[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 08:01

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:37

Idd, mooi filmpje. Zonder foto's kan je niet op een goede manier zo ver gaan.

Dennis en Whit liepen vanmorgen zonder pijnstillers goed! Ook op het harde, Whit had wel iets warme voeten, maar die gaan al steeds op en af zonder gevoelig te worden.
Roos op het zachte goed, op het harde nog wel gevoelig. Is strond sjago en de andere vliegen voor haar :o.
Toen ik Roos haar Metacam wou geven kwam Dennis zich er mee bemoeien, had de metacam tot in m'n haar zitten..... :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:44

MiniLoe schreef:
Ja met mn foon gefilmd en dan kan je die filmpjes niet draaien schijnt...
Vriendin met zelfde foon krijgt dr filmpjes ook niet recht....

:D ik heb mijn laptop maar op z'n kop gezet.
Ziet er niet verkeerd uit hoor!
Ze heeft ook een schietschijf op haar kont net als Yoobje van Isapaardje <3

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:48

filmpjes kun je idd niet draaien, die moet je gewoon recht filmen.
Oh Ingrid lekker samen van één hoopje eten, dat klinkt HOOPvol hihi :D
En die boef van een Dennis, zijn je haren alweer schoon?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:30

-O-
Daar ben ik dan... nooit gedacht..
Cies is hoefbevangen..
Waarvan, heb geen idee... Dat voelt nog het rotst,,,,

Ik weet niet of iemand tips voor me heeft?
Heb het topic niet doorgelezen.
Zit er even flink doorheen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:35

Ik was er al een beetje bang voor naar aanleiding wat je in het shet topic schreef.
Van het gras af, VA heeft vast medicijnen gegeven en zorgen dat ze niet te dik is/word is een goed begin.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:37

Jannepauli schreef:
Er zijn verschillende oorzaken die tot bevangenheid kunnen leiden.
Naast de bevangenheid die gerelateerd wordt aan overeten van gras en ander voer, de gevreesde suiker-overdosis, zijn er ook een aantal aandoeningen die in bevangenheid kunnen resulteren. Zo heb je EMS ( Equine Metabolic Syndrom), Cushing ( PPID) en Insuline Resistentie.
Om EMS te definiëren is niet eenvoudig: de oorzaken kunnen talloze zijn en er zijn vaak meerdere oorzaken die uiteindelijk tot dat éne probleem kunnen uitkomen. Cushing en IR zijn hormoongerelateerd( beschadigde c.q. overactieve hypofyse). In de periode van Augustus tot November is er op het noordelijk halfrond sprake van de zgn seizoensgebonden stijging ( 'seasonal rise') van ACTH in het bloed - alle dieren, ook de gezonde, maken dit door. Het kan dus zijn dat juist in die periode paarden en ponies gevoeliger zijn voor bepaalde metabolische storingen.
Je zou met je DA kunnen overleggen of het zinvol is om via bloedtesten zowel het insuline niveau ( IR test) als het ACTH te bepalen. NB: het zijn geen goedkope testen en met name de ACTH-test is behoorlijk complex om goed uitgevoerd te worden).

Het tijdelijke nood-dieet voor de 'patienten':
geen gras
geweekt hooi (evt gemengd met graszaadhooi)
gemalen lijnzaad ( Linosan) (bevat veel Omega 3 = ontstekingsremmend)
1-2 theelepels keukenzout met jodium (per dag) door het voer ( eventeel mengen met wat ongemelasseerde bietenpulp)
veel fris water beschikbaar hebben

Interressant stuk.
Van de DA moest ze juist wel gewoon terug op de wei (erg kaal)..
De rest van wat jij schrijft heeft hij niets van gezegd.
Cies krijgt echt weinig... ik vind het raar als ze daarvan hoefbevangen raakt, bij mij op stal kunnen ze het ook niet geloven.
De anderen dingen die je noemt kan natuurlijk wel, maar daarvoor moet ik een bloedonderzoek laten doen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:39

Ah nee, Juud, arme Cies.
Heb je medicatie gehad? Wat voor? En inderdaad van gras af zou ik wel doen. Juist het korte gras is vaak gevaarlijk.
Hier koelde ik de voeten ook ter verlichting van de pijn.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:41

Ik heb geen medicatie gehad.
De DA heeft haar been verdoofd... om te kijken of het alleen dat been was, helaas beide benen voor liep ze niet goed op
En het klachtenlijstje past precies bij hoefbevangenheid zei hij.
(geen energie etc).
Ze staat op een heel kaal stuk met wat andere pony's..
De Da had gezegd, 3 keer 15 min in zand met water staan + 2 keer 10 min lopen met zachte ondergronnd.
Daarbij moet ze voor op ijzers..

Iemand nog tips?
moet ze dan juist op stal?
Is dat voor even of?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:17

Judith kun je een klein stukje zand afzetten alleen voor Cies, en dit onder water laten lopen? Dit is de gemakkelijkste manier van koelen en het verzacht de pijn voor haar enorm.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:18

Ik zal kijken of dat ken.
Sta op een pensionstal dus heb niet het eigen recht op iets.
en voor hoelang zou dat dan zijn?
Voor altijd, of?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:34

Nee, niet voor altijd, als pijnverzachting. Kort gestresst gras is de boosdoener, graszaadhooi is het beste. Fiona had het ook aan beide voorbenen en heeft de eerste paar dagen met haar billen tegen de achterwand "gezeten" het heeft ook best wel een poos geduurd voordat ze helemaal beter was. Maar nu staat ze 24/7 op gras en het gaat heel erg goed met haar voeten. Niet te veel paniek hoor Judith! Cies is een sterke pony

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:39

@juddii5
als koelen lastig is, dan heb ik nog wel een tip. In de acute fase van de aanval had Image zoveel pijn, dat ze niet wilde worden afgekoeld met de straal van de tuinslang.
Ik heb toen haar stoffen springschoenen nat gemaakt en omgedaan. Daarmee koelde de hoeven ook goed en deed ik haar geen pijn.
Verder heb ik in een deel van haar box een paar kruiwagens nat zand gedaan en de andere helft stro. Zo kon ze zelf kiezen wat ze het fijnst vond.
Ook heb ik kruiwagens zand gestrooid voor haar box en over het gangpad, zodat ze over het zand richting paddock kon schuifelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:41

Mijn pony's zijn zo slim de tegels niet op te komen als ze zere voeten hebben (tenminste, Dennis en Roos zijn zo slim, Whitney is een blontje :+ ). Staan ze rustig op het zand te wachten tot ik bij ze kom ipv dat ze bij het hek staan te dringen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:41

De tip van janouk is een hele goede! Ik heb toen Fiona haar box gevuld met nat vlas (at stro op), maar dat wordt wel een duur grapje, nat zand is een hele goede. Er zijn ook een soort hoefzakken in de handel die je met water kunt vullen om te koelen, Dennis ken jij die?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:45

Die hoefzakken zijn wat groot voor shetlandpootjes.
Gewoon een oude handdoen nat maken en om haar voeten heen slaan is ook een optie (als je haar even ergens vast zet zodat ze niet helemaal aan de wandel gaan dan ;) ).

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:53

janouk schreef:
@juddii5
als koelen lastig is, dan heb ik nog wel een tip. In de acute fase van de aanval had Image zoveel pijn, dat ze niet wilde worden afgekoeld met de straal van de tuinslang.
Ik heb toen haar stoffen springschoenen nat gemaakt en omgedaan. Daarmee koelde de hoeven ook goed en deed ik haar geen pijn.
Verder heb ik in een deel van haar box een paar kruiwagens nat zand gedaan en de andere helft stro. Zo kon ze zelf kiezen wat ze het fijnst vond.
Ook heb ik kruiwagens zand gestrooid voor haar box en over het gangpad, zodat ze over het zand richting paddock kon schuifelen.

Bedankt voor de tip!!!!!
Ik ga dit regelen op stal

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:20

geerke: das ook een optie whaha, met pc word lastiger :P

deedee: mn foon had ik rechtop zoals hij hoort en als je dat dan op de pc zet gaat ie scheef, dus zal mn foon scheef moeten houden om het beeld recht te krijgen haha

wat een noodweer he, jullie ook gehad?
wij hadden optijd alles binnen, op tv gelderland beelden van twee shetters die getroffen zijn onder een boom bij een hek waar ze stonden te schuilen, heel naar beeld

niet voor mensen die er niet tegen kunnen, filmpje van die door de bliksem gedode shets, zijn direct in beeld, aan de shets zie je niets van de bliksem maar vind het naar hoe ze erbij liggen

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... onweer.htm

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:43

|( ach wat triest

en wat zielig voor de kindjes |(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:45

Hier vanmorgen een goede bui met wat onweer gehad. Verder de hele dag rustig, soms zelfs zonnig.

Dennis gaat als een speer zonder pijnstillers.
Whit was wel wat gevoelig op het harde, maar loopt nog steeds graag dus wou er niet meteen weer metacam in stoppen. Morgen ochtend dus maar weer kijken. Roos scharreld ook wel weer wat, maar nog wat gevoelig, op het zacht wel gewoon goed.
Dennis word er knuffelig van dat hij zielig is. Whit en Roos worden sjago en willen weinig aan hun lijf hebben.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:03

Haha mamaloe is ook stukken knuffeliger en vind zichzelf ook heel zielig.
Des te meer knuffels wilt ze hihi

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:07

Bij mijn paard werd geconstateerd dat ze bavangen was.
Maar ze liep na 2 dagen pijnstilling al bijna goed. En na 4 dagen helemaal. ( dit zag ik als ik haar benen ging afspuiten)
Ik vraag me nu af wanneer ze de wei weer in kan en wanneer ik weer met der aan het werk kan.
Ik heb 2 keer eerder ervaringen gehad met bevangen paarden maar die hebben er weken over gedaan om weer zichzelf te worden en een stap te willen verzetten.
Ik vind het dus heel moeilijk wat ik met mijn paard aan moet.

Het is een tuiger van 12 jaar en is nog nooit eerder bevangen geweest en ze was ook eerder mager dan dik.

Heeft 1 van jullie advies voor mij? of zal ik de DA bellen om te vragen of ze de wei weer in mag?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:21

Mamaloe is het nooit geweest, is nu niets meer aan te zien.
Tis vijf weken geleden maar ze mag nu van mij drie x per week een uurtje het land op met graasmasker.
Weet niet wat andere doen maar ze raakt geisoleerd van de kudde en word hyper, ze pakt het goed op.
Ben begonnen met kwartiertje paar x en toen half uurtje en nu een uurtje

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:43

hier is het weer ook meegevallen gister
hele middag droog geweest :)

voor tango was het gister 3 weken geleden, en die heeft gister weer voor het eerst een uurtje op het land gestaan met korf om.
hij staat zo zielig alleen in de paddock, totaal geen contact met andere, en dat vind ik ook maar niks eigenlijk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:37