Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:10

Hmm... Hier in limburg toch ook zand :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:20

Hangt er van af hoe droog de modder zelf is zeker :P
Ik heb het idee dat droog - nat - droog - nat - droog etc eigenlijk ook niet goed is voor de hoeven?

Hafje ik hoop dat het allemaal op de juiste manier gemeten is en dat het een succes wordt. Lees alleszins zelf ook over het merk schoenen dat je wil, moeten ze worden ingelopen of niet, welke problemen kunnen er ontstaan bij welke schoen. Er is geen enkele die past voor elk paard en soms heb je echt wel pech :P maar ook hoefijzers hebben nadelen he...

Ik vind de site van hoofwear inderdaad een goeie, daar staat per schoen ook wat zijn ervaringen ermee zijn bij bepaalde hoefvormen of manier van lopen, aangenomen dat wat er op staat juist is (en ik denk van wel :) ) vind ik het wel een van de betere sites (of zelfs de beste?) over schoenen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:24

Hmm, modder en droogte, modder droogt wel op, maar of het vocht ontrekt, dat is mij nooit eerder opgevallen.

Ik ben dan ook erg blij dat ik werk/geleverd krijg via hoofwear.com

Ik had vandaag weer een interessant paardje, met extreem verbrede witte lijn.
Helaas geen foto,s gemaakt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:44

Ik meld me aan bij dit topic, met eigenlijk een zelfde verhaal als Hafje81. Zit in afwachting van een passessie voor hoefschoenen om mijn merrie niet meer te hoeven beslaan. Ben benieuwd of en hoe het gaat bevallen en ga me tot die tijd lekker inlezen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:57

wittepit schreef:
Ik meld me aan bij dit topic, met eigenlijk een zelfde verhaal als Hafje81. Zit in afwachting van een passessie voor hoefschoenen om mijn merrie niet meer te hoeven beslaan. Ben benieuwd of en hoe het gaat bevallen en ga me tot die tijd lekker inlezen!

Wat leuk zeg ! wanneer komt de passer, en weet je al ongeveer welke schoenen je wil proberen ?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:10

Ik hoop dat ze eind van de week al komt! Heb tot nu toe alleen de equine fusion modellen bekeken, maar ben echt een no-no...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:15

wittepit schreef:
Ik hoop dat ze eind van de week al komt! Heb tot nu toe alleen de equine fusion modellen bekeken, maar ben echt een no-no...

Wie komt er bij je langs ?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:38

Moest je voor equine fusion gaan, niet die met lintjes! De nieuwe modellen met plakstrips zijn handiger om aan/uit te doen, en voor grote voeten zijn het echt gewoon lompe zakken :/ Maar dat is mijn mening :P

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:14

Alle tips welkom Gaelle!

Marjo: Karin van hoefschoenmaatje komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:24

wittepit schreef:
maar ben echt een no-no...

Dat ben ik al :oo

Siemon, heb je een bloedonderzoek laten doen voor ir of ppid? Of heb ik dat gemist? Gezien zijn nek en zijn ronde viguurtje..
Ik persoonlijk zou kiezen voor goed hooi en een vit brokje en absoluut geen kracht voer.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:09

Afgelopen zaterdag heb ik hoefschoenen gehaald. Deze moesten inderdaad wat ingelopen worden, dus mijn haf heeft eerst een half uurtje, dan een uur en zo opbouwend ermee in de weide gestaan (verspreid over de dag).

Zondag had ik direct een rit van 30 km op het menu staan. Ik heb de hoefschoenen vanachter ingesmeerd met vaseline omdat daar blijkbaar het gevoelige punt ligt als ze nog niet volledig zijn ingelopen.
Het is uiteindelijk een rit van 42 km geworden en hij heeft zijn schoenen heel de rit aangehad. Tussendoor heb ik regelmatig gecontroleerd op schuurplekken/wondjes, maar daar was niks van te zien. Hij liep er ook super mee!

Het enige waar ik niet zo tevreden van ben, is dat de schoenen begonnen te "klakken" na een paar kilometer. Ik heb me laten vertellen dat dit was omdat ze niet goed aansloten. Ik ben gestopt en heb ze vaster aangetrokken, waardoor ik dat geklak niet meer hoorde. Maar een paar kilometer verder had ik dit opnieuw.
Ik moet nog even terugbellen naar de verkoper , maar ik hoop dat ze het kunnen oplossen.. Uiteindelijk is het toch een serieuse investering en moeten ze perfecht zitten!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:44

Welke schoenen heb je? Bij die van mij klapperden de schoenen ook iets, helemaal kort na het bekappen, maar Marjo had een tip...er ligt nu 'vaste vloerbedekking' onderin de schoen en een dik vilten stuk voorin de schoen over de hoef heen. (maanvormig) Er klappert en wappert nu nooit meer wat.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:52

Ik heb cavallo's. Mijn paard lijkt er geen last van te hebben (geen schuurplekken/wondjes/..)
En hij is inderdaad ook nog maar pas bekapt.
De hoefschoenen heb ik in een ruitershop gehaald. Deze heb ik gisteren terug gebeld en ze vertelden me dat het niet erg is dat ze klapperen zolang paardje er geen last van heeft.. Ook omdat hij pas bekapt is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:52

Hafje81 schreef:
Ik heb cavallo's. Mijn paard lijkt er geen last van te hebben (geen schuurplekken/wondjes/..)
En hij is inderdaad ook nog maar pas bekapt.
De hoefschoenen heb ik in een ruitershop gehaald. Deze heb ik gisteren terug gebeld en ze vertelden me dat het niet erg is dat ze klapperen zolang paardje er geen last van heeft.. Ook omdat hij pas bekapt is.

Dat ze klapperen is een teken dat er ergens teveel ruimte zit. (te groot)
Dit is zeer onprettig voor ze.
Kijk waar de ruimte zit, vul deze met evt een stukje vloerbedekking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:03

Zou het niet kunnen dat de schoenen door beweging/warmte iets uit gaan zetten waardoor ze telkens gaan klapperen ??

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:06

DubbelDun schreef:
Zou het niet kunnen dat de schoenen door beweging/warmte iets uit gaan zetten waardoor ze telkens gaan klapperen ??

Cavallo is dusdanig stug dat zeker onderin bij de zool geen ruimte komt door beweging en warmte. En verder kwestie van dichtdoen van klittenband.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:44

Ik heb inmiddels mijn Equine Fusions (volgens mij de all terrain) en mevrouw liep er vrolijk mee weg! Verder loopt ze als een krant dus het blijft voorlopig bij stappen, maar ik ben allang blij dat dát in ieder geval kan zonder gehark over de steentjes!
Vanwege net iets te brede voeten waren de renegades niet geschikt voor haar, wellicht in de toekomst met anders bekappen mocht ik hoefschoen-fanatiekeling worden. Maar dit is als instapmodel heel goed te doen!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:16

wittepit schreef:
Ik heb inmiddels mijn Equine Fusions (volgens mij de all terrain) en mevrouw liep er vrolijk mee weg! .......!

Oh gut...toen ik de allereerste keer z'n schoen aandeed heb ik me half dood gelachen. Hij vond het zó ontzettend gek, dat ding aan z'n voet, dat hij bijna omviel... :D :=
Na schoen 2 was het over, en nu weet hij niet meer beter.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:40

Misschien een stomme vraag: maar dat opvullen: moet je dan best een zooltje in de hoefschoen leggen of maak je een 'flapje' over de hoef? Ik kan er mij niks bij voorstellen hoe ik die schoen zou moeten opvullen %)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:29

ik heb nog een paar equifusion Ultra (rood) hoefschoenen liggen maat 14.
Ze zijn nauwelijks gebruikt met rijden, alleen gebruikt om een bevangen paard even te helpen.
Dus diegene die op zoek zijn? Pb me maar.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:37

Floortz schreef:
wittepit schreef:
Ik heb inmiddels mijn Equine Fusions (volgens mij de all terrain) en mevrouw liep er vrolijk mee weg! .......!

Oh gut...toen ik de allereerste keer z'n schoen aandeed heb ik me half dood gelachen. Hij vond het zó ontzettend gek, dat ding aan z'n voet, dat hij bijna omviel... :D :=
Na schoen 2 was het over, en nu weet hij niet meer beter.

Hahaha! Nee, Abra had alleen zoiets van "voet neerzetten?" nee joh, da kan nie, er zit iets áán dommies! Maar toen ze stond liep ze ook normaal. Vanavond gaan we in het bos wandelen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:57

Mijn oudje is heel gevoelig op steentjes en zonder schoenen wilde ze eigenlijk op onze grint oprit niet lopen. Toen ik voor het eerst schoenen aan deed en ze nam de eerste stappen op het grind ging er een wereld voor haar open; de eerste 2 stappen verwachtte ze pijn, maar toen dat uit bleef zag je haar helemaal opleven en ze liep er zo mee weg.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:11

Hafje81 schreef:
Misschien een stomme vraag: maar dat opvullen: moet je dan best een zooltje in de hoefschoen leggen of maak je een 'flapje' over de hoef? Ik kan er mij niks bij voorstellen hoe ik die schoen zou moeten opvullen %)

Dat ligt eraan waar de schoen teveel ruimte heeft.
Is dat aan de zijkant zou je kunnen proberen daar een stukje tapijt tussen te stoppen.
Is dat van voren. Kan je een halve maan daar voor stoppen.
Zou dat wel alleen doen als tijdelijk. Een maat te groot opvullen kan niet vind ik.

Hier loopt mijn fjord op schoenen. Hij had zulke slechte hoeven.
Gisteren voor eerst hele rit op blote voeten naar buiten. Ging mega goed.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:19

Ik ga proberen morgen nog eens goede foto's te maken van mijn merries hoeven. Gaan ze nog eens weken in betadine oplossing. DA heeft ze dinsdag bekapt en kwamen weer oude HB bloeduitstortingen naar boven. Misschien wel interessant om te zien. Ook hoe hij ze zet om het haar makkelijker te maken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:45

Ik zou graag even jullie mening willen - ik heb momenteel geen foto's (midden in de blok en momenteel pauze, aangezien ze 3 km verder staat en ik auto-loos ben gaan foto's even moeten wachten) maar onlangs zijn de hoeven van mijn merrie gedaan geweest door een vriendin van me die een cursus heeft gevolgd bij PaardNatuurlijk. Nu staat mijn merrie nog maar sinds maart zonder ijzers en hoop ik dat zo te houden. Het enige lastige is dat ze heel snel supergevoelig loopt op grind/harde grond/asfalt. Nu vind ik het heel erg raar, want toen mijn officiële smid is geweest (Emma Arblaster) liep ze nog nooit zo goed over grind. Helemaal nul komma nul problemen. Toen zagen de hoefjes er zo uit, na haar bekapping - Ik weet spijtig genoeg niet meer welke voet dewelke is - sorry daarvoor. :')

Even - Emma heeft ze bewust niet al te kort gekapt destijds omdat paardlief ook moest wennen aan zonder ijzers lopen. Klinkt heel erg logisch en werkte in de praktijk dus inderdaad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is die vriendin dus een week geleden geweest, en heeft ze precies echt heel erg kort gezet. Ze liep zó gevoelig over de kasseien... zo had ik ze nog nooit meegemaakt. Ze loopt nu over het algemeen precies ook wat vanachter, alsof ze het vermijd om op haar tippen te lopen. Niet mank ofzo, gewoon niet 100 % zuiver.

Ik weet dat ze (veel) te zwaar is. Maar wat doe je dan in godsnaam nu? Het is een aangaand gevecht om haar op gewicht te krijgen. Momenteel gaat er ook weinig lang rijden inzitten, aangezien ik in mijn examens zit. Zou dit een beginnend soort hoefbevangen zijn, of? Ik moet de DA laten komen voor haar entingen, dus dat gebeurt zowieso. Ik kan echter ook niet ellenlange ritten doen momenteel, want ik ben bang dat ze dan veel te veel afslijt van haar hoeven en nog gevoeliger loopt. Daarbij gaat rijden natuurlijk heel erg traag, aangezien ze haast mankt op kasseien en harde grond en ze dus snel om de pijn te verlichten in de berm gaat lopen, als die er is, en meestal is die er niet.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?