[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:22

Voor een bloedtest mag je gewoon je hooi blijven voeren, ze mogen geen krachtvoer/appels of wat dan ook hebben. Het gaat erom insulineresistentie aan te tonen, daarbij gaat het om de verhouding glucose/insuline. Dus geen dingen geven voor een test die de bloedsuikerspiegel snel doen stijgen, maar een paard wat gewoon zijn normale hoeveelheden hooi krijgt in de nacht is geen probleem.
Zo heb ik het ook gedaan in overleg met DA én GD.
Enfin. Zie dat de DA al is geweest.... ;-) . Ben benieuwd!

Wil als supplement toch nog een keer de aandacht geven aan F4F. Mijn paard was vorig jaar acuut hoefbevangen met verkanteling, is nu, 10 maanden later vrijwel geheel hersteld door een streng dieet waarbij hij veel mocht eten van graszaadhooi, en hij kreeg F4F erbij. Goede smid, géén ijzers, af en toe een gedroogde brandnetel als snack. Prima gegaan.

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:27

Dat zei mijn dierenarts idd ook, maar in een lezing zei een Amerikaanse professor dat je 4 uur voor de test beter niks kon voeren. Dus ik heb vanochtend om 5 uur hooi gevoerd en net toen de dierenarts weg was.

Ik zal de f4f onthouden, mocht ze geen ir hebben dan is het het wel waard om het eens te proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:41

Onze DA adviseerde ook om geen hooi te geven voor de eerste bloedafname, en er voor te zorgen dat het paard nuchter was.
Bij de 2e bloedafname mocht wél gegeten worden. Zo kun je namelijk zien hoe het lijf reageert op een voedinggift en of de insuline spiegel al dan niet overdreven stijgt.
In de kliniek waar het bloed later nóg eens getest is, werd het precies hetzelfde gedaan.

@ Paars... is John nog steeds jouw smid?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:14

nou de hoefsmid is geweest.
Ook hij kon niet duidelijk zeggen of het nu echt bevangen was.
Hij vond het raar dat rooby toch de ene keer rent en doet en de andere keer blijft liggen.
Ook niks te zien, geen verbrede witte lijn (maar dit hoeft ook niet altijd zei hij), geen vlekjes of plekjes, geen kloppend ader en geen warme hoeven, geen viezigheid ertussen en ook geen opening hoefwand ofziets.
Normaal is bevangen, bevangen zegt hij.
Nu is ze toch geholpen door hem.
Ze is rondom bekapt en hij heeft bij de voorhoeven extra gevijlt de hoefwand en de toon.
Zodat de druk eraf is.
Nu kijken we het even een week aan hoe het gaat, stoppen met de medicijnen en blijven de voeten koelen.
De natte springschoenen vond hij een super idee.

Dus nu maar afwachten hoe het gaat.
Als het over een week verslechterd is of geen verandering laten we een second opinion doen bij een andere DA.
Dit vond ook de hoefsmid de beste oplossing.

Dus duimen draaien!!! :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:52

@Bimmetje

mijn paard stond in de kliniek toen hij ineens bevangen was,en daar hebben ze gelijk een open teen ijzer eronder gezet
ook hij had geen kloppende ader en geen verbrede witte lijn
ook op de foto`s was het hoefbeen nog goed
maar uit voorzorg staat hij nog 2 weken op deze ijzers
dan moet ik terug naar de kliniek en maken ze opnieuw foto`s
als alles dan nog goed is krijgt hij weer normaal beslag

gelukkig liep hij al snel weer goed.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:41

Jannepauli schreef:
@ Paars... is John nog steeds jouw smid?
yep

@Bimmetje: duimen draaien hier voor jullie. Het is idd wel vreemd dat het zo wisselend is.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:08

Nou rooby gaat de goede kant op.
Ze loopt al een stuk beter en er zitten zelfs alweer zuivere momenten tussen op de rechte lijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:48

Hebben jullie de advertentie van 'Healthy Herbs' al gezien ( www.voergezond.nl) - er staat sinds kort met regelmaat een banner op bokt. Interessante site, brokken zonder granen en melasse, helemaal goed voor onze IR- en HB-paarden. En een goed alternatief voor andere grasbrokken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:31

Jannepauli schreef:
Hebben jullie de advertentie van 'Healthy Herbs' al gezien ( http://www.voergezond.nl) - er staat sinds kort met regelmaat een banner op bokt. Interessante site, brokken zonder granen en melasse, helemaal goed voor onze IR- en HB-paarden. En een goed alternatief voor andere grasbrokken.

bedankt!
Hoewel het in frankrijk uiteraard niet te krijgen is heb ik het wel met veel plezier en intresse gelezen!
Helemaal het graanverhaal ben ik het 100% mee eens!
(paarden zijn geen kippen..)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:41

Ik had die site pas ook gevonden toen ik naar kruiden opzoek was. Lijkt me interessant om eens te proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:10

Ik heb vandaag uitgebreid met iemand van DHP gesproken en heel veel informatie gekregen. Uit het gesprek bleek wel dat zij - wat voeding betreft - helemaal op één lijn zitten met mijn visie. Ik denk dat het wel 's heel fijn spul zou zijn voor de paarden. Ze konden me een emmertje van 3 kg leveren om het uit te proberen en dat heb ik uiteraard meteen besteld. Ben benieuwd; ik heb de basiskruidenbrok versie genomen.
Als de paarden het lekker vinden ga ik dit voer geven als bijvoeding naast de weidegang en hooi; ik gebruik nu nog lucerne (Subli) maar heb niet het idee dat daarmee de volledige vitamine- en mineralenbehoefte van de paarden is afgedekt.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:38

Ik meld me nu ook even, kan hier veel handige tips uithalen!
DA is vandaag geweest en ze is bevangen op alle hoeven. Baal als een stekker..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:40

Helaas welkom hier dan...
Kun je Prada haar verhaal vertellen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:42

Pradaatje schreef:
Ik meld me nu ook even, kan hier veel handige tips uithalen!
DA is vandaag geweest en ze is bevangen op alle hoeven. Baal als een stekker..

dat is balen ,hopelijk ben je er op tijd bij :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:42

jannepauli, hopelijk deel je je bevindingen hier, het klinkt in elk geval erg goed ;-)

joyce beterschap :(:)

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:45

Dankjullie!

Ja de oorzaak is helaas onduidelijk.. Ze is zaterdag bekapt, en de DA denkt dat ze kort is bekapt. Maar ze kan er geen zekerheid over geven, het kan ook een combi zijn van te kort bekappen en toch misschien een paar graspuntjes met teveel eiwit te pakken hebben gekregen. Maar dat is eigenlijk onmogelijk aangezien er 2 centimeter gras op de wei staat.

Als advies heb ik mee gekregen, 7 dagen 2x een medicijnen toedienen in de vorm van poeder. Verder heel sober eten, het oudste hooi wat er is, dik stro bedje, 4x per dag haar hoefjes koelen, geen brok en per dag een half uur uurtje lekker laten stappen in de bak.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:50

Paard wordt ook niet bevangen door het eiwit in het gras, maar door het fructaan. En juist dat zit in de onderste puntjes (stengels) van het gras opgeslagen. Zeker dit jaar is het gras erg fructaangevoelig.

Let met het 'oude' hooi wel op dat het van goede kwaliteit is. Geen stof of schimmel. Beter is om grofstengelig, uitgedorst hooi te geven (bijv. graszaadhooi).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:52

kan je geen zandplek maken waar water in blijft staan?

toen mijn appaloosa vorig aan 4 benen bevangen was stond ze in de kliniek en daar hadden ze voor haar een box met nat zand gemaakt
ze stond daar 2 uur in en dan weer 1 uur op stro zodat ze kon eten/plassen/liggen en dat 24 uur door

dan koelen de voeten goed.

heel veel sterkte!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:57

voor onze lou hebben we ook 4 kube geel zand zijn stal ingereden, hij heeft er zo'n 4 weken in gestaan maar is goed genezen.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:58

Hmm okee, uiteraard word er op gelet dat er geen schimmel inzit :)

@ Mirgino : Dat ga is eens bespreken, dat moet wel een mogelijkheid zijn!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:05

Een vraag hier over een graaskorf,mijn paard heeft die van de week om gehad vanaf zondag ik ben weggeweest dus iemand anders zou op hem letten.Ik vond het beter om hem dan maar om te laten, hoefbevangen is hij nooit geweest maar heeft er wel een paar keer tegen aan gezeten.Denk ik heel simpel als ik zeg graaskorf omlaten als de zon schijnt en af doen als het regent?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:43

timokyana schreef:
jannepauli, hopelijk deel je je bevindingen hier, het klinkt in elk geval erg goed ;-)

joyce beterschap :(:)

Tuurlijk!
Ik heb zojuist de bevestiging van mijn bestelling binnengekregen: 3 kg basiskruidenbrok (met verzendkosten in totaal krap 8 euro) - dan kunnen mijn ladies het proeven. Ik heb er hoge verwachtingen van en ik hou jullie op de hoogte!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:14

Jannepauli schreef:
Hebben jullie de advertentie van 'Healthy Herbs' al gezien ( http://www.voergezond.nl) - er staat sinds kort met regelmaat een banner op bokt. Interessante site, brokken zonder granen en melasse, helemaal goed voor onze IR- en HB-paarden. En een goed alternatief voor andere grasbrokken.

Ik ben tevreden met de Wiesencobs van Agrobs, maar toch even vergeleken met de brokken van bovengenoemde site.
Dan blijkt dat Agrobs een lager gehalte fructaan/zetmeel heeft, maar verder eigenlijk allemaal hetzelfde of zelfs wat hoger.
Ik blijf dus mooi bij het oude (hoewel ik wel zag dat Agrobs tegenwoordig ook een zgn. Flakes uitvoering heeft; direct te voeren stukjes grasbrok).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:44

Ik heb ook 's een proefverpakking van Agrobs Wiesencobs gehad en hoewel die wat opgeblazen bolletjes er gezond en 'natuurlijk' uitzien, dachten mijn paarden daar heel anders over! Ze vonden het niet lekker en ik kon het zelfs niet aan ze kwijt als tussendoortje of beloning.
Dan kun je er natuurlijk wel een soort slobbertje van maken door er water bij te gooien, maar ik zie liever dat mijn paarden er goed op kauwen, daardoor voldoende speeksel vormen wat de eerste vertering in de maag al behoorlijk bevordert dmv de natuurlijke enzymen. Een plens water zorgt er alleen maar voor dat het naar binnen geslobberd wordt en dat vind ik een nadeel.
Het verschil in suikers tussen Agrobs en Voergezond Kruidenbrok basis is minimaal, maar aangezien je van Wiesencobs méér moet geven per voerbeurt om het optimum aan voeding te bereiken zal het per saldo ongeveer gelijk blijven. De aanwezigheid van naturlijke suikers ( fructaan/koolhydraten) in gras, kruiden en hooi is natuurlijk nooit uit te sluiten en een paard heeft die hoe dan ook in bepaalde mate nodig.
De organische vitaminen/mineralen bij voergezond zijn inderdaad wat hoger. Dát is precies wat ik wilde, ervoor zorgen dat de paarden voldoende en vooral goed opneembare vit/mins binnen krijgen naast hun hooi en weidegang.

Maar nu de test!!
Ik ben al zéér te spreken over het feit dat ik gisteren een mailtje kreeg waarin aangekondigd werd dat het emmertje onderweg was en ja hoor: vanmorgen om 10:00 uur stond de postbode op de stoep met mijn pakket!! Super service dus: binnen anderhalve dag geleverd. Dus daarvoor is Voergezond met vlag en wimpel geslaagd!
Mijn paarden kwamen meteen nieuwsgierig aanlopen toen ze me met het emmertje zagen verschijnen - het zijn in tegenstelling tot Wiesencobs of vergelijkbare voertjes, net gewone biksjes en het ruikt heerlijk kruidig en grassig. Pauli stond meteen vooraan en kreeg een handje: ze rook en háp.. oei lekker!!!!! Toen het friesje: die is vaak wat onderzoekend, snuffelde en ook zij stak meteen haar lip uit op een manier van "hier met dat spul".. de ladies vonden het heerlijk!! Er ontstond meteen een kleine strijd ( oortjes plat en elkaar wegjagen) wie het volgende handje te pakken kreeg, alsof ik koekjes aan het uitdelen was!
Er werd goed gekauwd, en ik zag tot mijn genoegen dat ze allebei een klein schuimrandje langs de lippen kregen na een paar handjes: er werd dus goed speeksel gevormd en dat is natuurlijk goed om de zuren van de maag te compenseren en te helpen bij de vertering.

Natuurlijk is het zo dat voeding pas op langere termijn laat zien of het goed werkt: het is onbestaanbaar dat je binnen een paar dagen, of zelfs weken kunt zien hoe je paard het op voer doet. Maar het feit dat het paard het met graagte eet en je erop vertrouwt dat de samenstelling van het voer gezond is, zonder allerlei rommel erin waarvan je de herkomst niet weet óf waarvan je weet dat het belastend is voor het paardenlijf, wil ik in dit geval het experiment zeker aangaan.

Ik heb nog anderhalf pak lucerne staan, dat ga ik nu mengen met de Voergezond brok en zo langzaam overschakelen. Bijkomend feit is dat ik ook mijn emmertje (chemisch= anorganisch) vitaminesupplement richting de vuilnisbak kan brengen, in de zekerheid dat met dit voer ik geen extra nodig heb zolang ze in gewone goede doen zijn.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:38

Ik lees hier even mee, misschien kan ik hier nog wat handige tips vinden.