[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:14

romeorowan schreef:
Lolclub: Ik heb Souman gesproken. Veldbeemd gaat 180 euro per ton kosten en hij verwacht het eind van deze week/begin volgende week binnen.
Ik bel dan weer en ga langs om te kijken.

Heb je al wat vernomen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:54

Jannepauli: ik heb hem vrijdag gesproken. De transporteur zou het vrijdag laden en dan zal het vandaag of morgen in St. Jansklooster zijn. Souman belt mij als het binnen is. Gaat dat te lang duren dan neem ik zelf weer contact met hem op (ik ben met dit soort dingen type pitbull).

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:40

Hier gaat alles z'n gangetje.
Gister avond draafde Dennis net niet rad over het harde nadat hij speelkwartier gehad had. Vanmorgen wel weer goed met voeren, dus hij moet gewoon niet zo stom doen ;).
Ze staan nu beide op 50 kg Metacam en vind het eng om nog minder te gaan geven.
Woensdag word alles geent, dan maar aan de VA vragen voor mijn eigen gemoedsrust ;).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:05

Dennis schreef:
Ze staan nu beide op 50 kg Metacam en vind het eng om nog minder te gaan geven.
Vragen aan DA is altijd goed natuurlijk. Als je bang bent om te minderen kan je ook gaan "uitsluipen" (ben ik altijd fan van ;-) ) Iedere dag 5 mg eraf bijvoorbeeld. Of om de dag als je dat ook te eng vindt. Dan bouw je heel voorzichtig tóch af.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:23

Van 200 (Dennis) en 250(Whitney) heb ik netjes pet 25 kg afgebouwd. Dus zou in theorie best verder af kunnen bouwen als alles goed gaat (Dennis is nu 15 dagen geleden en Whitney 12 dagen geleden bevangen geraakt). Vorige week maandag had Dennis een kleine terugval toen ik van 75 naar 50 kg ging, dus toen nog 2 dagen 75 gegeven en nu weer 50.
Het spuitje geeft streepjes van 25 kg aan, zijn al kleine streepjes, ze krijgen ook echt maar een banketstaaf druppeltje nu imo ;).

Kortom, het zit tussen mijn oren :+. Maar omdat de VA toch woensdag komt hou ik ze tot die tijd we op de 50 kg voor mijn idee ;).

Ik probeer iedere dag even een stukje met ze te wandelen (gaat vandaag niet lukken), hou ze fris tussen de oren. Ze staan normaal vol in het werk en in een grote groep pony's. Nu met minder pony's en de hele dag een beetje op het zand zonder werk.

Waar ik in het begin ruzie met ze had om het naar binnen te krijgen vreten ze nu beide het spuitje zowat op :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:53

Is engels raai graszaadhooi geschikt of ongeschikt? Strohandel heeft hele mooie gewikkelde balen liggen, zo droog als hooi maar voor de zekerheid gewikkeld omdat er soms een iets nattere pluk tussen zat, voor €160,- per ton exclusief BTW (grote rechthoekige balen van ong. 541 kg)

Stro kleine pakjes 2010 €3,50 (zag ze goedkoper op marktplaats) en grote balen 145,- per ton exclusief BTW direct van het land.

Ik twijfel tussen stro en graszaadhooi. Heb dus ook goedkopere pakjes stro gezien en twijfel of ik zal bellen om een trailer op te halen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:02

Ik voer nu al bijna een jaar engels raai gzh, die van mij doen het er super op :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:26

Hier krijgen ze 's nachts krijgen ze 1 plakje per 4 pony's er bij (bij geweekt hooi).
Van de winter zal het wel meer worden, ze hebben gewoon de hele dag wat te knabbelen nodig als ze 24/7 buiten staan en het vriest.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:52

tjee, 3,50 voor een baal stro, das best een leuke prijs :)

hier gaat met met tango minder, hij loopt op het harde op de volte nogal onregelmatig, en helaas op t zachte ook weer.

gelukkig komt mn smid morgen, spookt vanalles door mn hoofd inmiddels :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:57

joyce B schreef:
Is engels raai graszaadhooi geschikt of ongeschikt? Strohandel heeft hele mooie gewikkelde balen liggen, zo droog als hooi maar voor de zekerheid gewikkeld omdat er soms een iets nattere pluk tussen zat, voor €160,- per ton exclusief BTW (grote rechthoekige balen van ong. 541 kg)

Stro kleine pakjes 2010 €3,50 (zag ze goedkoper op marktplaats) en grote balen 145,- per ton exclusief BTW direct van het land.

Ik twijfel tussen stro en graszaadhooi. Heb dus ook goedkopere pakjes stro gezien en twijfel of ik zal bellen om een trailer op te halen...

Ik heb net een grote baal engels raai GZH opgevoerd en hoera, mijn fourage meneer had 'toevallig' nog een 600 kg baal veldbeemd liggen die ik natuurlijk meteen opgehaald heb. Wát een verschil met engels raai zeg - veldbeemd is zachter en fijner, de paarden smulden ervan. Het raai dat ik had was van 2010, zat heel veel zand in en ik vond het toch te veel pensprik geven - erg veel onderteerd spul in de mest . Mest was ook veel losser en slap, niet fijn dus.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:58

Mamaloe krijgt nu drie kilo hooi per dag.
Gaf eerst vier maar dat ging niet helemaal op en lag overal, toen terug naar drie en half en ook dat gaat niet op.
Drie gaat netjes op, maar daarbij knabbelt ze ook wat stro op stal.

Vanmorgen was ze goed na gisteren tien minutjes even op de vrij kale weide.
Halverwege de week mag ze nog een keer tien minutjes en van het weekend ook.

Volgende week verleng ik dat dan naar een kwartiertje en als dat ook goed gaat mag ze met een graasmaskertje op een half uurtje drie x per week en als ook dat goed gaat bouw ik het rustig op naar elke dag een half uurtje.
Al is het maar ff om dr benen te strekken en even terug in de kudde te komen, van de winter loopt alles samen en heb geen zin in ruzies omdat ze als buitenstaander word gezien, wil dr uiteindelijk toch weer terug het land op, het volle grasland zal hem nooit meer worden, durf ik niet maar het kale stuk hoop ik van toch.

Ohjah stro zit hier op twee en halve euro voor kleine baaltjes.
En mn hooi kon vandaag niet naar binnen... niet droog, nu willen ze het woensdag doen maarja morgen ook weer regen voorspeld

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:09

MiniLoe schreef:
Mamaloe krijgt nu drie kilo hooi per dag.
Gaf eerst vier maar dat ging niet helemaal op en lag overal, toen terug naar drie en half en ook dat gaat niet op.
Drie gaat netjes op, maar daarbij knabbelt ze ook wat stro op stal.

Vanmorgen was ze goed na gisteren tien minutjes even op de vrij kale weide.
Halverwege de week mag ze nog een keer tien minutjes en van het weekend ook.

Volgende week verleng ik dat dan naar een kwartiertje en als dat ook goed gaat mag ze met een graasmaskertje op een half uurtje drie x per week en als ook dat goed gaat bouw ik het rustig op naar elke dag een half uurtje.
Al is het maar ff om dr benen te strekken en even terug in de kudde te komen, van de winter loopt alles samen en heb geen zin in ruzies omdat ze als buitenstaander word gezien, wil dr uiteindelijk toch weer terug het land op, het volle grasland zal hem nooit meer worden, durf ik niet maar het kale stuk hoop ik van toch.

Ohjah stro zit hier op twee en halve euro voor kleine baaltjes.
En mn hooi kon vandaag niet naar binnen... niet droog, nu willen ze het woensdag doen maarja morgen ook weer regen voorspeld

Waarom vraag je niet of ze er folie omheen doen? In deze tijd is er zoveel dauw dat het iedere x 's morgens nat is. Ik zou zeggen gewoon een dag lekker laten drogen en dan aan het einde van de dag de folie erom. In feite heb je hooi in folie....

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:26

Mn schoonpa wilt er gewoon hooibalen van hebben, ook voor zijn schapen, ik weet niet wat ze gaan doen om het enigzins nog droog binnen te krijgen.... heb ik helaas niets te zeggen over, wellicht inpakken een laatste optie als ze het niet droog gaan krijgen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:56

Ik breek even in, ben erg druk maar kennen jullie deze?
http://www.wateetmijnpaard.nl/equifeed

Dat is van BLGG speciaal voor paarden, doe er je voordeel mee!!! Mocht je naar horse event gaan krijg je dus 50% korting op de ruwvoeranalyse, ik geloof ook de bodemanalyse maar dat weet ik niet zeker, nu heb ik geen idee hoe duur een kaartje is van horse event en hoe ver je moet rijden, maar wie weet kan iemand wel zijn voordeel halen.
Ik heb hooi gescoord van blauwgrasland en analyse pakket weer aangevraagd. Ben benieuwd. Ik hoop dat de energiewaarde en de suikers laag zijn, vorig jaar had ik echt een juweeltje qua hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:03

Heb gebeld voor het goedkopere stro. Morgen kan ik als het goed is een trailerlading (ongeveer 40 pak dacht ik dat er in past) haverstro ophalen voor €2,75 per baaltje. Om te strooien in de stal is dit minder geschikt omdat het weinig vocht opneemt, en daarom had ik geluk dat er nog wat was. Het andere stro om te strooien ging heel snel en ze waren nu heel hard aan het werk om zoveel mogelijk droog in het pak en van het land te halen aangezien er regen verwacht aan komt...

Van de week ga ik naar de fouragehandelaar om gehakseld koolzaadstro op te halen, dus dan kan ik bij hem even kijken wat hij heeft liggen aan ruwvoer en hoe die kleine pakjes tarwestro er uit zien en evt. nog andere dingen bij kopen. Denk dat ik gelijk maar goed in moet slaan voor komende winter. De zakken gehakseld koolzaadstro zijn nu nog €6,50 per stuk...

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:48

Misschien een domme vraag.

maar ben toch alvast aan het rond snuffelen voor meer hooi,
kan ik voor mijn veel te dikke shet t beste over op graszaadhooi?
en zoja, welke soort?
heb het 1 en ander gelezen over veldbeemd, roodzwenk en engels raai.
maar voor mij het is het nog steeds hocus pocus :+

of is weidehooi van 2010 op zich ook goed voor hem ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:55

Die van mij zijn enorm afgevallen van gzh :j Veldbeemd schijnt het mooiste hooi voor paarden te zijn. Zelf heb ik engels raai, omdat er toen ik het nodig had schaarste was, zelfs engels raai kon ik bijna niet aankomen voor een normale prijs. Er zit trouwens nog best wat verschil tussen het gzh onderling. Het hooi dat ik nu heb is van super kwaliteit, mijn pony's hebben dan ook geen last van diarree, hooi zit geen zand en andere troep in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:58

Ik betaal 3 euro voor een klein baaltje stro. Geen idee wat het eerdere jaren was, ze staan buiten en heb het niet eerder bijgevoerd.

Heb nog geen graszaadhooi in de buurt kunnen vindne.

Kneus en kneus kregen vandaag een beetje later hun metacam. Whit had iets warme voeten(maar dat heeft ze al sinds ik haar als jaarling gekocht heeft soms, is nooit te dik geweest), maar ze liepen beide prima. Ze stonden te springen om hun spuitje Metacam en nog een beetje stro.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:03

ja op dit moment heb ik nog 9 balen weidehooi van 2010 liggen. en die krijgt hij nu.
en zijn balen van 2011 qua voedings waarden niet te veel ? of valt dat mee (ook van weidehooi vraag ik me dit af)

vraag me ook af wanneer hij op goed gewicht is je dan terug moet naar weidehooi ? of dan gzh kan blijven voeren maar evt wat meer?

want op dit moment krijgen de paarden op stal voordroog van een week of 10 oud.
dit wil ik hem absoluut niet geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:07

Ik meng mijn gzh met gewoon weidehooi. Als ze weer wat dikker lijken te worden (of hals wordt harder) dan voer ik meer gzh en minder weidehooi en vallen ze wat in dan omgekeerd. Met Amber vind ik dat nu lastig, ik zie nu bijna de ribben niet als ze normaal loopt, maar haar hals wordt weer harder. Als ik dan het weidehooi terug schroef ben ik weer bang dat ze weer in gaat vallen.

Kun je je hooi anders niet weken? Dat heb ik ook gedaan toen mijn gzh op was.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:11

mijn pony eet zowat alles, maar geweekt hooi niet( teminste voordroog dat hij voorheen kreeg at hij echt niet als het geweekt was)

nouja, eerst maar eens kijken wat er hier in de buurt nog te krijgen is dan :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:14

Hier vraten ze het ook niet. Maar toen ze er achter kwamen dat ze echt niets anders kregen in eens wel. Nu eten ze het zonder zeuren ;).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:15

ik heb mijn paard inmiddels weer 2x per dag een uurtje op het gras met haar graasmasker. Ze draaft en galoppeert (ondanks peesblessure) weer goed door de wei en stapt ook weer goed op het harde. Haar hoefscheur zit vrij hoog, maar hoop dat die er uit gaat groeien doordat de nieuwe hoefwand wel vast zit.

Wat betreft ouder hooi: het schijnt dat de suiker niet uit je hooi gaat als het hooi ouder is. Wel je vitamines. Ik hoefde geen ouder hooi te voeren. Wat wel scheelt is wat voor structuur je hooi heeft. Hoe grover hoe later het gemaaid is en meer structuur het heeft. Dat houterige hooi verteert langzamer (lange koolhydraten) waardoor de suikers langzamer vrij komen en dat is gezonder dan een suikershot van korte/snelle koolhydraten...

Elaine, dan heeft hij niet genoeg honger ;)
hier kiezen ze ook liever het droge, maar ze krijgen dan gewoon niet anders en ze hebben trek, dus ze eten het wel.
Ik voer 4x een kleine portie en 1x een grote portie naast 2x even op de wei, en probeer 2 voerbeurten, maar in elk geval de grote voerbeurt voor de nacht het voer te weken. Hoop dat dat bij mijn merrie compenseert voor de weidegang die ze nu er bij krijgt en een pny die er bij staat wordt dik van lucht lijkt het, dus voor haar is het ook wel goed dat er wat suikers uit zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:21

Goed nieuws dat je paardje het zo goed doet.

Die van mij vinden het natte hooi wel lekker, het ziet er dan groener uit en het ruikt nog lekkerder als het nat is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:28

_Elaine_ schreef:
ja op dit moment heb ik nog 9 balen weidehooi van 2010 liggen. en die krijgt hij nu.
en zijn balen van 2011 qua voedings waarden niet te veel ? of valt dat mee (ook van weidehooi vraag ik me dit af)

Voedingswaarde hangt af van wanneer het is geoogst, onder welke omstandigheden etc. Om dat echt te weten heb je dus een ruwvoeranalyse nodig. Door gebrek aan tijd heb ik even snel gelezen, maar kijk eens naar de ruwvoeranalyse van Wuswa en die van JP. Geen hooi om blij van te worden. Meten is weten. Ik laat mijn hooi gewoon testen en hoop mooi laag te zitten in de energie en suikers. Daar wordt een rantsoenberekening op losgelaten.
Het ene perceel hooiland is het andere perceel niet, er kan hittestress zijn, het ene gras is het andere gras niet etc. Er zijn veel factoren die meespelen, het is echt niet zo dat gras gras is en altijd dezelfde samenstelling heeft. Confectiegras bestaat niet.