[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:59

Waarom durf je ze niet uit te doen?
Houd er rekening mee dat de voeten zweten en ook lucht nodig hebben. Je wil niet dat de zool week wordt, ben je nog verder van huis.

Ik zou dus echt dagelijks even luchten. En als blijkt dat het goed gaat met de zool kan je ze ook zo weer aan doen.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:41

Update van mijn post eergisteren, da is vanmorgen geweest. Hij vind haar idd gevoelig lopen maar niet bevangen. Achterbenen zijn wat stijf denkt hij van het koude weer dus ze staat nu op stal.
Hij heeft geen ontstekingsremmer opgestart maar mag wel aspirine geven. 2x per dag een lepeltje voor een week en goed observeren. Hij is ook tevreden van naf laminze dus dat geef ik nu ook.
Ik heb ook podocomplex van groene os besteld. Het zou niet verergeren als ik blijf doen wat ik nu doe.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:03

Jotoma schreef:
Waarom durf je ze niet uit te doen?
Houd er rekening mee dat de voeten zweten en ook lucht nodig hebben. Je wil niet dat de zool week wordt, ben je nog verder van huis.

Ik zou dus echt dagelijks even luchten. En als blijkt dat het goed gaat met de zool kan je ze ook zo weer aan doen.

Omdat hij zonder schoenen heel beroerd loopt nog, vooral met die kou. Hij gaat dan alleen maar op stal staan.

Dat is ook weer zo, dan wordt het idd week. Ga ze zo toch maar even uit doen en dan om uur of 21.00 weer aan. En dan morgen overdag weer uit denk ik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:12

Ik denk dat een uurtje uit ook wel voldoende is ;) volgens mij doen anderen dat hier ook ongeveer zo.
Het beroerde lopen snap ik zeker, wellicht kan je voor dat uurtje iets regelen met een strobed, rubber oid?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:23

Jotoma schreef:
Ik denk dat een uurtje uit ook wel voldoende is ;) volgens mij doen anderen dat hier ook ongeveer zo.
Het beroerde lopen snap ik zeker, wellicht kan je voor dat uurtje iets regelen met een strobed, rubber oid?

Heb ze nu uit gedaan, maar laat ze vannacht en morgen toch maar even uit. Helaas aan beide benen een schuur plekje van de schoenen. Niet erg kapot, maar wel iets vochtig. Wordt dus toch de schoenen uit tot deze weer heel zijn.

Hij heeft in z'n stal een dik strobed liggen. Heb daar een bult hooi ingelegd, zodat hij de eerste tijd even binnen blijft staan.
Had hem wel even op het verharde gezet om te schoenen uit te trekken, maar hij liep met de schoenen uit niet eens heel erg beroerd meer over de stenen. Wel wat gevoeliger natuurlijk, maar het viel me niks tegen eigenlijk. Merk ook dat de warmte ook vandaag voor het eerst echt weg is uit zijn kroonrand en hoeven!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:25

Goed dat je gechecht hebt en er op tijd bij bent! Klinkt als een heerlijk bedje!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:35

Helaas toch op zoek gemoeten naar iets om de schoenen wel aan te kunnen.
Ging even de water ronde weer doen en meneer had zijn waterbak omgegooid, oftewel heel zijn mooie strobedje nat. Dacht even snel mesten en nieuw bedje erin en klaar.. Blacky naar buiten toe gezet. En daar stond hij heel sneu met zijn meest slechte voetje hem telkens omhoog te houden en te schrapen. Hij wilde hem niet belasten. Beide hoeven en kroonranden weer warm. ;(
Snel even naar binnen toe gezet en soort kousen en schoenen aan gedaan. Hopen dat dit toch weer verlichting geeft voor hem en dat de schoenen zo niet meer schuren.
Toch een voordeel dat in de zorg werken en een hele uitgebreide verband en wond materiaal voorraad ondertussen thuis te hebben.

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:08

Heb ik ook eens gedaan met vetrap, alleen het deel waar de hoefschoenen overheen vallen. Hier kan pony ook nog niet best zonder schoenen, loopt ze toch een stuk minder goed. De zolen blijven wel keurig droog, trouwens.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:22

Oh daarmee kan het idd ook ja. Ik heb ze gewoon maar hoog gedaan, dan heeft hij daar wat warmte van nog.
Is ze niet slechter geworden met de kou?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:39

Wat een slimme oplossing Yanaa! Soms moet je een beetje creatief zijn haha. Ik hoop dat het helpt!

Hier heb ik maar een binnen "paddock"gecreëerd. Het is zo koud buiten, heb ze vanmiddag uurtje buiten gehad maar ze konden het niet echt waarderen. Gelukkig is het gangpad tussen de stallen erg breed dus ze hebben vandaag maar binnen los gelopen. :D

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:41

Ziet er goed uit hoor *D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:57

Roos had een berg zand in haar schoenen staan vanavond. Volle oosten wind door de paddock, op het straatje allemaal zand duinen. Word heel veel zand terug kruien dit weekeind....
Moet morgen maar ff kijken of ik haar schoenen aan doe. Dat is met dat zand eigenlijk ook geen doen. Schuurt nog niet, maar wil dat graag zo houden. Ze loopt veel door de paddock, dus denk dat ze wel zonder kan.
Ze hebben van ellende wat grasbrok bij gekregen, door het rond waaiende zand staan ze niet graag bij het hooi. Maar hooi voeren waar ze staan s ivm zand ook geen doen. En eten moeten ze wel doen. Dus een kwartje grasbrok per pony er bij vanmiddag. Vanavond de pony's buiten nog een halfje en Roos binnen natuurlijk niets extra. Die eet binnen haar hooi gewoon goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 02:55

Hier de verplichte wandelingen maar even wat op een laag pitje, de wind was vandaag en gisteren echt niet te doen. Ze blijft ondanks dat redelijk goed. Wat stijver, maar lopen gaat niet heel slecht en ze ligt ook duidelijk minder veel/vaak.

Schoenen zijn hier permanent aan,, op elke dag een uurtje/1,5 uur luchten na. Dan gaan ze uit en wissel in de vilten inlages. Deze werken echt super, hoeven zijn mooi droog en stinken ook niet meer. Ben heel blij met die tip want ik denk dat zonder nu wel een vocht/rotstraal probleem zouden hebben. Qua schuren gaat het gelukkig nog steeds goed. Wel wat haar weg en rommelig, maar verder niet. Een plekje werd wat rood maar ook dat is nu verdwenen.
Wanneer schoenen gedroogd zijn buiten en Raya even op blote voeten heeft gestaan gaan zowel de schoenen als beenbescherrmers weer aan. De beenbeschermers laat ik af zodra het niet meer vriest.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:15

Wandelen deden wij ook even niet meer. Woensdag wat lang en laag gestapt in het binnenbakje. Vandaag ook maar. Zondag hopelijk wel weer :j

Ik zie vanmorgen weer temperaturen van -8 voelt als -18, iemand een idee wat ze morgen als gevoelstemp verwachten?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:16

Wat ik net op de radio begreep krijgen we morgen een tweedeling. Het noorden blijft de temp rond 0 en door de wind ( die wel iets minder wordt) een gevoelstemperatuur van -10, in het zuiden en binnenland werd het aangenamer. Helaas zit ik in het puntje van noord Holland langs de kust. Dus je waait weg hier en het is gigantisch koud. Vanmiddag vanacht en morgen ook sneeuw overgaand in ijzel en regen geloof ik.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:18

Oosten gaat het wss tussen de 0 en 4 graden worden met een gevoelstemperatuur van tussen de -1 en -6. Met sneeuw, ijzel en regen zeggen ze.
Hè bah Aukelizzy, dan zit je net aan de verkeerde kant met het weer.
Nog even volhouden, na het weekend wordt het als het goed is beter! :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:29

Vanaf zondag krijgen we overal temperaturen boven nul overdag, 's nachts kan het nog rond het vriespunt worden. Gladheid wordt wel een dingetje, beetje los zand strooien op je bestrating kan dan geen kwaad (beter geen zout, droogt de hoeven te veel uit)

Ik overweeg toch nog een bestelling bij Abler te gaan doen aangezien ik toch meer omeprazole heb moeten geven dan gepland. Als ik vandaag of morgen bestel kan ik het nog wel zonder spoed-kosten doen, ik heb nog voor een week als ik nu naar 1 zakje per dag ga. Zijn er nog mensen die mee willen bestellen? Met of zonder spoed, want als er meer mee doen wil ik 't ook wel met spoed doen.
Ik heb waarschijnlijk een klant van mij die ook mee wil bestellen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:30

Mijn paddock zand ligt inmiddels als mooie duinen door de halve tuin heen. Zodra de wind laat liggen mag ik dus kijken of we het gazon nog kunnen redden :o .
Zelfs m'n werk schoenen (die gewoon binnen stonden) stond een laag zand in, rand langs het bad knarst van het zand, zelfs op mijn nachtkastje ligt zand. Wind komt over het Ijsselmeer, dan nog 3 km over land en dan bij ons over het erf. Zo erg heb ik het nog nooit gehad. Normaal is het zand in mijn paddock nat als we oosterstorm hebben, nu vroor het al een aantal dagen droog waardoor het overal ligt. Pony's allemaal vieze ogen, ik vieze ogen. We zijn echt wel wat wind gewend, maar nu met al dat stuifzand (niet alleen uit mijn paddock, maar ook van het land om ons heen).
Die kou is dus bij ons het probleem niet, maar die droge vieze zanderige wind.....
Ik wil gewoon lekker vriezend weer, dat water sjouwen vind ik niet zo erg.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:31

Francis:
Als je de normale verzend methode kiest duur het 7 tot 10 werkdagen. Dus zoiezo 1,5 week al!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:45

Lastig weer. Ik heb paard gevoeld en getwijfeld, toch maar besloten hem onder 300gr ipv 400gr te zetten. Waarvan een deken de ionic is. Werkt zo vreselijk goed bij mn paard.

We gingen even wat rondjes door de binnenbak sjokken en ik dacht al, wat loopt hij weer soepel vanaf stap 1. Met deze kou.. en toen bedacht ik me dat hij sinds twee dagen de ionic weer opheeft. Zo blij mee.

Er is hier toch ook iemand die van BOT bandjes heeft als een soort ankle wraps bij een kleine pony of shet? Welke worden daarvoor gebruikt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:49

Yanaa, klopt, maar ik begreep eerder dat anderen het zonder spoed ook nog snel genoeg binnen hadden. Als ik vandaag of morgen bestel zit het weekend er tussen maar verwacht ik het toch eind volgende week wel binnen te hebben. Moet net gaan. En anders kan een dag zonder omeprazole ook geen kwaad, de bute heb ik nog wel voor langer.

Fijn dat die deken zo goed helpt Jotoma. Altijd prettig als je dikke investeringen nuttig blijken te zijn. ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:14

Francis schreef:
Yanaa, klopt, maar ik begreep eerder dat anderen het zonder spoed ook nog snel genoeg binnen hadden. Als ik vandaag of morgen bestel zit het weekend er tussen maar verwacht ik het toch eind volgende week wel binnen te hebben. Moet net gaan. En anders kan een dag zonder omeprazole ook geen kwaad, de bute heb ik nog wel voor langer.

Fijn dat die deken zo goed helpt Jotoma. Altijd prettig als je dikke investeringen nuttig blijken te zijn. ;)

Ik zou er niet vanuit gaan hoor Francis dat je het dan eind volgende week binnen hebt. Bij mij duurde het toch elke keer echt 12-14 dagen voor ik het binnen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:02

Het heeft bij mij ook weleens ruim 14 dgn geduurd.

Aukelizzy, waar zit je in noord Holland? Ik vlakbij [***]

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:14

[***] schreef:
Het heeft bij mij ook weleens ruim 14 dgn geduurd.

Aukelizzy, waar zit je in noord Holland? Ik vlakbij Den Helder

Ik zit een heel klein stukje naar beneden, in de buurt van Schagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:23

Ik heb BOT kootbeschermers om Roos haar pijp. Dus gebruik ze niet zoals ze bedoeld zijn, maar ze doen hun therapeutische werk prima en hoeven natuurlijk niet als beschermer te dienen. Je word creatief als dit soort dingen nooit in de juiste maat verkocht worden.
Maatje S past prima, omdat het een simpel neoprene lapje met een klittenbandje is zouden grovere en fijnere benen er ook prima in passen.

We zitten hier wel gezellig in de kop van Noord-Holland met z'n alle ;) .