaal, mijn pony stond in de kliniek met 4 benen bevangen en speciaal voor haar is toen een box aangelegd met zand en water
deze box is er nu nog steeds.
was om de hoeven te koelen.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:02

Hallo allemaal,

Even een update:

Het gaat weer wat beter met Karro :). Ze lijkt genoeg te hebben van in de stal staan en toen ik met haar naar buiten liep om de benen af te spuiten was ze onrustig wilde aan de wandel etc. Heb een klein stukje gelopen (zo'n 40 meter) op een zachte ondergrond, hier loopt ze bijna als vanouds op. Op de straat zie je wel dat het nog gevoelig is. Ook de achterhoeven met name voelen nog wel wat warm aan, voor een stuk minder. Ik ga morgen even de DA bellen voor overleg.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:08

capopjekop schreef:

En het geeft tegendruk aan de zool, die heeft zwaar te lijden bij een forse hoefbevangenheid.