[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:16

klopt het dat als er regen overheen gegaan is de suikers uit het hooi gaan? Het gras stond hier al in het zaad en was behoorlijk lang. Het heeft toen het net gemaaid was een bui gehad en vlak voor het persen helaas ook een buitje van een half uur. Het was gelukkig wel bijna 30 graden waardoor het weer snel droog was. Zit hier dan ook minder suiker in?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:11

Update Image
Image was toch weer onregelmatig. 2 weken terug dachten wij aan een hoefzweer in haar platte voorhoef. In ieder geval pulsatie/warm/reactie visiteertang. Ik moest eerst wachten tot de pijnstiller was uitgewerkt, zodat de hoefsmid op geleide van de pijn de hoefzweer kon vinden. Nu is ze nog steeds kreupel en kon de hoefsmid vandaag geen zweer vinden. Balen, zou blij zijn voor mijn meisje als dat rot ding doorbreekt.
Sommige dagen loopt ze goed en in ene heeft ze weer behoorlijk last. :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:54

deedee19 schreef:
klopt het dat als er regen overheen gegaan is de suikers uit het hooi gaan? Het gras stond hier al in het zaad en was behoorlijk lang. Het heeft toen het net gemaaid was een bui gehad en vlak voor het persen helaas ook een buitje van een half uur. Het was gelukkig wel bijna 30 graden waardoor het weer snel droog was. Zit hier dan ook minder suiker in?

Ja klopt, er is een deel uit het hooi gespoeld nu. Scheelt wel weer een beetje qua suikers. Fijn dat het mooi droog in de balen is gegaan!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:37

Ik heb de leverancier van graszaadhooi/veldbeemd gesproken. Hij heeft de vracht graszaadhooi gelijk doorgestuurd naar een vaste klant in Brabant want die klant zat vreselijk omhoog.
Nu kan hij deze week weer een vracht laten komen echter is er dan niemand op het bedrijf om te lossen.
Kortom ik weet nog niets.
Afgesproken dat als hij het binnen heeft en gelost heeft, hij contact met mij opneemt. Ondertussen zoek ik gewoon door, want eerlijk gezegd ben ik niet van de wachterige.
Ik vind dit veel te omslachtig zaken doen, op deze manier weet je nooit waar je aan toe bent.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:44

Dennis liep vanmiddag weer iets gevoelig. Nadat hij even gepoetst was en z'n voeten uitgekrabt waren. Hij liep nog wel wat te scharrelen en m'n veulen te plagen :+.

Morgen komt de VA om te enten, die maar even vragen wat hij er van denkt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:35

@ML: hoe is het met je hooi?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:39

EstherHegt schreef:
Ik breek even in, ben erg druk maar kennen jullie deze?
http://www.wateetmijnpaard.nl/equifeed

Dat is van BLGG speciaal voor paarden, doe er je voordeel mee!!! Mocht je naar horse event gaan krijg je dus 50% korting op de ruwvoeranalyse, ik geloof ook de bodemanalyse maar dat weet ik niet zeker, nu heb ik geen idee hoe duur een kaartje is van horse event en hoe ver je moet rijden, maar wie weet kan iemand wel zijn voordeel halen.
Ik heb hooi gescoord van blauwgrasland en analyse pakket weer aangevraagd. Ben benieuwd. Ik hoop dat de energiewaarde en de suikers laag zijn, vorig jaar had ik echt een juweeltje qua hooi.

Ik ga niet maar een vriendin wel en ik geef haar mooi een monster van een andere partij mee. Ik twijfel nog wat ik meegeef. Van voerleverancier, gemaaid in mei (hooi) of voordroog van eigen land gemaaid vorige week. Ik denk de eerste partij want de 2e partij komt van mijn eigen land waar het grondmonster (op een tekort aan selenium na) goed is. Bedankt voor de tip, scheelt toch mooi ruim 50,-!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:44

wuswa schreef:
@ML: hoe is het met je hooi?

Waardeloos, het ligt nogsteeds op het land, kunnen niet meer doen dan paar keer per dag schudden en hopen op droog weer, al heeft het vandaag en vanacht weer echt giga gegoten van de regen....

Ze wouden het morgen in balen zetten en binnen halen maar ik vraag het me af.... ;(
het weer voor komende dagen is ook niet best dus heb geen idee wat ze nu gaan doen...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:45

paars schreef:
deedee19 schreef:

Ja klopt, er is een deel uit het hooi gespoeld nu. Scheelt wel weer een beetje qua suikers. Fijn dat het mooi droog in de balen is gegaan!

Nou ik had het graag nog iets droger gezien, maar je moet wat. Maandag en vandaag weer fikse buien hier, dus ben blij dat ik de keus gemaakt heb, maar over een aantal weken maar eens afwachten wat het doet. 7 pakken waren echt te nat (langs struiken gelegen) die hebben we apart gelegd van de overige balen. We hadden er 80 baaltjes vanaf, samen met de 35 in het voorjaar (te droog weer toen) zou ik het net moeten redden deze winter.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:13

Balen Janouk ... hopelijk valt het mee met Image.

Even spammen ... ben erg trots op mijn nieuwe aanwinst ... hij deed het zo braaf voor de wagen:
Afbeelding

Nu conditie opbouwen ... dan gaan de extra kilo's er mogelijk ook wel vanaf.
Hij lust niet graag hooi overigens; gaat gewoon wat rond staan kijken als ik kom voeren. Hij is natuurlijk ook niet gewend dat hij 'voertijden' heeft. Isabella heeft het al door ... 'snel dooreten, dan kan ik zijn hoopje ook wegwerken' ... maw die krijgt nu eigenlijk wat te veel :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:05

Ziet er heel leuk uit, zo voor de wagen! Dat hij dat hooi niet eet komt hoogstwaarschijnlijk omdat hij ook nog op gras staat. Zodra dat opraakt, of hij er minder lang op mag, gaat hij vanzelf z'n hooi opeten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:04

Ziet er super uit Ingrid! Wat een leukerd <3 bont!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:14

Janouk nog gefeliciteerd met je plaatsing voor de vaardigheid! Jammer dat Image zo op en neer gaat. Hopelijk loopt ze snel weer helemaal goed.

Leuke foto Ingrid! En dat hooi eten komt wel, Hans at in het begin ook nauwelijks hooi, denk dat hij dat bij zijn vorige baas amper kreeg, want daar liep hij waarschijnlijk altijd in de wei. Nu eet hij gewoon met de rest mee.

Morgen weer richting Roosendaal gelukkig, Grietjes hoeven zijn weer toe aan een bekapbeurt.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:39

Hallo allemaal,helaas mag ik me hier ook weer melden |( . Mijn pony is vorig jaar bevangen geweest maar gelukkig was ik er snel bij en waren de eerste ernstige klachten nog redelijk snel voorbij (in vergelijk met sommigen die hier aanwezig zijn) en konden we een heel eind revalideren met aangepast dieet e.d. tot de aanvoer van het hooi in de probemen kwam.

Natuurlijk gebeurt zoiets altijd als je eigen DA op vakantie is dus nu heb ik een andere DA gebelt voor Metacam (krijg nog een telefoontje of ik het idd zo op kan gaan halen). Ondertussen staat/ligt mijn pony voorlopig in de rijbak met een uitloopje onder het afdak waar ze de druk op haar voeten kan verlichten.
Krijg net een tel. dat ik de Metacam kan komen halen dus eerst even doen en toedienen bij de pony daarna laat ik wel weer iets weten.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:50

Oh Ingrid hij is echt zo leuk! Die vetjes vliegen er straks af.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:09

voor diegenen met ervaring met Gluco-Balance, vonden jullie paarden het lekker?
Mijn merrie krijgt het opgelost in een spuitje water tijdens haar laatste hooivoerbeurt omdat ik geen krachtvoer geef, en zo kreeg ze eerst ook haar pijnstillers (met limonade of appelmoes er door). Toen ze weer redelijk vlot ter been begon te worden peerde ze hem snel zodra ze me met spuit appelmoes en pijnstillers aan zag komen lopen.

Tegenwoordig (ben nu bijna? 2 weken bezig met de gluco-balance) wordt ik opgewacht en als ze het spuitje ziet begint ze er zelf al naar te zoeken om hem in de mond te krijgen... Dat voor een paard dat met veel supplementen haar krachtvoer al niet op eet, vond ik wel een hele mooie ontwikkeling :P
Het ruikt ook gewoon lekker naar kruiden, dus het lijkt me ook niet vies, maar ja, smaak van mensen en paarden kan verschillen natuurlijk ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:11

Die van mij vind het ook goed te doen, maar dat is niet echt een graatmeter, Grietje hapt zelf al in de wormenspuit zonder dat daar een smaakje aan zit :') De andere likken graag haar emmer uit na het eten, dus die zullen het ook wel oke vinden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:28

isapaardje: hijs zo stoer! zeker voor de wagen zullen die kilo's er best af gaan :D

ben nog niet gebeld om te hooien.... zucht, heb mn graasmasker binnen voor mamaloe

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:38

hooi gaat morgen in het plastic, tis helaas niet anders.
koop daar een paar ronde balen van over en probeer nog wat gewone in te kopen, mag ik opslaan bij mn schoonpa dus vanaaf ff uitrekenen hoeveel ik nodig heb, kom nu op een 112 balen hooi om te voeren voor twee shets vanaf de maand september tot en met mei, zal dat kunnen kloppen?

zoooo mamaloe heeft dr eerste 1.5 uur met graasmasker overleeft, eerst ging ze proberen hem op alle manieren af te krijgen, aan de waterton, aan de voertrog, over de grond, door de blubber, langs dr hoeven, schudden en uiteindelijk ff lekker door de mest heen van sky of dandy.... erna paar flinke sprintjes met behoorlijke bokken en koppie vooruitgestrekt

erna kreeg ze er de balen van en heeft een uur heel zielig naast minime gestaan.
erna heb ik nog een kwartier bij dr gezeten met grasjes door de korf proppen, uiteindelijk heb ik dr in langer gras gezet en is ze na een kwartier voeren zelf gaan grazen leuk vind ze het nog niet maar tis ff nie anders voorlopig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:51

Ik lees hier nog trouw zoveel mogelijk mee, maar ik heb op dit moment niet zo heel veel te melden (eigenlijk gelukkig... 8-) )

Ik ben aan de lange teugel en de longe het werk op zachte bodem heel rustig aan het opbouwen en van de week hebben we voor het eerst weer 2x even kort ingespannen en een stukje met de wagen over straat gestapt voor de afwisseling en dat ging goed! :j

Ik heb nu een klein deel van het hooi voorzichtig vervangen door compactgras, gemengd met lucerne en stro, om te kijken of ze daar iets meer van aan wil komen.
Verder geef ik naast de D&H S&S een beetje Subli SP met een scheutje olie, en dat wil ik ook voorzichtig iets op gaan bouwen nu ze meer gaat bewegen.
Vandaag heb ik van Subli de omega 369 gehaald, kijken hoe dat gaat werken...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:13

MiniLoe schreef:
kom nu op een 112 balen hooi om te voeren voor twee shets vanaf de maand september tot en met mei, zal dat kunnen kloppen?

Dat is lastig te zeggen vanaf de comp. Maar 9 maanden = ong 275 dagen. 112 balen opvoeren in 275 dagen = dan doe je 2 1/2 dag met 1 baal voor 2 shetten. Ofwel met een halve baal voor één shet ga je in 2 1/2 dag opvoeren. Dat klinkt weinig. Redt je dat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:18

Dat klinkt als te weinig, ik voerde vorig jaar een baal per dag bijna aan 2 shetten en een welsh. Dat zal nu minder zijn, omdat ze toen te dik werden, maar ik vul dit op met gzh, want in de winter moeten ze zichzelf wel goed warm kunnen houden als ze buiten lopen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:31

ik heb enkele maanden ook minder gerekend, in de maanden april bv kunnen ze bij ons al het land op dus dan kan ik al in hooi minderen, zo ook de maand mei. Heb de maanden september en oktober ook niet vollop hooi berekend wel voor de maanden november, december, januari en februari. voer in die maanden gemiddeld vier balen per week op... betreft warm houden, ze hebben een gevoerde regendeken op dus dat scheelt al iets. Vorig jaar ben ik doorgekomen met 95 balen, daar voer ik nu de laatste 8 van op, echter hebben ze vanaf april vollop op het land gestaan dus was hooi bijvoeren amper van toepassing tot mamaloe bevangen raakte

hoeveel zouden jullie aanraden dan ongeveer voor twee shets?

Na anderhalf uur gedoe snapte ze eindelijk hoe het masker werkte haha, erna heb ik haar naar stal gebracht en hem af gedaan.
hoop dat ze hem overmorgen ook nog snapt. morgen een tot rust kom dag en ik moet zelf veel werken.

http://www.youtube.com/watch?v=nL51XP-vqX0

Hier moest mevrouw dr energie even kwijt, gelukkig was het land vrij zacht.
Ik wou dr eigenlijk rustig houden, mn vriendin werd melig van blije mamaloe en toen had ik zoiets van nouja ze doet maar ff.
Gelukkig bleef het verder hierbij, enneuh let niet op ons commentaar hihi en geluid niet te hard, eerste die je hoort is mn vriendin
http://www.youtube.com/watch?v=305DeLB14dA

hoe vinden jullie mamaloe inmiddels :o
dr is niets meer aan dr te zien maar ik vind alles nog oooh zo eng... ff het land op.... ff die sprintjes en bokjes.... ff buiten wandelen.....
Shet verderop is ook bevangen geraakt, niet te dik.... op korte weide.... tis echt iets ellendigs. Die pony zit nu aan de buut

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:20

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:10

Ik heb geen idee hoeveel ik precies voer, is ook sterk weer afhankelijk omdat ze dag en nacht buiten staan.

Ik ga zo de VA weer bellen. Whit en Den gaan super, heb ik weer wat metacam afgebouwd in overleg met de VA gister, ga zelfs proberen vandaag niet te geven (als ik het vanavond nog steeds durf).

Maar heb nu Roos beroerd open. Die is al zo'n 60 kg afgevallen, nu mooi op gewicht, staat een paar uurtjes op het land en gaat verder mee in het bevangen-dieet van Dennis en Whitney (samen met m'n mollige twenter). Dus je zou denken dat ik het wel aardig goed doe, maar blijkbaar niet.
Voeten zijn warm, loopt typisch bevangen, kan geen pulsatie vinden, maar haar kogel lijkt ook wel iets warm.

Ik heb er nog 6 fulltime (een jaarling, een 3 jarige, 2 zogende merries en 2 veulentjes) op het land staan, heb nog geen idee wat ik daar mee moet..... Van een van de zogende merries vermoed ik dat ze IR is (niet getest, maar zodra daar wat spek op komt krijgt die hele rare vet opslag, makkelijk harde hals en zonder veulen aan de voet is ze ook heel makkelijk dik).

Ik heb maar 1 paddock en m'n ruinen maken elkaar af (oke, Dennis maakt m'n jonkie af :o), dus alles de paddock in en de niet-bevangen pony's overdag op het land is dus geen optie helaas. Of ik moet 'even' een nieuwe paddock bouwen (maar op m'n land kan dat niet, en op het erf van m'n vader zal hij vast niet grappig vinden).