Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:52

Om gevoelig lopen te voorkomen worden paarden van de ijzers af gaan niet te kort gezet. Logisch dus dat het de eerste keer wel goed ging.
Vervolgens hebben de hoeven de neiging om bij de oude nagelgaten erg te brokkelen dus moeten die weggevijld worden. Dan kunnen ze idd een stuk korter worden en omdat de straal dan de grond meer gaat raken krijg je gevoelig lopen.
Koop een paar hoefschoenen en leg daar een zacht zooltje in (stukje tapijt voldoet prima) totdat ze wat 'gehard' worden.
Voor het te dik worden zijn slowfeedernetten aan te raden en als ze op het gras staat een graasmasker.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:53

Gevoeligheid kàn komen door te kort bekappen, maar zonder foto's kan het vanalles zijn natuurlijk...
Ik zou voorlopig niet rijden, geef het een week of twee. Haar forceren terwijl ze pijn heeft, daar heeft niemand wat aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:57

Als je paard bij de smid wel goed liep zou ik diegene om hulp vragen. De laatste bekapping heeft je paard duidelijk geen goed gedaan, misschien dat de smid er nog wat aan kan redden.

Enten als je hoefbevangenheid vermoedt zou ik sowieso niet doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:07

Je vriendin heeft het waarschijnlijk heel goed bedoeld, maar ik had in de overgang van ijzers naar blootsvoets er even niemand anders aan laten werken dan m'n vaste bekapper.

Ik weet niet hoeveel ervaring je vriendin heeft, maar bij de PN cursus wordt toch meestal op dode hoeven geoefend.
Dit is zeker waardevol om rustig te kunnen oefenen en heel leerzaam, je ziet echter niet hoe het voor het paard voelt en loopt.

Bij een paard wat nog relatief kort geleden op ijzers stond wil je uiteindelijk ook een prachtige blote hoef creëren, maar in de weg er na toe vind ik wel dat het paard ook comfortabel moet blijven, ook als dat betekend dat je daarvoor net even minder of anders moet bekappen dan dat het 'plaatje' voorschrijft.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:40

Marjo89 schreef:
Hafje81 schreef:
Misschien een stomme vraag: maar dat opvullen: moet je dan best een zooltje in de hoefschoen leggen of maak je een 'flapje' over de hoef? Ik kan er mij niks bij voorstellen hoe ik die schoen zou moeten opvullen %)

Dat ligt eraan waar de schoen teveel ruimte heeft.
Is dat aan de zijkant zou je kunnen proberen daar een stukje tapijt tussen te stoppen.
Is dat van voren. Kan je een halve maan daar voor stoppen.
Zou dat wel alleen doen als tijdelijk. Een maat te groot opvullen kan niet vind ik.

Hier loopt mijn fjord op schoenen. Hij had zulke slechte hoeven.
Gisteren voor eerst hele rit op blote voeten naar buiten. Ging mega goed.

Nee, ik vind ook dat ze gewoon goed moeten zitten. We hebben met 2 de maatname gedaan en kwamen op dezelfde maat uit. Ook klapperen ze in het begin niet, maar na verloop van tijd wel. Als ik ze dan terug aan trek, gaat het weer goed voor 10 minuten. Dus ik weet eigenlijk niet goed waar het aan ligt..

Fijn dat je met je paardje terug blootvoets kan rijden!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:51

Slippen ze niet stiekem losser of zit er gewoon nog heel veel rek in?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:27

Oei Skyefate das poedersuiker. Als ze hiervoor niet hoefbevangen was en ze niet aan het verdikken was zou ik mij niet teveel zorgen maken daarover ?
Als het echt te kort is zul je moeten wachten tot het weer aangroeit. Kijk anders ook even of de straal niet te ver uitsteekt? Soms durven mensen niks doen aan straal maar als die overal uitsteekt tov hoefwand kunnen ze daar ook kak op lopen. Aan de hielen mag die wat uitsteken maar aan de straal punt liefst niet, dan gaat t ook gewoon kneuzen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:54

Skyefate: paard van mijn vriendin, wat al lang blootsvoets liep, heb ik ook de eerste keer bekapt. Liep toen ook echt supergevoelig wilde amper een stap verzetten. Ik heb toen vrijwel meteen een stuk van zijn straal afgehaald want hoewel contact met de grond goed is moet deze inderdaad niet uitsteken tov de hoefwand (wat gaellas al zegt). Dus ik vermoed dat de straal teveel uitsteekt als deze bijgesneden wordt en dan nieg meer uitsteekt zal het denk ik grotendeels over zijn (mogelijk nog wel iets gevoelig maar denk niet zo erg meer).

Ondertussen wordt paard van mn vriendin al bijna een jaar NB bekapt en loopt over alles prima :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:06

Naja niet verdikken = niet hoefbevangen is ook nogal kort door de bocht van mij hoor :')
Ik bedoel dus als alles momenteel hetzelfde is, en het lijkt erop dat je ook bezig bent met het doen vermageren van paard zou ik mij niet meteen zorgen maken om HB, dan is het wss eerder bekapping die op dat moment te kort voor hem is (of de straal die uitsteekt) maar een sterk ingekorte teen kan ook nogal wat overlast bezorgen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:25

Ik heb net dit hebbedingetje gekocht, want bij de smid lijkt het goed te werken :D

Het is alleen het rubber ding, want dat scheelt best in prijs :)
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:58

Handig ding DubbelDun. waar haal je die?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:11

Ik heb deze op ebay.de gevonden. Verkoper is heunetz.
Dan ben ik iig van dat geklooi af om iedere keer die kop te verwisselen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:17

Ik heb de hele Hoof-it standaard. Ben erg tevreden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:11

Mijn standaard die ik nu heb is nog goed, alleen dat kopje vind ik interessant :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:33

Ik heb ook deze houder op mijn Hoofjack, ideaal! Nooit meer wisselen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:43

Leuk speeltje :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:17

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:50

Ik heb hem ook,hij past ook op de hoofjack :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:22

Hallo meiden! mag ik mij ook melden? Sinds een paar maanden wordt mijn paard natuurlijk bekapt. en houdt ik hetzelf elke 2 weken bij en de smit controleert dit rond de 8 weken.

Nu is hij op het harde nog steeds een beetje gevoelig, dit wordt wel steeds beter. Mijn staleigenaar adviseerde om hoefschoenen voor het buitenrijden te gebruiken ( in de bak en het weiland heeft hij nergens last van namelijk) Hebben jullie hier ervaring mee? Of is het een kwestie van wennen, en de hoeven laten uitharden?

edit: Paard staat momenteel 24/7 buiten in de wei, heeft 24/7 beschikking over gras en aangevuld met ruwvoer. Krijgt af en toe een handje haver.
We rijden zo'n 4/5 keer per week in de bak momenteel maar wil graag weer naar buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:18

Sommigen wennen er aan anderen niet. Ik heb mijn paarden al jaren op schoenen gezien de grindlagen op de hei.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:52

NZ92 schreef:
Hallo meiden! mag ik mij ook melden? Sinds een paar maanden wordt mijn paard natuurlijk bekapt. en houdt ik hetzelf elke 2 weken bij en de smit controleert dit rond de 8 weken.

Nu is hij op het harde nog steeds een beetje gevoelig, dit wordt wel steeds beter. Mijn staleigenaar adviseerde om hoefschoenen voor het buitenrijden te gebruiken ( in de bak en het weiland heeft hij nergens last van namelijk) Hebben jullie hier ervaring mee? Of is het een kwestie van wennen, en de hoeven laten uitharden?

edit: Paard staat momenteel 24/7 buiten in de wei, heeft 24/7 beschikking over gras en aangevuld met ruwvoer. Krijgt af en toe een handje haver.
We rijden zo'n 4/5 keer per week in de bak momenteel maar wil graag weer naar buiten.

Het is afwachten, denk ik. Mijn paardje heeft nooit ijzers gehad maar bleef gevoelig lopen op grind en kiezels, dus toch maar hoefschoenen aangeschaft. Ik ben er trouwens heel tevreden over, hij loopt super nu.

Vorige week heb ik van die 'kousjes' gekocht voor in mijn cavallo's en gisteren een rit van 10 km gedaan, maar ze kruipen omhoog.. Iemand een idee hoe dat op te lossen of hoe dat komt? Naar mijn idee had ik ze toch stevig aangetrokken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:22

De sokken die ik heb zit klittenband aan en dat past precies op het klittenband wat aan de schoenen zat (old mac's in mijn geval). Die sokken bleven altijd perfect zitten.
Nu met de Easy Boots gelukkig geen sokken nodig.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:44

aan deze kousen zit ook klittenband, waardoor ik ze aan de voorkant kan vast maken aan de hoefschoenen.
Maar ze kruipen dus vanachter omhoog waardoor de hoefbal nog niet beschermd is..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 03:33

Ik kom hier vanaf nu meelezen.
Momenteel heb ik hier een voor mij grote uitdaging.
Mijn menpony, nu 16 jaar die al zijn leven lang op ijzers staat kon vorig jaar bij aankoop makkelijk 10 weken op zijn ijzers blijven staan.
Nu staat hij na 5 weken al langer op zijn voeten als hij vorig jaar na 10 weken stond..
Pony is echt ontzettend opgeknapt, hij stond toen ook stil bij aankoop.
Hij is veranderd van krielkip naar al best een prachtig bespierde pony.
Zijn voeten zijn dus gevolgd in die progresie.. :O

Nu is voor vooral het issue, logisch ook daar leunen ze meer op.
Het plan is nu om zonder ijzers voor te proberen, maar er zit een probleempje.
Meneer staat frans, niet erg met ijzers en niet erg voor zijn lichaam maar de vraag is of het lukt zijn stand goed te houden zonder ijzers.
Hij is zo lenig als de pest, en kan zijn lijf en benen in allerlei posities wurmen.
Nu staat staat nu sinds donderdag zonder ijzers voor.
Mijn vaste smid: we moeten kijken of het lukt met zijn franse stand, we kunnen het proberen, een ijzer kan altijd nog.
Mijn noodsmid: ik denk dat het niet lukt zonder ijzers, bijna zeker.
Een masseuse wiens moeder enkel bekapt en hoefschoenen toepast is juist weer positief, mede om de goede hoefkwaliteit en groei.

Het gaat nog wel een dingetje worden vrees ik...
Ik heb nu goed passende easyboots voor hem geregeld en hoefgereedschap.
Alles op het harde gaat nu met hoefschoenen aan en ik vijl zijn hoefjes bij.
De wand vijl ik bij waar nodig en ik vijl er wat afrol in als dit weggesleten is.
Verder komt de smid gewoon nog geregeld uiteraard.
Dan denk je nu misschien, nou top.
Ja, maar nu komt het, ik zie zijn franse voetje voor mijn gevoel nu al veranderen.
Om dit te laten slagen zal ik echt zijn stand, zeker nu hij net van zijn ijzers is bij moeten blijven houden denk ik.
Met 1x per 2 weken ga ik er nu gewoon echt niet komen..

Ik ontkom denk ik niet aan om als niet smid gaan leren om dit te corrigeren.
Sowieso heb ik besloten dat ik liever 3x per week een beetje doe, omdat dit makkelijker is en mij beter lijkt.
Ik ga in overleg met mijn smid of hij ervoor open staat mij dit te leren.
Hij was over hoefschoenen neutraal, hij kan er niet over oordelen omdat hij er geen ervaring mee heeft, maar hij vond het het proberen waard.
Ik ben benieuwd of hij mij wil helpen, ik wil er echt voor gaan.
Nu masseer ik zijn kroonrand in met laurierzalf daar hoor ik goede dingen van.
Voor het uitharden teer ik op advies van de masseuse de onderkant van zijn voetjes, alleen de randen zodat het snel hard word.
Daar mag ik na 2-3 weken mee stoppen, verder was teer nergens goed voor. :+

Het is wel een heel project vind ik, maar dat is ook wel weer heel leerzaam.
Zijn er meer mensen die een paard met franse stand van ijzers hebben gehaald?
En hoe is dit gegaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 05:27

Opzich is het niet erg als zijn hoeven veranderen mits ze positief veranderen natuurlijk en verbeteren