[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:50

Dennis schreef:
Nog een 100 grams onderdeken besteld, die komt als het goed is vandaag. En net Roos haar hals aan haar deken gedaan. Ze staan hier buiten vol op de wind en het is KOUD.
De rest wou speel kwartier houden voor het voeren en Roos wou graag mee doen. Leek mij geen goed plan, dus maar snel hooi gevoerd.
Roos stapte echt best goed, ondanks de bodem en kou. Geen extra rondje gelopen maar meteen buiten gezet. Wil het niet uitlokken met dit weer.

Krijgt Roos nu pijnstillers ?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:54

capopjekop schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met (ex)bevangen paarden die heel erg inleveren op de bespiering en er wat aan gedaan hebben? Amber is bevangen geweest en heeft cushing. Ze oogt dun, maar volgens mij is het vooral bespiering die ze mist.

De mijne verloor ook veel bespiering door de cushing. Ben cushcare van dodson and borrel gaan voeren

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:55

mysa schreef:
En de kanteling kan er evt ook al wat langer zitten? Jammer dat zooltjes ook niet helpen, dat is echt de truc hier. Ik heb wel echt dikke/zachte zolen.

Dat weet ik eigenlijk niet. Hij is nu 19 en de eerste keer foto’s gemaakt...kroonraad is wel erg heet en met beweging vaat t beter (minder warm) dus kijkt wel op hb.

Welke zooltjes heb jij? Nu heb ik die van cavallo en heb t midden er uit geknipt.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:57

Afbeelding
Koelen is nu ook moeilijk. Al is t buiten nu natuurlijk koud genoeg....vandaag icepacks in een theedoek gewikkeld en om zn hoef geknoopt. Ging best goed.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:33

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:50

Dizzy schreef:
Welke hoefschoenen en pads heb jij?

Ik heb de Equine Fusion All Terrain met de EasyCare Comfort pads 12mm dik en medium hardheid.

Dennis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:12

Roos krijgt nog een halfje buut.
Liner past mooi onder haar deken, alleen klittenbandje bij de hals kan niet vast als de halsdeken er aan zit.
Mijn moeder had Roos binnen gezet omdat ik weg was dus net nog even schoenen uit gedaan (ben al lang blij dat m'n moeder dat wil doen, gedoe met schoenen doe ik zelf wel), maar ze stond al aan de deur te rommelen dat ze genoeg binnen gestaan had, na een half uurtje ;) .

Ik ben juist aan het warm houden met dit weer. Niet koelen. Op meer warmte doet ze het veel beter.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:42

Ik hou Zhuf haar benen indd ook warm ipv koelen. Heb in de acute fase wel gekoeld maar nu niet meer. Zhuf is voornamelijk heel stijf maar niet kreupel. Weersvoorspelling is wel iets beter voor komende 10 dagen.

Afbeelding

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:04

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:07

Ik heb modena afgelopen nacht idd ook in de hoefschoenen en de stalbandages gehad om de boel warm te houden.

Dat lijkt zijn vruchten af te werken, ze draaft en galopeert al weer uit zichzelf en is daarbij niet kreupel. :D

Daphne dat is zeker iets om blij mee te zijn!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:55

Ik merkte dat mijn paard het in de zomer wel het fijnste vond om met de hoeven in de natte modder te staan.
Maar in de winter vond hij kou aan zn voeten echt vreselijk. Dus ook ik kies nu voor warmte.

Ik zie nog erg op tegen de komende week, maar dat komt omdat mijn paard ‘s nachts ook buiten staat.

Afbeelding

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:06

Dank jullie wel voor de tips!
Ik ga hem dan zo ook zijn hoefschoenen aan doen. Is nog wel de acute fase, maar vanmorgen waren zijn hoeven al minder warm.

Inderdaad lijkt t week zaterdag weer te gaan dooien, fijn!

Bij mij heeft de paddock nog een lossen bovenste laag, dus mag ie daar vanmiddag in...

Vond t advies van de da (met dit koude weer koelen) ook vreemd

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:16

Wow Daphne... dat is wel een feestje waard zeg, wat lekker lopen!

Kijken jullie ook naar de nachttemperaturen? Volgende week zaterdag echt nog geen dooi met 's nachts -5 Ik ga vandaag nog een hoog raampje aan de oostkant van de stal dicht maken, die wind is killing nu en gaat volgende week ook nog een beetje aantrekken. Gevoelstemperaturen liggen nog een paar graden lager. Ik vind 't helemaal niks. Raya is echt duidelijk minder dan ze de paar dagen voor de vorst was, ze was toen juist zo aan't opknappen en ging echt elke dag vooruit. Nu is ze slechter dan toen, tot nu toe nog 'stabiel' maar of dat zo blijft met een nog koudere week in aantocht...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:54

Ik heb de mazzel dat wij geïsoleerde stallen hebben en dat het in stal wel rond een graadje of 8 a 10 blijft. Overdag heb ik zhuf nu maar 2x 2,5 uur helemaal ingepakt buiten staan. ( 600 gram buiten + hals + beschermers ) en daar doet ze het "goed" op. Ze is enkel wat stijfer. Zodra hier overdag de paddock ontdooit is ( vanaf vrijdag hier als het goed is ) gaat ze weer zo lang mogelijk naar buiten. Ik durf haar niet langer buiten te laten in de kou want dan is ze beduiddend slechter. Maar de nachttemperatuur heb ik dus geen last van gezien ze dan warm staat.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:22

Da's dan nu wel een mazzeltje ja. Mijne staat 24/7 op een eigen trackje met schuilstal en die schuilstal is een oud gammel schuurtje met veel gaten en openingen. Heb windbreekgaas boven een staldeur die niet gebruikt wordt maar hoog zit nog een 'raampje', dat ga ik nu ook dicht maken. Onder die staldeur zat en brede 'kier', daar ligt een opgerolde deken voor en voor de ingang die ze wel gebruiken hangen tochtflappen. Meer kan ik er niet aan doen... Ze is gemaakt voor dit weer dus normaal is het echt geen enkel probleem, maar nu toch wel duidelijk nadelig op haar lopen. Hoefschoenen heeft ze permanent aan (op een uurtje 'luchten' als ik er ben na) en vannacht dus maar weer de BOT beschermers om om te testen of ze daar nu wel of niet beter van wordt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 16:27

Francis schreef:
Wow Daphne... dat is wel een feestje waard zeg, wat lekker lopen!

Kijken jullie ook naar de nachttemperaturen? Volgende week zaterdag echt nog geen dooi met 's nachts -5 Ik ga vandaag nog een hoog raampje aan de oostkant van de stal dicht maken, die wind is killing nu en gaat volgende week ook nog een beetje aantrekken. Gevoelstemperaturen liggen nog een paar graden lager. Ik vind 't helemaal niks. Raya is echt duidelijk minder dan ze de paar dagen voor de vorst was, ze was toen juist zo aan't opknappen en ging echt elke dag vooruit. Nu is ze slechter dan toen, tot nu toe nog 'stabiel' maar of dat zo blijft met een nog koudere week in aantocht...

Ja, daar kijk ik juist naar als ze ‘s nachts buiten staan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:08

*\o/* Opgelucht! Raya was vandaag echt beduidend beter dan afgelopen twee dagen! Ik was zó bang dat ze door de vorst langzaam onderuit zou zakken, maar vandaag liep ze best wel als een kievit.
Er kwam een karretje met een tweespan er voor door de straat en ze wist niet hoe snel ze de stal uit moest komen en ging geheel vrijwillig de halve track over. De verplichte rondjes gingen ook behoorlijk soepel en vlot.
Vannacht de BOT beschermers om gehad en die hebben dus waarschijnlijk nu toch wel hun werk gedaan, de dip na eergisteren zal dus waarschijnlijk toch een iets verlate reactie van het geklungel met de bute geweest zijn. Nog een week van vorst te gaan en 't wordt nog kouder, maar ik ben echt opgelucht dat ze laat zien dat ze ook bij deze temperaturen d'r vooruitgang kan handhaven...
Vandaag het bovenste raampje in stal ook dicht gemaakt en de 4e tochtflap naar beneden gehaald, het blijft nu in stal echt duidelijk aangenamer. Even volhouden nog, nog een week en dan wordt het hopelijk beter en hoop ik haar ook een deel van de dag van de schoenen af te kunnen halen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:08

Ik heb Roos vandaag alleen op stal gezien. Mijn man heeft haar vandaag gedaan, ik zat vanmorgen voor 6 uur in de auto en ben net thuis van kampioenschap. Maar vanmorgen en vanavond stond ze te stuiteren in haar stal. Dus denk dat ze wel blij is.

Haar dochter heeft goed gescoord. 2 winstpunten in de M met mij en met een vriendin van mij (na 2x trainen) kampioen in de B! En ik met haar B pony 2 winstpuntjes gereden in de L.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:03

Roos was vanmorgen weer stout, ramde de staldeur open, stond al met 2 voeten buiten voor ik het door had. Daarna stapte ze best acceptabel naar buiten. Dus ben er met dit vieze weer blij mee. Ze ettert de andere pony's weer wat, dus is wel blij.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:05

Haha, ik moet af en toe wel lachten hoor, wat een galbakje kan die Roos van jou zijn. Fijn dat ze zich daar in ieder geval weer goed genoeg voor voelt.

Raya was gisterenavond helaas weer een stuk minder dan overdag. Misschien overdag toch net wat overdreven? Ze was in ieder geval ook weer wat koliekig en opgeblazen en weer trilspieren op d'r achterhand, ze had denk ik ook alweer wat te lang gelegen. Toch maar een tweede zakje omeprazole er in dus (eergisteren had ze er maar 1 gehad, kennelijk heeft ze toch langer een hogere dosis nodig nu).

Werd gebeld door de dierenarts. Bloedonderzoek is terug en eigenlijk is er dus niks raars te zien. Een bepaalde leverwaarde is wat verhoogd maar is een waarde die bij problemen echt torenhoog wordt, dit was 'minimaal' en kan al komen als ze nog niet gedronken had voor afname. Ze drinkt slechter, zeker toen ze nog minder liep dus dat is wel heel waarschijnlijk. Magnesium zat een paar tienden onder de norm, die voer ik al bij (10 gram oxide per dag naast wat er in haar supplement zit) dus daar gaat nog een dingetje niet helemaal zoals het moet. We hebben hard water, ze kreeg eerder luzerne en ik zag net dat de Fetura ook hoog in calcium is, dus daar valt nog wat te tweaken.
Vit. E zat binnen de norm naar ook op het onderste randje, ook die voer ik inmiddels bij naast m'n normale supplement, daar was ik pas 2 weken voor afname mee begonnen dus zal nu beter gaan worden.
Verder dus niks bijzonders te zien.

Voorlopig laat ik haar op een 1/2 prascend, twijfel nog of ik naar 1 tablet zal gaan maar denk dat ik haar op een halve laat. Dan haal ik haar wanneer ze hier doorheen is van de prascend af en laat haar ergens in april of mei opnieuw testen en dan na de zomer tijdens de SR nogmaals. Het kan zijn dat ze in principe normale ACTH heeft maar alleen tijdens de SR meer uit de bocht vliegt dan zou moeten. Dat zou volgens iemand op het ECIR forum ook haar HB 'gepusht' kunnen hebben... dat ze dus verhoogd risico heeft tijdens de SR en dat het gras rond oud en nieuw dan de druppel geweest is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:21

Ze had toch geen/nauwelijks verhoogde waarden? Dan zou ik zeker niet naar een hele gaan, krijg je waarschijnlijk alleen maar bijwerkingen van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:31

Met nette waardes zou ik niet zomaar gaan verhogen. Het is pittig spul.

Roos heeft humor. Zo braaf, maar zo haar eigen mening. Ik kan lezen en schrijven met die muts.
Op de trailer duwt ze ook graag het voordeurtje open om naar buiten te kunnen kijken. En binnen staan vind ze stom. Dus nu ze zich beter voelt loopt ze ook met de staldeur te klooien. Vanmorgen echt met een klap helemaal open. Gister avond tegen de wind in ook al steeds proberen, maar toen had m'n man zijn voet er achter ;) .
Haar dochter doet het tegenwoordig op de trailer ook, die 2 lijken echt veel op elkaar. Roos heeft wel wat meer geduld dan haar dochter (komt van vader, dat was me er helemaal eentje ;) ).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:14

Ik ga inmiddels zelf iets minder bevangen naar mn paard. Hij gaat echt consequent de goeie kant op, zowel qua hoeven, als met wandelen, als in dat hij eindelijk in de kudde past, veel meer ontspannen. En dit weer vind ik echt heel spannend, vind ik volgend jaar vast wel, maar hij gaat nu zo goed!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:31

Fijn dat het zo goed gaat Jotoma.

Roos klinkt als een erg leuke pony. Pippa is ook wel zo. Ondeugend maar met een heel klein hartje.

Klopt Mysa, Raya had juist heel nette waardes, onder het gemiddelde. Daarom ben ik ook niet happig op ophogen. Ik denk ook dat ik het zo laat en na de hb eerst maar eens testen en dan met de sr nogmaals.

Raya was niet zo goed als gisteren maar was toch al zelf naar buiten gekomen, stond bij de hooibak bij stal en ging toen ik aan kwam net op weg naar de bak in de hoek. Langzaam maar relatief soepel. Ze eet weer beter hooi, kennelijk heeft ze nu toch nog twee zakjes omeprazole nodig, op een gaat haar buik af en toe opspelen. Kan niet wachten tot de vorst voorbij is zodat de bute naar beneden kan.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:41

Mijn shetlander loopt sinds een paar weken ook gevoelig. Eind van de zomer had ik ook al een vermoeden maar dan beterde het weer. Vorige week is de smid geweest en die kon het bevestigen. Haar hoeven waren ook vrij lang hij schrok er zelf van, heb ook 2 weken langer moeten wachten door dat hij moest afzeggen.
Nu is ze mooi bekapt en hoeven langs voor speciaal gevijld. Maar ze is nog steeds niet 100% uiteraard.. Ze ligt meer dan anders en het valt mij op als ze eet (enkel hooi en bietenpulp) dat ze haar achterbenen steeds wisselt en zeg maar schopt naar iets dat er niet is. Dat schoppen wel niet zo vaak.
Ik ga hier zeker niet lichtjes over maar heb hier nog niet veel ervaring mee. Ze staan nu op een stuk weide die eerst helemaal modder/gras was en nu verhard door de vorst.
Kan ik nog meer doen op de moment?
Sowiso een graasmasker op als ze terug de weide op gaat, greenguard heb ik al van vorige jaren.
En naf laminaze heb ik besteld, kan maar proberen.. Mag ik trouwens aspirine poeder geven? (Acetylcysteine) heb nog een hele pot staan.
Alvast bedankt, tips welkom

Afbeelding

Foto van haar hoeven ter verduidelijking.. da is ook al geweest. Kwam toevallig ook voor mijn paard. Hij zegt gewoon te blijven doen wat we doen en zeker niet op het gras. Volgens hem was het nog niet zo ernstig.. ik hoop dat ze niet meer achteruit gaat.