[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:54

Als je het vermoeden heb dat hij bevangen is meteen de dierenarts er bij, de eerste 24 tot 48 uur zijn extreem belangrijk! Dierenarts zal medicatie voorschrijven.
Goed bekappen is al gedaan.
Bodem is nu wel lastig. Zachte bodem is het fijnst. Als dat niet kan minimaal een vlakke bodem.
Voorlopig niet op het gras. Ook niet als er alleen maar een groene waas te zien is. Goede zandbak is het best.

Edit: voeten zijn nog steeds heel lang!
Staat hij altijd op dat land? Staat veel te veel gras, dat korte is juist met deze vorst extreem gevaarlijk!

Yelizaveta

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:11

Helaas geen zandbak ter beschikking en mogen ook geen aanleggen van de gemeente. Ze staan nu op een stuk wei met zeer weinig gras is allemaal weg en vooral verharde modder. Kan morgen evt een foto nemen. Da is donderdag geweest maar die nam het blijkbaar niet te serieus, zolang dat haar voeding aangepast werd en geen gras was het ok. Kan evt een andere laten komen.
Hoefsmid is vorige week geweest misschien geeft de foto een vertekend beeld? Ze krijgt enkel hooi en pulp zonder suiker.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:15

Betekent gevoelig lopen al meteen hoefbevangenheid? Kan een domme vraag zijn, maar toch.
Als ze gewoon staat en wandelt zie je er niets aan. Enkel dat optillen en uitkrabben vind ze niet fijn

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:16

Yelizaveta schreef:
Mag ik trouwens aspirine poeder geven? (Acetylcysteine) heb nog een hele pot staan.

Ik gok op een typfout maar acetylcysteïne is GEEN aspirine (dat is namelijk acetylsalicylzuur).

Ik heb afgelopen weekend nog een mens gezien met een anafylactische shock na het nemen van acetylcysteïne.

Meteen dierenarts bellen voor juiste diagnose en medicatie, als je eigen dierenarts het niet serieus neemt meteen een ander bellen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:23

Weinig gras, kort gras is gestresst gras en zit dus heel veel suiker in. En met deze vorst is dat nog veel meer! Enige goede optie is geen gras, ieder sprietje is er eentje te veel.
Ik zie graag beter foto's van zijn voeten.
Gevoelig hoeft niet meteen hoefbevangen te betekenen. Maar zo gevoelig dat voeten oppakken lastig is zou ik zeker niet vertrouwen.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:41

Polly schreef:
Yelizaveta schreef:
Mag ik trouwens aspirine poeder geven? (Acetylcysteine) heb nog een hele pot staan.

Ik gok op een typfout maar acetylcysteïne is GEEN aspirine (dat is namelijk acetylsalicylzuur).

Ik heb afgelopen weekend nog een mens gezien met een anafylactische shock na het nemen van acetylcysteïne.

Meteen dierenarts bellen voor juiste diagnose en medicatie, als je eigen dierenarts het niet serieus neemt meteen een ander bellen.

Oh het is inderdaad acetylsalicylzuur, heb even nagekeken!
Ik zal morgen duidelijke foto's nemen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:42

Hier zitten voornamelijk ervaringsdeskundigen en een zichzelf respecterende dierenarts zal niet vanaf een foto een diagnose stellen.
Doe jezelf en je dier een lol, haal hem bij twijfel van het gras, zet hem binnen en bel een dierenarts. Zelf met medicatie gaan rommelen is vragen om ellende

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:45

Ik ben het met Polly eens hoor. Gewoon dierenarts er bij. En dat zeg ik lang niet altijd. Maar in dit geval de enige juiste keuze.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:53

Ik was al van plan om morgen een DA te bellen danku.
Foto's zijn niet voor de DA maar voor bokker dennis. Zij wou graag foto's zien. Ik ben ook niet van plan om zomaar medicatie te geven en af te wachten. Maar als het dier pijn lijd, heeft een pijnstiller wel zijn nut.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:03

Aspirine is een bloedverdunner, als je pijnstillers wil geven kom je bij metacam of bute terecht.

Veel mensen noemen paracetamol (pijnstiller, humaan dus niet aan je paard geven graag) een aspirientje maar das heel wat anders

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:05

Voor een pijnstiller kan je indd beter naar bute of metacam gaan. ( persoonlijk zou ik voor metacam gaan). Aspirine is bloedverdunnend maar kan wel degelijk een positief effect hebben op de HB. Ik zou hier dus een combi van geven, zorgen dat hij beter op de voetjes komt en dan even afwachten en kijken wat er gebeurd. Een DA kan toch niet veel meer doen.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:09

Ok bedankt, ben weer wat wijzer :D Ga morgen toch eens bellen ter info en hopelijk kan hij nog langskomen

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:16

Yelizaveta schreef:
da is ook al geweest. Kwam toevallig ook voor mijn paard. Hij zegt gewoon te blijven doen wat we doen en zeker niet op het gras. Volgens hem was het nog niet zo ernstig

De dierenarts is toch al geweest? Ook al is het nog niet zo ernstig is het beter om met medicatie het proces te stoppen.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:26

Ja donderdag heeft hij er ook naar gekeken. Maar heb er toch niet zo'n goed oog op, beter wat grondiger checken en doen wat nodig evt met medicatie

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:25

Hoe gaat het met iedereen nu de echte kou begint. Het was hier vanmorgen min zes. De bodem is gelukkig niet bevroren en nog lekker zacht. De dagen voor de vorst is het zand mooi opgedroogd.
Ik ben zelf ook een paar dagen niet lekker geweest. Ik zie wel een beetje op tegen de komende dagen met die Oosten storm (donderdag windkracht 7... BRRR).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:57

Uh.. kennelijk hebben jullie ander weer dat wij... Hier is de 'echte kou' al lang begonnen. De grond is al een week snoeihard - gelukkig heb ik die in de dagen dat de grond overdag nog een beetje zacht werd op alle slechte plekken weten te egaliseren met de hark dus lopen kan gewoon op m'n track.
Het gaat nog kouder worden morgen en overmorgen, maar we zitten er hier al een week midden in. Vandaag gelukkig weer strakblauwe lucht, dan is het uit de wind nog redelijk te doen, ik heb 1 hooibak in de luwte van het huis van de buren, daar wil Raya dan nog wel een poosje buiten staan. Verder kiest ze er voor binnen te blijven. Ik heb de stal aan de oostkand zo winddicht mogelijk gemaakt en dat helpt, de ingang heeft tochtflappen, die zet ik als ik aan kom even open zodat de zon er in kan schijnen en doe ik later weer dicht, zo blijft het op stal toch een paar graden warmer. Maar Raya heeft nu sinds 2 dagen wel een rottig kuchje... lang liggen met deze kou en op tocht is niet goed voor ze, zo kán een paard longontsteking oplopen, dus wel iets wat ik in de gaten moet houden. Qua lopen is het wisselend, gisteren wat minder maar eergisteren supergoed, ondanks de kou. Ik heb de beenwarmers nu 24/7 om sinds gisteren, wel even af om te luchten, dat doe ik met de schoenen ook, maar heb ze daarna weer om gedaan, kijken of ze daarmee beter blijft. De wind is hier ook killing, gisteren avond laat was het met bijna geen wind 'aangenamer' dan gisteren overdag toen er een stevig windje stond... Scheelt qua gevoelstemperatuur echt veel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:03

Ik heb in de paddocks zand met all weather tuft liggen en dat bevriest dus niet zolang de bodem maar droog is voordat het gaat vriezen. Het was vanmorgen min zeven, dus ik verwacht ook niet dat de bodem nog gaat bevriezen. Oostenwind staat helaas wel vol op de paddocks, dus ik moet even kijken wat ik donderdag doe. Met zijn BOT honden beenbandages gaat het tot nu toe buiten goed. Hij is wel, als er een erg koude wind staat, iets stijver als ik hem naar stal haal omdat hij buiten stil staat (hooi eten of kantjes gras afknabbelen). Dus de koud doet hem niet goed. Maar eenmaal in beweging gaat het beter. Maar met Oostenstorm houd ik hem denk ik binnen en ga ik wel 2 keer per dag twee rondjes paddock wandelen.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:04

@ Damian23:
Hier was het vanmorgen -9, schrok me kapot toen ik op de thermometer keek. Het is hier echt ijs en ijs koud, hebben al paar dagen flinke vorst en erg vieze harde oosten wind.
Grond is keihard hier, maar ondanks dat loopt Blacky toch zelf de paddock rond. Gisteren avond moest ik hem daar ophalen, want meneer vond het wel prima in de paddock.
Moet zeggen dat het hier eigenlijk best wel goed gaat, hij loopt rond en doet. *afkloppen*
Sinds hij de hoefschoenen aan heeft zie ik hem eigenlijk ook niet meer liggen, ook in de nacht niet meer!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:15

Ik durf het bijna niet te zeggen want telkens als ik zeg dat het goed gaat gaat het ineens minder. Maar ik ben heel blij met hoe Zhuf nu is. Het is hier eigenlijk al een dag of 5 vies koud. De eerste dagen vond ik haar wat stijver maar vanmorgen weer super. Komt op een drafje haar stal uit. Wel ben ik extreem zeikerig. Ze staan bij mij beperkt buiten, krijgen het veel te koud anders. En op een harde bodem vind ik maar niks, ze komen hier in totaal 5 uurtjes buiten per dag, verdeeld over twee keer. En dat gaat super. Verder probeer ik haar zo warm mogelijk te houden. Ze staat nu onder een 250 grams onderdeken met een 400 grams outdoordeken eroverheen met hals. En verder heeft ze buiten en snachts beschermers om, overdag binnen verwissel ik die voor de BOT springschoenen. Ik had zhuf Vd week nog 3 dagen wat metacam gegeven omdat ze iets stijf was, nu staat ze helemaal zinder pijnstillers. Hopelijk blijft het zo. Vandaag is de 16e dag achter elkaar dat ze "goed" is. Wel met ups en downs natuurlijk maar ze is de afgelopen 16 dagen niet meer kreupel geweest aan haar voetje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:38

Roos gaat ook goed. Ik denk dat ik komend weekeind haar snel minder buut moet geven en alle bescherming er weer af moet trekken. Vanmorgen was het hier -7, maar wind was veel minder dus vond het eigenlijk wel lekker met mesten en voeren.
Bodem begint hier droog te vriezen, dus zand word weer mul, met een harde laag er onder.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:34

Wat fijn dat de paardjes zich goed houden - uiteraard mede dankzij onze extra zorgen - dat geeft hoop. Als ik bedenk hoe Raya voor de vorst ging heb ik ook goede hoop dat ik na het weekend de bute kan afbouwen. Vanaf vandaag stoppen we ook even met het homeopathische middel, kijken of ze het zelf kan.
Even volhouden nog.. vanaf vrijdag beloven ze minder koud weer en dooi. *\o/* Alleen jammer dat dat dan gelijk weer met regen gepaard moet gaan... -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:57

Ja dat wordt nog leuk, regen op een bevroren bodem. Zal ze maar schaatsen onder binden...

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:02

Ik lees hier ook al mee sinds afgelopen zomer, ik weet zo niet meer of ik heb gereageerd, ik vond en vind het nog steeds heel leerzaam om mee te lezen, helaas zijn wij het gevecht nu bijna twee maanden terug verloren en heb ik mijn pony moeten laten gaan.
Ik heb thuis nog 20 pillen prascend liggen, en aangezien er hier ook wel een aantal paarden met cushing zijn zet wil ik ze hier ook even aanbieden, dus iemand hier die ze voor een leuke prijs wil overnemen? Stuur mij dan maar een PBtje.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:45

Odette_ schreef:
Ik lees hier ook al mee sinds afgelopen zomer, ik weet zo niet meer of ik heb gereageerd, ik vond en vind het nog steeds heel leerzaam om mee te lezen, helaas zijn wij het gevecht nu bijna twee maanden terug verloren en heb ik mijn pony moeten laten gaan.
Ik heb thuis nog 20 pillen prascend liggen, en aangezien er hier ook wel een aantal paarden met cushing zijn zet wil ik ze hier ook even aanbieden, dus iemand hier die ze voor een leuke prijs wil overnemen? Stuur mij dan maar een PBtje.

Ze zijn inmiddels vergeven!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:23

mysa schreef:
Ja dat wordt nog leuk, regen op een bevroren bodem. Zal ze maar schaatsen onder binden...

De nieuwe handel: hoefschoenen met ijzers eronder! *\o/*