Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Er zijn verschillende oorzaken die tot bevangenheid kunnen leiden.
Naast de bevangenheid die gerelateerd wordt aan overeten van gras en ander voer, de gevreesde suiker-overdosis, zijn er ook een aantal aandoeningen die in bevangenheid kunnen resulteren. Zo heb je EMS ( Equine Metabolic Syndrom), Cushing ( PPID) en Insuline Resistentie.
Om EMS te definiëren is niet eenvoudig: de oorzaken kunnen talloze zijn en er zijn vaak meerdere oorzaken die uiteindelijk tot dat éne probleem kunnen uitkomen. Cushing en IR zijn hormoongerelateerd( beschadigde c.q. overactieve hypofyse). In de periode van Augustus tot November is er op het noordelijk halfrond sprake van de zgn seizoensgebonden stijging ( 'seasonal rise') van ACTH in het bloed - alle dieren, ook de gezonde, maken dit door. Het kan dus zijn dat juist in die periode paarden en ponies gevoeliger zijn voor bepaalde metabolische storingen.
Je zou met je DA kunnen overleggen of het zinvol is om via bloedtesten zowel het insuline niveau ( IR test) als het ACTH te bepalen. NB: het zijn geen goedkope testen en met name de ACTH-test is behoorlijk complex om goed uitgevoerd te worden).
Het tijdelijke nood-dieet voor de 'patienten':
geen gras
geweekt hooi (evt gemengd met graszaadhooi)
gemalen lijnzaad ( Linosan) (bevat veel Omega 3 = ontstekingsremmend)
1-2 theelepels keukenzout met jodium (per dag) door het voer ( eventeel mengen met wat ongemelasseerde bietenpulp)
veel fris water beschikbaar hebben
janouk schreef:@juddii5
als koelen lastig is, dan heb ik nog wel een tip. In de acute fase van de aanval had Image zoveel pijn, dat ze niet wilde worden afgekoeld met de straal van de tuinslang.
Ik heb toen haar stoffen springschoenen nat gemaakt en omgedaan. Daarmee koelde de hoeven ook goed en deed ik haar geen pijn.
Verder heb ik in een deel van haar box een paar kruiwagens nat zand gedaan en de andere helft stro. Zo kon ze zelf kiezen wat ze het fijnst vond.
Ook heb ik kruiwagens zand gestrooid voor haar box en over het gangpad, zodat ze over het zand richting paddock kon schuifelen.