Ze hebben hier niet zo heel veel ontzag voor stroom . Zal er dan al minimaal en sluis tussen moeten maken en hou dan bijna geen beweegruimte over. En aangezien er ook 2 veulens, een jaarling, een twenter en een 3jarige wat net een ongeleid projectiel is tussen staan wil ik ze niet helemaal op een inimini stukje opsluiten.
Paddock is maar ong 12 x 30, dus dat is ook wel erg weinig voor 10 pony's (als er vrede is zou het wel net aan kunnen hoor).
VA wist het nu ook niet meer. Heel beperkt weidegang (wat dus bij de bevangen pony's helemaal geen weidegang meer is op het moment), geweekt hooi, voldoende beweging, niet te dik.
Ik heb inmiddels 3 verschillende VA's op m'n erf gehad voor m'n 3 verschillende pony's. En alle 3 zeggen ze dat ze er super uit zien, dat ze niets te dik zijn en dat ik alles goed doe. Maar blijkbaar zie ik toch iets over het hoofd.....
Om gek van te worden he? Dat krijg ik ook steeds te horen, geen grammetje vet, laatste half jaar zelfs: mag echt niet meer vanaf, en toch.................
Ikke echt niet meer snappen. Maar word er pittig wanhopig van. Denk het goed te doen, 3 verschillende VA's zeggen dat ik het goed doe, en nog steeds gaat het fout.....
Ik hou bij Roos m'n hart vast, stil zetten bekend bij haar meestal flink groeien, is bijna met minder hooi (wat ze al een tijd krijgt) niet in de hand te houden..... Moest maar weer op het zachte weer wat gaan werken met haar zodra ze wil lopen (mocht longeren, maar lange teugelen was een betere optie toen ik daar mee kwam = minder wendingen omdat je stukken rechtuit kan).
Heb het al eerder verteld: een kennis van me had drie of twee jaar terug ineens drie of vier van de zeven paarden bevangen, ook zonder enige aanwijzing. Daarna ook nooit meer gebeurd. Zij dacht dat het haar voordroog was. Wendingen zou ik zeker niet doen, kun je niet gewoon gaan wandelen met haar? (op zachte ondergrond)
Roos is zelfs op een bevangen-pony-dieet met 3 uurtjes gras er bij bevangen geraakt..... Dus beperkt gras, geweekt hooi aangevuld met stro, daarbij wel beweging (gister nog een stuk naar buiten geweest). Die andere 2 stonden op redelijk kaal land. Maar Roos stond daar dus al bijna niet meer op.
Wandelen, met Roos, jij bent grappig . Dan word het wel aan de lange teugel recht uit. Anders ben ik Roos enkel aan het voort slepen en kom ik gesloopt terug (wandelen = stom en saai, lange teugelen = werk en leuk volgens Roos). Die andere 2 vinden wandelen wel gezellig, Roos heeft er altijd al de schurft aan gehad (naast de fiets vind Roos ook stom). Eerst maar een paar daagjes kalm en zodra ze weer wil lopen maar aan de gang.
Jannepauli
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-11 10:48
Er zijn verschillende oorzaken die tot bevangenheid kunnen leiden. Naast de bevangenheid die gerelateerd wordt aan overeten van gras en ander voer, de gevreesde suiker-overdosis, zijn er ook een aantal aandoeningen die in bevangenheid kunnen resulteren. Zo heb je EMS ( Equine Metabolic Syndrom), Cushing ( PPID) en Insuline Resistentie. Om EMS te definiëren is niet eenvoudig: de oorzaken kunnen talloze zijn en er zijn vaak meerdere oorzaken die uiteindelijk tot dat éne probleem kunnen uitkomen. Cushing en IR zijn hormoongerelateerd( beschadigde c.q. overactieve hypofyse). In de periode van Augustus tot November is er op het noordelijk halfrond sprake van de zgn seizoensgebonden stijging ( 'seasonal rise') van ACTH in het bloed - alle dieren, ook de gezonde, maken dit door. Het kan dus zijn dat juist in die periode paarden en ponies gevoeliger zijn voor bepaalde metabolische storingen. Je zou met je DA kunnen overleggen of het zinvol is om via bloedtesten zowel het insuline niveau ( IR test) als het ACTH te bepalen. NB: het zijn geen goedkope testen en met name de ACTH-test is behoorlijk complex om goed uitgevoerd te worden).
Het tijdelijke nood-dieet voor de 'patienten': geen gras geweekt hooi (evt gemengd met graszaadhooi) gemalen lijnzaad ( Linosan) (bevat veel Omega 3 = ontstekingsremmend) 1-2 theelepels keukenzout met jodium (per dag) door het voer ( eventeel mengen met wat ongemelasseerde bietenpulp) veel fris water beschikbaar hebben
Mijn kneuzen krijgen hier geweekt hooi (geen gras). Verder weinig bij, 3 kruimels equifyt muslie na werk met wat lijnzaadolie (koud geperst, zal wel de zelfde werking hebben als gemalen lijnzaad denk ik).
En een boterham met podocomplex druppels. Zal er nu maar een voerbak met zout, lijnzaadolie en druppels van maken (en 3 kruimels muslie).
Zoutblok heb ik weg gehaald (gewoon zo'n simpele rode grote van 10 kg), mijn twenter vrat dat ding helemaal op, hij was binnen 2 weken voor meer dan de helft op . En m'n twenter was aan de schijt als ze een paar uur in de paddock stond, op het land niet (dacht eerst aan zand, toen pas aan het zoutblok). Ding weg gehaald, mest weer normaal .
Roos en haar dochter (dochter is nu schraal door een kalf van een veulen wat haar leeg trekt) zijn bijna zeker IR. Is niet getest, maar mijn VA vond het niet perce noodzakelijk omdat ik ze al op een goede manier hou voor IR pony's.
@ Dennis: vertel eens wat meer over het hooi wat je voert. Ken je het perceel waar het af komt? Welke (on)kruiden zitten erin, welke grassoort is het, wanneer is het gemaaid, hoe lang heeft het gedroogd, etc. Op een of andere manier denk ik dat het aan je hooi kan liggen.... Hoe lang week je het? Die boterham zou ik inderdaad ook maar eens weglaten (geef je een hele boterham per shet?).
De eerste zijn bevangen geraakt voordat ik dit hooi voerde. Ze zijn opknappende heen gegaan op dit hooi. Dus het lijkt me sterk dat het daar aan licht. Hooi komt bij een koeienboer/fouragehandelaar vandaan. Heel veel paardenmensen hier in de buurt halen hun hooi daar, ik ook al jaren zonder problemen (voordroog in 100 kg balen, in 300 kg balen en kleine baaltjes hooi, afhankelijk van mijn voersnelheid op dat moment). Geen idee van het grassoort, weinig onkruid (eens een beetje riet maar verder eigenlijk niets herkenbaars tegen gekomen), is van dit voorjaar, heeft naar zeggen een dag of 5 op het land gelegen voor het geperst is. Hooi word nu minimaal een uur geweekt (soms langer, afhankelijk hoe ik het in kan plannen kwa werk enzo).
Ik geef een halve boterham per pony om druppeltjes op te voeren, dan hou ik al een hele sompige boterham over. Die druppeltjes moeten toch ergens op, en om nu iedere keer een beetje muslie te geven is ook niet ideaal. Een van de bevangen pony's kreeg dit voorjaar bij de hengstenhouder minimaal 2 broden per dag . 'Krijgen ze zo'n mooie gevulde bovenlijn van' was de rede, maar omdat zijn hele manier van voeren wat apart was kreeg ik idd een pony met een mooie volle bovenlijn terug, maar ook met een raar opgetrokken buik (heeft daar 2 weekjes gestaan).
Whit en Den zijn beide mee te wandelen geweest. Hadden beide goed zin (stappen en soms dribbeltjes draven). Die geef ik vanavond geen metacam meer (ben nu al bang voor hoe ze morgen ochtend lopen, maar dat zit tussen mijn oren). Roos loopt ook weer aardig op de metecam nu, is weer haar sjago zelf, mept jeugd aan de kant, bijt Dennis in z'n billen .
Fijn dat het beter gaat Ciska, hopelijk houden ze de stijgende lijn aan.
Vandaag in Roosendaal geweest en Rob was erg tevreden over Grietje. Ze doet het ook goed, ik ben ook erg tevreden over haar.
janouk
Geplaatst: 25-08-11 17:58
Capopjekop Super nieuws. Mooi dat het goed gaat met Grietje. Hoe ging het vervoer van Isa? Wat zei Rob over Isa?
wuswa
Geplaatst: 25-08-11 18:05
Dennis schreef:
De eerste zijn bevangen geraakt voordat ik dit hooi voerde. Ze zijn opknappende heen gegaan op dit hooi. Dus het lijkt me sterk dat het daar aan licht.
Hooi is wel van dit voorjaar, maar als de eerste 2 er op knappende mee heen gaan ga ik er niet van uit dat dat een groot probleem is. Heb hier in de buurt nog geen graszaadhooi kunnen krijgen. Wel 4 baaltjes stengelig hooi mee kunnen krijgen bij een boer, maar dat spul is stoffig en bah. Dus ik hou het bij die 4 baaltjes.
Even over hoeveelheid hooi. Ik gebruik zo'n 120 balen hooi tussen oktober en mei, MAAR moet erbij zeggen dat ik ook het hele jaar gras heb, dat scheelt aanzienlijk in het voeren.
Isapaardje
Geplaatst: 25-08-11 19:12
Jee Dennis wat balen ... nu Roos ook
Vervoer Isa ging goed. Samen met Grietje op de trailer is natuurlijk minder erg dan alleen. Alleen ... eh ... Yoob vond het niets alleen achter blijven. Hij heeft behoorlijke sporen in de wei gemaakt Hij was ook blij dat Isabella (met nieuw beslagje) weer thuis was. Sjokte mooi een rondje met haar mee over de wei. Kon hij ook weer ontspannen haha. Hij heeft er vandaag in ieder geval de nodige kg's vanaf gegaloppeerd
MiniLoe
Geplaatst: 25-08-11 20:46
Is er iemand die mij iets over mamaloe kan melden betreft de filmpjes? Ben benieuwd of jullie dr nog zo opgeblazen vinden, zelf zie ik dr elke dag dus verschillen zie je minder snel. Ze loopt super goed, ook vandaag niets aan de hand na dr uitbarsting van gisteren. Ben ik blij mee maar moet nu goed opletten dat ik niet te snel wil met dingen
dennis: wat balen van roos, wel fijn dat je ander aan de betere hand zijn isapaardje: fijn dat het ook bij jouw de goede kant op gaat. capopjekop: ook goed nieuws van jouw kant zo te lezen
hier ook goed nieuws, smid vandaag geweest, en die kon niet veel met hem doen omdat hij rechtuit wel goed loopt, maar op de volte niet. dus mocht stappen met hem.
dus pony in de trailer en hup naar t strand. heerlijk om je pony weer op te zien leven naar 3 weken zand arrest.
Whaa jaloers, ik wil ook wel naar het strand met mn ponys, alleen bijna twee uur rijden met trailer haha
Er liggen vijfentwintig ingepakte balen hooi voor me klaar, gelijk aan honderd balen hooi. Koop nog stuk of veertig in via collega,gewone balen hooi en heb er nog acht liggen,moet een end komen dan komende tijd
Lijkt geweldig naar het strand,waarom ga je zo weinig?
Ja had zoiets van kan beter teveel inkopen dan te weinig,had nu ook teveel maar voer er nu nog van en heb ze toen ingekocht voor drie euro per baal, in december zaten we al op vijf euro de baal en het is erna gestegen naar vijf euro vijftig per baal, geen stijging gehad dus door teveel inkopen
5,50 valt nog mee hier al 7 euro per baaltje te veel is minder erg dan te weinig uit eindelijk
omdat ik zelf geen e heb en geen trailer. en ik met tango alleen kan wandelen daar. bovendien mag je hier van 15 mei tot 15 september alleen na 7u savonds erop met je paard.
Idd nog een geregel ondanks de kleine afstand,fotos gemaakt? Whow bij jullie is het hooi duur geworden,valt het hier in het oosten nog mee idd
Isapaardje
Geplaatst: 25-08-11 22:02
MiniLoe schreef:
Is er iemand die mij iets over mamaloe kan melden betreft de filmpjes?
Ik vind het wat lastig kijken zo op zijn kant om eerlijk te zijn. Zit wel veel vaart in in ieder geval haha. Weinig meer te zien dat ze bevangen is geweest. Ook grappig hoe ze bezig is met dat masker
Hier stonden net 2 pony's van 1 hoopje hooi te eten !!!!