[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:34

balance schreef:
1522 schreef:
molasse dit is toch een soort gesteente? (mineraal)?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melasse , ik schreef het verkeerd, hoord in het NLs met een E te zijn.

sorry! |o Ja suiker is nie goe

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:40

paars schreef:
Isapaardje schreef:
Voor mensen is Broccoli een gezonde groente.

Een mens is geen paard. Zou zeker niet iets aan een dier geven ómdat het voor mensen ook goed is. Chocola bijvoorbeeld, voor mij erg goed ;-) . Maar voor een hond kan het zelfs dodelijk zijn. Van teveel suiker bijvoorbeeld word ik niet hoefbevangen...

Niet ieder paard zal het eten omdat ze de smaak niet bevalt, maar meerdere kool soorten en zelfs paprica is geen probleem om te geven.
Mijn shetlander wist niet wat wortels en apels waren...dit heeft ze geleerd te eten.
Net zoals het voer wat ze nu krijgt, ze was gras en een korstje brood en hooi gewent vanuit de vorige eigenaar ze was ook nog erg jong nu 2 jr.

jesito

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:32

Ik ben van mening dat fatsoenlijk hooi toch echt het belangrijkste is, zeker voor een hoefbevangen paard.
Die groentes dat kan allemaal wel, maar dan zou ik liever een goede vitamine korrel geven.
Gewoon maar allerlei groenten geven zeker met een hb paard vind ik toch wel een risico.
De stowisseling is immers al flink verstoord.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:40

Net als Jesito vind ik dat goed hooi op het moment van een acute aanval het allerbelangrijkste is.
Ik zou zelf niet kiezen voor allerlei groentes, etc. De gehele darmflora is van streek en het prikkelen door allerlei verschillende voedingsmiddelen zou ik niet voor kiezen. Rust in de darmen is nu belangrijk.
Vitamines, mineralen etc is in een acute aanval, volgens mij, van latere zorg.

Hoe moeilijk het ook is om ze niet iets lekkers te geven, als je baas machteloos moet toe zien hoe je paardje zoveel pijn heeft. Je gunt hem dan het allerbeste en je wilt ze vertroetelen.

Maar soberheid is op het moment van een acute aanval het allerbeste! En dat betekent keihard zijn voor jezelf om ze niets lekkers toe te schuiven, ook niet als de rest op stal wel te eten krijgt. Het is niet anders: eerst de acute aanval stoppen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:44

Jesito: eigenlijk heb je daar wel een goed argument.
Mijn pony heeft trouwens wel broccoli gehad, al eerder. Soms gooi ik roerbakgroenten e.d. die over zijn bij de paarden.
Nu kreeg ze broccoli en ze nam het graag aan. Een teken dat ze het wel kan gebruiken vermoed ik maar je moet naar je paard luisteren. Willen ze het niet, dan hebben ze het ook niet nodig.
Goed voorbeeld is Salinero denk ik, met zijn grote voorkeur voor bananen. Of was dat Bonfire?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:48

@balance
wij hebben het hier alleen over zwaar zieke paarden, die je soms tegen hun eigen eetlust moet beschermen.
En hele lieve baasjes die hun paarden werkelijk het allerbeste gunnen, maar soms moet je keihard zijn.
En uit ervaring weet ik hoe verschrikkelijk moeilijk het is om een paard op een heel streng dieet te houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:54

balance schreef:
Mijn pony heeft trouwens wel broccoli gehad, al eerder. Soms gooi ik roerbakgroenten e.d. die over zijn bij de paarden.
Nu kreeg ze broccoli en ze nam het graag aan. Een teken dat ze het wel kan gebruiken vermoed ik maar je moet naar je paard luisteren. Willen ze het niet, dan hebben ze het ook niet nodig.
Goed voorbeeld is Salinero denk ik, met zijn grote voorkeur voor bananen. Of was dat Bonfire?

ik wijger naar pablo's eetlust te luisteren....dan had hij al 15 jaar geleden dood geweest :D
ik denk dat een beetje brocoli geen kwaad kan,voor het lekkere.
Maar om zeker te weten dat ze voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen zweer ik bij een supplement!
Ben het dus helemaal met Jesito eens...

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:27

janouk schreef:
@balance
wij hebben het hier alleen over zwaar zieke paarden, die je soms tegen hun eigen eetlust moet beschermen.
En hele lieve baasjes die hun paarden werkelijk het allerbeste gunnen, maar soms moet je keihard zijn.
En uit ervaring weet ik hoe verschrikkelijk moeilijk het is om een paard op een heel streng dieet te houden.

Ik moet zeggen dat ik deze mening kan delen als je een acuut bevangen pony hebt, die van mij heeft het afgelopen jaar minder snel een acute aanval heeft gehad.
dit mede door een aangepast voerschema het voer is hierin meerdere malen aangepast naar de omstandigheden.

Zij heeft er nog geluk bij gehad dat ze ernog is diversemalen heeft zij een aanval gehad waarbij ik makkelijk de keuze had kunnen nemen, maar op z'n leeftijd van zeven een einden te keizen, nee dat vond ik te vergaan!
Ik ben samen met haar het gevecht aangegaan.
Door een aangepast dieet, kleine beetjes over de dag verdeeld en de juiste kruiden heeft zij het gered ... dan bedoel ik inclusief het lekkers erbij... :Y)
Rijden op verharde wegen gaat niet meer vandaag de dag en ook beslag houd ik zolang mogelijk af. met de juiste bekapping is zij nu zo ver gekomen dat ze weer na
zeker 3 jaar een normale hoefwand begind op te bouwen.de lammellen die beschadigd waren vormen nu eindelijk dichtheid zodat het vuil minder en minder grip krijgt.

Ik ben van mening dat de doorbloeding en de suikerspiegel doormiddel van voeding stabiel gehouden moet worden en de darmen goed moeten blijven functioneren...
zodat zij goed de afvalstoffen kwijt kunnen.

Zij is momenteel pijnvrij en wandeld met nu op haar oudendag (25jr is ze nu) heerlijk in haar (kale) weitje rond. Ik ben er best trots op dat ze met haar oren naar voren mij begroet en weer hinnikt naar me.

Door vroeg tijdig handelen en constant te handelen en zeer nouw te luisteren naar je pony of paard kun je acuute aanvallen voor blijven. Het is daarbij niet uitgesloten dat
ze het nooit weer zal krijgen. Dus ik blijf allert.
En dan is dat strenge dieet helemaal niet zo streng meer... *D
Laatst bijgewerkt door 1522 op 03-05-10 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:27

Uiteraard is hooi, liefst grof stengelig wat ouder, doch goed hooi, het belangrijkste en de hoofdvoeding voor een acuut HB paard.
Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.

Ik had Bimmetje de broccoli aangeraden, omdat ze graag 'iets' wilde geven. Een of twee roosjes broccoli is in zo'n geval veiliger dan een halve appel of halve winterpeen. Ik heb het nooit over 'kilo's' gehad.

Trouwens bananen is die van mij ook gek op. Helaas zit er veel suiker in, want verder zijn ze rijk aan kalium.

@1522: wat voer jij voor muesli?

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:01

Isapaardje schreef:
Uiteraard is hooi, liefst grof stengelig wat ouder, doch goed hooi, het belangrijkste en de hoofdvoeding voor een acuut HB paard.
Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.

Ik had Bimmetje de broccoli aangeraden, omdat ze graag 'iets' wilde geven. Een of twee roosjes broccoli is in zo'n geval veiliger dan een halve appel of halve winterpeen. Ik heb het nooit over 'kilo's' gehad.

Trouwens bananen is die van mij ook gek op. Helaas zit er veel suiker in, want verder zijn ze rijk aan kalium.

@1522: wat voer jij voor muesli?

Geef je gelijk me hele voerschema :Y) vergeet niet ze is voor haardoen al op leeftijd 25

Ik geef haar vijfhandjes coolmix en vierhandjes slobber erdoor van Mach slobber dit is het merk Havens.. op dit geheel gaat 30 gr laminaze kruiden mix merk NAF.
dit krijgt zij om 17:00-17:30 In de ochtend krijgt ze een flinke plak hooi '7:00 uur en sávonds om 20:00 krijgen ze wederom hooi...

Als zij weidegang krijgen dan geeft ik haar eerst heelveel paardenbloemen en blad elkedag zekker een halve emmer, tot ik ze bijna niet meer kan plukken, ivm het gras geeft ik ze van 15:00 uur tot 17:00 uur de tijd om heerlijk te kunnen grazen dit kon voorheen echt niet...
als zij een dag in de wei hebben gestaan geef ik ze gerust twee tot drie handjes voer minder aan slobber en muslie dit vervang ik door de koek summer xl zodat ze der mineralen en vitamine binnen blijft houden.

Ik weet uit ervaring van de bananen dat ze dat erg lekker vind deze krijgt ze ook echt niet van me daar in tegen bevatten ze veel vitamine B.
en een boost aan suikers. net als een partje appel kan wel maar in maten. een kleine appel door twee en delen niet meer dan twee partjes en twee wortels.
de ceratinne en de vit c het zuur van de appel zijn goed voor de darm wakker te houden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:13

Fijn dat je paard het goed doet op bovenstaand voerschema.
Toch wil ik wel graag wat opmerken en dan met name de muesli (omdat jij schreef dat het speciaalmuesli was voor HB paarden)

Cool-mix van Havens bevat 33% zetmeel en 4% suiker.

In mijn ogen dus geen geschikte muesli voor HB paarden.

Zelf geef ik nog altijd naar tevredenheid de wiesencobs van Agrobs (2,5% fructaan) met daar een schepje opkikker van NAF (vitamine/mineralensupplement) bij en een schepje Vitamine E, Lysine, Selenium, ook van NAF.
Geen granen dus.

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:42

Ga eens kijken Of ik wiesen cobs van Agrobs kan vinden thanks voor de tip het kan altijd beter....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:49

die van mij krijgen twee glazen appelazijn per dag....heel goed voor de darmflora en metabolisme.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:57

appelazijn is toch ook voor een betere afvoer van afvalstoffen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:02

fancylover schreef:

ja...ik heb de tip ooit eens gekregen van gijsbert van de marel,en sinds een aantal maanden geef ik het weer.
Pablo had altijd 1 flutdrol in de nacht en nu niet meer.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:04

1522 schreef:
Ga eens kijken Of ik wiesen cobs van Agrobs kan vinden thanks voor de tip het kan altijd beter....

René Wielens, importeur van Dodson & Horrell, verkoopt het, als je hem belt, dan kan hij je zo vertellen welke voerleverancier bij jou in de buurt het voor je kan bestellen. http://www.rwdh.nl/index.php?option=com ... t&Itemid=3

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:08

Ik haal het bij tbns op bokt (noord-limburg)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:22

morgen komt de smid.
Ben erg benieuwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:54

Succes morgen, ik ben benieuwd wat hij ervan zegt.

Ik mag morgen vroeg opstaan om te voeren. De dierenarts komt tussen 10 en 2 bloed afnemen en ze moeten 4 uur van te voren nuchter zijn. Dus dat wordt rond 5 uur hooi voeren

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:01

pff jij ook succes morgen dan.

Met rooby lijkt het een stuk beter te gaan.
Ze is vrolijk en moppert weer op haar soortgenootjes.
Ze rent spring en draaft gewoon en ligt ook niet veel meer.
Alleen in stap blijft ze kreupelen.

Ze krijgt nog steeds buut en haar hoeven worden nog steeds extra gekoeld met de hoefschoenen.
Ik twijfel nog steeds of het wel HB is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:03

Als het goed is kan je smid daar morgen meer over vertellen. Al was er de eerste kapbeurt bij Grietje nog niet veel te zien. Haar witte lijn was iig niet verbreed.

Ik heb vandaag met Grietje en Amber door de wei gelopen. Hoe langer ik loop hoe beter Amber ging lopen. Grietje ging ook wel iets beter lopen, maar soms zit er toch nog een hinkeltje in. Dus ik denk dat de smid hier zo ook weer mag komen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:33

geerke schreef:
fancylover schreef:

ja...ik heb de tip ooit eens gekregen van gijsbert van de marel,en sinds een aantal maanden geef ik het weer.
Pablo had altijd 1 flutdrol in de nacht en nu niet meer.

marco krijgt nu al een tijdje elke dag 1 pompje appelazijn, hoop dat dit voor hem werkt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:41

balance schreef:

Paarden snaaien ook graag naar paardensnoepjes en suikerklontjes, dat wil niet zeggen dat ze het nodig hebben, maar het is gewoon snoep.
Niet alle groenten is altijd maar gezond op ieder moment.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:51

jesito: dat gaat niet altijd op. Probeer jij mijn jaarling dan maar eens zoiets voor te houden, hij eet het niet. Nooit geleerd te eten en blijkaar ook geen behoefte eraan. Net zoals ze broccoli kunnen weigeren doen ze dat ook wel met lekkere (?) appels en wortelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:03

Dat had Hans ook, hij at alleen hooi en gras.

De dierenarts heeft net bloed afgenomen. Hopelijk krijg ik vrijdag of zaterdag de uitslag.