[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:24

Sterkte met het gemis, Odette.

damian23

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:45

Sterkte Odette.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:35

Bijzonder en fijn dat zoveel paarden het nog (relatief) zo goed doen met de kou! Hier echt al weken de paarden van het land ivm de combinatie van vorst en zon. De paarden zouden op zich wel op het land mogen, maar mijn pony niet dus ik zou ze ook kunnen scheiden (deel van de dag/nacht). Maar dan hebben de paarden geen schuilstal en voor de pony is het ook wel zo fijn om gewoon lekker onderdeel van de kudde uit te maken. Straks in het voorjaar zal ze nog vaak genoeg apart staan dus nu gewoon alles samen op de bestrating en paddock. Met véél hooi momenteel want het is echt bar en boos.

Francis schreef:
@GDG, ik haal geen dingen door elkaar, het ging niet over 'zakken' maar over 'kantelen' en de foto die ik plaatste was om te laten zien dat de hoefcapsule ten opzichte van het hoefbeen verplaatst maar dat het hoefbeen ten opzichte van de rest van de botten op z'n plek blijft. Het hoefbeen 'kantelt' dus niet. Dat onderschrijf je zelf dus ook.

Nee, dat begrijp je dan verkeerd want dat onderschrijf ik dus juist niet. Als het hoefbeen en de hoefwand niet meer parallel aan elkaar lopen dan ís het hoefbeen gekanteld.

Francis schreef:
De foto waar Meert naar verwijst laat zien dat het bot wel degelijk kán roteren, bij deze foto zie je duidelijk dat het hoefbeen in een afwijkende hoek ten opzichte van de andere botten staat. Maar dit is eerder uitzondering dan regel. Als je foto's van 'kantelingen' bekijkt (zonder dat ze gezakt zijn) zie je bijna zonder uitzondering dat de ruimte vóór het hoefbeen wigvormig is en dat de hoefcapsule dus niet evenwijdig aan het bot goeit, terwijl het bot wel op z'n normale plek zit. Kijk maar naar de foto's die Aukelizzy net geplaatst heeft, niet gezakt, niet gekanteld ten opzichte van de rest van de botten, wel duidelijk een grotere wig tussen hoefbeen en hoefwand.

Maar goed, wellicht leg ik niet goed uit wat ik bedoel en komt het niet goed over dus ik laat het hier verder bij.

Juist bij de foto's van Aukelizzy kun je heel erg duidelijk zien dat de gewrichtshoeken veranderd zijn (leg maar eens een liniaal secuur langs het kroonbeen) en het hoefbeen gekanteld is. Als je dat niet ziet dan kunnen we het er inderdaad beter bij laten want dan gaan we er echt niet uitkomen. Geeft verder niet, ieder zijn inzicht, maar ik wilde het wel benoemen voor anderen die meelezen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:22

Yelizaveta schreef:
Helaas geen zandbak ter beschikking en mogen ook geen aanleggen van de gemeente. Ze staan nu op een stuk wei met zeer weinig gras is allemaal weg en vooral verharde modder. Kan morgen evt een foto nemen. Da is donderdag geweest maar die nam het blijkbaar niet te serieus, zolang dat haar voeding aangepast werd en geen gras was het ok. Kan evt een andere laten komen.
Hoefsmid is vorige week geweest misschien geeft de foto een vertekend beeld? Ze krijgt enkel hooi en pulp zonder suiker.

Aangezien je paard gevoelig op de hoeven is/lijkt zou ik wel zorgen voor een vlakke ondergrond (liefst zacht, maar dat is nu met de vorst wel heel moeilijk) en als je HB verdenkt dan ook absoluut geen milimetertje gras. Al zet je maar een stukje bij de schuilstal af en vul je daar de bevroren modder op met zakken zand, lekker strobed erbij en dan ben je al een heel eind +:)+ .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:44

Hebben jullie de paarden die met dekens 24/7 buiten staan nu ook halsdekens op?
Die van mij krijgt zo zn 100gr ionic onder de 300gr onderdeken en regenliner. Maar gevoelstemp -18 met oostenwind, ik twijfel even of ik hem nog een halsdeken op moet doen of dat dat juist niet slim is. Ik gok dat hij waars zelf wel in de schuilstal gaat staan en dan is de hals erbij denk ik te warm..

Hoe hebben jullie de hb’ers die 24/7 met deken buitenstaan ingepakt?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:58

mijn chronisch HB-er staat met zijn 30 jaar bloot buiten.....
Hij heeft het écht niet koud ( nou ja, hij komt ook uit Polen , haha) en voelt zich juist kiplekker met dit weer.
Hij zweet altijd erg snel ( in zomer én in de winter) en nu kunnen we lekker rijden zonder een drupje...

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:52

Heb mijn KWPN'er op dit moment met 400gr op staan zonder hals, als ik die een hals op doe dan vrees ik dat ik in 1 dag z'on 4 dekens kapot heb. -O-
Blacky staat met regendeken met fleece voering erin op, die heeft zon dikke wintervacht dat ik hem alleen bescherm tegen de vieze wind en evt sneeuw.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:23

Raya heeft alleen d'r hoefschoenen aan en BOT beschermers om (die laat ik nu wel dag en nacht om. overdag alleen even af om te luchten). Verder niks, geen dekens. Die heeft ze normaal ook niet en ik ga niet voor een week vorst enorm dikke dekens kopen die ze nooit meer draagt. Dunne dekens doen meer kwaad dan goed dus lekker bloot. Ze kan de schuilstal in, die heb ik zo winddicht mogelijk gemaakt en er ligt een belachelijk dikke laag hooi op de grond. Gaat gelukkig ook relatief goed, gisteren had ze toen ik 's avonds kwam nog niet of nauwelijks gelegen terwijl ze eerder de hele avond al lag en ze dus met het late ronde stijf was. Nu liep ze best vlot, zeker als je bedenkt hoe koud het is.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:39

Ik heb vanmorgen het paardje wat HB is, een 300 gr. deken opgedaan, een zwarte, lekker warm, zonder hals. Ze staat al enkele jaren zonder, maar met deze koude wind leek dit me beter.
Ze kan in de stal gaan staan maar kiest ervoor om buiten te gaan staan zodat ze haar maatje kan zien die een paar uur in de wei mag. Ze staat wel achter bomen maar toch is de wind erg koud.
Wind staat ook in de stal, oude schuur met achterkant (koeienstallen) op het oosten omdat de wind hier meestal west is, maar in de winter wel extra koud als de wind oost is.

Eten gaat gelukkig beter, maar ze is wel veel afgevallen, dus vetlaagje is minder nu.

Lopen gaat heel langzaam beter, maar zit nog steeds aan de max qua pijnstilling, duurt lang dit keer, succes allemaal!

Sterkte odette!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:13

Bennie had het gisteren even moeilijk. Liep wat stijver dus ik heb hem in de avond wat meer bute gegeven om hem door deze koude dagen heen te helpen zonder terugval. Vanmorgen liep hij goed, maar ik heb hem wel op stal gezet na het uitmesten. Hij krijgt ascal en tranquigel om de doorbloeding naar de hoeven te verbeteren maar dat wordt teniet gedaan door die vreselijke koude ijswind.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:15

Zhuf staat beperkt buiten maar die heeft nu wel 650 gram + hals op. Staat een vieze koude wind en als ik haar buiten heb heeft ze ook niet de mogelijkheid om volledig uit de wind te staan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:59

Heel veel sterkte met het gemis Odette...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:14

Bennie gaat straks met een XL dekentje die te groot is en deels over zijn voetjes valt even luchten en een verplicht rondje paddock wandelen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:47

Wilde schrik, paard stond ineens helemaal naar achter om voorvoeten te ontlasten. Leek het. Want toen ik hem mee nam was er niets aan te merken of zien. Dus het zal een toevalstreffer zijn geweest :?

Hoorde van mn PH dat mijn paard regelmatig binnen staat, ook alleen. Ben er blij om dat hij niet koste wat kost buiten bij de kudde blijft.
Wilde eerst alleen zn nieuwe 100gr ionic en 300gr onderdeken en regendeken doen. Maar ph verwachte vanaf vanmiddag veel meer kou, dus hals toch maar op gedaan. En de ankle wraps natuurlijk :j

Afbeelding

@odette: wat super verdrietig, heel veel sterkte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:41

Hier heb ik Roos onder 300 gram staan, met hals. BOT beschermers en schoenen. Ze stond altijd zonder, maar toen het 's nachts begon te vriezen werd ze minder. Toen dekentje geprobeerd en ging ze meteen beter lopen. Dus sinds het weekeind het 200 grams dekentje uitgebreid met hals en nog 100 gram er onder.
Ze staan buiten vol op de oostenwind, maar hebben er weinig van.

Net nog bij een bevangen pony van een klant een dekentje gebracht. Pony eet ook slecht en word echt mager. Dus geen overbodige luxe om die even in te pakken, staat wel veel meer beschut dan mijn pony's. Meerdere soorten hooi eet ze niet, maar hapje voordroog uit mijn trailer wou ze graag (na de ponyles even langs gereden). Dus vanavond komen ze even een mandje halen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:53

Ik moet zelf even ontdooien!!! Mijn handen waren al gevoelloos voordat ik buiten kwam om mijn paard te longeren. Wat een verschrikkelijke kou. Bennie wilde perse naar binnen. Die vond er niks aan, ging met zijn kont in de wind staan mokken.

Lief van je Dennis!! Je hebt weer een pony heel blij gemaakt met een lekker warm jasje. Warm houden is nu gewoon heel erg belangrijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:07

Wij hadden vanmorgen gelukkig ponyles op de vereniging in de binnenbak. Buiten les geven had ik niet gedaan. Pony's hebben er weinig van, maar meiden moeten het ook leuk blijven vinden.

Hier hou ik het water echt amper ijs vrij. Zelfs Roos haar waterbak kreeg ik vanmorgen niet leeg meer omdat hij zo dicht zat gevroren. Ik ben met snelkokers water op en neer aan het lopen steeds, de boel steeds even dooi maken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:33

Held in Nood Dennis, fijn dat je die pony hebt kunnen helpen. Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen het gebruik van dekens hé. Maar ben wel van mening dat áls je het doet, je het wel goed moet doen. Nu alleen een regendekje op een paard met goed wintervacht werkt echt averechts maar vanaf 200 gram vulling kan het zeker bijdragen. Als ik zo'n deken gehad had, had ik 'm misschien ook wel gebruikt, ik heb wel sterk de indruk dat de BoT stalbeschermers hun werk goed doen. Gelukkig heb ik een fijne schuilstal die ik nu aan de oostkant redelijk winddicht heb gemaakt, dat scheelt echt enorm en ze zijn nu graag in stal.
En kennelijk redt Raya het ook zonder deken want ze lijkt zelfs vooruit te gaan, ondanks de kou! Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar 't is toch echt zo. Vandaag kwam ze vrijwillig op blote voeten d'r stal uit, liep op blote voeten naar een van de verre hooibakken (wel voorzichtig oppassen waar ze haar voeten neer zet bij het net iets minder vlakke stukje... zo mooi is dat, ze kijkt echt waar ze haar voeten neer kan zetten en zet heel bedachtzaam stap voor stap haar voeten neer). Wandelen ging ook goed maar vandaag maar even 1 x (normaal rek ik m'n bezoek nu langer op en wandel aan het begin en aan het eind), maar wel een extra rondje. Daarna liep ze uit zichzelf weer door naar de verre hooibak maar terwijl ik bezig was nog een restje bute in wat appelmoes te roeren kwam ze ook alweer terug naar stal. Ze loopt sinds eergisteren duidelijk weer veel meer vrijwillig op en neer én ze ligt duidelijk véél minder.
Zodra de vorst weg is gaat de bute naar beneden en dan ga ik ook kijken of ik helemaal kan afbouwen naar niks.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:39

@ Francis:
Hoezo een averechtse werking bij een wintervacht met alleen regendeken?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:52

Door de deken kan je paard z'n wintervacht niet meer gebruiken zoals'ie bedoeld is. Voor isolatie moet je paard z'n vacht 'uit kunnen zetten', tussen de haren blijft lucht staan en dat isoleert. Daarom smelt sneeuw niet als het op je paard valt, je paard verliest nagenoeg geen lichaamswarmte door die isolerende laag. Leg je er een deken op, dan kan het paard z'n vacht niet meer uit zetten en verlies'ie dus die isolerende functie. Met alleen een dun dekentje ontneem je hem dus z'n warmteisolatie maar geeft er niks voor terug. 200 gram is het minimum om zo'n wintervacht te compenseren zeg maar.
Vroeger had ik mijn Paintmerries wel onder dekens, die kregen in voor en najaar een wolgevoerde regendeken op en in de winter een 200 grams deken. Met echt koude temperaturen deed ik daar een dikke wollen zweetdeken onder die ik van voor dicht genaaid had.
Voor Raya heb ik alleen een nylon gevoerd regendekentje, die is dus bij lange na niet genoeg om haar warm te houden, ook niet met een wollen onderdeken. Dan is ze dus beter af zónder deken, want ze kan zichzelf prima warm houden. Daar is ze tenslotte ook voor gemaakt als Hucul/Konik ;)
Maar je moet vooral naar je paard kijken... zoals ik zei ben ik zéker niet anti-deken... Mijn zelfgefokte Paint heeft vanaf jaarlingleeftijd een deken op gehad. Als veulen had ik haar aan huis en ik ben de hele winter druk geweest met pony binnen en buiten zetten omdat 't arme ding van d'r hoeven stond te trillen zodra ze nat was. Die kreeg gewoon GEEN wintervacht. Zij was 's winters korter in d'r haar als Raya nu nog midden in de zomer is. Dan kunnen 'naturals' (en ik ben zelf van het 'natuurlijk houden') roepen dat élk paard zonder deken kan... dat is dus gewoon niet zo. Ook oudere dieren of dieren die ziek zijn kunnen een beetje hulp écht wel gebruiken. Maar dan dus wel goed en niet halfbakken. Midden in de winter alleen een regendekentje op (en dan vaak ook nog een die niet 100% waterdicht is) doet meer kwaad dan goed...

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:53

Oké zo ja.
Ja ik vind het lastig hier, want zonder deken staat Blacky te rillen.
Met de 200 grams deken staat hij zich kapot te zweten. Nu met die regendeken met fleecevoering op is er niets aan de hand en gaat hij lekker buiten staan.
Hij had een hele dikke wintervacht, maar is net voor die echte kou nu ineens enorm aan het verharen gegaan. Heeft nu zon half half vacht.

Vorig jaar heb ik hem met nat weer de regendeken op gehad. Totdat ik hem ging scheren, toen heb ik hem ingepakt.
Dit jaar was mijn insteek om hem zonder deken te houden, maar dat werd toch even iets anders. Heb hem een lange tijd zonder deken gehad, maar nu dus toch met.

Mijn KWPN'er heb ik altijd met deken gehad, die is altijd geschoren geweest. Toen ik dat niet meer deed was ze helemaal van slag. In de zomer kreeg ze een pluisvacht en in de winter stond ze met korte haren.
Sinds 2 jaar is dat eindelijk weer beter geworden, maar wil haar niet te dik in de vacht hebben. Dus die wordt ingepakt en ben ik dagelijks dekens aan het wisselen. Deken collectie waar je u tegen zegt :Y)
Wil niet dat zij energie stopt in het warm blijven, zij valt in de winter heel snel af sinds ze PPID heeft.
Plus dat het echt een mietje is. Is nu gelukkig al minder dan toen we nog op pensionstal stonden. Hoefde maar iets te regenen en madam stond voor aan het hek van haal me naar binnen toe. In de winter was de kou al snel voor aan het hek staan rillen enzo. Die stond in de winter met vriestemperaturen met 800/900gram op, waar ze nu met 400 gram het prima doet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:25

Ik heb ze normaal alleen ff onder dek staan voor we op wedstrijd gaan om schoon te blijven. En Roos zomers ivm haar eczeem.

Roos gaat echt goed!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 02:44

@ Odette...heel veel sterkte......
Ik heb me gesneden aan de pillensnijder terwijl ik probeerde 1/8 ste pilletje prascend te snijden..beste jaap ;(
Vosje gaat redelijk..loopt moeilijk maar wel veel..lekker tegenstrijdig weer
Fijn om te lezen dat het met veel paardjes hier wel redelijk gaat ondanks de kou :)
Ik vind dekens altijd ingewikkeld...heb ook nog een bejaarde man 30 plus staan die toch wel wat last lijkt te hebben van de wind.
Maar een deken haalt de isolatie weer weg....gelukkig heeft ie een eigen plekje uit de wind opgeeisd dus kijk ik het nog even aan...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:10

Pillensnijder werkt erg goed, maar je moet er ook erg voorzichtig mee zijn ;). Ben blij dat mijn pony's simpel halfjes krijgen.

Roos vond het niets om met dit extreme weer haar kudde alleen te laten, heeft aardig staan schreeuwen op stal. Rest terug roepen steeds. Draafde vanmorgen naar buiten, dus voeten gaan nog goed. Gister avond sprintte ze nog ver de harde bodem de paddock door en deelde een paar klappen uit, ze regelt de boel weer goed.
Straks weer terug naar huis voor de ANWB, auto deed het vanmorgen niet. Dan nog even extra rondje water voor de pony's, en ik denk Dennis extra deken op. Zijn eerste cushing symptoom 4 jaar geleden was dat zijn thermostaat erg ontregeld was. Normaal doet hij het prima, maar heeft deken op ivm gister in de binnenbak lopen. Gister en vanmorgen voelde hij nog acceptabel, maar vond hem er toch wat minder fijn bij staan net.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:03

@ vopo914:
Auww.. die zijn ook zo verrekte scherp!
Het blijft ook wel lastig met de dekens, is natuurlijk ook kijken hoe je paard/pony het doet. Zijn allemaal verschillend. Waar ik gisteren nog typte dat de KWPN'er het met 400gr goed deed, was het gisteren avond mis. Ben 4uur druk geweest om haar goed in te pakken. Inmiddels toch weer onder 700gr nu :+
Fijn dat Vosje wel loopt, als hij zoveel pijn zou hebben dan zou hij niet lopen.

@ Dennis:
Roos loopt erg goed op het filmpje te zien!
Fijn dat ze het zo goed doet, ondanks die vieze kou.
Merk het hier ook bij de PPID'er, deze kou is toch funest voor ze.
Oh god, de auto heeft ook last van de kou. Hopen dat de ANWB hem toch weer aan het lopen gaat krijgen dan.

Ik heb inmiddels gisteren avond Blacky toch maar onder de 200grams gezet, hij begon wat stijf te lopen en stond telkens op stal. Nu met de 200grams op loopt hij weer rond en is de hele tijd buiten te vinden.
Heb alleen al 2 dagen de schoenen nog geen minuut uit gehad, durf het niet aan nu. Hij loopt zo super op de schoenen, maar ben bang om ze uit te doen. Die gaan dit weekend dus pas uit weer. Wil dit weekend iets omlaag gaan in de bute, hij loopt nu zo goed rond.

Word gek hier van het bevroren water. Alle leidingen zitten al een paar dagen dicht en de waterbakken kan ik amper ijs vrij houden. Ben om het uur met waterkokers aan het sjouwen en doen. Heel de keukentafel vol staan met alle spullen rondom de slobber en appelmoes enzo, het bevriest gewoon waar je bij staat op stal! ;(